Innhold
Publisert:
Du er inne i en arkivert publisering.
Syv av ti oppnår studie- eller yrkeskompetanse
Nær 70 prosent av elevene som startet på en allmennfaglig- eller yrkesfaglig studieretning i videregående opplæring høsten 2001, hadde oppnådd studie- eller yrkeskompetanse, målt fem år etter at de startet på grunnkurs for første gang.
18 prosent av elevene/lærlingene sluttet underveis i utdanningsløpet. 6 prosent av elevene/lærlingene gjennomførte hele utdanningsløpet, men på grunn av stryk i et eller flere fag har de ikke oppnådd noen formell kompetanse. 7 prosent av 2001-kullet var fortsatt i videregående opplæring uten å ha oppnådd studie- eller yrkeskompetanse per 1. oktober 2006.
Nesten seks av ti på normert tid
I 2001-kullet var det 57 prosent som fullførte videregående opplæring på normert tid. Tilsvarene for 2000-kullet var 56 prosent. Fullført opplæring betyr at eleven/lærlingen har bestått alle årstrinn i videregående opplæring som fører til vitnemål eller fag-/svennebrev.
Det er liten forskjell mellom ulike årskull når det gjelder andelen elever/lærlinger som oppnår en studie- eller yrkeskompetanse i løpet av fem år. Andelen varierer mellom 68 og 72 prosent i årene 1994, 1998, 2000 og 2001.
Flest slutter på yrkesfag
Det er fortsatt stor forskjell i gjennomføringsgraden for elever/lærlinger på allmennfaglige og yrkesfaglige studieretninger. Nesten tre av ti elever på yrkesfaglige studieretninger, som startet i grunnkurs første gang 2001, sluttet underveis i utdanningsløpet. Til sammenligning var det kun 6 prosent av elevene på allmennfaglige studieretnninger som sluttet. Mens 83 prosent av elevene/lærlingene på allmennfaglige studieretninger oppnådde en formell kompetanse i løpet av fem år, var tilsvarende tall for elever/lærlinger på yrkesfaglige studieretninger 54 prosent.
Tre av ti innvandrere slutter
Elever/lærlinger med innvandrerbakgrunn har dårligere gjennomstrømning sammenlignet med hele elevmassen. Elever/lærlinger med innvandringsbakgrunn defineres her som førstegenerasjonsinnvandrere og personer som er født i Norge av to utenlandske foreldre. 54 prosent fullførte videregående opplæring i løpet av fem år. 44 prosent fullførte på normert tid. Nær 30 prosent av 2001-elevene med innvandrerbakgrunn sluttet underveis. Andelen elever/lærlinger som har gjennomført hele utdanningsløpet uten å ha oppnådd noen formell kompetanse på grunn av stryk i ett eller flere fag, var noe større for innvandrerelevene sammenlignet med elevmassen som helhet, henholdsvis 10 og 6 prosent.
Endring i statistikkenI tidligere publiseringer om gjennomstrømning har begrepet avbrutt videregående opplæring blitt benyttet. Avbrutt videregående opplæring omfattet, i den sammenhengen, både elever/lærlinger som hadde sluttet i løpet av opplæringsløpet og de som hadde gjennomført alle årene, men strøket i/manglet ett eller flere fag. I denne publiseringen har en valgt å skille mellom disse to gruppene. Statistikken viser i tillegg hvor stor andel av elevene som har oppnådd en studie- eller yrkeskompetanse i løpet av fem år. |
Tabeller:
- Tabell 1 Elever som startet i grunnkurs for første gang høsten 1994, 1998, 2000 og 2001, etter status for oppnådd nivå i videregående opplæring etter fem år og etter kjønn. Prosent
- Tabell 2 Elever som startet i grunnkurs for første gang høsten 2000 og 2001, etter status for oppnådd nivå i videregående opplæring etter fem år, studieretningstype og kjønn. Prosent
- Tabell 3 Elever som startet på grunnkurs for første gang høsten 2000 og 2001, etter status for oppnådd nivå i videregående opplæring etter fem år, kjønn og foreldrenes utdanningsnivå. Prosent
- Tabell 4 Elever som startet i grunnkurs for første gang høsten 2000 og 2001, etter status for oppnådd nivå i videregående opplæring etter fem år, kjønn og hjemstedsfylke ved 16 år. Prosent
- Tabell 5 Elever med innvandringsbakgrunn som startet i grunnkurs for første gang høsten 2000 og 2001, etter status for oppnådd nivå i videregående opplæring etter fem år, kjønn og landbakgrunn. Prosent
Tilleggsinformasjon
Statistikken følger et elevkull gjennom et femårig løp i videregående opplæring.