19297_not-searchable
/nasjonalregnskap-og-konjunkturer/statistikker/turismesat/arkiv
19297
Kutt i feriebudsjettene
statistikk
2010-03-25T10:00:00.000Z
Nasjonalregnskap og konjunkturer;Transport og reiseliv
no
turismesat, Satellittregnskap for turisme, turistkonsum, reiselivsnæringer (for eksempel hotell- og restaurantvirksomhet, reisebyråer, bilutleie), utenlandske turister, norske turister, forretningsreiser, reiselivstjenester, sysselsatte, bruttoinvesteringer, bruttoproduktNasjonalregnskap, Reiseliv, Nasjonalregnskap og konjunkturer, Transport og reiseliv
false

Satellittregnskap for turisme2007-2009

Grunnet en revisjon av nasjonalregnskapet vil det ikke publiseres oppdaterte tall for satellittregnskapet for turisme i 2011. Som del av et prosjekt i regi av Forskningsrådet har Statistisk sentralbyrå derimot utarbeidet et komplett fylkesfordelt satellittregnskap for turisme for 2007. For mer informasjon om dette, se artikkelen Oslo og Akershus de største reiselivsfylkene.

Innhold

Publisert:

Du er inne i en arkivert publisering.

Gå til nyeste publisering

Kutt i feriebudsjettene

Siden starten av den internasjonale finanskrisen er feriebudsjettene kuttet. I 2009 er samlet turistkonsum i Norge foreløpig beregnet til 105,5 milliarder kroner. Regnet i volum er dette en nedgang på 5 prosent fra 2008. Nedgangen er størst for utlendingenes turistkonsum i Norge.

2007 var et godt år for norsk reiseliv, og turistkonsumet passerte da for første gang 100 milliarder kroner. 2008 sett under ett var tilsvarende godt, men utover året meldte nedgangen seg. Først viste nedgangen seg for de utenlandske gjestene, og da hovedsakelig de forretningsreisende. Dette forsterket seg i 2009 hvor nedgangen fra året før i utlendingenes turistkonsum i Norge var på over 7 prosent, regnet i volum. Samtidig fulgte nordmennene opp med å bruke mindre på forretnings- og feriereiser. Også her var nedgangen størst for de forretningsreisende, og deres turistkonsum i Norge gikk ned med 6 prosent sammenliknet med 2008.

Reiser mindre til utlandet

Norske husholdningers turistkonsum i Norge gikk ned med vel 3 prosent. Husholdningene bidro dermed til å redusere nedgangen i samlet turistkonsum. Nedgangen var sterkest i kjøp av reiser til utlandet - både charterturer og individuelle reiser med fly eller båt. Korrigert for prisvekst brukte husholdningene mindre på overnattings- og serveringstjenester. Volumet av overnattingstjenester gikk ned med nærmere 1,5 prosent og serveringstjenester med bortimot 3 prosent. Husholdningene har imidlertid lagt igjen mer penger på aktiviteter og friluftsutstyr enn i de foregående årene.

 

Samlet turistkonsum i Norge. 2009*
 
 Millioner kroner     Volumendring fra
året før. Prosent
     Produktandel.
Prosent
 
Reiselivsprodukter   
Overnattingstjenester11 144-3,115,2
Serveringstjenester15 214-5,520,8
Passasjertransporttjenester31 987-7,143,7
Reisebyrå- og turoperatørtjenester, samt utleie av biler12 106-5,116,5
Museumstjenester, turistrelaterte sportsaktiviteter etc.2 758-1,53,8
Reiselivsprodukter i alt73 209-5,669,3
    
Andre varer og tjenester   
Matvarer, drikkevarer og tobakk5 610-9,917,3
Klær og skotøy1 347-3,24,2
Suvenirer, kart mv.1 616-9,25,0
Transportutgifter ellers8 300-4,625,7
Andre varer og tjenester15 4840,347,9
Andre varer og tjenester i alt32 357-3,530,7
    
I alt 105 566-5,0 100,0
 

 

Norske husholdninger turistkonsum i Norge utgjorde 5,5 prosent av deres totale konsum i 2009. I de foregående årene har denne andelen vært på 5,7 prosent.

Den markante nedgangen i samlet turistkonsum fra 2008 har medført at nivået på konsumet målt i faste priser er om lag som i 2006.

Produksjonen sank 3 prosent

Til tross for at turisme er et etterspørselsrelatert begrep som ofte best belyses av å måle konsumet, er relasjonen til produksjonen i reiselivsnæringene nær. Dette skyldes at produksjonen i reiselivsnæringene i høy grad består av tjenester som produseres i det øyeblikk de leveres og dermed konsumeres.

Samlet produksjon i reiselivsnæringene er beregnet til nærmere 181,5 milliarder kroner i 2009, noe som er en volumnedgang på vel 3 prosent.

Verdien av produksjonen er høyere enn turistkonsumet da reiselivsnæringene også produserer varer og tjenester som anvendes av andre enn turister. Motsatt kan varer og tjenester som er karakteristiske for reiseliv, produseres i andre næringer enn i reiselivsnæringene.

Færre arbeider med reiseliv

Sysselsettingen utgjorde 139 000 normalårsverk i reiselivsnæringene ifølge foreløpige beregninger for 2009. Dette er en nedgang på 1,4 prosent fra året før. Antall normalårsverk observert de siste tre årene er allikevel høyt sammenliknet med tidligere år. Man må tilbake til årene rundt tusenårsskiftet for å finne liknende tall.

Til tross for dette har sysselsetting i reiselivsnæringene som andel av total sysselsetting i Fastlands-Norge gått ned de siste årene. I Fastlands-Norge er sysselsettingen i 2009 beregnet til 2 112 500 normalårsverk. Det vil si at reiselivsnæringenes andel var på 6,5 prosent, mot 6,6 prosent i årene før. Dette er en liten endring, men andelen har vært nedadgående siden 1996.

Reiselivsnæringenes betydning for norsk økonomi uendret

Et utbredt mål for næringers verdiskaping og betydning for Norges økonomi er bruttoproduktet. I 2009 utgjorde bruttoproduktet i reiselivsnæringene 4,3 prosent av bruttonasjonalproduktet i Fastlands-Norge. Dette er en andel som har holdt seg temmelig stabil siden 2003, men i likhet med sysselsettingen er tendensen også her nedadgående fra 1996.

Samlet bruttoprodukt for reiselivsnæringene i 2009 er beregnet til nærmere 79 milliarder kroner. Regnet i volum er dette en nedgang fra 2008 på 3,4 prosent.

 

Norske husholdningers turistkonsum

Når man sammenlikner resultatene fra ett år til et annet samt de forskjellige turistgruppenes resultater, er det verdt å merke seg at det kun er utgifter som påløper fordi man er på ferie, som tas med i beregningene av norske husholdningers turistkonsum. Utgifter til for eksempel mat, toalettartikler og klær, som man uansett ville ha kjøpt enten man var hjemme eller på tur, er ikke inkludert. Videre er det verdt å merke seg at de utgiftene som påløper i løpet av reiser utenlands, ikke inkluderes i beregningene av satellittregnskapet for turisme.

 

Tabeller: