Innhold
Publisert:
Du er inne i en arkivert publisering.
Mer elektronikk, mindre helse og kosmetikk
Foretakene innenfor detaljhandel omsatte for 298 milliarder kroner i 2007. Fordelingen i de ulike varegruppene holdt seg nokså stabil fra forrige måling i 2002, men mer av den totale omsetningen gikk til elektroniske artikler, mens mindre gikk til helseartikler.
Alle beløp er eksklusive merverdiavgift, og gjelder kun detaljsalg. Salg av motorkjøretøyer, motorsykler og bensin er ikke inkludert. |
Det ble omsatt nærings- og nytelsesmidler for 118 milliarder kroner i 2007. Dette utgjorde 39,6 prosent av den totale detaljhandelen, omtrent samme andel som i 2002.
Omsetningen av bekledningsvarer beløp seg til 31,4 milliarder kroner i 2007, tilsvarende 10,5 prosent av den totale omsetningen - opp fra 10,3 prosent i 2002.
Detaljhandelen omsatte helseartikler, medisinske og ortopediske artikler, kosmetikk og toalettartikler for 21,3 milliarder kroner i 2007. Det tilsvarer 7,2 prosent av alt detaljsalg det året, en nedgang fra 9,2 prosent i 2002.
14,7 milliarder kroner, eller 4,9 prosent, av den totale detaljomsetningen omfattet møbler, belysningsutstyr og kontorrekvisita. Dette er omtrent samme andel som i 2002.
Salg av elektriske husholdningsapparater og radio, tv, video og så videre utgjorde 16,2 milliarder kroner, eller 5, 4 prosent, av detaljhandelen i 2007. Dette er en oppgang fra 4,8 prosent i 2002
Butikkhandel med bredt vareutvalg
Foretakene innenfor detaljhandel med bredt vareutvalg med hovedvekt på nærings- og nytelsesmidler omsatte detaljhandelsvarer for 125 milliarder kroner i 2007. Salg av nærings- og nytelsesmidler utgjorde 100,5 milliarder kroner, eller 80,3 prosent, av denne omsetningen.
Disse butikkene solgte kjøtt og kjøttvarer for 16,1 milliarder kroner, og melk, ost og egg for 12,8 milliarder kroner. Dette tilsvarer henholdsvis 12,9 og 10,2 prosent av det totale detaljhandelssalget.
Salget av tobakksvarer beløp seg til 6,4 milliarder kroner, mens salget av alkoholholdige drikkevarer og lettøl utgjorde 5,8 milliarder kroner. Dette tilsvarer henholdsvis 5,1 og 4,6 prosent av det totale salget i denne næringen.
Brød, baker- og konditorvarer utgjorde 9,1 milliarder kroner, eller 7,3 prosent, av omsetningen innenfor butikkhandel med bredt utvalg.
Foretakene solgte grønnsaker for 6,9 milliarder, noe som tilsvarer 5,5 prosent av omsetningen, samt frukt og bær for 5,6 milliarder kroner, tilsvarende 4,5 prosent.
Det ble videre solgt kaffe, te og kakao for 2,2 milliarder kroner, mens salget av alkoholfrie drikkevarer ellers (mineralvann, brus, saft, juice o.l.) utgjorde 6,5 milliarder kroner.
Salg av helseartikler, medisinske og ortopediske artikler, kosmetikk og toalettartikler utgjorde 3,8 milliarder kroner, eller 3,0 prosent av omsetningen. Av dette stod salg av parfyme, kosmetikk og toalettartikler for 3,3 milliarder kroner. Disse butikkene solgte også rengjøringsmidler og -artikler for 2,8 milliarder kroner i 2007, tilsvarende 2,2 prosent av salget.
Omsetningen av aviser og tidsskrifter utgjorde 2,6 milliarder kroner, eller 2,1 prosent av det totale salget.
Foretakene innenfor butikkhandel med bredt vareutvalg solgte ellers detaljhandelsvarer for 14,8 milliarder kroner i 2007. Av dette utgjorde salget av utstyr til sport (unntatt bekledningsvarer og skotøy) samt sykler 3,8 milliarder kroner eller, 25,5 prosent, av salget. Salget av bekledningsvarer og skotøy beløp seg til 3,2 milliarder og 1,2 milliarder kroner, noe som tilsvarer henholdsvis 21,8 og 8,2 prosent av alt detaljsalget i denne næringen.
Klær og skotøy
Foretakene innefor butikkhandel med klær solgte detaljhandelsvarer for 27,5 milliarder kroner i 2007. Av dette utgjorde salget av bekledningsvarer 25,2 milliarder kroner, eller 91,4 prosent.
Foretakene innenfor butikkhandel med skotøy solgte detaljhandelsvarer for 4 milliarder kroner i 2007. Salget av skotøy utgjorde 98,7 prosent av denne omsetningen.
Møbler, belysningsutstyr og kontorrekvisita
Foretakene som driver butikkhandel med møbler, solgte detaljhandelsvarer for 14,5 milliarder kroner i 2007. Av dette utgjorde salget av møbler, belysningsutstyr og kontorrekvisita 11,2 milliarder kroner, eller 76,8 prosent.
Salgsareal og markedsboder/-disker
Av de 24 234 foretakene innenfor detaljhandel hadde 13 955, eller 57,6 prosent, salgsareal lavere enn 120 m². Foretak med næring detaljhandel utenom butikk er ikke inkludert i tallene for salgsareal. 6 705 foretak, eller 27,7 prosent, hadde salgsareal fra 120 til og med 399 m², mens 2 371 foretak, eller 9,8 prosent, hadde salgsareal fra 400 til og med 999 m².
Innenfor detaljhandel med bredt vareutvalg med hovedvekt på nærings- og nytelsesmidler var det totalt 4 740 foretak. 2 341 av disse hadde salgsareal mindre enn 120 m². Dette tilsvarer 49,4 prosent av alle foretakene i denne næringen. 1 090 foretak hadde salgsareal fra 120 til og med 399 m², mens 892 hadde salgsareal fra 400 til og med 999 m². Dette tilsvarer henholdsvis 23,0 og 18,8 prosent av foretakene i næringen.
De 150 foretakene innenfor næringen torghandel hadde totalt 154 markedsboder eller -disker.
Tabeller:
- Tabell 1 Salgsinntekter, etter varegruppe. Foretak. 2007
- Tabell 2 Salgsinntekter, etter næringsundergruppe og varegruppe. Foretak. 2007
- Tabell 3 Antall foretak etter salgsareal og næringsundergruppe. Foretak. 2007
- Tabell 4 Prosentvis fordeling av omsetning på ulike næringer, etter næringsundergruppe. Foretak. 2007
- Tabell 5 Reparasjon av husholdningsvarer og varer til personlig bruk. Prosentvis fordeling av omsetning etter næringsundergruppe. Foretak. 2007
Statistikken publiseres nå som Næringenes økonomiske utvikling.
Tilleggsinformasjon
Statistikken het tidligere omsetning i varehandel, etter varegruppe men har nå endret navn til omsetning i varehandel, etter produktgruppe. Årsaken er at det nye navnet er mer i tråd med begrepsbruken i CPA-standarden som statistikken tar utgangspunkt i.
Kontakt
-
Stian Elisenberg
E-post: stian.elisenberg@ssb.no
tlf.: 40 81 14 65
-
Joel Parr
E-post: joel.parr@ssb.no
tlf.: 90 87 32 76