Innhold
Publisert:
Du er inne i en arkivert publisering.
Fortsatt svak vekst i detaljhandelen
Omsetningsvolumet til detaljhandelsbutikkene gikk opp med 0,4 prosent fra desember i fjor til januar i år. Gjennomsnittet for tremånedersperioden november 2003-januar 2004 er 0,2 prosent høyere enn perioden august-oktober 2003. Det viser volumindeksen for detaljhandel justert for sesongvariasjoner.
Detaljhandel er i denne sammenheng unntatt motorkjøretøy og bensin.
Totalt økte detaljhandelsbedriftene i Norge omsetningen i volum med 4,6 prosent i januar 2004 sammenlignet med januar 2003. Omsetningen i volum for detaljhandel utenom butikk økte med 9,8 prosent i samme periode. Denne næringen omfatter blant annet postordre. Butikker med næringen bredt vareutvalg, som i hovedsak består av kolonialforretninger, økte omsetningen i volum med 5,2 prosent i januar i år sammenlignet med januar i fjor. Volumveksten var lavere for butikkhandel med nærings- og nytelsesmidler i spesialforretninger og butikker med andre nye varer, hvor økningen var på henholdsvis 2,7 og 3,8 prosent. Andre nye varer er blant annet klær, sko, elektriske varer, møbler og byggevarer.
Verdiindeksen opp 4,7 prosent
Verdiindeksen for detaljhandel totalt økte med 4,7 prosent i januar 2004 sammenlignet med januar 2003. Butikker med næringen bredt vareutvalg og butikker med salg av nærings- og nytelsesmidler i spesialforretninger økte omsetningen i verdi med henholdsvis 7,7 og 6,4 prosent i samme periode. For detaljhandel utenom butikk og butikker med næringen apotekvarer, sykepleieartikler, kosmetikk og toalettartikler var omsetningsveksten henholdsvis 5,6 og 1,8 prosent.
Ser vi på utviklingen på mer detaljert nivå økte verdiindeksen for butikker med næringen bredt vareutvalg ellers, med 22,5 prosent i januar 2004 sammenlignet med januar 2003. Denne næringen består blant annet av sportsbutikker. Stor vekst i omsetningsverdien hadde også butikker med salg av møbler og elektriske husholdningsapparater, radio og fjernsyn, med henholdsvis 13,5 og 12,9 prosent. For butikkhandel med klær var det en vekst på 0,7 prosent, mens butikker med salg av tekstiler og utstyrsvarer hadde en nedgang på 0,1 prosent.
Detaljomsetningsindeksen. Januar 2004. 2000=100 |
Januar 2004 | Endring i prosent | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Desember 2003-januar 2004 | Januar 2003-januar 2004 | Februar 2002-januar 2003- februar 2003-januar 2004 | November 2002-januar 2003- november 2003-januar 2004 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Detaljhandel i alt, eksklusiv motorkjøretøyer og bensin. Verdiindeks eksklusiv merverdiavgift | 105,6 | 4,7 | 4,0 | 3,4 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||
Detaljhandel i alt, eksklusiv motorkjøretøyer og bensin. Volumindeks ujustert | 104,1 | 4,6 | 4,1 | 3,7 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||
Detaljhandel i alt, eksklusiv motorkjøretøyer og bensin. Volumindeks sesongjustert | 111,9 | 0,4 | 4,4 | 4,1 | 3,5 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||
Internasjonale sammenligninger
Sammenligning av sesongjustert volumindeks for detaljhandel viser at Danmark har en nedgang fra november til desember i 2003 på 1,3 prosent. I Sverige og Norge var veksten på henholdsvis 1,2 og 0,3 prosent i denne perioden.
Internasjonale sammenligninger. 2000=100 |
Verdiindeks | Volumindeks, sesongjustert | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Desember 2003 |
Endring i prosent.
Desember 2002- desember 2003 |
Desember 2003 | Endring i prosent | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Desember 2002-
desember 2003 |
November 2003-
desember 2003 |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Sverige | 148,1 | 3,8 | 114,6 | 4,7 | 1,2 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||
Danmark | 145,5 | 6,1 | 107,9 | 1,6 | -1,3 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||
Norge | 153,9 | 5,8 | 111,5 | 4,4 | 0,3 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kontakt
-
Anders Falla Aas
E-post: anders.aas@ssb.no
tlf.: 40 81 14 37
-
Edvard Garmannslund
E-post: edvard.garmannslund@ssb.no
tlf.: 48 99 77 82