Innhold
Publisert:
Du er inne i en arkivert publisering.
Detaljhandelen opp 0,8 prosent
Omsetningsvolumet til detaljhandelsbutikkene økte med 0,8 prosent fra februar til mars i år. Det viser volumindeksen for detaljhandel justert for sesongvariasjoner.
Omsetningsindeksen for mars er vanskelig å sammenligne med tilsvarende måned i 2005 på grunn av påsken. Den sesongjusterte indeksen tar hensyn til påskens plassering, men det er vanskelig å korrigere for påskehandelen. Den sesongjusterte indeksen for mars er derfor mer usikker enn de sesongjusterte indeksene for de andre månedene.
Stadig økning i internettsalget
Uten justering for sesongvariasjoner omsatte detaljhandelsbutikkene i volum for 8,7 prosent mer i mars 2006 sammenlignet med mars 2005. Størst vekst i volum har detaljhandel utenom butikk, som blant annet omfatter postordre/internettsalg. Veksten fra mars 2004 til mars 2005 var på hele 25,4 prosent. Butikker med andre nye varer hadde en volumvekst på 15,8 i samme periode. Andre nye varer er blant annet klær, sko, elektriske varer, møbler og byggevarer.
Bra boksalg
Butikker med salg av bøker hadde størst omsetningsvekst i verdi (ikke justert for prisendringer) fra mars 2005 til mars 2006, med 31,1 prosent. Møbelbutikker hadde også sterk omsetningsvekst i perioden og økte med 24,8 prosent. Butikker med salg av elektriske husholdningsapparater, radio og fjernsyn økte omsetningen i verdi med 21,1 prosent i mars 2006 sammenlignet med samme måned året før. Mars var også en bra salgsmåned for kosmetikk og toalettartikler og klær, med en økning i omsetningen på henholdsvis 19,7 og 17,1 prosent.
Verdiindeksen for detaljhandel totalt økte med 7,6 prosent i mars i år sammenlignet med mars i fjor.
Detaljomsetningsindeksen. Mars 2006. 2000=100 |
Mars 2006 | Endring i prosent | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Februar-
mars 2006 |
Mars 2005-
mars 2006 |
April 2004-
mars 2005 - april 2005- mars 2006 |
Januar-
mars 2005 - januar- mars 2006 |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Detaljhandel i alt, eksklusiv motorkjøretøyer og bensin.
Verdiindeks eksklusiv merverdiavgift |
115,4 | 7,6 | 4,3 | 5,1 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||
Detaljhandel i alt, eksklusiv motorkjøretøyer og bensin.
Volumindeks ujustert |
114,7 | 8,7 | 5,1 | 6,0 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||
Detaljhandel i alt, eksklusiv motorkjøretøyer og bensin.
Volumindeks sesongjustert |
122,7 | 0,8 | 7,7 | 5,1 | 5,7 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||
Internasjonale sammenligninger
Sammenligning av sesongjustert volumindeks for detaljhandel viser at Sverige hadde en økning på 0,1 prosent fra januar til februar 2006. Danmark og Norge har en nedgang på henholdsvis 1,0 og 1,8 prosent i samme periode. Fra februar 2005 til februar 2006 steg ujustert verdiindeks for detaljhandel med 5,4 prosent i Sverige, 4,6 prosent i Danmark og 2,1 prosent i Norge.
Internasjonale sammenligninger. 2000=100 |
Verdiindeks | Volumindeks, sesongjustert | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Februar 2006 |
Endring i prosent.
Februar 2005- februar 2006 |
Februar 2006 | Endring i prosent | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Februar 2005-
februar 2006 |
Januar 2006-
februar 2006 |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Sverige | 110,1 | 5,4 | 132,1 | 7,7 | 0,1 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||
Danmark | 106,6 | 4,6 | 122,7 | 3,8 | -1,0 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||
Norge | 100,7 | 2,1 | 121,6 | 2,8 | -1,8 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kontakt
-
Anders Falla Aas
E-post: anders.aas@ssb.no
tlf.: 40 81 14 37
-
Edvard Garmannslund
E-post: edvard.garmannslund@ssb.no
tlf.: 48 99 77 82