Innhold
Publisert:
Du er inne i en arkivert publisering.
Detaljhandelen opp 0,7 prosent
Omsetningsvolumet til detaljhandelsbedriftene gikk opp med 0,7 prosent fra januar til februar i år, viser volumindeksen justert for sesongvariasjoner.
De fleste bransjene hadde vekst i omsetningsvolumet fra januar til februar i år. Detaljhandel via Internett og postordre bidro særlig til økningen. Salg av nærings- og nytelsesmidler i spesialforretninger og salg av IKT-utstyr, hadde en svak nedgang i omsetningsvolumet fra januar til februar i år.
Uten justering for sesongvariasjoner og målt i volum, omsatte detaljhandelsbedriftene for 2,5 prosent mer i februar 2011 enn i februar 2010. Eksklusiv bensinstasjonene, økte omsetningsvolumet med 2,7 prosent i samme periode.
Verdivekst på 2,7 prosent
Målt i verdi, og ikke justert for prisendringer, omsatte detaljhandelsbedriftene for 2,7 prosent mer i februar i år enn i februar i fjor. Ser man bort fra bensinstasjonene, var oppgangen på 2,1 prosent i samme periode.
Februar 2011 | Endring i prosent | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Januar 2010-
februar 2011 |
Februar 2010-
februar 2011 |
Mars 2009-februar 2010-
mars 2010-februar 2011 |
Januar-februar 2010-
januar-februar 2011 |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Detaljhandel eksklusiv salg av motorvogner. Volumindeks sesongjustert | 118,9 | 0,7 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Detaljhandel eksklusiv salg av motorvogner og salg på bensinstasjoner. Volumindeks sesongjustert | 122,5 | 0,7 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Detaljhandel eksklusiv salg av motorvogner. Volumindeks ujustert | 98,8 | 2,5 | 1,6 | 1,1 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Detaljhandel eksklusiv salg av motorvogner og salg på bensinstasjoner. Volumindeks ujustert | 101,1 | 2,7 | 2,2 | 1,5 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Detaljhandel eksklusiv salg av motorvogner. Verdiindeks ujustert | 105,8 | 2,7 | 1,9 | 1,0 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Detaljhandel eksklusiv salg av motorvogner og salg på bensinstasjoner. Verdiindeks ujustert | 105,1 | 2,1 | 1,9 | 0,7 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Detaljomsetningsindeksens formål og omfangFormålet med indeksen er å beskrive verdi- og volumutviklingen i detaljhandelen, eksklusiv salg av motorvogner, men inklusiv omsetning på bensinstasjoner. Detaljhandel omfatter virksomheter som driver salg av nye og brukte varer til private husholdninger. Salget kan foregå enten fra fast utsalgssted, mobilt utsalgssted, torgplass eller per Internett/postordre. Eksempler på detaljhandel kan være: Salg av mat, drikke, klær, sko, elektriske husholdningsapparater, møbler, byggevarer med mer. Verdiindekser og volumindekserVerdiindeksene viser omsetningsutviklingen uten justeringer for prisendringer. Volumindeksene viser omsetningsutviklingen korrigert for prisendringer. Dette omtales også som utvikling i faste priser. Sesongjusterte tallNår det gjelder sesongjustering, kan tidligere publiserte sesongjusterte tall bli revidert når det legges inn tall for en ny måned i serien. For mer informasjon, les mer om sesongjusteringer her (pdf-dokument). |
Tabeller:
- Tabell 1 Detaljomsetning. Verdiindeks. Eksklusiv merverdiavgift. 2005=100
- Tabell 2 Detaljomsetning. Volumindeks, ujustert. 2005=100
- Tabell 3 Detaljomsetning. Volumindeks, sesongjustert. 2005=100
- Tabell 4 Detaljomsetningsindeksen i verdi, Februar 2011. Eksklusiv merverdiavgift. 2005=100
- Tabell 5 Bensinstasjoner, omsetningsstatistikk
- Tabell 6 Bensinstasjoner, omsetningsstatistikk. 2010 og januar - februar 2011. 1 000 kroner
Kontakt
-
Anders Falla Aas
E-post: anders.aas@ssb.no
tlf.: 40 81 14 37
-
Edvard Garmannslund
E-post: edvard.garmannslund@ssb.no
tlf.: 48 99 77 82