Videregående utdanning
Statistikk
Analyser, artikler og publikasjoner
Fakta om utdanning 2025
Her finner du tekst, tabeller og figurer som gir deg korte fakta om utdanning i Norge – fra barnehage til universitet.
Krav til fremmedspråk i studieforberedende utdanningsprogram, fordel eller ulempe for innvandrerelever?
Innvandrerelever har i mindre grad fremmedspråk i grunnskolen enn øvrige elever. Gir dette dem en ulempe i møte med krav om obligatorisk fremmedspråk på studieforberedende videregående opplæring, eller er det et bevisst valg om å utnytte muligheten for å ta fremmedspråk som privatist i et språk de behersker godt?
«Alle» med yrkesfaglig utdanning i Norge er i jobb
Norge er OECD-landet hvor størst andel i aldersgruppen 25-34 år med yrkesfaglig videregående utdanning er i arbeid.
Videregåendeelever fullfører tidligere
Det er blitt vanligere å fullføre videregående opplæring på normert tid, sammenlignet med tidligere år. Samtidig er det en lavere andel som bruker mer enn normert tid på å fullføre. Andelen som fullfører på normert tid, har spesielt økt blant innvandrere og norskfødte med innvandrerforeldre.
Innvandrere i by og land: Valg og gjennomføring i videregående opplæring blant innvandrere
SSB ser i denne rapporten på innvandreres valg og gjennomføring i videregående i lys av hvor de var bosatt.
Innvandrere i distriktene fullførte videregående opplæring i mindre grad
Innvandrerelever velger oftere yrkesfag når de begynner i videregående opplæring. Færre fullfører i distriktene, hvor en av fire slutter underveis.
Hva kjennetegner private skoler?
I denne rapporten ses det nærmere på private grunnskoler og videregående skoler i Norge. I rapporten sammenlignes skoler med ulike godkjenningsgrunnlag etter privatskoleloven § 2-1, og det blir redegjort for hva som kjennetegner både skolene, elevene og lærerne. En slik sammenligning blir gjort for å avdekke forskjeller mellom ulike private skoler og offentlige skoler.
Fakta om utdanning 2024
Her finner du tekst, tabeller og figurer som gir deg korte fakta om utdanning i Norge – fra barnehage til universitet.
Lærerkompetanse i videregående opplæring
I denne rapporten kartlegges både den formelle kompetansen, den fagspesifikke kompetansen samt den pedagogiske kompetansen til alle som underviser i videregående skole. SSB har gjennomført en tilsvarende kartlegging høsten 2017.
Lærerkompetanse i videregående opplæring. Dokumentasjonsnotat
Statistisk sentralbyrå (SSB) gjennomførte i november 2022 en webundersøkelse om kompetanse blant undervisningspersonale i videregående opplæring.
Eldre analyser, artikler og publikasjoner
for delområdet videregående utdanning.