Innhold
Publisert:
Du er inne i en arkivert publisering.
Vekst i detaljhandelen
Detaljhandelsbedriftene i Norge økte omsetningen med 3,7 prosent fra april til mai i år. Det viser volumindeksen for detaljhandel justert for sesongvariasjoner.
Uten justering for sesongvariasjoner omsatte detaljhandelsbutikkene i volum for 9,1 prosent mer i mai i år sammenlignet med mai i fjor. Størst vekst hadde detaljhandel utenom butikk med en økning på 30,5 prosent. Detaljhandel utenom butikk omfatter blant annet postordre/internettsalg. Butikkhandel med apotekvarer, sykepleieartikler, kosmetikk og toalettartikler omsatte i volum for 10 prosent mer i mai 2006 enn mai 2005.
Butikker med andre nye varer og butikker med næringen nærings- og nytelsesmidler i spesialforretninger hadde en økning i omsetningsvolumet på henholdsvis 9,7 og 8,1 prosent i samme periode. Andre nye varer er blant annet klær, sko, elektriske varer, møbler og byggevarer. Omsetningen i volum for butikker med bredt vareutvalg, som i hovedsak består av kolonialforretninger, hadde en økning på 7,3 prosent.
Verdivekst på 8,5 prosent
Totalt økte detaljhandelsbedriftene i Norge omsetningen i verdi (ikke justert for prisendringer) med 8,5 prosent i mai 2006 sammenlignet med mai 2005. Detaljhandel utenom butikk hadde en økning på hele 26,1 prosent i samme periode. Butikker med salg av nærings- og nytelsesmidler i spesialforretninger og butikker med salg av apotekvarer, sykepleieartikler, kosmetikk og toalettartikler økte omsetningen i verdi med henholdsvis 10,1 og 9,6 prosent. Butikkhandel med andre nye varer hadde en vekst i omsetningsverdien på 8,7 prosent i mai i år sammenlignet med mai i fjor. Omsetningen for butikker med bredt vareutvalg økte med 7,0 prosent i samme periode.
Detaljomsetningsindeksen. Mai 2006. 2000=100 |
Mai 2006 | Endring i prosent | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
April-mai 2006 | Mai 2005-mai 2006 | Juni 2004-mai 2005-juni 2005-mai 2006 | Januar-mai 2005-januar-mai 2006 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Detaljhandel i alt, eksklusiv motorkjøretøyer og bensin. Verdiindeks eksklusiv merverdiavgift | 124,2 | 8,5 | 3,6 | 3,8 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||
Detaljhandel i alt, eksklusiv motorkjøretøyer og bensin. Volumindeks ujustert | 123,0 | 9,1 | 4,4 | 4,5 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||
Detaljhandel i alt, eksklusiv motorkjøretøyer og bensin. Volumindeks sesongjustert | 126,6 | 3,7 | 6,7 | 4,3 | 4,4 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||
Internasjonale sammenligninger
Sammenligning av sesongjustert volumindeks for detaljhandel i Skandinavia viser at Sverige hadde størst vekst med en økning på 1,8 prosent fra mars til april i 2006. Danmark hadde en vekst på 0,3 prosent mens Norge derimot hadde en nedgang på 0,4 prosent i samme periode. Fra april 2005 til april 2006 steg ujustert verdiindeks for detaljhandel med 6,2 prosent i Sverige og 0,5 prosent i Danmark. Norge hadde en nedgang på 4,2 prosent.
Internasjonale sammenligninger. 2000=100 |
Verdiindeks | Volumindeks, sesongjustert | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
April 2006 |
Endring i prosent
april 2005- april 2006 |
April 2006 | Endring i prosent | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||
April 2005-
april 2006 |
Mars 2006-
april 2006 |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Sverige | 127,4 | 6,2 | 135,2 | 12,6 | 1,8 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||
Danmark | 124,9 | 0,5 | 123,7 | 2,1 | 0,3 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||
Norge | 111,3 | -4,2 | 122,1 | -1,1 | -0,4 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kontakt
-
Anders Falla Aas
E-post: anders.aas@ssb.no
tlf.: 40 81 14 37
-
Edvard Garmannslund
E-post: edvard.garmannslund@ssb.no
tlf.: 48 99 77 82