Svarene deres er viktige
Norges Bank trenger opplysningene i rapport 1A til 1C, rapport 3A og 3B, rapport 4A og 4B og rapport 5B i sitt arbeid med å fremme effektive betalingssystemer. SSB innhenter rapportene på vegne av Norges Bank.
Dere skal levere til SSB via felles vedleggsløsning (RA-1000) i Altinn. Sjemaet heter Betalingsformidling RA-1000.
Norges Bank publiserer statistikken som statistikk om kunderetta betalingsformidling.
Rapporteringsmateriell
- Generell veiledning om rapportering 10.01.24 (PDF)
- CSV-spesifikasjon (csv)
- Vedtak om opplysningsplikt til Norges Bank (PDF)
- Teknisk kravspesifikasjon rapport 1A og 1B og rapport 4A og 4B (PDF)
- Veiledning i utfylling av rapport 1A og 1B 11.12.2024 (PDF)
- Veiledning i utfylling av rapport 4A og 4B 10.7.22 (PDF)
- Veiledning i utfylling av rapport 5A og 5B 11.12.2024 (PDF)
- Kodelister 1A1B 11.12.2024 (XLSX)
- Kodelister4A4B 10.7.2020 (XLSX)
- Kodelister 5A5B 11.12.2024 (XLSX)
Dere har plikt til å svare innen fristen
Statistikken er så viktig for samfunnet at det ikke er valgfritt å delta. Hvis dere ikke sender opplysningene innen fristen, vil foretaket kunne få tvangsmulkt.
Svarfristen er oppgitt til høyre for skjematittelen i innboksen i Altinn.
Dere skal sende inn disse rapportene:
Bankenes betalingsformidling:
- Rapport 1A: Antall EFTPOS brukersteder og terminaler, minibanker, BankAxept kort og avtaler
- Rapport 1B: Bruk av betalingsinstrumenter
Oljeselskapenes betalingsformidling:
- Rapport 4A: Antall brukersteder, betalingsterminaler og kort tilhørende oljeselskaper
- Rapport 4B: Bruk av kort i oljeselskapenes betalingsterminaler
Eiere av systemer for mobilbetalingstjenester:
- Rapport 5B: Bruk av mobilbetalingstjenester
Dere skal sende inn rapportene årlig (eller etter avtale, kvartalsvis).
Rapporteringen skjer ved oversendelse av filer til SSB som vedlegg til skjemaet RA-1000 i Altinn.
Detaljerte veiledninger, tekniske spesifikasjoner, hjemler og kodelister for rapporteringen finner dere under «Veiledninger».
Oversikten viser hvem som er ansvarlige for rapporteringen av opplysninger om betalingsformidling til Norges Bank og SSB. