283299
/varehandel-og-tjenesteyting/statistikker/doi/maaned
283299
statistikk
2017-06-30T08:00:00.000Z
Varehandel og tjenesteyting;Inntekt og forbruk
no
doi, Detaljomsetningsindeksen, detaljomsetning, volumindeks, verdiindeks, butikkhandel, varehandel, omsetning (av for eksempel dagligvarer, klær, byggevarer)Forbruk, Varehandel, Inntekt og forbruk, Varehandel og tjenesteyting
true

Detaljomsetningsindeksen

Oppdatert

Neste oppdatering

Nøkkeltall

1,3 %

økning i detaljhandel (sesongjustert volumindeks) fra mars til april 2017

Detaljomsetningsindeksen (2010=100)
Mai 2017Endring i prosent
April 2017 - Mai 2017Mai 2016 - Mai 2017Mars 2016 / Mai 2016 - Mars 2017 / Mai 2017
1Eksklusiv salg av motorvogner
 
Detaljhandel - sesongjustert volumindeks1111,81,3
Detaljhandel - virkedagskorrigert volumindeks1117,12,42,4
Detaljhandel - virkedagskorrigert verdiindeks1130,33,93,8

Se flere tabeller om emnet

Tabell 1 
Detaljomsetning. Verdiindeks. Eksklusiv merverdiavgift. 2010=100

Detaljomsetning. Verdiindeks. Eksklusiv merverdiavgift. 2010=100
Detaljhandel, unntatt salg av motorvognerDetaljhandel, unntatt salg av motorvogner og salg på bensinstasjonerButikkhandel med bredt vareutvalgButikkhandel med nærings- og nytelsesmidler i spesialforretningerDetaljhandel med drivstoff til motorvognerButikkhandel med IKT-utstyr i spesialforretningerButikkhandel med andre husholdningsvarer i spesialforretningerButikkhandel med bøker, musikkartikler og andre fritidsartikler i spesialforretningerAnnen butikkhandel i spesialforretningerDetaljhandel utenom utsalgssted
200684,984,380,082,795,197,392,383,086,885,2
200791,791,385,289,499,4108,4100,597,193,296,3
200895,594,791,595,1107,0105,6100,796,595,698,6
200997,897,897,698,097,5100,997,898,498,595,8
2010100,0100,0100,0100,0100,0100,0100,0100,0100,0100,0
2011102,9102,5103,3105,3105,6105,1101,899,7101,4103,7
2012106,3105,9107,4109,3109,9104,8104,998,5104,6112,0
2013108,3107,7110,9112,7113,4100,3104,999,6104,3120,4
2014111,9112,1115,4116,5110,8102,5108,9100,5107,1144,4
2015115,5116,3119,1118,7108,4101,9112,7106,9110,9163,4
2016118,6120,1122,9122,9106,496,0114,5110,1115,2179,4
 
Juli 2014115,4114,8120,1129,5120,597,5112,0113,1103,3127,2
August 2014115,1115,1117,5113,3115,0100,7118,3108,7105,8149,1
September 2014110,3109,8111,9106,9113,7100,1112,992,7103,0155,3
Oktober 2014114,0114,2116,7114,5112,7105,5119,288,2107,3155,7
November 2014113,4114,4114,0111,3105,4112,3116,5100,2109,3180,0
Desember 2014142,8147,1138,3177,6107,3174,7130,6176,1156,4187,4
Januar 2015101,8102,3108,793,197,2103,395,891,494,6150,9
Februar 201595,495,5103,996,294,681,387,183,183,9146,1
Mars 2015110,7110,6119,5120,8111,888,699,497,799,9155,1
April 2015105,2105,1111,1101,9105,979,796,895,2100,6147,0
Mai 2015113,7114,1118,9114,9110,381,9108,096,3113,0147,2
Juni 2015125,0125,2122,1122,1123,8102,9127,0114,4130,3160,9
Juli 2015120,5120,8122,3133,1117,999,1121,9117,4113,2140,2
August 2015118,4118,1122,8113,2120,7103,2119,2110,5104,9166,4
September 2015113,4114,0116,4111,8108,294,3116,299,4105,8169,2
Oktober 2015118,3119,6123,1118,8107,4109,8121,892,0113,2168,3
November 2015117,6119,5117,1112,7102,5108,9125,2107,8113,2203,6
Desember 2015145,6151,2143,1185,899,9170,0134,4177,4157,8205,3
Januar 2016102,1102,7108,493,197,092,693,795,095,5169,5
Februar 2016101,3102,1111,9103,395,182,290,686,791,4155,0
Mars 2016106,2107,2119,0120,198,079,090,396,595,1154,3
April 2016113,8115,5119,6112,8100,380,0108,6104,6113,2164,9
Mai 2016119,1119,9125,6122,7111,976,1110,195,8121,3165,9
Juni 2016128,9130,2127,9128,7118,5100,4127,8119,6136,1176,7
Juli 2016120,5120,9123,8133,9116,795,7118,9115,5112,5150,9
August 2016124,2125,2127,0117,5116,2100,8128,1120,1114,3186,3
September 2016116,8118,2121,8119,2106,094,5118,998,8108,3178,8
Oktober 2016118,3119,2121,4114,3110,294,9121,793,1111,9196,5
November 2016124,7127,3124,6118,9103,3103,7130,0115,4122,8227,5
Desember 2016147,4152,7143,5190,3103,7152,6135,3180,5160,0227,0
Januar 2017105,9105,5111,491,3109,991,298,186,697,8194,8
Februar 2017101,0101,1111,3100,6100,079,390,883,389,2159,5
Mars 2017114,6115,0124,1116,5111,785,2103,596,8103,3194,6
April 2017110,1110,3119,4116,2108,275,797,4102,1100,3164,2
Mai 2017125,4125,8129,6118,3122,181,8120,5101,2126,1194,3

Tabell 2 
Detaljomsetning. Volumindeks, ujustert. 2010=100

Detaljomsetning. Volumindeks, ujustert. 2010=100
Detaljhandel, unntatt salg av motorvognerDetaljhandel, unntatt salg av motorvogner og salg på bensinstasjonerButikkhandel med bredt vareutvalgButikkhandel med nærings- og nytelsesmidler i spesialforretningerDetaljhandel med drivstoff til motorvognerButikkhandel med IKT-utstyr i spesialforretningerButikkhandel med andre husholdningsvarer i spesialforretningerButikkhandel med bøker, musikkartikler og andre fritidsartikler i spesialforretningerAnnen butikkhandel i spesialforretningerDetaljhandel utenom utsalgssted
200689,988,089,591,3109,878,797,076,182,382,1
200796,094,493,797,0111,991,6102,788,690,193,2
200897,996,596,999,7112,098,9101,788,193,194,9
200998,497,898,499,5104,096,297,897,796,394,9
2010100,0100,0100,0100,0100,0100,0100,0100,0100,0100,0
2011102,0102,6102,3102,097,9113,6102,5100,3101,8105,1
2012105,1105,9105,9104,498,2120,9105,6100,4105,2114,0
2013106,6107,2107,7105,5100,8118,4105,5103,4106,0127,8
2014108,6109,7109,4106,697,6123,4106,0104,8108,3152,3
2015109,2110,5109,5105,798,4114,0104,1112,1110,4163,0
2016107,6108,8109,3105,598,9106,3100,7104,7108,8169,8
 
Juli 2014110,9111,6111,2118,8103,8112,9107,9125,2106,4133,1
August 2014112,1113,3110,1103,399,8120,9116,4112,9112,0159,3
September 2014106,5107,2105,397,899,4121,8108,497,8105,0164,2
Oktober 2014109,9110,9110,2104,499,9126,4114,091,7108,7162,7
November 2014110,0111,6108,6101,393,7138,0111,898,5110,3185,0
Desember 2014140,2144,4133,5161,898,7212,7130,7164,4153,8191,5
Januar 2015100,4101,6102,483,589,1122,394,699,499,9159,1
Februar 201592,092,596,285,887,994,583,088,885,9153,0
Mars 2015105,9106,3111,9108,4101,6100,191,9106,599,3157,9
April 2015100,0100,5103,391,594,588,587,9105,799,7146,2
Mai 2015107,6108,3109,8102,7100,589,998,7105,8111,1149,0
Juni 2015118,3119,3111,8108,8108,3112,6116,8125,7130,7161,5
Juli 2015113,7114,9110,5118,8101,9109,3112,7130,0116,3141,3
August 2015111,9112,3111,5100,6108,0116,6111,6115,4107,0168,4
September 2015106,4107,1105,299,099,6103,5106,3106,5104,1167,0
Oktober 2015110,9112,1112,4105,499,7118,3110,495,0111,8163,3
November 2015108,5110,3106,099,095,0121,4113,2102,1108,7193,5
Desember 2015135,1140,5132,4164,394,3191,1122,5163,8149,8195,9
Januar 201695,796,299,481,091,7104,285,792,193,9164,3
Februar 201693,593,799,689,092,391,681,185,388,2152,5
Mars 201697,998,8108,7104,291,588,179,293,890,1148,6
April 2016103,5104,7106,797,294,089,494,799,4107,2156,4
Mai 2016108,1108,5112,1105,5105,384,295,391,9113,8158,9
Juni 2016116,4117,6113,4110,4107,5112,0111,6113,8128,7167,6
Juli 2016108,0108,3107,2114,0105,9107,6104,3110,8107,2143,7
August 2016112,0112,6110,9100,2107,7112,1113,0114,0109,3177,3
September 2016104,9105,7106,6101,799,0104,9103,893,3101,6167,4
Oktober 2016106,2106,6106,697,8103,7104,3105,787,9104,3182,5
November 2016112,0114,4110,5101,794,7111,9114,1108,5113,7210,2
Desember 2016133,1138,4130,0163,293,8165,3119,3165,8147,0208,5
Januar 201797,097,4100,177,794,3100,288,683,795,3187,5
Februar 201791,392,098,685,286,187,180,081,285,8153,1
Mars 2017103,3104,1110,398,697,994,190,495,396,0186,6
April 2017100,0100,4107,798,997,485,085,199,492,9156,2
Mai 2017112,5113,0114,7100,1109,092,1104,298,4116,5185,0

Tabell 3 
Detaljomsetning. Volumindeks, sesongjustert. 2010=100

Detaljomsetning. Volumindeks, sesongjustert. 2010=100
Detaljhandel, unntatt salg av motorvognerDetaljhandel, unntatt salg av motorvogner og salg på bensinstasjonerButikkhandel med bredt vareutvalgButikkhandel med nærings- og nytelsesmidler i spesialforretningerDetaljhandel med drivstoff til motorvognerButikkhandel med IKT-utstyr i spesialforretningerButikkhandel med andre husholdningsvarer i spesialforretningerButikkhandel med bøker, musikkartikler og andre fritidsartikler i spesialforretningerAnnen butikkhandel i spesialforretningerDetaljhandel utenom utsalgssted
Juli 2014107,6108,9111,0108,697,9124,0101,2109,3104,9146,0
August 2014108,5110,4109,3106,794,0123,5104,9106,3111,6158,6
September 2014108,8110,1110,2106,499,1125,8105,5104,3108,7155,7
Oktober 2014108,6110,1110,1106,697,9125,4105,3108,0107,2158,0
November 2014108,7110,1109,6105,698,3129,8104,9103,9109,5159,8
Desember 2014109,6110,8110,3106,7100,8124,7104,9107,7110,4160,5
Januar 2015108,6110,3109,9105,895,6130,6104,5106,4110,0155,7
Februar 2015109,4110,7109,3105,899,4120,1106,4107,3109,6171,9
Mars 2015109,8110,9109,3106,3101,2118,0106,7109,9111,6159,6
April 2015112,4114,0113,5108,1100,6120,1107,3113,0114,2166,6
Mai 2015107,4109,0107,7104,095,6118,8105,8110,3106,9160,1
Juni 2015108,8110,1109,1106,198,5116,1104,4109,4110,6160,4
Juli 2015109,5111,3109,5105,996,0116,7104,9114,0113,6159,9
August 2015109,8110,9112,2107,1101,3117,3102,9107,8108,6164,1
September 2015108,5109,7109,6106,599,3107,2103,2111,1108,3162,4
Oktober 2015109,3110,7111,1106,898,2116,7103,2108,3110,4160,2
November 2015109,4110,8109,5104,799,0112,6105,9112,9109,9166,7
Desember 2015108,8110,4110,8107,097,4111,0103,5107,0108,8166,9
Januar 2016109,3110,7110,9107,698,8108,7101,5112,4110,1168,0
Februar 2016108,5109,6109,7106,0100,4106,7100,9109,9109,0167,7
Mars 2016107,4109,2108,6105,493,4104,9100,8110,3110,4166,3
April 2016107,9109,2109,5105,098,0106,3100,6106,5109,3167,9
Mai 2016109,0110,3111,5108,498,9104,199,2109,2110,1169,5
Juni 2016108,7110,2110,7105,698,2106,399,3111,0110,7170,9
Juli 2016108,1109,1108,7104,3100,4109,6100,1107,9109,7173,5
August 2016108,6109,7109,8105,1100,0103,4100,6110,7109,6170,7
September 2016108,1109,3110,7105,598,9105,7100,4107,9107,0170,5
Oktober 2016109,2110,2109,7104,9101,7101,5102,3111,4108,9182,1
November 2016109,5111,0110,4104,698,8101,4102,8113,5110,7177,2
Desember 2016106,9108,1106,9103,397,799,0101,4107,7107,1182,3
Januar 2017108,5109,5110,1103,0100,5101,4102,1101,2108,5182,8
Februar 2017109,7111,3112,1104,497,8105,8103,1105,6110,3179,4
Mars 2017109,9111,2112,4104,4100,6105,1102,9109,4106,6188,9
April 2017110,4111,6111,7103,8101,2110,8104,3113,8107,2189,2
Mai 2017111,8112,9112,9103,4103,3110,5106,8111,5108,8192,9

Tabell 4 
Bensinstasjoner, omsetningsstatistikk. 1 000 kroner

Bensinstasjoner, omsetningsstatistikk. 1 000 kroner
Omsetning i altDrivstoff og smøremidlerBilrekvisitaDagligvarerAndre varer inklusiv musikk og videoMatserveringVerkstedtjenester og bilvaskUtleieSpill/ kommisjon
201645 355 62235 551 446596 1654 851 483343 9852 291 3511 118 06677 567525 559
 
Juni 20154 401 4793 526 89745 664443 52244 192214 96370 3089 02446 909
Juli 20154 192 1993 307 62146 017452 29351 567217 14860 7919 43147 331
August 20154 288 7893 419 60339 594460 94639 148206 32867 6718 49047 009
September 20153 847 4253 105 28236 403388 83426 671184 06651 7347 14747 288
Oktober 20153 816 2093 027 88358 198380 28626 462184 16883 2117 46648 535
November 20153 643 2862 874 52358 965366 42025 563166 11596 9215 71949 060
Desember 20153 552 5162 722 52551 076391 37332 487192 077104 2694 61654 093
Januar 20163 448 2852 703 30858 575363 66024 839168 18189 3253 91036 487
Februar 20163 379 0092 659 67541 860348 85522 697156 906106 2874 24038 489
Mars 20163 484 2712 647 14043 615405 43228 121177 509137 2524 87640 326
April 20163 564 9192 782 87457 601365 44724 127170 878112 0976 72645 169
Mai 20163 978 1523 081 53746 191471 03331 376207 49588 4575 96746 096
Juni 20164 212 1523 319 91347 733470 77941 018212 27077 3168 89034 233
Juli 20164 146 8883 214 72246 528482 99544 772230 84768 2719 03449 719
August 20164 107 2283 290 30240 317427 81131 315208 29056 1978 42044 576
September 20163 766 3992 990 05738 859406 44724 320190 84064 5517 43543 890
Oktober 20163 916 6173 099 16260 777390 14224 376191 54297 2107 30546 103
November 20163 672 5732 922 65061 093352 43121 116172 45094 6115 93342 289
Desember 20163 684 6862 842 98253 074373 20024 530199 199135 2384 75651 707
Januar 20173 905 8363 152 08449 374347 71518 537178 590111 8744 33043 332
Februar 20173 553 2932 846 49541 445326 77618 832159 168125 7344 29630 547
Mars 20173 972 3613 183 37041 621359 04819 875176 796128 2675 53257 852
April 20173 844 6912 967 02244 682437 94829 328195 22399 65910 92459 905
Mai 20174 340 1643 377 37553 827498 27836 213208 58097 8228 36059 709

Tabell 5 
Detaljomsetningsindeksen i verdi, Mai 2017. Eksklusiv merverdiavgift. 2010=100

Detaljomsetningsindeksen i verdi, Mai 2017. Eksklusiv merverdiavgift. 2010=100
 Mai 2017Vekt Mai 2017Endring i prosent
 Mai 2016-Mai 2017Mars 2016-Mai 2016-mars 2017-Mai 2017Januar 2016-Mai 2017-Januar 2017-Mai 2017
Detaljhandel eksklusiv salg av motorvogner125,4100,05,43,32,7
47.1 Butikkhandel med bredt vareutvalg i alt129,639,03,22,41,9
47.11 Butikkhandel med bredt vareutvalg med hovedvekt på nærings- og nytelsesmidler129,136,52,62,01,6
47.2 Butikkhandel med nærings- og nytelsesmidler i spesialforretninger118,34,2-3,5-1,3-1,6
47.251 Butikkhandel med vin og brennevin120,23,0-2,10,1-0,8
47.3 Detaljhandel med drivstoff til motorvogner122,110,49,110,29,9
47.4 Detaljhandel med IKT-utstyr i spesialforretninger81,80,87,53,20,8
47.5 Butikkhandel med andre husholdningsvarer i spesialforretninger120,518,39,54,03,5
47.51 Butikkhandel med tekstiler og utstyrsvarer87,90,715,08,36,3
47.521 Bredt utvalg av jernvarer, fargevarer og andre byggevarer148,27,63,90,11,1
47.54 Butikkhandel med elektriske husholdningsapparater100,33,029,214,88,5
47.59 Butikkhandel med møbler, belysningsutstyr og andre innredningsartikler99,54,87,83,32,8
47.591 Butikkhandel med møbler105,53,310,84,33,8
47.6 Butikkhandel med bøker, musikkartikler og andre fritidsartikler i spesialforretninger101,24,85,71,1-1,8
47.61 Butikkhandel med bøker58,30,50,59,1-2,7
47.641 Butikkhandel med sportsutstyr99,62,62,7-3,3-4,9
47.7 Annen butikkhandel i spesialforretninger126,118,23,90,10,1
47.71 Butikkhandel med klær109,66,4-0,6-5,2-4,2
47.72 Butikkhandel med skotøy og lærvarer100,61,11,3-5,3-5,4
47.721 Butikkhandel med skotøy106,01,01,1-5,9-6,7
47.73 Butikkhandel med apotekvarer141,44,58,25,35,0
47.75 Butikkhandel med kosmetikk og toalettartikler113,80,9-4,9-2,3-1,4
47.761 Butikkhandel med blomster og planter242,32,611,76,86,4
47.78 Annen butikkhandel med andre nye varer i spesialforretninger112,31,87,15,23,6
47.9 Detaljhandel utenom utsalgsted194,34,217,114,012,1
47.91 Postordrehandel og handel via Internett204,73,917,114,512,8
47.99 Detaljhandel utenom utsalgssted ellers146,40,324,014,78,8

Om statistikken

Detaljomsetningsindeksen beskriver verdi- og volumutvikling i detaljhandelen (utenom salg av motorvogner). Detaljhandel er virksomheter som driver salg av varer til private husholdninger. Tidligere publiserte sesongjusterte tall kan bli revidert når det legges inn tall for en ny måned i serien.

 

 

 

Definisjoner

Definisjoner av viktige begrep og variabler

Omsetning: Salgsinntekter av varer og tjenester, avgiftspliktige, avgiftsfrie og utenfor avgiftsområdet, samt leie- og provisjonsinntekter, royalties, lisensinntekter o. l. Merverdiavgift og finansinntekter er ikke inkludert.

Standard klassifikasjoner

Standard for næringsgruppering (SN2007). http://www.ssb.no/nace

Administrative opplysninger

Navn og emne

Navn: Detaljomsetningsindeksen
Emne: Varehandel og tjenesteyting

Neste publisering

Ansvarlig seksjon

Seksjon for bygg- og tjenestestatistikk

Regionalt nivå

Kun på nasjonalt nivå

Hyppighet og aktualitet

Månedlig. Publiseres normalt 28-30 dager etter månedens utløp

Internasjonal rapportering

Statistikken rapporteres til Eurostat samtidig med publisering i Norge.

Lagring og anvendelse av grunnlagsmaterialet

Mikrodata, informasjon om utvalgsenheter og populasjon, og kataloger er lagret i programspråket SAS.

Bakgrunn

Formål og historie

Formålet med detaljomsetningsindeksen er å beskrive verdi- og volumutvikling i detaljhandelen, eksklusiv salg av motorvogner, men inklusive omsetning på bensinstasjoner. Detaljhandel omfatter virksomheter som driver salg av nye og brukte varer til private husholdninger. Salget kan foregå enten fra fast utsalgssted, mobilt utsalgssted, torgplass eller per Internett/postordre. Eksempler på detaljhandel kan være: Salg av mat, drikke, klær, sko, elektriske husholdningsapparater, møbler, byggevarer med mer. Detaljomsetningsindeksen er den viktigste komponenten i beregningen av konsum i husholdningene. Statistikken er publisert siden 1936.

Fra og med november 1999 er utvalget gradvis supplert med butikker som innhentes direkte fra kjedekontorene. Dette har også medført sikrere oppdatering av avgangs- og tilgangsvirksomheter for butikker som tilhører disse kjedene.

Brukere og bruksområder

Statistikken benyttes i stor grad av offentlig virksomhet (departementene, Norges Bank m.fl.) og finans- og analysemiljøene. Bransjeorganisasjoner og ulike aktører innen varehandelen er også aktive brukere. Internt i Statistisk Sentralbyrå (SSB) er Nasjonalregnskapet en sentral bruker. Primærmaterialet brukes også på annen måte innen analyse og forskning i SSB.

Likebehandling av brukere

Ingen eksterne brukere har tilgang til statistikk før den er publisert samtidig for alle kl. 08.00 på ssb.no etter forhåndsvarsling senest tre måneder før i Statistikkalenderen. Dette er et av de viktigste prinsippene i SSB for å sikre likebehandling av brukerne. likebehandlingsprinsippet .

Sammenheng med annen statistikk

Varekonsumindeksen, som har som mål å tallfeste husholdningene sitt vareforbruk, blir publisert samtidig med detaljomsetningsindeksen. Sammenlignet med detaljomsetningsindeksen har varekonsumindeksen et mer omfattende innhold. Dette kan føre til ulik utvikling mellom de to indeksene. Prisindeksen for detaljhandel benyttes ved beregning av volumindeksene i Detaljomsetningsindeksen. Endringer i omsetningsutvikling sammenlignes i ettertid med den terminvise (to-månedlig) omsetningsstatistikken for detaljhandel som bygger på data fra Skattedirektoratet oppgaveregister (momsregister).

Lovhjemmel

Statistikkloven §§ 2-1, 2-2, 2-3 (tvangsmulkt)

EØS-referanse

Rådsforordning (EF) nr. 1165/98. Kommisjonsforordning 586/2001.

Produksjon

Omfang

Populasjonen er alle virksomheter innen næringen Detaljhandel, unntatt handel med motorvogner (SN2007: 47.)

Datakilder og utvalg

Data innhentes ved hjelp av elektronisk rapportering via Altinn, eller innsending av regneark via e-post fra enhetene i utvalget. I tillegg benyttes Skattedirektoratets oppgaveregister og opplysninger fra SSBs eget Virksomhets- og foretaksregister.

Panel med om lag 1 500 virksomheter. Virksomhetene stratifiseres etter sysselsettingsgrupper. Ved trekking av nytt utvalg (rullering) benyttes den terminvise omsetningsstatistikken som trekkegrunnlag. Det rulleres en gang i året med 2. termin i omsetningsstatistikken som grunnlag. Virksomheter som har vært med i utvalget i fire år skiftes ut dersom de ikke tilhører et fulltellingsstrata.

I tillegg innhentes ca. 14 600 butikker direkte fra ulike kjedekontorer. Totalt gir det et utvalg på ca. 16 100 virksomheter. Disse utgjør rundt en firedel av totalt antall virksomheter, og dekker om lag 80 prosent av omsetningen til alle detaljhandelsvirksomhetene. Både utvalgsprosenten og dekningsgraden varierer mellom de ulike hovednæringsgruppene.

Datainnsamling, editering og beregninger

Data innhentes ved hjelp av elektronisk rapportering via Altinn, eller innsending av regneark via e-post fra enhetene i utvalget. Brev med melding om rapportering for måned m sendes ut en av de siste dagene i denne måneden. Frist for innsending den 12. i måned m+1.

Det er lagt inn matematiske og logiske kontroller i dataregistreringsrutinen. Omsetningen sammenlignes med tall fra terminvis omsetningsstatistikk for detaljhandel.

Næringsvise og stratumvise omsetningstall sammenlignes med tilsvarende tall for forrige måned og for samme måned ett år tilbake. Ved stor endring i et stratum eller næring kontrolleres enhetene med størst endring nærmere og kontaktes eventuelt over telefon. Enheter med urimelig forhold mellom omsetning med og uten merverdiavgift kontrolleres også.

For virksomheter i panelet brukes en rateestimator til å estimere tall. Som oppblåsningsgrunnlag for identiske virksomheter i et stratum benyttes forholdet mellom populasjonens og utvalgets omsetning innen dette stratum. Populasjonens omsetning hentes fra den terminvise omsetningsstatistikken.

Virksomhetene deles inn i identiske virksomheter og tilgangsvirksomheter. Disse begrepene er definert i Notater 93/17 Detaljomsetningsindeksen.

Tilgangsvirksomhetene er virksomheter som er registrert i Virksomhets- og foretaksregisteret etter siste rullering. Vi har ikke informasjon om omsetningen til disse virksomhetene og den må derfor beregnes. For beregning av omsetning til tilgangsvirksomhetene benyttes informasjon om virksomheter som var nye i tilsvarende periode året før. Det beregnes en gjennomsnittlig omsetning per virksomhet for de som var nye samme periode året før. Med bakgrunn i dette aggregeres omsetning for alle nye virksomheter for den aktuelle perioden. Tilgangsberegningene skjer ned på stratum- og nacenivå.

Volumindeksene på firesiffer næringsnivå beregnes ved å deflatere verdiindeksene direkte ved bruk av Prisindeksen for detaljhandel. På to- og tresiffer næringsnivå beregnes volumindeksene som en veid sum av volumindeksene på firesiffer nivå med verdiandeler i referanseåret som vekter.

Volumindeksene sesongjusteres ved bruk av X12ARIMA. Sesongjusteringen er direkte med løpende korrigeringsfaktor og en multiplikativ modell. Det prekorrigeres for effekten av ukedager, faste helligdager som 1. og 17. mai, påske, pinse, Kristi himmelfartsdag og 1. nyttårsdag ved bruk av en egen rutine utviklet i SSB. 24. - 26. desember behandles som sesongvariasjoner.

Sesongjustering

Henviser til egen fane "Sesongjustering" på statistikkens hjemmeside.

Konfidensialitet

Ikke relevant.

Sammenlignbarhet over tid og sted

Detaljomsetningsindeksen er publisert siden 1936. Fra og med januar 2009 er indeksen beregnet etter ny versjon av norsk Standard for næringsgruppering (SN2007). Etter SN2007 er indeksen tilbakeregnet til 2000 for de fleste næringshovedgrupper og for totalindeksen.

Statistisk sentralbyrå la i januar 2003 om metoden for beregning av Prisindeksen for detaljhandel. Den nye metoden bygger på prisutviklingen for varegrupper fra konsumprisindeksen og varesammensetningen i de ulike næringer. Varesammensetningen hentes fra en egen produktfordelingsundersøkelse. Den nåværende metoden for beregning av Prisindeks for detaljhandel er basert på de samme prinsipper som ligger til grunn for beregning av deflatoren for detaljhandelskomponenten i varekonsumindeksen. Volumtall ved bruk av nåværende deflator er beregnet tilbake til august 1999.

Volumindeksene på firesiffer næringsnivå beregnes ved å deflatere verdiindeksene direkte ved bruk av Prisindeksen for detaljhandel. Fra og med januar 2002 beregnes volumindeksene på to- og tresiffer næringsnivå som en veid sum av volumindeksene på firesiffer nivå med verdiandeler i referanseåret som vekter. Tidligere ble volumindeksene på tosiffer og tresiffer næringsnivå beregnet ved å deflatere verdiindeksene direkte.

Nøyaktighet og pålitelighet

Feilkilder og usikkerhet

Målefeil (oppgavegiver gir feil opplysninger) og bearbeidingsfeil (feil i forbindelse med koding av avgitte svar), er forsøkt unngått ved oppbygging av et kontrollsystem. Vi deler inn i tre hovedtyper målefeil:

Gal enhet: Oppgavegiver kan oppgi omsetning for kun deler av virksomheten sin virksomhet eller for hele foretaket istedenfor virksomheten.

Aggregerte tall: Oppgavegiver kan oppgi tall for to måneder istedenfor en.

Feil måleenhet: Oppgavegiver kan oppgi tall i hele kroner istedenfor i 1 000 kr.

Virksomheter som ikke svarer purres og ilegges tvangsmulkt. Store virksomheter som ikke svarer purres også over telefon like før publisering. Virksomheter som ikke svarer behandles på samme måte som virksomheter som ikke er med i utvalget. Det vil si at de tildeles samme prosentvise endring i omsetning som gjennomsnittsendringen for stratum virksomhetene tilhører. Svarprosenten er om lag 97 prosent ved publisering.

Resultatene bygger på opplysninger fra et utvalg av virksomheter, og det er derfor knyttet en viss usikkerhet til dem. Utvalget av virksomheter som brukes til å beregne indeksen oppdateres en gang i året. Utvalget dekker 80 prosent av omsetningen i populasjonen. Relativt utvalgsstandardavvik for totalindeksen, utenom kjedene, er estimert til om lag 1,1 prosent. Feil i utvalget kan også forekomme som et resultat av feil i de opplysningene som utvalget blir stratifisert etter.

Ikke relevant

Revisjon

Ikke relevant

Om sesongjustering

Generelt om sesongjustering

For måneds- og kvartalstall er det ofte betydelige sesongvariasjoner som vanskeliggjør en direkte tolkning av utviklingen fra periode til periode. For å lette tolkningen av slike tidsserier, sesongjusteres mange tallserier ved bruk av X-12-ARIMA eller andre sesongjusteringsverktøy.

For mer generell informasjon om sesongjustering og begrepene knyttet til det, se Generelt om sesongjustering (pdf).

Hvorfor sesongjusteres denne statistikken?

På grunn av handlemønsteret vil DOI variere fra måned til måned. I desember for eksempel, er det stort salg sammenlignet med de andre månedene i året. Dette sammen med påvirkningene av hvordan påskehelligdagene faller i mars og april samt effekten fra andre bevegelige helligdager vanskeliggjør en direkte sammenligning fra en måned til den neste. For å justere for disse forhold sesongjusteres tallene, slik at man kan analysere den underliggende utviklingen av detaljomsetningen.

Serier som sesongjusteres

DOI publiseres på tresifferet næringsnivå og utgjør til sammen 10 sesongjusterte serier.

Prekorrigering

Prekorrigeringsrutiner i bruk

Prekorrigering er korrigering av rådata for kalendereffekter og ekstremverdier før det blir gjennomført en sesongjustering.

  • Det gjennomføres en detaljert prekorrigering av rådata. Med detaljert prekorrigering menes bruk av spesialtilpassede modeller for å prekorrigere rådata, som ikke fins som standardopsjoner i sesongjusteringsverktøyet.

Kalenderjustering

Kalenderjusteringer innebærer både å justere for virkedager og for bevegelige helligdager. Virkedagskorrigering betyr at vi justerer rådata for at både antall arbeidsdager og sammensetningen av dem kan variere fra periode til periode.

  • Det gjennomføres kalenderjustering på alle serier som viser signifikant og plausibel kalendereffekt innenfor en robust statistisk tilnærming, som regresjon eller RegARIMA-prosedyre. (en regresjonsmodell der støyleddet er modellert ved en ARIMA-modell).

Metode for justering for virkedager

  • Det korrigeres ved hjelp av RegARIMA-modellering: Effekten av virkedager er estimert ved å bruke en korreksjon for månedslengde når en også tar hensyn til forekomsten av skuddår. Regressoren som brukes er gitt ved antall virkedager. Innenfor RegARIMA-modellering blir effekten av virkedagene estimert, og man får en ARIMA-struktur for residualene.

Kommentar:

For 1. januar, 1. mai og 17. mai er virkedagskorrigeringen modifisert slik at disse dagene regnes som en søndag.

Justering for bevegelige helligdager

  • Det justeres ved hjelp av estimering av varigheten for effekten av de bevegelige helligdagene, spesielt tilpasset norske forhold. Se notat : Ny metode for påskekorrigering for norske data, Notater 2007/43, Statistisk sentralbyrå.

Nasjonal og EU/euroområde-kalender

  • Det benyttes en kalender basert på norske høytids- og helligdager.

Behandling av ekstreme verdier

Ekstreme verdier, også kalt utliggere, er unormale verdier i serien.

