Innhold
Publisert:
Du er inne i en arkivert publisering.
Vekst i detaljhandelen på 1,7 prosent
Omsetningsvolumet til detaljhandelsbedriftene gikk opp med 1,7 prosent fra januar til februar i år, viser volumindeksen for detaljhandel justert for sesongvariasjoner.
Sesongjustert volumindeks for andre nye varer som klær, sko, elektriske varer, møbler og byggevarer, gikk opp med 2,6 prosent fra januar til februar i år. I samme periode økte sesongjustert volumindeks for butikkhandel med bredt vareutvalg, som i hovedsak består av dagligvarebutikker, med 0,6 prosent.
10 prosent økning fra i fjor
Uten justering for sesongvariasjoner omsatte detaljhandelsbutikkene for 10,1 prosent mer i februar i år enn februar i fjor, målt i volum. Detaljhandel utenom butikk, som blant annet omfatter postordre og internettsalg, hadde størst økning med 18,4 prosent. Butikkhandel med andre nye varer hadde en vekst i volum på 12,2 prosent i samme periode. Butikker med næringen apotekvarer, sykepleieartikler, kosmetikk og toalettartikler hadde lavest vekst i omsetningsvolumet med 6,0 prosent.
Stort salg av bøker
Butikker med salg av bøker og papir økte omsetningen med 32,3 prosent (ikke justert for prisendringer) i februar i år sammenlignet med februar i fjor. Mammutsalget startet 25. februar i år og har påvirket omsetningen. Butikker med bredt utvalg av byggevarer hadde en vekst i verdi på 19,8 prosent i samme periode.
Mer mat og drikke
Butikkhandel med nærings- og nytelsesmidler i spesialforretninger og butikker med bredt vareutvalg, som i hovedsak består av kolonialforretninger, hadde en vekst i omsetningsverdien på henholdsvis 14,4 og 11,5 prosent i samme periode. Salget av apotekvarer, sykepleieartikler, kosmetikk og toalettartikler hadde en vekst på 9,0 prosent. Totalt økte detaljhandelsbedriftene omsetningen i verdi med 12,0 prosent i februar i år sammenlignet med februar i fjor.
Februar 2008 | Endring i prosent | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Januar 2008-
februar 2008 |
Februar 2007-
februar 2008 |
Mars 2006-februar 2007-
mars 2007-februar 2008 |
Januar-februar 2007-
januar-februar 2008 |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Detaljhandel i alt, eksklusiv motorkjøretøyer og bensin. Verdiindeks eksklusiv merverdiavgift | 122,5 | 12,0 | 8,2 | 8,6 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||
Detaljhandel i alt, eksklusiv motorkjøretøyer og bensin. Volumindeks ujustert | 120,5 | 10,1 | 7,6 | 7,1 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||
Detaljhandel i alt, eksklusiv motorkjøretøyer og bensin. Volumindeks sesongjustert | 140,0 | 1,7 | 5,6 | 7,3 | 4,6 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||
Størst vekst i Danmark
Sammenligning av sesongjustert volumindeks for detaljhandel i Skandinavia viser at Danmark hadde størst vekst fra januar til februar i år med 2,0 prosent. Sverige og Norge hadde begge en vekst på 1,7 prosent. Fra februar i fjor til februar i år steg ujustert verdiindeks for detaljhandel med 12,0 prosent i Norge, 10,8 prosent i Sverige og 9,2 prosent i Danmark.
Verdiindeks | Volumindeks, sesongjustert. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Februar 2008 |
Endring i prosent.
Februar 2007- februar 2008 |
Februar 2008 | Endring i prosent | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Februar 2007-
februar 2008 |
Januar 2008-
februar 2008 |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Sverige | 103,9 | 10,8 | 116,3 | 4,9 | 1,7 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||
Danmark | 117,6 | 9,2 | 128,6 | 3,7 | 2,0 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||
Norge | 122,5 | 12,0 | 140,0 | 5,6 | 1,7 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kontakt
-
Anders Falla Aas
E-post: anders.aas@ssb.no
tlf.: 40 81 14 37
-
Edvard Garmannslund
E-post: edvard.garmannslund@ssb.no
tlf.: 48 99 77 82