Innhold
Publisert:
Du er inne i en arkivert publisering.
Størst frafall i yrkesfag
36 prosent av elevene som startet på en yrkesfaglig studieretning i videregående opplæring i 1999, avbrøt utdanningen målt fem år etter at de startet på grunnkurs for første gang.
Det er stor forskjell i gjennomføringsgrad mellom de yrkesfaglige og de allmennfaglige studieretningene i videregående opplæring. Av 1999-kullet fullførte i gjennomsnitt 84 prosent av elevene på de allmennfaglige studieretningene i løpet av fem år. Tilsvarende tall for elevene/lærlingene i yrkesfag var 55 prosent. De tre yrkesfaglige studieretningene trearbeidsfag, hotell- og næringsmiddelfag og mekaniske fag hadde høyest avbruddsprosent med henholdsvis 51, 46 og 46. Bare 12 prosent av elevene på de allmennfaglige studieretningene musikk, dans og drama og idrettsfag avbrøt utdanningen.
Avbrutt videregående opplæring betyr at eleven/lærlingen ikke lenger er registrert som elev/lærling i videregående opplæring. Disse personene kan ha begynt på en annen type utdanning, valgt å reise utenlands eller gått ut i arbeidslivet. Fullført opplæring betyr at eleven/lærlingen har bestått alle årstrinn i videregående opplæring som fører til vitnemål eller fag-/svennebrev.
Frafallstallene er stabile
Det er liten forskjell mellom ulike elevkull når det gjelder frafall i videregående opplæring. Hver fjerde elev/lærling avbryter utdanningen, målt fem år etter at de startet på grunnkurs før første gang. Dette gjaldt både 1994-, 1997-, 1998- og 1999-kullet. Kjønnsforskjellene holder seg også stabile. Tre av ti gutter i 1999-kullet avbrøt videregående utdanning, mens dette gjaldt to av ti for jentenes del. Dette samsvarer med tall fra tidligere års elevkull.
Sosial bakgrunn betyr mye. Elever/lærlinger med høyt utdannede foreldre fullfører i større grad enn ungdom med foreldre med lav utdanning. Over halvparten av guttene som startet på grunnkurs for første gang i 1999, og som har foreldre med kun grunnskoleutdanning, avbrøt utdanningen. Til sammenlikning avbrøt bare 12 prosent av guttene med foreldre med lang høyere utdanning (mer enn fire år). Tilsvarende tall for jentene i det samme kullet var henholdsvis 39 og 6 prosent.
Det er stabile forskjeller mellom fylkene. For 1999-kullet var forskjellen 20 prosentpoeng fra det fylket som hadde lavest avbruddsprosent til det som hadde høyest. Dette gjaldt også for 1998-kullet. Vest-Agder, Sogn og Fjordane, Sør-Trøndelag, Nord-Trøndelag, Oppland, Hordaland, Møre og Romsdal, Vestfold, Aust-Agder og Rogaland lå under gjennomsnittet på 24 prosent frafall for elevene som startet på grunnkurs for første gang i 1999.
Tabeller:
- Tabell 1 Elever som startet i grunnkurs for første gang høsten 1994, 1997, 1998 og 1999, etter fullført videregående opplæring i løpet av fem år og etter kjønn. Prosent
- Tabell 2 Elever som startet i grunnkurs for første gang høsten 1998 og 1999, etter fullført videregående opplæring i løpet av fem år, studieretning og kjønn Prosent
- Tabell 3 Elever som startet i grunnkurs for første gang høsten 1998 og 1999, etter fullført videregående opplæring i løpet av fem år, kjønn og foreldrenes utdanningsnivå. Prosent
- Tabell 4 Elever som startet i grunnkurs for første gang høsten 1998 og 1999, etter fullført videregående opplæring i løpet av fem år, kjønn og hjemstedsfylke ved 16 år. Prosent
- Tabell 5 Elever med innvandringsbakgrunn som startet i grunnkurs for første gang høsten 1998 og 1999, etter fullført videregående opplæring i løpet av fem år, kjønn og landbakgrunn. Prosent
Tilleggsinformasjon
Statistikken følger et elevkull gjennom et femårig løp i videregående opplæring.