  • Ekstreme verdier identifiseres automatisk i sesongjusteringsverktøyet, og blir fjernet før sesongjustering gjennomføres. De ekstreme verdiene inkluderes i etterkant i de sesongjusterte tall.

Valg av modell

For å prekorrigere er det nødvendig å velge en ARIMA-modell, samt avgjøre om data bør log-transformeres eller ikke.

  • Modell velges automatisk etter etablerte rutiner i sesongjusteringsverktøyet.

Dekomponeringsrutiner

Dekomponeringsrutinen spesifiserer hvordan trend-, sesong og irregulær komponent blir dekomponert. De mest vanligste dekomponeringene er additiv, multiplikativ og log additiv

  • Det gjøres manuelt valg av dekomponeringsrutine etter grafisk inspeksjon av tidsseriene.

Sesongjustering

Valg av sesongjusteringsverktøy

  • X12-ARIMA

Konsistens mellom rådata og sesongjusterte tall

I enkelte serier er det ønskelig at f.eks. sum (gjennomsnitt) kvartalsvise sesongjusterte tall for et år skal være identisk med sum (gjennomsnitt) kvartalsvise tall i den opprinnelige råserien.

  • Ingen konsistensbetingelser pålegges.

Konsistens mellom aggregat/definisjoner for sesongjusterte tall

I enkelte serier pålegges det konsistens mellom sesongjusterte totaler og underaggregater. I tillegg er det for enkelte tidsserier et forhold mellom de ulike seriene, for eksempel bruttoprodukt som er lik produksjon minus produktinnsats.

  • Ingen konsistensbetingelser pålegges.

Direkte eller indirekte metode

En direkte metode er anvendt dersom tidsserier for en total og tilhørende underaggregater alle er sesongjustert hver for seg. En indirekte metode er anvendt for total dersom tidsserier for de tilhørende underaggregater er sesongjustert direkte og det deretter er foretatt en aggregering til totalnivå.

  • For DOI anvendes indirekte metode der komponentene sesongjusteres direkte med samme tilnærming og programvare. Totalene blir beregnet ved å aggregere de sesongjusterte komponentene.

Tidshorisont for estimering av modell og beregning av korrigeringsfaktorer

Når sesongjusteringen skal gjennomføres er det mulig å velge hvilken periode som skal brukes i estimeringen og beregningen av korrigeringsfaktorene. Med korrigeringsfaktorer menes faktorer for å prekorrigere og sesongjustere tidsserien.

  • Hele tidsserien brukes for å beregne modell og korrigeringsfaktorer.

Revisjonsrutiner

Revisjonsrutiner i bruk

Sesongjusteringen kan bli endret ved at det kommer til nye observasjoner eller rådata endres. Dette kalles revisjon, og det finnes flere måter å håndtere revisjonen på i offentliggjøringen av statistikken.

  • Sesongjusterte data og rådata revideres mellom offisielle frigivinger i frigivingskalenderen.

Kommentar:

Doi revideres ikke.

Løpende eller faste valg i sesongjusteringen

  • Doi benytter delvis løpende korrigering, der modellene kun identifiseres og estimeres årlig, mens sesongfiltre, ekstremverdier og regresjonsparametere reidentifiseres og estimeres løpende hver gang nye eller reviderte rådata er tilgjengelige.

Kommentar:

For DOI estimeres faktorer årlig.

Tidshorisont for publisering av reviderte tall

  • Hele serien revideres når sesongfaktorene reestimeres.

Kvalitet på sesongjustering

Evaluering av sesongjusterte tall

  • Evaluering av kvalitet på sesongjusteringsrutiner baseres kun på grafiske fremstilling og enkelte statistiske størrelser (nivå, vekstrater, avvik…).

Kommentar:

modell der det evalueres kontinuerlig/periodevis de forskjellige kvalitative indikatorer som sesongjusteringsverktøyet produserer vil benyttes i fremtiden.

Kvalitetsindikatorer

  • For å behandle de fleste serier brukes et begrenset utvalg av diagnostikk og grafiske muligheter som sesongjusteringsverktøyet produserer.

Spesielle tilfeller

Sesongjustering av korte tidsserie

  • Alle seriene er lange nok for å gjennomføre sesongkorrigeringsrutiner på en optimal måte.

Behandling av vanskelig tidsserier

  • Ingen av de publiserte serier blir oppfattet som problematiske.

Publiseringsrutiner

Tilgjengelighet

  • Både rådata og sesongjusterte serier er tilgjengelige.
  • Alle metadata relatert til hver enkelte serie er tilgjengelige.

Formidling

  • I tillegg til rådata formidles følgende serier: sesongjustert og kalenderjustert (virkedagsjusterte).

Relevant dokumentasjon

Kontakt

Fant du det du lette etter?

Du har slått av Javascript. Du kan sende oss en tilbakemelding på informasjon@ssb.no.

Send e-post til SSB