19295_not-searchable
/nasjonalregnskap-og-konjunkturer/statistikker/turismesat/arkiv
19295
Sterk reiselivsvekst i 1998
statistikk
1999-08-26T10:00:00.000Z
Nasjonalregnskap og konjunkturer;Transport og reiseliv
no
turismesat, Satellittregnskap for turisme, turistkonsum, reiselivsnæringer (for eksempel hotell- og restaurantvirksomhet, reisebyråer, bilutleie), utenlandske turister, norske turister, forretningsreiser, reiselivstjenester, sysselsatte, bruttoinvesteringer, bruttoproduktNasjonalregnskap, Reiseliv, Nasjonalregnskap og konjunkturer, Transport og reiseliv
false

Satellittregnskap for turisme1996-1998

Innhold

Publisert:

Du er inne i en arkivert publisering.

Gå til nyeste publisering

Sterk reiselivsvekst i 1998

Foreløpige tall viser at samlet turistkonsum i Norge økte med drøyt 20 prosent i løpende priser fra 1995 til 1998. Verdiveksten i turistkonsumet var sterkest fra 1997 til 1998. I 1996 og 1997 var det særlig nordmenn som til bidro til den sterke økningen i turistkonsumet.

Satellittregnskapet for turisme er nå oppdatert med endelige tall for 1996 og med foreløpige tall for 1997 og 1998. For første gang presenteres også foreløpige tall for turistkonsum.

Norske husholdningers turistkonsum økte i verdi med 21 prosent i perioden 1995-1998, mens norske husholdningers konsum økte med om lag 20 prosent i denne perioden. Det var også en meget sterk vekst i næringslivets utgifter til overnattings- og transporttjenester.

Utviklingen i aktiviteten i reiselivsnæringene i perioden 1995-1998 gjenspeiler utviklingen i turistkonsumet i samme periode. Fra 1995 til 1998 økte samlet produksjon i reiselivsnæringene med 23 prosent i verdi, og 11 prosent i faste priser. Reiselivsnæringenes andel av norsk produksjon i alt er imidlertid stabil. Bruttoproduktet i reiselivsnæringene vokste med 8 prosent i faste priser fra 1995 til 1998, noe svakere enn den tilsvarende veksten i brutto nasjonalprodukt (BNP).

Tall for tidligere år er blant annet publisert i Rapporter 99/21 «Turismens betydning for norsk økonomi» .

Tabeller: