Innhold
Publisert:
Du er inne i en arkivert publisering.
3 prosent vekst i detaljhandelen
Detaljhandelsforretningene økte sin omsetning i volum med 3,0 prosent fra februar i fjor til februar i år. Volumindeksen justert for normale sesongvariasjoner steg med 0,4 prosent fra januar til februar i år.
Detaljhandel er i denne sammenheng unntatt handel med motorkjøretøy og bensin.
Volumindeksen for spesialforretninger med nærings- og nytelsesmidler steg mest, med 7,8 prosent i februar 2003 sammenlignet med februar 2002. Butikkhandel med næringen andre nye varer økte omsetningen i volum med 3,7 prosent i samme periode. Denne næringen består av blant annet salg av klær, sko, elektriske varer, møbler og byggevarer. Butikker med bredt vareutvalg, som i hovedsak består av kolonialforretninger, økte omsetningsvolumet med 2,1 prosent. Volumindeksen for butikker med næringen apotekvarer, sykepleieartikler, kosmetikk og toalettartikler steg med 0,3 prosent i februar i år sammenlignet med februar i fjor.
Mer penger på mat og drikke
Omsetningen av nærings- og nytelsesmidler i spesialforretninger økte i verdi med 8,4 prosent i februar i år sammenlignet med samme måned i fjor. Verdiindeksen for butikker med bredt vareutvalg, som i hovedsak består av kolonialforretninger, gikk opp med 4,7 prosent i samme periode. For butikkhandel med andre nye varer og butikker med næringen apotekvarer, sykepleieartikler, kosmetikk og toalettartikler økte omsetningen i verdi med henholdsvis 3,8 prosent og 2,1 prosent. Verdiindeksen for detaljhandel totalt steg med 3,8 prosent i februar i år sammenlignet med februar i fjor.
Reviderte tall
Grunnet ny informasjon fra enkelte oppgavegivere er to av delindeksene korrigert for perioden mai-oktober 2002. Dette gjelder butikkhandel med bredt vareutvalg med hovedvekt på nærings- og nytelsesmidler og butikkhandel med bredt utvalg av jernvarer, fargevarer og andre byggevarer. Endringene får ingen følger for totalindeksen. Butikkhandel med klær er korrigert for januar 2003. Dette medfører at totalindeksen for januar 2003 er 0,1 prosent lavere enn tidligere publisert.
Detaljomsetningsindeksen. Februar 2003. Endelige tall. 1995=100 |
Februar 2003 | Endring i prosent | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Januar 2003-februar 2003 | Februar 2002-februar 2003 | Mars 2001-februar 2002 - mars 2002-februar 2003 | Januar-februar 2002 - januar-februar 2003 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Detaljhandel i alt, eksklusiv motorkjøretøyer og bensin. Verdiindeks eksklusiv merverdiavgift | 117,3 | 3,8 | 4,8 | 3,7 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||
Detaljhandel i alt, eksklusiv motorkjøretøyer og bensin. Volumindeks ujustert | 106,2 | 3,0 | 3,8 | 3,0 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||
Detaljhandel i alt, eksklusiv motorkjøretøyer og bensin. Volumindeks sesongjustert | 127,5 | 0,4 | 3,1 | 3,9 | 2,8 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||
Varekonsumindeksen , som har som siktemål å tallfeste husholdningenes vareforbruk, publiseres samtidig med detaljomsetningsindeksen.
Kontakt
-
Anders Falla Aas
E-post: anders.aas@ssb.no
tlf.: 40 81 14 37
-
Edvard Garmannslund
E-post: edvard.garmannslund@ssb.no
tlf.: 48 99 77 82