Statistikkbanktabeller over søkere og ønske til videregående opplæring (Statistikkbanktabell 13259, 13260, 13261 & 13262) og tabell over søkere til folkehøgskoler (statistikkbanktabell 05336) er utsatt på ubestemt tid.
Statistikk innhold
Statistikk om
Videregående opplæring og annen videregående utdanning
Statistikken gir tall for elever, lærlinger, lærekandidater samt deltakere i videregående opplæring og annen videregående utdanning.
Utvalgte tall fra denne statistikken
- Videregående opplæringLast ned tabell som ...Videregående opplæring
2024 Endring i prosent 2023 - 2024 2020 - 2024 Elever 202 914 2 2 Lærlinger/lærekandidater1 53 285 2 10 Elever og lærlinger/lærekandidater 256 199 2 4 Hvorav Innvandrere 39 623 3 7 Norskfødte med innvandrerforeldre 17 454 7 27 1Elever med fagopplæring i skole er inkludert Standardtegn i tabellerLast ned tabell som ... - Elever, lærlinger, lærekandidater, studenter og deltakere i videregående utdanning, etter alder, utdanningsinstitusjon og kjønn. 1. oktoberLast ned tabell som ...Elever, lærlinger, lærekandidater, studenter og deltakere i videregående utdanning, etter alder, utdanningsinstitusjon og kjønn. 1. oktober
2024 Alle aldre 0-15 år 16-18 år 19-24 år 25-29 år 30-34 år 35 år eller eldre I alt 272 883 187 188 618 53 242 8 788 6 760 15 287 Videregående skoler 202 914 187 174 245 16 670 2 948 2 813 6 051 Lærebedrifter, lærlinger1 51 212 0 13 150 27 655 4 215 2 479 3 713 Lærebedrifter, lærekandidater 2 080 0 569 1 301 81 42 87 Annen videregående utdanning2 1 308 0 30 749 169 84 275 Folkehøgskoler 5 827 0 585 5 090 112 15 25 Arbeidsmarkedskurs 8 022 0 9 771 1 017 1 218 5 007 Forkurs for ingeniørutdanning 1 520 0 30 1 006 246 109 129 Menn 143 276 80 96 815 32 518 5 008 3 078 5 777 Videregående skoler 98 369 80 86 398 7 948 1 237 943 1 763 Lærebedrifter, lærlinger1 36 200 0 9 666 20 290 2 919 1 514 1 811 Lærebedrifter, lærekandidater 1 435 0 412 895 54 23 51 Annen videregående utdanning 422 0 7 235 67 33 80 Folkehøgskoler 2 384 0 296 2 005 70 4 9 Arbeidsmarkedskurs 3 358 0 7 401 491 490 1 969 Forkurs for ingeniørutdanning 1 108 0 29 744 170 71 94 Kvinner 129 607 107 91 803 20 724 3 780 3 682 9 510 Videregående skoler 104 545 107 87 847 8 722 1 711 1 870 4 288 Lærebedrifter, lærlinger1 15 012 0 3 484 7 365 1 296 965 1 902 Lærebedrifter, lærekandidater 645 0 157 406 27 19 36 Annen videregående utdanning 886 0 23 514 102 51 195 Folkehøgskoler 3 443 0 289 3 085 42 11 16 Arbeidsmarkedskurs 4 664 0 2 370 526 728 3 038 Forkurs for ingeniørutdanning 412 0 1 262 76 38 35 1Lærebedrifter, lærlinger inkluderer også fagopplæring i skole 2På grunn av omlegging av befalskoleutdanningen i Forsvaret ble ikke igangværende elever rapportert for statistikkåret 2018. Standardtegn i tabellerLast ned tabell som ... - Elever, lærlinger og lærekandidater i videregående opplæring, etter utdanningsprogram, trinn og bostedsfylke. 1. oktoberLast ned tabell som ...Elever, lærlinger og lærekandidater i videregående opplæring, etter utdanningsprogram, trinn og bostedsfylke. 1. oktober
2024 I alt Studieforeberedende utdanningsprogram Yrkesfaglige utdanningsprogram I alt I alt Elever Elever Elever Lærlinger Lærekandidater I alt 202 914 122 511 80 403 51 212 2 080 Videregående trinn 1 79 125 37 698 41 427 0 0 Videregående trinn 2 66 892 33 749 33 143 0 0 Videregående trinn 3 56 897 51 064 5 833 51 212 2 080 Bostedsfylke Viken (2020-2023) 0 0 0 0 0 Oslo 22 170 17 998 4 172 2 637 68 Innlandet 12 970 7 105 5 865 3 624 112 Vestfold og Telemark (2020-2023) 0 0 0 0 0 Agder 12 716 6 792 5 924 3 757 164 Rogaland 20 071 11 069 9 002 6 251 238 Vestland 24 091 13 552 10 539 7 057 244 Møre og Romsdal 9 987 5 329 4 658 2 851 101 Trøndelag - Trööndelage 17 470 9 444 8 026 5 147 225 Nordland - Nordlánnda 7 707 3 960 3 747 2 749 80 Troms og Finnmark - Romsa ja Finnmárku (2020-2023) 0 0 0 0 0 Uoppgitt fylke 393 301 92 51 4 Standardtegn i tabellerLast ned tabell som ... - Elever og lærlinger i videregående opplæring, etter utdanningsprogram. Andel kvinner. 1. oktoberLast ned tabell som ...Elever og lærlinger i videregående opplæring, etter utdanningsprogram. Andel kvinner. 1. oktober
2024 Elever Lærlinger/lærekandidater I alt Andel kvinner I alt Andel kvinner I alt 202 914 52 53 285 29 Studieforberedende utdanningsprogram 122 511 57 0 . Studiespesialisering 95 660 57 0 . Idrettsfag 12 924 42 0 . Musikk, dans og drama 5 850 69 0 . Kunst, design og arkitektur (Kunnskapsløftet fra 2016/2017) 3 600 83 0 . Medier og kommunikasjon (Studieforberedende, Kunnskapsløftet fra 2016/2017) 4 477 60 0 . Yrkesfaglige utdanningsprogram 80 403 43 53 285 29 Bygg- og anleggsteknikk 10 311 11 12 079 11 Design og håndverk 0 . 97 80 Elektro og datateknologi 10 932 8 10 080 8 Helse- og oppvekstfag 22 284 86 8 622 80 Medier og kommunikasjon (Yrkesfag, før 2016) 0 . 0 . Naturbruk 5 535 52 1 787 39 Restaurant- og matfag 3 616 51 2 278 49 Service og samferdsel 0 . 159 33 Teknologi- og industrifag 14 709 16 12 391 16 Håndverk, design og produktutvikling (fra 2020/2021) 715 74 238 61 Frisør, blomster, interiør og eksponeringsdesign (fra 2020/2021) 2 598 92 970 91 Informasjonsteknologi og medieproduksjon (fra 2020/2021) 3 305 16 1 694 12 Salg, service og reiseliv (fra 2020/2021) 6 398 49 2 890 50 Standardtegn i tabellerLast ned tabell som ... - Elever, lærlinger og lærekandidater i videregående opplæring i prosent av registrert årskull 16-18 år, innvandrere og norskfødte med innvandrerforeldre, etter kjønn. 1. oktoberLast ned tabell som ...Elever, lærlinger og lærekandidater i videregående opplæring i prosent av registrert årskull 16-18 år, innvandrere og norskfødte med innvandrerforeldre, etter kjønn. 1. oktober1
2024 Elever, lærlinger og lærekandidater Befolkningen i alt Innvandrere og norskfødte med innvandrerforeldre Innvandrere Norskfødte med innvandrerforeldre Begge kjønn 91,5 83,4 77,2 92,8 Menn 90,6 81,5 74,9 91,9 Kvinner 92,5 85,4 79,7 93,8 1Elever med vedtak om opplæring som fører fram til grunnkompetanse og elever med fagopplæring i skole er inkludert. Standardtegn i tabellerLast ned tabell som ... - Elever i folkehøgskoler, langkurs, som fullførte eller avbrøt utdanningen, etter kjønn og alderLast ned tabell som ...Elever i folkehøgskoler, langkurs, som fullførte eller avbrøt utdanningen, etter kjønn og alder
2023-2024 I alt Fullført Avbrutt I alt Menn Kvinner I alt Menn Kvinner I alt 6 368 6 040 2 455 3 585 328 138 190 Under 19 år 581 521 245 276 60 37 23 19 år 3 320 3 197 1 105 2 092 123 31 92 20 år eller eldre 2 467 2 322 1 105 1 217 145 70 75 Standardtegn i tabellerLast ned tabell som ... - Avlagte fag- og svenneprøver, etter type og resultatLast ned tabell som ...Avlagte fag- og svenneprøver, etter type og resultat
Fag- og svenneprøve Prosent bestått I alt Lærlinger Praksiskandidater Elever1 I alt Lærlinger Praksiskandidater Elever1 2011-2012 23 279 14 543 8 052 684 91 90 94 76 2012-2013 23 503 15 367 7 396 740 91 90 94 72 2013-2014 25 065 15 587 8 801 677 93 93 95 75 2014-2015 25 669 15 623 9 206 840 92 92 94 74 2015-2016 26 652 15 655 9 908 1 089 93 92 94 81 2016-2017 27 058 15 839 10 060 1 159 93 93 95 84 2017-2018 27 928 16 612 10 115 1 201 93 93 94 82 2018-2019 29 337 17 771 10 543 1 023 94 94 94 81 2019-2020 28 219 18 556 8 611 1 052 92 92 94 80 2020-2021 31 468 19 377 10 791 1 300 93 92 94 82 2021-2022 30 327 18 615 10 390 1 322 94 94 94 82 2022-2023 32 119 19 486 11 435 1 198 94 95 95 82 2023-2024 31 489 19 781 10 581 1 127 95 95 95 88 1Elever som har avlagt fag- og svenneprøve etter fullført opplæring i skole. Standardtegn i tabellerLast ned tabell som ... - Fullførte utdanninger i videregående opplæring og annen videregående utdanning, etter kjønn og resultatLast ned tabell som ...Fullførte utdanninger i videregående opplæring og annen videregående utdanning, etter kjønn og resultat1
2023-2024 I alt Fullført2 Andel fullført I alt menn Andel fullført menn I alt kvinner Andel fullført kvinner I alt3 103 139 92 738 90 51 115 90 52 024 90 Videregående opplæring 80 197 72 443 90 40 836 90 39 361 91 Videregående opplæring kurs II eller vg3/vitnemål 48 708 42 657 88 20 337 85 28 371 89 Studieforberedende utdanningsprogram 46 556 40 717 88 19 911 85 26 645 89 Studiespesialisering (Kunnskapsløftet) 38 775 33 682 87 16 387 85 22 388 89 Idrettsfag (Kunnskapsløftet) 3 881 3 598 93 2 213 91 1 668 96 Musikk, dans og drama (Kunnskapsløftet) 1 703 1 559 92 551 89 1 152 93 Kunst, design og arkitektur (Kunnskapsløftet fra 2016/2017) 943 848 90 156 82 787 91 Medier og kommunikasjon (Studieforberedende, Kunnskapsløftet fra 2016/2017) 1 254 1 030 82 604 79 650 85 Yrkesfaglige utdanningsprogram 1 953 1 755 90 412 88 1 541 90 Design og håndverk (Kunnskapsløftet) 0 0 . 0 . 0 . Elektro og datateknologi (Kunnskapsløftet) 25 23 92 24 92 1 100 Helse- og oppvekstfag (Kunnskapsløftet) 1 110 979 88 64 70 1 046 89 Medier og kommunikasjon (Kunnskapsløftet) 0 0 . 0 . 0 . Naturbruk (Kunnskapsløftet) 818 753 92 324 92 494 92 Ikke utdanningsprogram i Kunnskapsløftet 0 0 . 0 . 0 . Avlagte fag-/svenneprøver 31 489 29 786 95 20 499 95 10 990 94 Yrkesfaglige utdanningsprogram 29 487 27 908 95 19 427 95 10 060 94 Bygg- og anleggsteknikk (Kunnskapsløftet) 6 939 6 527 94 5 794 94 1 145 94 Design og håndverk (Kunnskapsløftet) 291 256 88 46 87 245 88 Elektro og datateknologi (Kunnskapsløftet) 3 866 3 665 95 3 647 95 219 99 Helse- og oppvekstfag (Kunnskapsløftet) 7 584 7 083 93 1 591 93 5 993 93 Medier og kommunikasjon (Kunnskapsløftet) 0 0 . 0 . 0 . Naturbruk (Kunnskapsløftet) 936 900 96 665 96 271 97 Restaurant- og matfag (Kunnskapsløftet) 1 266 1 167 92 619 92 647 92 Service og samferdsel (Kunnskapsløftet) 2 251 2 153 96 1 517 95 734 97 Teknologi- og industrifag (Kunnskapsløftet) 6 354 6 157 97 5 548 97 806 98 Ikke utdanningsprogram i Kunnskapsløftet 0 0 . 0 . 0 . Folkehøgskoler 6 368 6 040 95 2 593 95 3 775 95 Arbeidsmarkedskurs 15 604 13 373 86 7 354 85 8 250 86 Annen videregående utdanning 970 882 91 332 92 638 90 1Alle elever som var registrert på VKII/vg3 i løpet av perioden 1.10. - 30.09. , alle lærlinger og praksiskandidater som har gått opp til fag- og svenneprøve i løpet av perioden 1.10. -30.09. og privatister som har bestått 2Fullførte utdanninger betyr oppnådd vitnemål, studiekompetanse eller fag-/svennebrev 3På grunn av omlegging av befalskoleutdanningen i Forsvaret ble omtrent halvparten av avsluttet dataene rapportert i skoleåret 2017/2018. Elever ved folkehøgskoler for årgangen 2023/2024 registrert i utdanningsprogrammet "Studiespesialisering (Kunnskapsløftet)» ble rettet 21. februar 2025 til «Ikke utdanningsprogram i Kunnskapsløftet» i tråd med tidligere årganger. Arbeidsmarkedskurs for årgangen 2023/2024 ble publisert med et for høyt antall inkluderte deltagere i tabellen som følge av en teknisk feil. Tallene ble rettet 21. februar 2025. Standardtegn i tabellerLast ned tabell som ...
Om statistikken
Informasjonen under «Om statistikken» ble sist oppdatert 20. desember 2023.
Igangværende utdanning: Elever som er registrert ved en utdanningsinstitusjon eller registrerte lærlinger/lærekandidater.
Reform 94: Innebærer lovfestet rett til videregående opplæring for all ungdom mellom 16 og 19 år. Denne retten ble fra 2000 utvidet til å gjelde alle.
Kunnskapsløftet: Ny reform i videregående opplæring høsten 2006. Reformen innebar endringer i både innhold og struktur i videregående opplæring. Strukturmessig ble det blant annet innført nye betegnelser på de ulike trinnene. Videregående trinn 1 (Vg1) erstattet grunnkurs (GK), videregående trinn 2 (Vg2) erstattet videregående kurs I (VKI) og videregående trinn 3 (Vg3) erstattet videregående kurs II (VKII). 15 studieretninger erstattet av 12 utdanningsprogram. Kunnskapsløftet ble innført i 2006 med start for Vg1 høsten 2006, fortsetter med Vg2 i 2007 og vil være gjennomgående for hele videregående opplæring høsten 2008 når Vg3 starter.
Utdanningsprogram (Kunnskapsløftet): Fellesbetegnelse for beslektede fag i videregående opplæring. En studieretning består av kurstrinnene GK, VKI og VKII, og et utdanningsprogram består av kurstrinnene Vg1, Vg2 og Vg3. Tidligere ble dette kalt studieretning (Reform 94).
Studieforberedende utdanningsprogram: Studieforberedende utdanningsprogram består av utdanningsprogram for studiespesialisering, for musikk, dans og drama, idrettsfag og fra og med høsten 2016 kunst, design og arkitektur.
