Innhold
Publisert:
Du er inne i en arkivert publisering.
Vekst i detaljhandelen
Omsetningsvolumet til detaljhandelsbutikkene gikk opp med 0,5 prosent fra august til september i år. Det viser volumindeksen for detaljhandel justert for sesongvariasjoner. Gjennomsnittet av sesongjustert volumindeks for tremånedersperioden juli-september 2003 er 1,1 prosent høyere enn perioden april-juni 2003.
Detaljhandel er i denne sammenheng unntatt motorkjøretøyer og bensin.
Totalt økte detaljhandelsbedriftene i Norge omsetningen i volum med 7,3 prosent i september i år sammenlignet med september i fjor. Størst var veksten for butikker med salg av nærings- og nytelsesmidler i spesialforretninger med 10,4 prosent og butikkhandel med andre nye varer med 8,8 prosent. Andre nye varer er blant annet klær, sko, elektriske varer, møbler og byggevarer.
Verdiindeksen opp 7,2 prosent
Verdiindeksen for detaljhandel totalt økte med 7,2 prosent i september i år sammenlignet med september i fjor. Butikkhandel med andre nye varer økte omsetningen med 5,9 prosent i samme periode. Butikker med næringen bredt vareutvalg og butikker med salg av nærings- og nytelsesmidler i spesialforretninger økte omsetningen med henholdsvis 7,7 og 8,3 prosent i september i år sammenlignet med september i fjor. Omsetningen for butikker med næringen apotekvarer, sykepleieartikler, kosmetikk og toalettartikler gikk ned med 4,9 prosent i samme periode.
Reviderte tall for byggevarer
For næringen butikkhandel med bredt utvalg av jern-, farge- og andre byggevarer er indeksen revidert for perioden mai-august 2003. Revisjonen er gjort på bakgrunn av tall basert på innbetaling av merverdiavgift. Statistisk sentralbyrå har rettet opp data for en del oppgavegivere som har rapportert gale tall, og justert for skjevheter i utvalget. Dette har medført at verdiindeksen totalt for perioden mai-august i gjennomsnitt har blitt justert ned med 0,5 prosent. Indeksen for næringshovedgruppen andre nye varer har blitt justert ned med 1,5 prosent i samme periode.
Detaljhandelen øker mest i Sverige
Sammenligning av detaljhandel for Danmark, Norge og Sverige viser at Sverige har størst vekst de åtte første månedene i år. Se tabeller
Detaljomsetningsindeksen. September 2003. 2000=100 |
September 2003 | Endring i prosent | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
August-september 2003 | September 2002-september 2003 | Oktober 2001-september 2002 - oktober 2002-september 2003 | Januar-september 2002 - januar-september 2003 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Detaljhandel i alt, eksklusiv motorkjøretøyer og bensin. Verdiindeks eksklusiv merverdiavgift | 110,7 | 7,2 | 4,2 | 4,1 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||
Detaljhandel i alt, eksklusiv motorkjøretøyer og bensin. Volumindeks ujustert | 108,3 | 7,3 | 4,0 | 4,1 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||
Detaljhandel i alt, eksklusiv motorkjøretøyer og bensin. Volumindeks sesongjustert | 111,6 | 0,5 | 5,3 | 4,0 | 4,0 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kontakt
-
Anders Falla Aas
E-post: anders.aas@ssb.no
tlf.: 40 81 14 37
-
Edvard Garmannslund
E-post: edvard.garmannslund@ssb.no
tlf.: 48 99 77 82