Utsatt publisering for utvalgte tabeller

Statistikkbanktabeller over søkere og ønske til videregående opplæring (Statistikkbanktabell 13259, 13260, 13261 & 13262) og tabell over søkere til folkehøgskoler (statistikkbanktabell 05336) er utsatt på ubestemt tid.

Videregående opplæring og annen videregående utdanning

Oppdatert: 20. februar 2025

Neste oppdatering: Foreløpig ikke fastsatt

Elever og lærlinger/lærekandidater i videregående opplæring
Elever og lærlinger/lærekandidater i videregående opplæring
2024
256 199
 
Videregående opplæring
Videregående opplæring
2024Endring i prosent
2023 - 20242020 - 2024
Elever202 91422
Lærlinger/lærekandidater1 53 285210
Elever og lærlinger/lærekandidater256 19924
Hvorav
Innvandrere39 62337
Norskfødte med innvandrerforeldre17 454727
1Elever med fagopplæring i skole er inkludert
Standardtegn i tabeller

Utvalgte tabeller og figurer fra denne statistikken

  • Elever, lærlinger, lærekandidater, studenter og deltakere i videregående utdanning, etter alder, utdanningsinstitusjon og kjønn. 1. oktober
    Elever, lærlinger, lærekandidater, studenter og deltakere i videregående utdanning, etter alder, utdanningsinstitusjon og kjønn. 1. oktober
    2024
    Alle aldre0-15 år16-18 år19-24 år25-29 år30-34 år35 år eller eldre
    I alt272 883187188 61853 2428 7886 76015 287
    Videregående skoler202 914187174 24516 6702 9482 8136 051
    Lærebedrifter, lærlinger1 51 212013 15027 6554 2152 4793 713
    Lærebedrifter, lærekandidater2 08005691 301814287
    Annen videregående utdanning2 1 30803074916984275
    Folkehøgskoler5 82705855 0901121525
    Arbeidsmarkedskurs8 022097711 0171 2185 007
    Forkurs for ingeniørutdanning1 5200301 006246109129
    Menn143 2768096 81532 5185 0083 0785 777
    Videregående skoler98 3698086 3987 9481 2379431 763
    Lærebedrifter, lærlinger1 36 20009 66620 2902 9191 5141 811
    Lærebedrifter, lærekandidater1 4350412895542351
    Annen videregående utdanning42207235673380
    Folkehøgskoler2 38402962 0057049
    Arbeidsmarkedskurs3 358074014914901 969
    Forkurs for ingeniørutdanning1 1080297441707194
    Kvinner129 60710791 80320 7243 7803 6829 510
    Videregående skoler104 54510787 8478 7221 7111 8704 288
    Lærebedrifter, lærlinger1 15 01203 4847 3651 2969651 902
    Lærebedrifter, lærekandidater6450157406271936
    Annen videregående utdanning88602351410251195
    Folkehøgskoler3 44302893 085421116
    Arbeidsmarkedskurs4 664023705267283 038
    Forkurs for ingeniørutdanning41201262763835
    1Lærebedrifter, lærlinger inkluderer også fagopplæring i skole
    2På grunn av omlegging av befalskoleutdanningen i Forsvaret ble ikke igangværende elever rapportert for statistikkåret 2018.
    Standardtegn i tabeller
  • Elever, lærlinger og lærekandidater i videregående opplæring, etter utdanningsprogram, trinn og bostedsfylke. 1. oktober
    Elever, lærlinger og lærekandidater i videregående opplæring, etter utdanningsprogram, trinn og bostedsfylke. 1. oktober
    2024
    I altStudieforeberedende utdanningsprogramYrkesfaglige utdanningsprogramI altI alt
    EleverEleverEleverLærlingerLærekandidater
    I alt202 914122 51180 40351 2122 080
    Videregående trinn 179 12537 69841 42700
    Videregående trinn 266 89233 74933 14300
    Videregående trinn 356 89751 0645 83351 2122 080
    Bostedsfylke
    Viken (2020-2023)00000
    Oslo22 17017 9984 1722 63768
    Innlandet12 9707 1055 8653 624112
    Vestfold og Telemark (2020-2023)00000
    Agder12 7166 7925 9243 757164
    Rogaland20 07111 0699 0026 251238
    Vestland24 09113 55210 5397 057244
    Møre og Romsdal9 9875 3294 6582 851101
    Trøndelag - Trööndelage17 4709 4448 0265 147225
    Nordland - Nordlánnda7 7073 9603 7472 74980
    Troms og Finnmark - Romsa ja Finnmárku (2020-2023)00000
    Uoppgitt fylke39330192514
    Standardtegn i tabeller
  • Elever og lærlinger i videregående opplæring, etter utdanningsprogram. Andel kvinner. 1. oktober
    Elever og lærlinger i videregående opplæring, etter utdanningsprogram. Andel kvinner. 1. oktober
    2024
    EleverLærlinger/lærekandidater
    I altAndel kvinnerI altAndel kvinner
    I alt202 9145253 28529
    Studieforberedende utdanningsprogram122 511570.
    Studiespesialisering95 660570.
    Idrettsfag12 924420.
    Musikk, dans og drama5 850690.
    Kunst, design og arkitektur (Kunnskapsløftet fra 2016/2017)3 600830.
    Medier og kommunikasjon (Studieforberedende, Kunnskapsløftet fra 2016/2017)4 477600.
    Yrkesfaglige utdanningsprogram80 4034353 28529
    Bygg- og anleggsteknikk10 3111112 07911
    Design og håndverk0.9780
    Elektro og datateknologi10 932810 0808
    Helse- og oppvekstfag22 284868 62280
    Medier og kommunikasjon (Yrkesfag, før 2016)0.0.
    Naturbruk5 535521 78739
    Restaurant- og matfag3 616512 27849
    Service og samferdsel0.15933
    Teknologi- og industrifag14 7091612 39116
    Håndverk, design og produktutvikling (fra 2020/2021)7157423861
    Frisør, blomster, interiør og eksponeringsdesign (fra 2020/2021)2 5989297091
    Informasjonsteknologi og medieproduksjon (fra 2020/2021)3 305161 69412
    Salg, service og reiseliv (fra 2020/2021)6 398492 89050
    Standardtegn i tabeller
  • Elever, lærlinger og lærekandidater i videregående opplæring i prosent av registrert årskull 16-18 år, innvandrere og norskfødte med innvandrerforeldre, etter kjønn. 1. oktober
    Elever, lærlinger og lærekandidater i videregående opplæring i prosent av registrert årskull 16-18 år, innvandrere og norskfødte med innvandrerforeldre, etter kjønn. 1. oktober1
    2024
    Elever, lærlinger og lærekandidater
    Befolkningen i altInnvandrere og norskfødte med innvandrerforeldreInnvandrereNorskfødte med innvandrerforeldre
    Begge kjønn91,583,477,292,8
    Menn90,681,574,991,9
    Kvinner92,585,479,793,8
    1Elever med vedtak om opplæring som fører fram til grunnkompetanse og elever med fagopplæring i skole er inkludert.
    Standardtegn i tabeller
  • Elever i folkehøgskoler, langkurs, som fullførte eller avbrøt utdanningen, etter kjønn og alder
    Elever i folkehøgskoler, langkurs, som fullførte eller avbrøt utdanningen, etter kjønn og alder
    2023-2024
    I altFullførtAvbrutt
    I altMennKvinnerI altMennKvinner
    I alt6 3686 0402 4553 585328138190
    Under 19 år581521245276603723
    19 år3 3203 1971 1052 0921233192
    20 år eller eldre2 4672 3221 1051 2171457075
    Standardtegn i tabeller
  • Avlagte fag- og svenneprøver, etter type og resultat
    Avlagte fag- og svenneprøver, etter type og resultat
    Fag- og svenneprøveProsent bestått
    I altLærlingerPraksiskandidaterElever1 I altLærlingerPraksiskandidaterElever1
    2011-201223 27914 5438 05268491909476
    2012-201323 50315 3677 39674091909472
    2013-201425 06515 5878 80167793939575
    2014-201525 66915 6239 20684092929474
    2015-201626 65215 6559 9081 08993929481
    2016-201727 05815 83910 0601 15993939584
    2017-201827 92816 61210 1151 20193939482
    2018-201929 33717 77110 5431 02394949481
    2019-202028 21918 5568 6111 05292929480
    2020-202131 46819 37710 7911 30093929482
    2021-202230 32718 61510 3901 32294949482
    2022-202332 11919 48611 4351 19894959582
    2023-202431 48919 78110 5811 12795959588
    1Elever som har avlagt fag- og svenneprøve etter fullført opplæring i skole.
    Standardtegn i tabeller
  • Fullførte utdanninger i videregående opplæring og annen videregående utdanning, etter kjønn og resultat
    Fullførte utdanninger i videregående opplæring og annen videregående utdanning, etter kjønn og resultat1
    2023-2024
    I altFullført2 Andel fullførtI alt mennAndel fullført mennI alt kvinnerAndel fullført kvinner
    I alt3 103 13992 7389051 1159052 02490
    Videregående opplæring80 19772 4439040 8369039 36191
    Videregående opplæring kurs II eller vg3/vitnemål48 70842 6578820 3378528 37189
    Studieforberedende utdanningsprogram46 55640 7178819 9118526 64589
    Studiespesialisering (Kunnskapsløftet)38 77533 6828716 3878522 38889
    Idrettsfag (Kunnskapsløftet)3 8813 598932 213911 66896
    Musikk, dans og drama (Kunnskapsløftet)1 7031 55992551891 15293
    Kunst, design og arkitektur (Kunnskapsløftet fra 2016/2017)943848901568278791
    Medier og kommunikasjon (Studieforberedende, Kunnskapsløftet fra 2016/2017)1 2541 030826047965085
    Yrkesfaglige utdanningsprogram1 9531 75590412881 54190
    Design og håndverk (Kunnskapsløftet)00.0.0.
    Elektro og datateknologi (Kunnskapsløftet)25239224921100
    Helse- og oppvekstfag (Kunnskapsløftet)1 1109798864701 04689
    Medier og kommunikasjon (Kunnskapsløftet)00.0.0.
    Naturbruk (Kunnskapsløftet)818753923249249492
    Ikke utdanningsprogram i Kunnskapsløftet00.0.0.
    Avlagte fag-/svenneprøver31 48929 7869520 4999510 99094
    Yrkesfaglige utdanningsprogram29 48727 9089519 4279510 06094
    Bygg- og anleggsteknikk (Kunnskapsløftet)6 9396 527945 794941 14594
    Design og håndverk (Kunnskapsløftet)29125688468724588
    Elektro og datateknologi (Kunnskapsløftet)3 8663 665953 6479521999
    Helse- og oppvekstfag (Kunnskapsløftet)7 5847 083931 591935 99393
    Medier og kommunikasjon (Kunnskapsløftet)00.0.0.
    Naturbruk (Kunnskapsløftet)936900966659627197
    Restaurant- og matfag (Kunnskapsløftet)1 2661 167926199264792
    Service og samferdsel (Kunnskapsløftet)2 2512 153961 5179573497
    Teknologi- og industrifag (Kunnskapsløftet)6 3546 157975 5489780698
    Ikke utdanningsprogram i Kunnskapsløftet00.0.0.
    Folkehøgskoler6 3686 040952 593953 77595
    Arbeidsmarkedskurs15 60413 373867 354858 25086
    Annen videregående utdanning970882913329263890
    1Alle elever som var registrert på VKII/vg3 i løpet av perioden 1.10. - 30.09. , alle lærlinger og praksiskandidater som har gått opp til fag- og svenneprøve i løpet av perioden 1.10. -30.09. og privatister som har bestått
    2Fullførte utdanninger betyr oppnådd vitnemål, studiekompetanse eller fag-/svennebrev
    3På grunn av omlegging av befalskoleutdanningen i Forsvaret ble omtrent halvparten av avsluttet dataene rapportert i skoleåret 2017/2018.
    Elever ved folkehøgskoler for årgangen 2023/2024 registrert i utdanningsprogrammet "Studiespesialisering (Kunnskapsløftet)» ble rettet 21. februar 2025 til «Ikke utdanningsprogram i Kunnskapsløftet» i tråd med tidligere årganger. Arbeidsmarkedskurs for årgangen 2023/2024 ble publisert med et for høyt antall inkluderte deltagere i tabellen som følge av en teknisk feil. Tallene ble rettet 21. februar 2025.
    Standardtegn i tabeller

Om statistikken

Statistikken gir tall for elever, lærlinger, lærekandidater samt deltakere i videregående opplæring og annen videregående utdanning.

Informasjonen under «Om statistikken» ble sist oppdatert 20. desember 2023.

Igangværende utdanning: Elever som er registrert ved en utdanningsinstitusjon eller registrerte lærlinger/lærekandidater.

Reform 94: Innebærer lovfestet rett til videregående opplæring for all ungdom mellom 16 og 19 år. Denne retten ble fra 2000 utvidet til å gjelde alle.

Kunnskapsløftet: Ny reform i videregående opplæring høsten 2006. Reformen innebar endringer i både innhold og struktur i videregående opplæring. Strukturmessig ble det blant annet innført nye betegnelser på de ulike trinnene. Videregående trinn 1 (Vg1) erstattet grunnkurs (GK), videregående trinn 2 (Vg2) erstattet videregående kurs I (VKI) og videregående trinn 3 (Vg3) erstattet videregående kurs II (VKII). 15 studieretninger erstattet av 12 utdanningsprogram. Kunnskapsløftet ble innført i 2006 med start for Vg1 høsten 2006, fortsetter med Vg2 i 2007 og vil være gjennomgående for hele videregående opplæring høsten 2008 når Vg3 starter.