Medier og kommunikasjon gikk høsten 2016 fra å være et yrkesfaglig til et studieforberedende utdanningsprogram. Elever som begynte på vg1 medier og kommunikasjon yrkesfaglig høsten 2015 eller tidligere, følger denne ordningen ut skoleløpet.
Tidligere ble de studieforberedende utdanningsprogrammene kalt allmennfag, og inkluderte følgende studieretninger: Allmenne, økonomiske og administrative fag, musikk, dans og drama og idrettsfag.
Yrkesfaglige utdanningsprogram (Kunnskapsløftet): Yrkesfaglige utdanningsprogram består av: Utdanningsprogram for teknologi- og industrifag (tidligere teknikk og industriell produksjon), naturbruk, helse- og oppvekstfag (tidligere helse- og sosialfag), bygg- og anleggsteknikk, service og samferdsel, elektro og datateknologi (tidligere elektrofag), design og håndverk, restaurant- og matfag, frisør, blomster, interiør og eksponeringsdesign, håndverk, design og produktutvikling, informasjonsteknologi og medieproduksjon, og salg service og reiseliv.
Høsten 2020 ble det innført ny tilbudsstruktur for yrkesfaglige utdanningsprogram. Design og håndverk og service og samferdsel ble splittet opp, og erstattet av fire nye utdanningsprogrammer. De som begynte høsten 2019 eller tidligere, følger gammel ordning. Høsten 2020 endret elektrofag navn til elektro og datateknologi, og teknikk og industriell produksjon endret navn til teknologi- og industrifag.
Under Reform 94 inkluderte yrkesfag følgende studieretninger: Byggfag, elektrofag, formgivingsfag, hotell- og næringsmiddelfag, kjemi- og prosessfag, naturbruk, tekniske byggfag, helse- og sosialfag, mekaniske fag, trearbeidsfag, salg- og service og medier- og kommunikasjon.
Fag- eller svenneprøve: Avlegges når læretiden er fullført, senest to måneder etter at den er avsluttet. Prøven tar utgangspunkt i kompetansemålene i læreplanen.
Lærekandidater: Har inngått en opplæringskontrakt med en lærebedrift med sikte på en mindre omfattende prøve enn fag- eller svenneprøve.
Kompetanseprøve: Prøve på et lavere nivå enn fag- eller svenneprøven der man prøves i forhold til de målene som er fastsatt for opplæringen.
Alternativ opplæring: Spesielt tilrettelagt opplæring eller tilbud. Tidligere var alternativ opplæring et eget utdanningsprogram uavhengig av opplæringens innhold. Elever på alternativ opplæring er fra og med høsten 2010 i hovedsak rapportert inn under de ordinære utdanningsprogrammene der de har sin tilknytning.
Utdanningens art: Klassifisert etter den reviderte utdanningsstandarden NUS2000, som grupperer utdanninger etter nivå og fagfelt.
Eierforhold: Skolene blir inndelt i statlige, fylkeskommunale, kommunale og private.
Sosial bakgrunn: Mor eller fars utdanningsbakgrunn. Den av foreldrene som har høyest utdanningsnivå definerer elevens sosiale bakgrunn.
Studiekompetanse: Elever som har fullført og bestått videregående opplæring på et av de studieforberedende utdanningsprogrammer får studiekompetanse som kan gi grunnlag for opptak til høyere utdanning på universitet eller høgskole. Studiekompetanse kan også oppnås på yrkesfaglige studieretninger.
Yrkeskompetanse: Yrkeskompetanse oppnås normalt etter to år i skole og to år i bedrift (i noen fag er det avvikende ordninger) i form av fag- eller svennebrev. Lærekandidater går ved slutten av kontraktstiden opp til en kompetanseprøve (prøve på et lavere nivå enn fag- og svenneprøve) som skal vise det nivået opplæringen har ført fram til. Yrkeskompetanse kan også oppnås etter tre år i skole i yrkesfaglige utdanningsprogrammer som ikke er lærefag, kompetansen er da dokumentert ved vitnemål. Fylkeskommunen kan i det enkelte tilfellet godkjenne lærekontrakt eller opplæringskontrakt som fastsetter at hele opplæringen, eller en større del av opplæringen enn det som følger av læreplanen, skal skje i bedrift. I tillegg får praksiskandidater yrkeskompetanse gjennom fag- eller svennebrev.
Voksne elever i videregående opplæring: Voksne elever i ordinære løp og i opplæringstilbud tilpasset voksne.
Avsluttet utdanning: Utdanningsaktivitet som er fullført ved en utdanningsinstitusjon i den aktuelle perioden og lærlinger eller lærekandidater som har gått opp til fag- eller svenneprøve eller kompetanseprøve.
Fullført og bestått: Betyr at eleven har oppnådd vitnemål. Vitnemål blir gitt som dokumentasjon for bestått opplæringsløp som gir studie- og/eller yrkeskompetanse. For å få vitnemål må alle fag og eksamener som skal stå på vitnemålet i samsvar med læreplanverket, være bestått, med mindre det kan gjøres unntak fra dette kravet med hjemmel i § 1-11 til § 1-13, § 3-20 til § 3-23, § 3-44 og § 23-1 i forskrift til opplæringsloven. For folkehøgskoler og annen utdanning på videregående nivå betyr fullført at kurset eller utdanningen er gjennomført.
Bostedsfylke: Baseres på elevens adresse per 1.10 det aktuelle året.
Skolefylke/læreplassfylke: Baseres på skolens eller lærestedets adresse per 1.10. det aktuelle året.
Alder: Beregnes per 31.12. det aktuelle året.
Innvandrere: Personer som er bosatt i Norge, men som er født i utlandet av to utenlandsfødte foreldre og har fire utenlandsfødte besteforeldre.
Norskfødte med innvandrerforeldre: Personer som er født i Norge, har to foreldre som er innvandrere, og fire besteforeldre født i utlandet.
Personer med innvandrerbakgrunn: Innvandrere og norskfødte med innvandrerforeldre.
Annen videregående utdanning: Inkluderer i hovedsak elever ved «Private videregående skoler godkjent etter voksenopplæringsloven kapittel 4» (jfr. Det som tidligere ble kalt videregående skoler uten parallell i det offentlige i privatskoleloven, § 6A), og der disse skolene mottar tilskudd etter godkjenning fra Utdanningsdirektoratet. I tillegg inngår elever ved noen få skoler som i Lånekassen er godkjent for støtte til videregående utdanninger, men som ikke mottar tilskudd etter godkjenning fra Utdanningsdirektoratet.
Arbeidsmarkedskurs (AMO): Kurs arrangert for voksne ved videregående skoler på vegne av NAV.
Forkurs for ingeniørutdanning: Er ettårig, og gir den nødvendige kompetanse for opptak til ingeniørutdanning. Forkurset er beregnet på dem som ikke har tilstrekkelig teoretisk bakgrunn fra videregående skole, eller som ikke har de nødvendige eksamener i realfagene matematikk og fysikk.
Folkehøgskole: Er en fri og allmenndannende skole som har også et klart integrerende mål. Folkehøgskolen er pensum- og eksamensfri.
Langkurs, folkehøgskole: Et kurs av en varighet på 16,5 til 33 uker.
Ønske til utdanningsprogram - Førsteønske: Fått oppfylt førsteønske til utdanningsprogram. Basert på ønskenummeret på søkerfila. I bearbeidingen av søkerdataene blir det fjernet dubletter for elev pluss utdanningsprogram. Dersom en elev har satt opp ønske om samme utdanningsprogram på ulike skoler, beholdes dubletten med høyest prioritert ønskenummer.
Lavere ønske: Ikke fått oppfylt førsteønske, men et lavere ønske til utdanningsprogram.
Ikke søkt i VIGO: En mindre andel av elevere har ikke søkt videregående gjennom VIGO. Dette er hovedsakelig elever som er tatt inn gjennom voksenopplæring og elever på private skoler.
Utdanningene er gruppert etter Norsk standard for utdanningsgruppering (NUS) som første gang ble opprettet av SSB i 1970 og ble sist oppdatert i 2000 (NUS2000).