3665_not-searchable
/varehandel-og-tjenesteyting/statistikker/doi/arkiv
3665
Fortsatt svak vekst i detaljhandelen
statistikk
2004-02-27T10:00:00.000Z
Varehandel og tjenesteyting;Inntekt og forbruk
no
doi, Varehandelsindeksen, detaljomsetning, volumindeks, verdiindeks, butikkhandel, varehandel, omsetning (av for eksempel dagligvarer, klær, byggevarer)Varehandel, Forbruk, Varehandel og tjenesteyting, Inntekt og forbruk
false

Varehandelsindeksenjanuar 2004

Innhold

Publisert:

Du er inne i en arkivert publisering.

Gå til nyeste publisering

Fortsatt svak vekst i detaljhandelen

Omsetningsvolumet til detaljhandelsbutikkene gikk opp med 0,4 prosent fra desember i fjor til januar i år. Gjennomsnittet for tremånedersperioden november 2003-januar 2004 er 0,2 prosent høyere enn perioden august-oktober 2003. Det viser volumindeksen for detaljhandel justert for sesongvariasjoner.

Detaljhandel er i denne sammenheng unntatt motorkjøretøy og bensin.

Totalt økte detaljhandelsbedriftene i Norge omsetningen i volum med 4,6 prosent i januar 2004 sammenlignet med januar 2003. Omsetningen i volum for detaljhandel utenom butikk økte med 9,8 prosent i samme periode. Denne næringen omfatter blant annet postordre. Butikker med næringen bredt vareutvalg, som i hovedsak består av kolonialforretninger, økte omsetningen i volum med 5,2 prosent i januar i år sammenlignet med januar i fjor. Volumveksten var lavere for butikkhandel med nærings- og nytelsesmidler i spesialforretninger og butikker med andre nye varer, hvor økningen var på henholdsvis 2,7 og 3,8 prosent. Andre nye varer er blant annet klær, sko, elektriske varer, møbler og byggevarer.

Verdiindeksen opp 4,7 prosent

Verdiindeksen for detaljhandel totalt økte med 4,7 prosent i januar 2004 sammenlignet med januar 2003. Butikker med næringen bredt vareutvalg og butikker med salg av nærings- og nytelsesmidler i spesialforretninger økte omsetningen i verdi med henholdsvis 7,7 og 6,4 prosent i samme periode. For detaljhandel utenom butikk og butikker med næringen apotekvarer, sykepleieartikler, kosmetikk og toalettartikler var omsetningsveksten henholdsvis 5,6 og 1,8 prosent.

Ser vi på utviklingen på mer detaljert nivå økte verdiindeksen for butikker med næringen bredt vareutvalg ellers, med 22,5 prosent i januar 2004 sammenlignet med januar 2003. Denne næringen består blant annet av sportsbutikker. Stor vekst i omsetningsverdien hadde også butikker med salg av møbler og elektriske husholdningsapparater, radio og fjernsyn, med henholdsvis 13,5 og 12,9 prosent. For butikkhandel med klær var det en vekst på 0,7 prosent, mens butikker med salg av tekstiler og utstyrsvarer hadde en nedgang på 0,1 prosent.

Detaljomsetningsindeksen. Januar 2004. 2000=100
  Januar 2004 Endring i prosent
  Desember 2003-januar 2004 Januar 2003-januar 2004 Februar 2002-januar 2003- februar 2003-januar 2004 November 2002-januar 2003- november 2003-januar 2004
Detaljhandel i alt, eksklusiv motorkjøretøyer og bensin. Verdiindeks eksklusiv merverdiavgift  105,6   4,7 4,0 3,4
Detaljhandel i alt, eksklusiv motorkjøretøyer og bensin. Volumindeks ujustert  104,1   4,6 4,1 3,7
Detaljhandel i alt, eksklusiv motorkjøretøyer og bensin. Volumindeks sesongjustert  111,9 0,4 4,4 4,1 3,5

Internasjonale sammenligninger

Sammenligning av sesongjustert volumindeks for detaljhandel viser at Danmark har en nedgang fra november til desember i 2003 på 1,3 prosent. I Sverige og Norge var veksten på henholdsvis 1,2 og 0,3 prosent i denne perioden.

Internasjonale sammenligninger. 2000=100
  Verdiindeks Volumindeks, sesongjustert
  Desember 2003 Endring i prosent.
Desember 2002-
desember 2003
Desember 2003 Endring i prosent
  Desember 2002-
desember 2003
November 2003-
desember 2003
Sverige  148,1 3,8  114,6 4,7 1,2
Danmark  145,5 6,1  107,9 1,6 -1,3
Norge  153,9 5,8  111,5 4,4 0,3