Innhold
Publisert:
Du er inne i en arkivert publisering.
En av fem slutter underveis
Andelen elever og lærlinger som oppnår studie- eller yrkeskompetanse i løpet av fem år holder seg på rundt 70 prosent. Nær hver femte elev som startet på videregående opplæring høsten 2002 sluttet underveis i opplæringsløpet. Flest faller fra i mekaniske fag og trearbeidsfag.
57 prosent av elevene som begynte på grunnkurs i videregående opplæring høsten 2002, oppnådde studie- eller yrkeskompetanse på normert tid, målt fem år etter at de startet, mens 18 prosent av elevene/lærlingene sluttet underveis i utdanningsløpet. Dette er tilnærmet likt resultat som for de tidligere elevkullene.
12 prosent av elevene/lærlingene fullførte på mer enn normert tid og 7 prosent var fortsatt i videregående opplæring per 1. oktober 2007. 7 prosent gjennomførte hele utdanningsløpet, men oppnådde ikke noen formell kompetanse.
Forskjell på studieretningene
Det er stor forskjell på gjennomføringsgraden for elever/lærlinger på de ulike studieretningene. Av de allmennfaglige studieretningene oppnådde flere enn åtte av ti elever på musikk, dans og drama studiekompetanse på normert tid, og nesten ni av ti oppnådde denne kompetansen i løpet av fem år. Bare 3 prosent sluttet underveis i utdanningsløpet. Av de yrkesfaglige studieretningene kom medier og kommunikasjon best ut. Tre av fire elever/lærlinger fullførte på normert tid og ytterligere 7 prosent flere oppnådde vitnemål eller fag/svennebrev, målt fem år etter at de startet på grunnkurset. 6 prosent sluttet uten å gjennomføre utdanningen. Til sammenlikning sluttet fire av ti elever på studieretningene mekaniske fag og trearbeidsfag underveis i utdanningsløpet. I dette bildet må vi ha med oss at normert studietid for allmennfag er tre år og for yrkesfag normalt fire år.
Best i Oslo og Akershus
Akershus og Oslo hadde best gjennomføringsresultat av fylkene når en ser på oppnådd studie- eller yrkeskompetanse på normert tid. Dette gjaldt over 60 prosent av elevene/lærlingene i 2002-kullene i disse to fylkene. Gjennomstrømningsresultatene i fylkene varierer noe fra forrige elevkull til 2002-kullet. Størst endring finner en i Vestfold der andelen elever/lærlinger som oppnådde en formell kompetanse i løpet av fem år er sunket med 7 prosentpoeng.
Større frafall blant innvandrere
Nesten en av tre av innvandrerne (utenlandsfødte med to utenlandsfødte foreldre) som startet på grunnkurs i videregående opplæring i 2002, sluttet underveis i opplæringsløpet. Vel halvparten av disse elevene/lærlingene oppnådde studie- eller yrkeskompetanse i løpet av fem år. Når det gjelder norskfødte med innvandrerforeldre er gjennomstrømningssituasjonen mer lik gjennomsnittet for hele elevmassen. To av tre oppnådde en formell kompetanse, målt fem år etter at de startet på grunnkurs i videregående i 2002, mot 69 prosent av hele elevmassen. En av ti har gjennomført VK2 eller gått opp til fagprøve, men ikke bestått alle fag, mens 20 prosent har sluttet underveis.
Tabeller:
- Tabell 1 Elever som startet i grunnkurs for første gang høsten 1994, 1998, 2000, 2001 og 2002, etter status for oppnådd nivå i videregående opplæring etter fem år og etter kjønn. Prosent
- Tabell 2 Elever som startet i grunnkurs for første gang høsten 2001 og 2002, etter status for oppnådd nivå i videregående opplæring etter fem år, studieretninger og kjønn. Prosent
- Tabell 3 Elever som startet på grunnkurs for første gang høsten 2001 og 2002, etter status for oppnådd nivå i videregående opplæring etter fem år, kjønn og foreldrenes utdanningsnivå. Prosent
- Tabell 4 Elever som startet i grunnkurs for første gang høsten 2001 og 2002, etter status for oppnådd nivå i videregående opplæring etter fem år, kjønn og hjemstedsfylke ved 16 år. Prosent
- Tabell 5 Innvandrere og norskfødte med innvandrerforeldre, som startet i grunnkurs for første gang høsten 2001 og 2002, etter status for oppnådd nivå i videregående opplæring etter fem år, kjønn og landbakgrunn. Prosent
Tilleggsinformasjon
Statistikken følger et elevkull gjennom et femårig løp i videregående opplæring.