Innhold
Publisert:
Du er inne i en arkivert publisering.
Vekst i detaljhandelen
Detaljhandelsbedriftene i Norge økte omsetningen med 1,0 prosent fra januar til februar i 2005. Det viser volumindeksen for detaljhandel justert for sesongvariasjoner.
Detaljhandel er i denne sammenheng unntatt motorkjøretøyer og bensin.
Uten justering for sesongvariasjoner omsatte detaljhandelsbutikkene i volum for 4,3 prosent mer i februar 2005 enn i februar 2004. Volumindeksen for detaljhandel utenom butikk, som blant annet omfatter postordre/internettsalg, gikk opp med 15,1 prosent i samme periode. Butikkhandel med andre nye varer har en volumvekst på 9,0 prosent i februar i år sammenlignet med februar i fjor. Andre nye varer er blant annet klær, sko, elektriske varer, møbler og byggevarer. Omsetning av nærings- og nytelsesmidler i spesialforretninger økte med 7,0 prosent i samme periode. Butikker med næringen bredt vareutvalg, som i hovedsak består av kolonialforretninger, har derimot en nedgang i omsetningsvolumet på 0,7 prosent i februar 2005 sammenlignet med februar 2004.
Høy omsetning av tekstiler og utstyrsvarer
Butikkhandel med tekstiler og utstyrsvarer økte omsetningen i verdi (ikke justert for prisendringer) med 20,4 prosent i februar 2005 sammenlignet med februar 2004. Sterk vekst i denne perioden har også byggevarebransjen, som har en økning på 17,3 prosent. Omsetningsverdien for salg av skotøy økte med 10,4 prosent. Butikker med salg av møbler omsatte i verdi for 1,1 prosent mindre i februar i år enn i februar i fjor. Verdiindeksen for detaljhandel totalt gikk opp med 3,2 prosent i februar 2005 sammenlignet med februar 2004.
Detaljomsetningsindeksen. Februar 2005. 2000=100 |
Februar 2005 | Endring i prosent | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Januar 2005-februar 2005 | Februar 2004-februar 2005 |
Mars 2003-februar 2004-
mars 2004- februar 2005 |
Januar- februar 2004-
januar-februar 2005 |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Detaljhandel i alt, eksklusiv motorkjøretøyer og bensin. Verdiindeks eksklusiv merverdiavgift | 98,6 | 3,2 | 3,3 | 0,6 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||
Detaljhandel i alt, eksklusiv motorkjøretøyer og bensin. Volumindeks ujustert | 97,9 | 4,3 | 3,2 | 1,4 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||
Detaljhandel i alt, eksklusiv motorkjøretøyer og bensin. Volumindeks sesongjustert | 117,7 | 1,0 | 5,9 | 3,3 | 4,3 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kontakt
-
Anders Falla Aas
E-post: anders.aas@ssb.no
tlf.: 40 81 14 37
-
Edvard Garmannslund
E-post: edvard.garmannslund@ssb.no
tlf.: 48 99 77 82