Innhold
Publisert:
Du er inne i en arkivert publisering.
Jobben i sentrum for voksnes læring
I 2007 hadde over halvparten av dem som var i arbeid deltatt i opplæring siste tolv måneder, mens kun én av fem utenfor arbeidslivet hadde gjort det samme. Men selv om arbeid bidrar positivt til voksnes læringsaktivitet, oppga også vel én av fire som ønsket mer utdanning og opplæring manglende tid grunnet jobbforpliktelser som det viktigste hinder for deltakelse.
Dette kommer fram av data fra den norske delen av en europeisk undersøkelse om voksnes læring (Adult Education Survey, AES) i regi av Eurostat.
AES-undersøkelsen ble gjennomført i 2007 med siste tolv måneder som referanseperiode.
|
Jobben er viktig for voksnes deltakelse i organisert opplæring
Å være i arbeid har mye å si for voksnes læring. 58 prosent av dem som var i arbeid hadde deltatt i
opplæring siste tolv måneder, sammenlignet med kun 20 prosent blant øvrige voksne. Jobben er både en arena for læring og en viktig motivasjonsfaktor for å delta i læringsaktivitet. Tre av fire arbeidstakere hadde tatt hele eller deler av opplæringen sin i betalt arbeidstid, og ni av ti deltakere i opplæring oppga at hele eller deler av opplæringen hovedsakelig var jobbrelatert.
Virksomhetene stod selv for undervisningen i 32 prosent av timene brukt på jobbrelatert opplæring. Dette er en klar nedgang på 14 prosentpoeng sammenlignet med tall fra Lærevilkårsmonitoren 2005.
Stadig flere opplever store krav til læring i det daglige arbeidet
I tillegg til at arbeidsplassen er en sentral arena for organisert opplæring, skjer det også mye læring gjennom det daglige arbeidet, for eksempel gjennom kontakt med arbeidskolleger. Sammenlignet med tidligere undersøkelser (Lærevilkårsmonitoren) viser AES-undersøkelsen at det i 2007 var en økende andel sysselsatte som opplevde at deres daglige arbeid både stilte store krav til læring og ga gode muligheter for læring. 63 prosent i alderen 22-66 år hadde slikt læringsintensivt arbeid, 5 prosentpoeng mer enn i 2003.
Ikke alle grupper opplever at deres daglige arbeid er like læringsintensivt. Alder og utdanning er blant faktorene som spiller inn. For de eldste arbeidstakerne over 60 år var det kun halvparten som hadde læringsintensivt arbeid i 2007, et nivå som har vært stabilt siden 2003. Kun 52 prosent av dem med grunnskole hadde læringsintensivt arbeid, mens hele 87 prosent av dem med lang høyere utdanning hadde det samme.
Tidsklemma hemmer voksnes læringsaktivitet
36 prosent av befolkningen ønsket å delta i mer utdanning og opplæring enn de gjorde siste tolv måneder. Et slikt ønske var mer utbredt blant dem som hadde deltatt enn blant dem som ikke hadde deltatt i hele tatt, henholdsvis 47 og 23 prosent. Selv om det å være i arbeid er en positiv faktor for voksnes læring, opplevde mange at en travel arbeidshverdag gjorde det vanskelig å få deltatt så mye i utdanning og opplæring som de skulle ønske.
Blant dem som ønsket å delta mer i utdanning og opplæring, oppga 33 prosent av mennene og 19 prosent av kvinnene at jobbforpliktelser var det viktigste hinder for slik deltakelse. Mange opplevde også at tiden ikke strakk til på grunn av forpliktelser på hjemmefronten. 18 prosent av kvinnene og 11 prosent av mennene oppga familieforpliktelser som hovedårsaken til at de ikke fikk deltatt så mye i organiserte læringsaktiviteter som de hadde ønske om.
Tabeller:
- Tabell 1 Deltakelse i utdanning og opplæring siste 12 måneder i befolkningen 25-64 år, etter kjønn, alder, utdanningsnivå og selvdefinert arbeidsmarkedsstatus. Prosent. 2007
- Tabell 2 Deltakelse i jobbrelatert opplæring siste 12 måneder i befolkningen 25-64 år, etter kjønn, alder og utdanningsnivå. Prosent. 2007
- Tabell 3 Deltakelse i opplæring i betalt arbeidstid siste 12 måneder i befolkningen 25-64 år, etter kjønn, alder og utdanningsnivå. Prosent. 2007
- Tabell 4 Undervisningstimer brukt på jobbrelatert kurs og annen opplæring blant sysselsatte 22-66 år, etter tilbydere. Prosent. 2003-2007
- Tabell 5 Læringsmuligheter og læringskrav i jobben blant sysselsatte 22-66 år, etter kjønn, alder, utdanningsnivå og næring. Prosent. 2003-2007
- Tabell 6 ønske om å delta i utdanning og opplæring i befolkningen 25-64 år, etter deltakelse siste 12 måneder. Prosent. 2007
- Tabell 7 Personer som oppgir ulike hovedårsaker til at de ikke deltok i (mer) opplæring eller utdanning siste 12 måneder, som andel av befolkningen 25-64 år som ønsket å delta (mer), etter kjønn, alder og næring. Prosent. 2007
Kontakt
-
Anna-Lena Keute
E-post: anna.keute@ssb.no
tlf.: 95 44 30 88
-
Kjartan Steffensen
E-post: kjartan.steffensen@ssb.no
tlf.: 90 61 05 17