Innhold
Publisert:
Du er inne i en arkivert publisering.
Desemberhandel på novembernivå
Omsetningsvolumet til detaljhandelsbedriftene gikk opp med 0,2 prosent fra november til desember 2012, viser sesongjusterte tall. Detaljhandelen var tilnærmet uforandret i løpet av andre halvår i fjor.
Desember 2012 | Endring i prosent | |||
---|---|---|---|---|
November 2012 - Desember 2012 | Desember 2011 - Desember 2012 | Oktober 2011 / Desember 2011 - Oktober 2012 / Desember 2012 | ||
Detaljhandel eksklusiv salg av motorvogner. Volumindeks sesongjustert | 123,9 | 0,2 | ||
Detaljhandel eksklusiv salg av motorvogner og salg på bensinstasjoner. Volumindeks sesongjustert | 128,1 | 0,2 | ||
Detaljhandel eksklusiv salg av motorvogner. Volumindeks ujustert | 155,9 | -1,3 | 1,3 | |
Detaljhandel eksklusiv salg av motorvogner og salg på bensinstasjoner. Volumindeks ujustert | 164,7 | -1,6 | 1,2 | |
Detaljhandel eksklusiv salg av motorvogner. Verdiindeks ujustert | 164,8 | -1,4 | 1,4 | |
Detaljhandel eksklusiv salg av motorvogner og salg på bensinstasjoner. Verdiindeks ujustert | 169,6 | -2,1 | 0,9 |
De fleste bransjer hadde en svak økning i omsetningsvolumet fra november til desember i 2012. Salg av fritidsartikler, slik som sportsutstyr og bøker, hadde derimot en nedgang i omsetningsvolumet i denne perioden.
Uten justering for sesongvariasjoner økte detaljhandelsbedriftenes omsetningsvolum med 1,3 prosent i tremånedersperioden oktober til desember 2012, sammenlignet med samme periode i 2011.
Dagligvarehandelen økte omsetningsvolumet med 2,8 prosent i den nevnte perioden. Dagligvarehandelen stod for over 33 prosent av omsetningen i detaljhandelen. Salg via postordre og internett, hadde en økning på nesten 10 prosent fraperioden oktober-desember 2011 til tilsvarende tremånedersperiode i 2012.
I den samme perioden hadde butikkhandel med andre husholdningsvarer i spesialforretninger en nedgang i omsetningsvolumet på 1,9 prosent. Denne gruppen omfatter blant annet butikker med salg av byggevarer, elektriske husholdningsapparater og møbler.
Ser man på hele året samlet, omsatte detaljhandelsbedriftene for totalt 3 prosent mer i 2012 enn i 2011.
Detaljomsetningsindeksens formål og omfangÅpne og lesLukk
Formålet med detaljomsetningsindeksen er å beskrive verdi- og volumutvikling i detaljhandelen, eksklusiv salg av motorvogner, men inklusive omsetning på bensinstasjoner. Detaljhandel omfatter virksomheter som driver salg av nye og brukte varer til private husholdninger. Salget kan foregå enten fra fast utsalgssted, mobilt utsalgssted, torgplass eller per Internett/postordre. Eksempler på detaljhandel kan være: salg av mat, drikke, klær, sko, elektriske husholdningsapparater, møbler, byggevarer med mer.
Verdiindekser og volumindekserÅpne og lesLukk
Verdiindeksene viser omsetningsutviklingen uten justeringer for prisendringer. Volumindeksene viser omsetningsutviklingen korrigert for prisendringer. Dette omtales også som utvikling i faste priser.
Sesongjusterte tallÅpne og lesLukk
Når det gjelder sesongjustering, kan tidligere publiserte sesongjusterte tall bli revidert når det legges inn tall for en ny måned i serien.
Kontakt
-
Anders Falla Aas
E-post: anders.aas@ssb.no
tlf.: 40 81 14 37
-
Edvard Garmannslund
E-post: edvard.garmannslund@ssb.no
tlf.: 48 99 77 82