15638_not-searchable
/utdanning/statistikker/vgogjen/arkiv
15638
Syv av ti oppnår studie- eller yrkeskompetanse
statistikk
2007-09-20T10:00:00.000Z
Utdanning;Innvandring og innvandrere
no
vgogjen, Gjennomføring i videregående opplæring, oppnådd studiekompetanse, oppnådd yrkeskompetanse, gjennomføringsgrad, elever, foreldrenes utdanningsnivå, allmennfaglig studieretning, yrkesfaglig studieretning, innvandrere, norskfødte med innvandrerforeldre, grunnskolepoeng, normert tid, fullført videregående opplæringUtdanning, Videregående utdanning, Innvandring og innvandrere, Utdanning
false

Gjennomføring i videregående opplæring2001-2006

Innhold

Publisert:

Du er inne i en arkivert publisering.

Gå til nyeste publisering

Syv av ti oppnår studie- eller yrkeskompetanse

Nær 70 prosent av elevene som startet på en allmennfaglig- eller yrkesfaglig studieretning i videregående opplæring høsten 2001, hadde oppnådd studie- eller yrkeskompetanse, målt fem år etter at de startet på grunnkurs for første gang.

18 prosent av elevene/lærlingene sluttet underveis i utdanningsløpet. 6 prosent av elevene/lærlingene gjennomførte hele utdanningsløpet, men på grunn av stryk i et eller flere fag har de ikke oppnådd noen formell kompetanse. 7 prosent av 2001-kullet var fortsatt i videregående opplæring uten å ha oppnådd studie- eller yrkeskompetanse per 1. oktober 2006.

Nesten seks av ti på normert tid

I 2001-kullet var det 57 prosent som fullførte videregående opplæring på normert tid. Tilsvarene for 2000-kullet var 56 prosent. Fullført opplæring betyr at eleven/lærlingen har bestått alle årstrinn i videregående opplæring som fører til vitnemål eller fag-/svennebrev.

Elever/lærlinger i videregående opplæring som har oppnådd studie- eller yrkeskompetanse etter fem år. 1994, 1998, 2000 og 2001. Prosent

Det er liten forskjell mellom ulike årskull når det gjelder andelen elever/lærlinger som oppnår en studie- eller yrkeskompetanse i løpet av fem år. Andelen varierer mellom 68 og 72 prosent i årene 1994, 1998, 2000 og 2001.

Flest slutter på yrkesfag

Det er fortsatt stor forskjell i gjennomføringsgraden for elever/lærlinger på allmennfaglige og yrkesfaglige studieretninger. Nesten tre av ti elever på yrkesfaglige studieretninger, som startet i grunnkurs første gang 2001, sluttet underveis i utdanningsløpet. Til sammenligning var det kun 6 prosent av elevene på allmennfaglige studieretnninger som sluttet. Mens 83 prosent av elevene/lærlingene på allmennfaglige studieretninger oppnådde en formell kompetanse i løpet av fem år, var tilsvarende tall for elever/lærlinger på yrkesfaglige studieretninger 54 prosent.

Tre av ti innvandrere slutter

Elever/lærlinger med innvandrerbakgrunn har dårligere gjennomstrømning sammenlignet med hele elevmassen. Elever/lærlinger med innvandringsbakgrunn defineres her som førstegenerasjonsinnvandrere og personer som er født i Norge av to utenlandske foreldre. 54 prosent fullførte videregående opplæring i løpet av fem år. 44 prosent fullførte på normert tid. Nær 30 prosent av 2001-elevene med innvandrerbakgrunn sluttet underveis. Andelen elever/lærlinger som har gjennomført hele utdanningsløpet uten å ha oppnådd noen formell kompetanse på grunn av stryk i ett eller flere fag, var noe større for innvandrerelevene sammenlignet med elevmassen som helhet, henholdsvis 10 og 6 prosent.

Endring i statistikken

I tidligere publiseringer om gjennomstrømning har begrepet avbrutt videregående opplæring blitt benyttet. Avbrutt videregående opplæring omfattet, i den sammenhengen, både elever/lærlinger som hadde sluttet i løpet av opplæringsløpet og de som hadde gjennomført alle årene, men strøket i/manglet ett eller flere fag. I denne publiseringen har en valgt å skille mellom disse to gruppene. Statistikken viser i tillegg hvor stor andel av elevene som har oppnådd en studie- eller yrkeskompetanse i løpet av fem år.

Tabeller: