Innhold
Publisert:
Du er inne i en arkivert publisering.
Salg av helsekost økte 15 prosent
Helsekostbutikker økte omsetningen i verdi med 15,4 prosent i november 2000 sammenlignet med november 1999. De elleve første månedene i fjor var omsetningen for butikkhandel med helsekost 16,4 prosent høyere enn samme periode året før.
Utviklingen for detaljhandelen fordelt på hovednæringsgruppe viser at bedrifter med detaljhandel utenom butikk og butikkhandel med brukte varer økte omsetningen mest i november 2000 sammenlignet med november 1999. Omsetningsveksten i verdi for disse næringene var henholdsvis 10,9 og 7,2 prosent. Detaljhandel utenom butikk omfatter blant annet postordrehandel.
Butikker med salg av nærings- og nytelsesmidler i spesialforretninger økte omsetningen i verdi med 4,8 prosent fra november 1999 til november 2000. Det er butikkhandel med vin og brennevin og butikkhandel av helsekost som bidrar mest til økningen i denne næringen. Butikkhandel med bredt vareutvalg, som i hovedsak består av kolonialforretninger, omsatte i verdi for 4,1 prosent mer i november i fjor sammenlignet med november i 1999. Bedrifter med næringen butikkhandel med apotekvarer, sykepleieartikler, kosmetikk og toalettartikler økte salget med 3,9 prosent i samme periode. Verdiindeksen for butikkhandel med andre nye varer steg med 1,2 prosent. Denne næringen består av blant annet klær, sko, elektriske varer, møbler og byggevarer.
Detaljhandelen økte 2,9 prosent
Verdiindeksen for detaljhandel i alt steg med 2,9 prosent fra november 1999 til november 2000. Volumindeksen steg med 0,4 prosent og prisindeksen med 2,5 prosent i samme periode. Detaljhandel er i denne sammenheng unntatt motorkjøretøy og bensin. Sesongjustert volumindeks steg med 0,8 prosent fra oktober til november i fjor.
0,4 prosent endring fra foreløpige tall
Endelig verdiindeks for detaljhandel er 0,4 prosentpoeng lavere enn foreløpige tall som ble publisert 22. desember i fjor. Tilsvarende endring for sesongjustert volumindeks viser en nedgang på 0,3 prosentpoeng.
Detaljomsetningsindeksen. November 2000. Endelige tall. 1995=100 |
November 2000 | Endring i prosent | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Oktober-
november 2000 |
November 1999-
november 2000 |
Desember 1998-november 1999 -
desember 1999-november 2000 |
Januar-november 1999 -
januar-november 2000 |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Detaljhandel i alt, eksklusiv motorkjøretøyer og bensin. Verdiindeks | 129,9 | 2,9 | 4,5 | 4,3 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||
Detaljhandel i alt, eksklusiv motorkjøretøyer og bensin. Volumindeks ujustert | 117,4 | 0,4 | 2,6 | 2,3 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||
Detaljhandel i alt, eksklusiv motorkjøretøyer og bensin. Volumindeks sesongjustert | 115,1 | 0,8 | -0,8 | 2,2 | 1,9 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kontakt
-
Anders Falla Aas
E-post: anders.aas@ssb.no
tlf.: 40 81 14 37
-
Edvard Garmannslund
E-post: edvard.garmannslund@ssb.no
tlf.: 48 99 77 82