Utdanningsprogram (Kunnskapsløftet): Fellesbetegnelse for beslektede fag i videregående opplæring. En studieretning består av kurstrinnene GK, VKI og VKII, og et utdanningsprogram består av kurstrinnene Vg1, Vg2 og Vg3. Tidligere ble dette kalt studieretning (Reform 94).

Studieforberedende utdanningsprogram: Studieforberedende utdanningsprogram består av utdanningsprogram for studiespesialisering, for musikk, dans og drama, idrettsfag og fra og med høsten 2016 kunst, design og arkitektur.

Medier og kommunikasjon gikk høsten 2016 fra å være et yrkesfaglig til et studieforberedende utdanningsprogram. Elever som begynte på vg1 medier og kommunikasjon yrkesfaglig høsten 2015 eller tidligere, følger denne ordningen ut skoleløpet.

Tidligere ble de studieforberedende utdanningsprogrammene kalt allmennfag, og inkluderte følgende studieretninger: Allmenne, økonomiske og administrative fag, musikk, dans og drama og idrettsfag.

Yrkesfaglige utdanningsprogram (Kunnskapsløftet): Yrkesfaglige utdanningsprogram består av: Utdanningsprogram for teknologi- og industrifag (tidligere teknikk og industriell produksjon), naturbruk, helse- og oppvekstfag (tidligere helse- og sosialfag), bygg- og anleggsteknikk, service og samferdsel, elektro og datateknologi (tidligere elektrofag), design og håndverk, restaurant- og matfag, frisør, blomster, interiør og eksponeringsdesign, håndverk, design og produktutvikling, informasjonsteknologi og medieproduksjon, og salg service og reiseliv.

Høsten 2020 ble det innført ny tilbudsstruktur for yrkesfaglige utdanningsprogram. Design og håndverk og service og samferdsel ble splittet opp, og erstattet av fire nye utdanningsprogrammer. De som begynte høsten 2019 eller tidligere, følger gammel ordning. Høsten 2020 endret elektrofag navn til elektro og datateknologi, og teknikk og industriell produksjon endret navn til teknologi- og industrifag.

Under Reform 94 inkluderte yrkesfag følgende studieretninger: Byggfag, elektrofag, formgivingsfag, hotell- og næringsmiddelfag, kjemi- og prosessfag, naturbruk, tekniske byggfag, helse- og sosialfag, mekaniske fag, trearbeidsfag, salg- og service og medier- og kommunikasjon.

Fag- eller svenneprøve: Avlegges når læretiden er fullført, senest to måneder etter at den er avsluttet. Prøven tar utgangspunkt i kompetansemålene i læreplanen.

Lærekandidater: Har inngått en opplæringskontrakt med en lærebedrift med sikte på en mindre omfattende prøve enn fag- eller svenneprøve.

Kompetanseprøve: Prøve på et lavere nivå enn fag- eller svenneprøven der man prøves i forhold til de målene som er fastsatt for opplæringen.

Alternativ opplæring: Spesielt tilrettelagt opplæring eller tilbud. Tidligere var alternativ opplæring et eget utdanningsprogram uavhengig av opplæringens innhold. Elever på alternativ opplæring er fra og med høsten 2010 i hovedsak rapportert inn under de ordinære utdanningsprogrammene der de har sin tilknytning.

Utdanningens art: Klassifisert etter den reviderte utdanningsstandarden NUS2000, som grupperer utdanninger etter nivå og fagfelt.

Eierforhold: Skolene blir inndelt i statlige, fylkeskommunale, kommunale og private.

Sosial bakgrunn: Mor eller fars utdanningsbakgrunn. Den av foreldrene som har høyest utdanningsnivå definerer elevens sosiale bakgrunn.

Studiekompetanse: Elever som har fullført og bestått videregående opplæring på et av de studieforberedende utdanningsprogrammer får studiekompetanse som kan gi grunnlag for opptak til høyere utdanning på universitet eller høgskole. Studiekompetanse kan også oppnås på yrkesfaglige studieretninger.

Yrkeskompetanse: Yrkeskompetanse oppnås normalt etter to år i skole og to år i bedrift (i noen fag er det avvikende ordninger) i form av fag- eller svennebrev. Lærekandidater går ved slutten av kontraktstiden opp til en kompetanseprøve (prøve på et lavere nivå enn fag- og svenneprøve) som skal vise det nivået opplæringen har ført fram til. Yrkeskompetanse kan også oppnås etter tre år i skole i yrkesfaglige utdanningsprogrammer som ikke er lærefag, kompetansen er da dokumentert ved vitnemål. Fylkeskommunen kan i det enkelte tilfellet godkjenne lærekontrakt eller opplæringskontrakt som fastsetter at hele opplæringen, eller en større del av opplæringen enn det som følger av læreplanen, skal skje i bedrift. I tillegg får praksiskandidater yrkeskompetanse gjennom fag- eller svennebrev.

Voksne elever i videregående opplæring: Voksne elever i ordinære løp og i opplæringstilbud tilpasset voksne.

Avsluttet utdanning: Utdanningsaktivitet som er fullført ved en utdanningsinstitusjon i den aktuelle perioden og lærlinger eller lærekandidater som har gått opp til fag- eller svenneprøve eller kompetanseprøve.

Fullført og bestått: Betyr at eleven har oppnådd vitnemål. Vitnemål blir gitt som dokumentasjon for bestått opplæringsløp som gir studie- og/eller yrkeskompetanse. For å få vitnemål må alle fag og eksamener som skal stå på vitnemålet i samsvar med læreplanverket, være bestått, med mindre det kan gjøres unntak fra dette kravet med hjemmel i § 1-11 til § 1-13, § 3-20 til § 3-23, § 3-44 og § 23-1 i forskrift til opplæringsloven. For folkehøgskoler og annen utdanning på videregående nivå betyr fullført at kurset eller utdanningen er gjennomført.

Bostedsfylke: Baseres på elevens adresse per 1.10 det aktuelle året.

Skolefylke/læreplassfylke: Baseres på skolens eller lærestedets adresse per 1.10. det aktuelle året.

Alder: Beregnes per 31.12. det aktuelle året.

Innvandrere: Personer som er bosatt i Norge, men som er født i utlandet av to utenlandsfødte foreldre og har fire utenlandsfødte besteforeldre.

Norskfødte med innvandrerforeldre: Personer som er født i Norge, har to foreldre som er innvandrere, og fire besteforeldre født i utlandet.

Personer med innvandrerbakgrunn: Innvandrere og norskfødte med innvandrerforeldre.

Annen videregående utdanning: Inkluderer i hovedsak elever ved «Private videregående skoler godkjent etter voksenopplæringsloven kapittel 4» (jfr. Det som tidligere ble kalt videregående skoler uten parallell i det offentlige i privatskoleloven, § 6A), og der disse skolene mottar tilskudd etter godkjenning fra Utdanningsdirektoratet. I tillegg inngår elever ved noen få skoler som i Lånekassen er godkjent for støtte til videregående utdanninger, men som ikke mottar tilskudd etter godkjenning fra Utdanningsdirektoratet.

Arbeidsmarkedskurs (AMO): Kurs arrangert for voksne ved videregående skoler på vegne av NAV.

Forkurs for ingeniørutdanning: Er ettårig, og gir den nødvendige kompetanse for opptak til ingeniørutdanning. Forkurset er beregnet på dem som ikke har tilstrekkelig teoretisk bakgrunn fra videregående skole, eller som ikke har de nødvendige eksamener i realfagene matematikk og fysikk.

Folkehøgskole: Er en fri og allmenndannende skole som har også et klart integrerende mål. Folkehøgskolen er pensum- og eksamensfri.

Langkurs, folkehøgskole: Et kurs av en varighet på 16,5 til 33 uker.

Ønske til utdanningsprogram - Førsteønske: Fått oppfylt førsteønske til utdanningsprogram. Basert på ønskenummeret på søkerfila. I bearbeidingen av søkerdataene blir det fjernet dubletter for elev pluss utdanningsprogram. Dersom en elev har satt opp ønske om samme utdanningsprogram på ulike skoler, beholdes dubletten med høyest prioritert ønskenummer.
Lavere ønske: Ikke fått oppfylt førsteønske, men et lavere ønske til utdanningsprogram.
Ikke søkt i VIGO: En mindre andel av elevere har ikke søkt videregående gjennom VIGO. Dette er hovedsakelig elever som er tatt inn gjennom voksenopplæring og elever på private skoler.

Utdanningene er gruppert etter Norsk standard for utdanningsgruppering (NUS) som første gang ble opprettet av SSB i 1970 og ble sist oppdatert i 2000 (NUS2000).

Navn: Videregående opplæring og annen videregående utdanning
Emne: Utdanning

Foreløpig ikke fastsatt

Seksjon for utdannings- og kulturstatistikk

Statistikken gir tall for fylker og på nasjonalt nivå.

Årlig

Data rapporteres til UNESCO, OECD, og Eurostat (U-O-E).

SSB lagrer innsamlede og reviderte data på en sikker måte, i tråd med gjeldende lovverk for databehandling.

SSB kan gi tilgang til datagrunnlaget (avidentifiserte eller anonymiserte mikrodata) som statistikken bygger på, til forskere og til offentlige myndigheter for utarbeiding av statistiske resultater og analyser. Tilgang kan gis etter søknad og på vilkår. Se mer om dette på Tilgang til data fra SSB.

Formålet med statistikken er å dokumentere all utdanningsaktivitet for elever, lærlinger og lærekandidater innenfor videregående opplæring og elever og studenter i annen utdanning på videregående nivå.

Statistikken er individbasert og bygger på data over den enkelte elev/lærling/lærekandidat/student. Det vil si at det er knyttet fødselsnummer til hver utdanningsaktivitet. Voksne søkere og deltakere i videregående opplæring som innrapporteres på individnivå inngår også.

Gjennom en større omlegging ble utdanningsstatistikken individbasert på begynnelsen av 1970-tallet. Data om igangværende utdanning er blitt innhentet hvert år fra 1974.

Viktige brukere av utdanningsstatistikken er offentlig forvaltning, interesseorganisasjoner, media, forskere og næringsliv. Sentrale brukere blant departementene er spesielt Kunnskapsdepartementet (KD), Kommunal- og distriktsdepartementet (KDD) og Finansdepartementet (FIN). Statistikken blir også benyttet av internasjonale organisasjoner som Eurostat, OECD og UNESCO.

Ingen eksterne brukere har tilgang til statistikk før den er publisert samtidig for alle kl. 08.00 på ssb.no etter forhåndsvarsling senest tre måneder før i Statistikkalenderen. Dette er et av de viktigste prinsippene i SSB for å sikre likebehandling av brukerne.

Samling av data for videregående opplæring og annen utdanning på videregående nivå benyttes som grunnlagsdata for KOSTRA. Tall for videregående opplæring benyttes også i Utdanningsdirektoratets statistikk.

Tall som viser ønske etter utdanningsprogram er basert på igangværende elever per 1. oktober koblet mot søkerfil per 15 juli. Utdanningsdirektoratets statistikk Førsteinntak til videregående opplæring gjelder utelukkende søkertall per 1. mars og per 15 juli, og viser hvilket tilbud søkerne har fått etter førsteinntaket. SSB publiserer også noen søkertall i KOSTRA. KOSTRA-indikatorene har en annen populasjon - søkere til elevplass (per 15. juli) som har blitt elev per 1. oktober.

Statistikken over elever, lærlinger, lærekandidater og elever ved folkehøgskolenes langkurs blir slått sammen med de andre skoleslagene og inngår i datagrunnlaget for Nasjonal utdanningsdatabase.

Forskningsinstitusjonen NIFU STEP har publisert gjennomføringsanalyser, blant annet med data fra SSB.

Statistikk og videregående opplæring rapporteres til OECD i henhold til International Standard Classification of Education (ISCED2011, tidligere ISCED97). Denne standarden ble vedtatt av UNESCO i 1997 og erstattet den internasjonale utdanningsstandarden fra 1976. Den ble revidert i 2011. Norge er forpliktet til å bruke ISCED2011 i alle internasjonale leveringer til UNESCO, OECD og Eurostat. SSB startet dataleveringene etter ISCED 97 våren 1999. UOE (UNESCO, OECD, EUROSTAT) er et sett med omfattende innsamlingstabeller for utdanningsdata, som hentes inn en gang i året. Disse inngår i et samarbeid mellom de internasjonale organisasjonene OECD, UNESCO og Eurostat (EU).

Data leveres i henhold til EU rettsakt 1925/99 3711/91

Statistikken omfatter opplysninger om igangværende utdanning per 01.10. og avsluttet utdanning for elever, lærlinger og lærekandidater i videregående opplæring under opplæringsloven, samt annen utdanning på videregående nivå: folkehøgskoler, arbeidsmarkedskurs og annen utdanning på videregående nivå. Fra 2004 inngår også en årlig innsamling av voksne i videregående opplæring i tilbud tilrettelagt for voksne. F.o.m. statistikkåret 2015 er det også koblet på informasjon om ønske til utdanningsprogram per 15 juli.

Innenfor videregående opplæring er fylkeskommunenes administrative datasystem for inntak til videregående opplæring (VIGO) den viktigste kilden, foruten særskilte registreringssystemer for voksne i fylkeskommunene. Datagrunnlaget er spesifiserte uttrekk fra systemene.

Folkehøgskolene rapporterer sine data til administrasjonssystemet NAVI sentraldatabase som administreres av Waade information system på oppdrag fra Utdanningsdirektoratet. Statistisk sentralbyrå mottar kun informasjon om folkehøgskoleutdanninger på langkurs.

Forkurs for ingeniørutdanning rapporteres av database for statistikk om høyere utdanning (DBH).

Statistikken er basert på fulltelling, det benyttes derfor ikke utvalg i denne statistikken.

Datagrunnlaget for elever, lærlinger, lærekandidater og søkere i videregående opplæring er registerdata, hentet fra fylkeskommunenes inntakssystem VIGO, i noen tilfeller også egne registreringssystemer for voksne i videregående opplæring. Hovedfunksjonen til VIGO er å administrere inntak til de ulike kurstrinnene i videregående opplæring og å administrere retten til videregående opplæring for innbyggerne i den enkelte fylkeskommune. Elever ved alle fylkeskommunale skoler er registrert og følges opp i VIGO. I tillegg integrerer VIGO data om elever ved frittstående skoler og statlige skoler med virksomhet under opplæringsloven gjennom egne innsamlingsprosedyrer. VIGO omfatter også fagopplæring, det vil si personer som er i lære i bedrift (lærlinger/lærekandidater) og som går opp til fagprøve/kompetanseprøve. Oversikt over lærlinger/lærekandidater og fagprøver/kompetanseprøver blir sendt fra fagopplæringskontoret i fylket. Data fra VIGO er hentet inn med totrinnshjemmel: opplæringsloven og statistikkloven.

Folkehøgskolene rapporterer sine data til administrasjonssystemet NAVI. Statistisk sentralbyrå henter nødvendig statistikk fra denne serveren.

Det gjennomføres maskinelle kontroller av utdanningsdata etter mottak i Statistisk sentralbyrå. Disse omfatter fjerning av identiske dubletter, sjekk av variasjoner mellom årets og fjorårets datamateriale og tester av hvorvidt observasjoner har gyldige verdier på variablene i forhold til kravspesifikasjonen. Fødsels- og personnummer kontrolleres for gyldighet, og ugyldige/manglende nummer kontrolleres mot folkeregisteret for å finne korrekte opplysninger.

Rapportering av fødselsnummer gjør at SSB også kan påføre andre kjennemerker fra andre registre som for eksempel bostedsopplysninger og innvandreropplysninger. Det gjennomføres også kontroller under og etter revisjon og påføring av nye variable for å sikre at tilførte variable blir korrekt plassert og at det ikke oppstår feil i statistikkgrunnlaget som følge av selve bearbeidingen.

Statistikken er basert på opptellinger av antall registrerte elever/lærlinger/lærekandidater per 01.10, avsluttede utdanningsaktiviteter/fag- og svenneprøver/kompetanseprøver i løpet av forrige skoleår og for voksne registrert status i opplæringsløpet pr. 30. september i innsamlingsåret. I tillegg er det påkoblet informasjon om ønsker til utdanningsprogram basert på søkerfil per 15 juli.

Ikke relevant

Hovedregelen er at en ikke offentliggjør tall dersom færre enn tre enheter ligger til grunn for en celle i tabellen, og dette medfører fare for identifisering, dvs. at tallet kan føres tilbake til oppgavegiver eller annen identifiserbar person.

Startåret for innsamling av individbasert utdanningsstatistikk er 1974. De fleste variablene er sammenliknbare over tid, mens andre har endret seg. Norsk standard for utdanningsgruppering er blitt omkodet for å gjøre sammenlikning med eldre årganger mulig. Andre endringer, som for eksempel næringskoder, lar seg ikke omkode og kan derfor ikke sammenliknes i samme grad.

Fra og med skoleåret 1989/90 ble lærlinger registrert i utdanningsstatistikken. Tidligere var bare tall for elever i lærlingskoler med. Fra og med 1989 er ikke elever i lærlingskoler medregnet. Til og med årgangen 1996/97 ble bare fullførte fagprøver rapportert til SSB. Fra og med 1997/98 er også personer som ikke bestod fagprøven med i datagrunnlaget. Fra og med 2006 er lærekandidater med i datagrunnlaget.

Det er iverksatt særskilte tiltak for å forbedre innrapportering av all videregående opplæring, spesielt for voksne som søker og følger spesielt tilrettelagte tilbud for voksne. Som følge av dette har det i en overgangsperiode vært uoversiktlig å presentere et godt totalbilde av omfanget av elever i og resultater fra videregående opplæring. Dette gjelder spesielt kompetanse som dokumenteres gjennom vitnemål. Etter hvert som standardiserte innsamlingsrutiner innarbeides vil sammenlignbarheten over tid bedres.

Folkehøgskole: Elektronisk rapportering fra folkehøgskolene kom i gang fra 2001. Fra og med dette året, kan statistikk over antall elever på langkurs og antall elever som har avsluttet eller avbrøt langkurs sammenliknes med tidligere år. Statistikk over søkere på langkurs er ny statistikk.

Det kan være ulike feilkilder i statistiske undersøkelser. Feil kan bl.a. oppstå ved innsamling av data ved at de enheter som undersøkes ikke alltid er helt identiske med den masse av enheter som ønskes undersøkt. Det kan også oppstå feil ved koding av de data som hentes inn.

Når datagrunnlaget er uttak av data fra administrative registre forekommer ikke måle- og bearbeidingsfeil, frafallsfeil og uttaksfeil i samme forstand som ved skjemainnhenting av opplysninger. Den sentrale kilde til usikkerhet og feil ved slike uttak er hvorvidt data i registrene er av den karakter som er forutsatt gjennom spesifikasjonen for uttaket. Dersom det er uoverensstemmelser eller manglende forståelse av definisjonene av de opplysninger som ligger i kildesystemet, vil skjevheter som skyldes definisjoner forplante seg i datagrunnlaget for statistikken.

For den sentrale delen av datagrunnlaget, er det grunn til å anta en relativt god overensstemmelse mellom kravspesifikasjonene for uttrekk og karakteristika ved data som ligger i registrene. Person-, kurs- og skoleopplysningene har god kvalitet i avgiversystemene. Likevel kan det være mangler på utvalgte områder i registrene, og i slike tilfeller videreføres feil i statistikkgrunnlaget dersom rutinene for kontroll og korrigering ikke er tilstrekkelig presise. Slike mangler er hovedsakelig relatert til utilstrekkelig registrering og/eller ajourhold i avgiverregister, eller til ikke-standardisert anvendelse av kodeverk som ikke blir korrigert gjennom SSBs revisjonsrutiner.

Måling av resultater er avgjørende for tall om avsluttede utdanningsaktiviteter, direkte overgang mellom grunnskole og videregående utdanning og mellom videregående opplæring og høyere utdanning og for gjennomstrømningsstatistikken. Data for resultater kan inneholde målefeil som følge av at registrering og kontroll av resultater fra kurs til en viss grad er avhengig av manuelle rutiner. Dette søkes korrigert gjennom sterk fokus på kvalitetssikring av disse opplysningene både i avgiversystemene og i forbindelse med mottak og revisjon av data.

Folkehøgskole er en pensumfri skole, og det er oftest problematisk å kunne registrere et kurs med en enkel emnekode. Derfor er det alltid en viss usikkerhet om noen av rapporterte emnekoder er riktige selv om de er gyldige. Oppgavegiverne kan gi mangelfulle eller feilaktige opplysninger. SSB sin offisielle telledato for elever i utdanning er 1. oktober i rapporteringsåret. For elever som har fullført eller avbrøt en utdanning, er telleperioden f.o.m. 1.10. i året før til 30.09 i tellingsåret. Dataleverandøren kan ha valgt å nytte en annen dato for telling, noe som kan føre til at statistikken over elever under opplæring ikke blir helt korrekt.

Andre feil kan være at de samme elevene blir rapportert til SSB flere ganger og at personer som blir innrapportert som elever egentlig skulle ha blitt innrapportert som personer som har avsluttet eller avbrutt en utdanning. I tillegg er det mulig at elever som har avsluttet utdanningen sin, ikke har blitt rapportert til SSB i samsvar med det kodeverket SSB har for avsluttet utdanning.

Utdanningsstatistikken er ikke basert på utvalgstrekking, og SSB forsøker så langt det er mulig å få med alle personer som statistikken per definisjon skal omfatte.

Registerfeil kan forekomme pga. feil eller mangelfulle opplysninger fra søkeren eller eleven, eller feilaktig innrapportering fra oppgavegiveren. En del av disse feilene kan imidlertid bli oppdaget ved kontroll- og revisjonsrutinene.

Ikke relevant

Kontakt