Innhold
Publisert:
Du er inne i en arkivert publisering.
Detaljhandelssalg for 225 milliarder kroner
Detaljhandelsforetakene solgte varer for 225 milliarder kroner i 2002. Nesten 90 milliarder kroner ble brukt på nærings- og nytelsesmidler som for eksempel mat og drikke.
Alle beløp er eksklusive merverdiavgift og gjelder kun detaljsalg. Salg av motorkjøretøyer, motorsykler og bensin er ikke inkludert.
89,2 milliarder kroner, eller 39,6 prosent av salget, gjaldt nærings- og nytelsesmidler. Salg av bekledningsvarer utgjorde 23,3 milliarder kroner, eller 10,3 prosent. Det ble solgt helseartikler, medisinske og ortopediske artikler, kosmetikk og toalettartikler for 20,7 milliarder kroner. Det tilsvarer 9,2 prosent av alt detaljsalg i 2002.
Salg av møbler, belysningsutstyr og kontorrekvisita utgjorde 11 milliarder kroner, mens salg av elektriske husholdningsapparater, radio, tv, video etc. utgjorde 10,9 milliarder kroner. Det tilsvarer henholdsvis 4,9 og 4,8 prosent av alt detaljsalg i 2002.
Butikkhandel med bredt vareutvalg
Foretakene innenfor bredt vareutvalg, med hovedvekt på nærings- og nytelsesmidler, omsatte detaljhandelsvarer for 101,5 milliarder kroner i 2002. Salg av nærings- og nytelsesmidler utgjorde 78,6 milliarder kroner, eller 77,5 prosent, av det totale detaljhandelssalget i næringen. Foretakene solgte kjøtt og kjøttvarer for 14,1 milliarder kroner, mens salget av melk, ost og egg beløp seg til 11 milliarder kroner. Dette tilsvarer henholdsvis 13,9 og 10,8 prosent av det totale detaljhandelssalget. Det ble solgt tobakksvarer for 6,8 milliarder kroner, mens salget av alkoholholdige drikkevarer og lettøl utgjorde 6,1 milliarder kroner. Dette tilsvarer 6,7 og 6 prosent av salget. Salget av brød, baker- og konditorvarer utgjorde 5,9 milliarder kroner, eller 5,8 prosent. I tillegg solgte foretakene grønnsaker for 5,3 milliarder kroner, eller 5,2 prosent, mens det ble solgt frukt og bær for 4,1 milliarder kroner, eller 4,1 prosent. Det ble videre solgt kaffe, te og kakao for 2,1 milliarder kroner, mens salget av alkoholfrie drikkevarer ellers (mineralvann, brus, saft, juice og lignende) utgjorde 4,8 milliarder kroner. Dette tilsvarer 2,1 og 4,7 prosent av det totale detaljhandelssalget.
Salg av helseartikler, medisinske og ortopediske artikler, kosmetikk og toalettartikler utgjorde 4,2 milliarder kroner, eller 4,1 prosent. Av dette utgjorde salg av parfyme, kosmetikk og toalettartikler 3,8 milliarder kroner, eller 3,7 prosent av det totale salget. Foretakene solgte aviser og tidsskrifter for 2,6 milliarder kroner, noe som utgjorde 2,5 prosent av det totale salget. De solgte også rengjøringsmidler og -artikler for 2,6 milliarder kroner i 2002, eller 2,5 prosent av salget.
Foretakene innenfor butikkhandel med bredt vareutvalg ellers solgte detaljhandelsvarer for 9,3 milliarder kroner i 2002. Av dette utgjorde salget av utstyr til sport (unntatt bekledningsvarer og skotøy) og sykler 2,6 milliarder kroner, mens salget av bekledningsvarer og skotøy beløp seg til 1,7 og 0,8 milliarder kroner. Dette tilsvarer henholdsvis 28,4, 18 og 8,3 prosent av alt detaljsalget i denne næringen.
Klær og skotøy
Foretakene innenfor butikkhandel med klær solgte detaljhandelsvarer for 21,1 milliarder kroner i 2002. Av dette utgjorde salget av bekledningsvarer 19,3 milliarder kroner, eller 91,3 prosent.
Foretakene innenfor butikkhandel med skotøy solgte detaljhandelsvarer for 2,8 milliarder kroner i 2002. Salget av skotøy utgjorde 99,4 prosent.
Møbler, belysningsutstyr og kontorrekvisita
Foretakene innenfor butikkhandel med møbler solgte detaljhandelsvarer for 10,1 milliarder kroner i 2002. Av dette utgjorde salget av møbler, belysningsutstyr og kontorrekvisita 8 milliarder kroner, eller 78,4 prosent.
Salgsareal og markedsboder/-disker
For de 26 867 foretakene innenfor detaljhandel var det 17 390 foretak, eller 64,7 prosent, som hadde salgsareal lavere enn 120 m². Foretak med næring detaljhandel utenom butikk er ikke inkludert i tallene for salgsareal. 6 080 foretak, eller 22,6 prosent, hadde salgsareal fra 120 til og med 399 m², mens 2 565 foretak, eller 9,5 prosent, hadde salgsareal fra 400 til og med 999 m².
Innenfor detaljhandel med bredt vareutvalg med hovedvekt på nærings- og nytelsesmidler var det totalt 5 422 foretak. 2 796 foretak hadde salgsareal mindre enn 120 m². Dette tilsvarer 51,6 prosent av alle foretakene i denne næringen. 1 387 foretak hadde salgsareal fra 120 til og med 399 m², mens 957 foretak hadde salgsareal fra 400 til og med 999 m². Dette tilsvarer hhv. 25,6 og 17,7 prosent av foretakene i næringen.
Foretakene innenfor næringen torghandel hadde totalt 168 markedsboder eller -disker.
Tabeller:
- Tabell 1 Salgsinntekter, etter varegruppe. Foretak. 2002
- Tabell 2 Salgsinntekter, etter næringsundergruppe og varegruppe. Foretak. 2002
- Tabell 3 Antall foretak etter salgsareal og næringsundergruppe. Foretak. 2002
- Tabell 4 Prosentvis fordeling av omsetning på ulike næringer, etter næringsundergruppe. Foretak. 2002
- Tabell 5 Reparasjon av husholdningsvarer og varer til personlig bruk. Prosentvis fordeling av omsetning, etter næringsundergruppe. Foretak. 2002
Statistikken publiseres nå som Næringenes økonomiske utvikling.
Tilleggsinformasjon
Statistikken het tidligere omsetning i varehandel, etter varegruppe men har nå endret navn til omsetning i varehandel, etter produktgruppe. Årsaken er at det nye navnet er mer i tråd med begrepsbruken i CPA-standarden som statistikken tar utgangspunkt i.
Kontakt
-
Stian Elisenberg
E-post: stian.elisenberg@ssb.no
tlf.: 40 81 14 65
-
Joel Parr
E-post: joel.parr@ssb.no
tlf.: 90 87 32 76