33375_not-searchable
/utdanning/statistikker/vol/arkiv
33375
Jobben i sentrum for voksnes læring
statistikk
2008-01-07T10:00:00.000Z
Utdanning
no
vol, Voksnes læring, Adult Education Survey (AES), formell utdanning, ikke-formell opplæring, etterutdanning, videreutdanning, voksenopplæring, utdanning, kursVoksenopplæring , Utdanning
false

Voksnes læring2007

Innhold

Publisert:

Du er inne i en arkivert publisering.

Gå til nyeste publisering

Jobben i sentrum for voksnes læring

I 2007 hadde over halvparten av dem som var i arbeid deltatt i opplæring siste tolv måneder, mens kun én av fem utenfor arbeidslivet hadde gjort det samme. Men selv om arbeid bidrar positivt til voksnes læringsaktivitet, oppga også vel én av fire som ønsket mer utdanning og opplæring manglende tid grunnet jobbforpliktelser som det viktigste hinder for deltakelse.

Deltakelse i kurs og annen opplæring siste 12 måneder i befolkningen 25-64 år, etter alder, utdanning og selvdefinert arbeidsmarkedsstatus. 2007. Prosent

Dette kommer fram av data fra den norske delen av en europeisk undersøkelse om voksnes læring (Adult Education Survey, AES) i regi av Eurostat.

AES-undersøkelsen ble gjennomført i 2007 med siste tolv måneder som referanseperiode.

I tillegg til data som rapporteres internasjonalt er det i den norske AES-undersøkelsen lagt opp til å kunne videreføre enkelte tidsserier fra en lignende nasjonal undersøkelse, Lærevilkårsmonitoren. Lærevilkårsmonitoren har vært gjennomført som et tillegg til Arbeidskraftundersøkelsen årlig fra 2003 til 2006.

Utdanning refererer her til formell utdanning. Opplæring er alle former for organiserte opplæringsaktiviteter som ikke gir formell kompetanse. Dette inkluderer både kurs, privattimer, seminarer og andre aktiviteter med læring som hovedformål (se også Om statistikken).

Jobben er viktig for voksnes deltakelse i organisert opplæring

Å være i arbeid har mye å si for voksnes læring. 58 prosent av dem som var i arbeid hadde deltatt i

opplæring siste tolv måneder, sammenlignet med kun 20 prosent blant øvrige voksne. Jobben er både en arena for læring og en viktig motivasjonsfaktor for å delta i læringsaktivitet. Tre av fire arbeidstakere hadde tatt hele eller deler av opplæringen sin i betalt arbeidstid, og ni av ti deltakere i opplæring oppga at hele eller deler av opplæringen hovedsakelig var jobbrelatert.

Virksomhetene stod selv for undervisningen i 32 prosent av timene brukt på jobbrelatert opplæring. Dette er en klar nedgang på 14 prosentpoeng sammenlignet med tall fra Lærevilkårsmonitoren 2005.

Hovedårsaker til at personer som ønsket det ikke fikk deltatt i mer opplæring eller utdanning siste 12 måneder i befolkningen 25-64 år, etter kjønn. 2007. Prosent

Læringsmuligheter og læringskrav i det daglige arbeid blant sysselsatte 22-66 år. 2003-2007. Prosent

Stadig flere opplever store krav til læring i det daglige arbeidet

I tillegg til at arbeidsplassen er en sentral arena for organisert opplæring, skjer det også mye læring gjennom det daglige arbeidet, for eksempel gjennom kontakt med arbeidskolleger. Sammenlignet med tidligere undersøkelser (Lærevilkårsmonitoren) viser AES-undersøkelsen at det i 2007 var en økende andel sysselsatte som opplevde at deres daglige arbeid både stilte store krav til læring og ga gode muligheter for læring. 63 prosent i alderen 22-66 år hadde slikt læringsintensivt arbeid, 5 prosentpoeng mer enn i 2003.

Ikke alle grupper opplever at deres daglige arbeid er like læringsintensivt. Alder og utdanning er blant faktorene som spiller inn. For de eldste arbeidstakerne over 60 år var det kun halvparten som hadde læringsintensivt arbeid i 2007, et nivå som har vært stabilt siden 2003. Kun 52 prosent av dem med grunnskole hadde læringsintensivt arbeid, mens hele 87 prosent av dem med lang høyere utdanning hadde det samme.

Tidsklemma hemmer voksnes læringsaktivitet

36 prosent av befolkningen ønsket å delta i mer utdanning og opplæring enn de gjorde siste tolv måneder. Et slikt ønske var mer utbredt blant dem som hadde deltatt enn blant dem som ikke hadde deltatt i hele tatt, henholdsvis 47 og 23 prosent. Selv om det å være i arbeid er en positiv faktor for voksnes læring, opplevde mange at en travel arbeidshverdag gjorde det vanskelig å få deltatt så mye i utdanning og opplæring som de skulle ønske.

Blant dem som ønsket å delta mer i utdanning og opplæring, oppga 33 prosent av mennene og 19 prosent av kvinnene at jobbforpliktelser var det viktigste hinder for slik deltakelse. Mange opplevde også at tiden ikke strakk til på grunn av forpliktelser på hjemmefronten. 18 prosent av kvinnene og 11 prosent av mennene oppga familieforpliktelser som hovedårsaken til at de ikke fikk deltatt så mye i organiserte læringsaktiviteter som de hadde ønske om.

Tabeller: