19291_not-searchable
/nasjonalregnskap-og-konjunkturer/statistikker/turismesat/arkiv
19291
Jevn verdivekst for turisme
statistikk
2001-08-31T10:00:00.000Z
Nasjonalregnskap og konjunkturer;Transport og reiseliv
no
turismesat, Satellittregnskap for turisme, turistkonsum, reiselivsnæringer (for eksempel hotell- og restaurantvirksomhet, reisebyråer, bilutleie), utenlandske turister, norske turister, forretningsreiser, reiselivstjenester, sysselsatte, bruttoinvesteringer, bruttoproduktNasjonalregnskap, Reiseliv, Nasjonalregnskap og konjunkturer, Transport og reiseliv
false

Satellittregnskap for turisme1997-2000

Innhold

Publisert:

Du er inne i en arkivert publisering.

Gå til nyeste publisering

Jevn verdivekst for turisme

Nye foreløpige tall for satellittregnskapet for turisme viser en jevn verdivekst i både produksjon og konsum. Produksjonen viser en jevn årlig verdivekst på rundt 7 prosent. På etterspørselssiden viser tallene at samlet turistkonsum hadde en årlig verdivekst på mellom 5 og 7 prosent.

Satellittregnskapet for turisme er oppdatert med nye foreløpige tall for 1998, 1999 og 2000. Satellittregnskapet belyser turisme både fra tilbuds- og etterspørselssiden. På tilbudssiden er de nye beregningene knyttet til foreløpige tall for produksjon i reiselivsnæringene. Produksjonsberegningene viser en årlig verdivekst på rundt 7 prosent. Målt i faste priser tilsvarer det en årlig vekst på mellom 1 og 2 prosent. Den svakeste veksten i perioden er fra 1999 til 2000.

Reiselivsnæringenes andel av norsk produksjon ligger på rundt 5,5 prosent gjennom hele 1990-tallet og andelen av BNP på rundt 4 prosent.

Turistkonsumet er verdien av turistenes forbruksutgifter fordelt på ulike varer og tjenester. Samlet turistkonsum for 2000 er beregnet til 74,5 milliarder kroner. Turistkonsumet viser en jevn utvikling i perioden. Fra 1997 til 1998 og fra 1998 til 1999 er det norske næringers utgifter til forretningsreiser som har sterkest årlig vekst. Den svakeste verdiveksten har utlendingenes turistkonsum med en årlig vekst på drøyt 4 prosent fra 1997 til 2000.

Norske husholdningers turistkonsum følger i store trekk samme utvikling som norske husholdningers øvrige konsum. Foreløpige tall for turistkonsumet måles kun i løpende priser. Til sammenligning steg konsumprisindeksen med 2,2 prosent fra 1997 til 1998, med 2,3 prosent fra 1998 til 1999 og med 3 prosent fra 1999 til 2000.

Tabeller: