Innhold
Publisert:
Du er inne i en arkivert publisering.
Mat, drikke og tobakk tar en større del av kaken
Salget av nærings- og nytelsesmidler øker sammenlignet med andre varer innen engroshandel. I 2008 utgjorde dette salget 29 prosent av den totale engroshandelen, mens det i 2013 var steget til 34 prosent.
46 Agentur- og engroshandel, unntatt med motorvogner | 2013 | |
---|---|---|
Omsetning (mill. kr)1 | Omsetning (prosent) | |
1Merverdiavgift er ikke inkludert. | ||
Omsetning i alt (mill. kr) | 794 255,3 | 100,0 |
46.2-46.9 Total engroshandel, unntatt med motorvogner | 688 652,8 | 86,7 |
46.2 Engroshandel med jordbruksråvarer og levende dyr | 7 312,6 | 0,9 |
46.3 Engroshandel med nærings- og nytelsesmidler | 236 387,8 | 29,8 |
46.4 Engroshandel med husholdningsvarer og varer til personlig bruk | 112 962,0 | 14,2 |
46.5 Engroshandel med IKT-utstyr | 34 736,5 | 4,4 |
46.6 Engroshandel med maskiner og annet utstyr | 106 346,6 | 13,4 |
46.7 Engroshandel med spesialisert vareutvalg ellers | 190 851,4 | 24,0 |
46.9 Uspesifisert engroshandel | 55,6 | 0,0 |
45.1_45.3 Handel med motorvogner, deler og utstyr til motorvogner (unntatt motorsykler) | 551,5 | 0,1 |
47 Butikkhandel, unntatt med motorvogner og motorsykler | 19 622,4 | 2,5 |
Annen omsetning | 85 428,6 | 10,8 |
Foretakene i agentur- og engroshandelen omsatte for 794 milliarder kroner i 2013. Tilnærmet 87 prosent var engroshandel, og mer enn 34 prosent av dette var salg av nærings- og nytelsesmidler.
Mest fisk, skalldyr og bløtdyr
Engroshandelen omsatte nærings- og nytelsesmidler for 236 milliarder kroner i 2013. Dette utgjorde mer enn 34 prosent av den totale engroshandelen. I 2008, som var forrige gang en tilsvarende produktfordelingsundersøkelse ble gjennomført, var andelen nærings- og nytelsesmidler innen engroshandelen på vel 29 prosent. Salget av nærings og nytelsesmidler har dermed økt mer enn salget av andre produkter i perioden 2008 til 2013.
En produktgruppe som opplevde stor økning i omsetning fra 2008 til 2013 var salg av fisk, skalldyr og bløtdyr. Engrossalget av fisk, skalldyr og bløtdyr var på nesten 68 milliarder kroner i 2013 og utgjorde nesten 29 prosent av det totale salget av nærings- og nytelsesmidler. Til sammenligning utgjorde denne andelen 25 prosent i 2008.
Den produktgruppen innenfor salg av nærings og nytelsesmidler som hadde størst økning i perioden, var tobakksvarer. Økningen var på hele 63 prosent, fra 14 milliarder i 2008 til 23 milliarder i 2013. Salget utgjorde 10 prosent av det totale salget av nærings- og nytelsesmidler i engroshandelen i 2013. I 2008 var denne andelen på litt over 7 prosent.
Samtidig ble andelen for salg av frukt, bær og grønnsaker redusert fra 10 prosent i 2008 til 8 prosent i 2013.
Stadig mer klær og skotøy
Engroshandel med klær og skotøy økte fra 14 milliarder i 2008 til over 17 milliarder i 2013, en økning på nesten 25 prosent. Andelen klær og skotøy i forhold til andre husholdningsvarer og varer til personlig bruk økte fra rundt 12 prosent i 2008 til over 15 prosent i 2013.
Med en andel på 29 prosent var det sykepleie- og apotekvarer som var den største produktgruppen innen husholdningsvarer og varer til personlig bruk. Engrossalget økte med 19 prosent, fra 27 milliarder i 2008 til nesten 33 milliarder i 2013
Til tross for at disse to produktgruppene økte fra 2008 til 2013, ble engrossalget av husholdningsvarer og varer til personlig bruk totalt sett redusert med 5 prosent, fra 119 milliarder kroner i 2008 til 113 milliarder i 2013. Årsaken var nedgang i de fleste andre produktgrupper innen denne hovedgruppen.
Statistikken publiseres nå som Næringenes økonomiske utvikling.
Tilleggsinformasjon
Statistikken het tidligere omsetning i varehandel, etter varegruppe men har nå endret navn til omsetning i varehandel, etter produktgruppe. Årsaken er at det nye navnet er mer i tråd med begrepsbruken i CPA-standarden som statistikken tar utgangspunkt i.
Kontakt
-
Stian Elisenberg
E-post: stian.elisenberg@ssb.no
tlf.: 40 81 14 65
-
Joel Parr
E-post: joel.parr@ssb.no
tlf.: 90 87 32 76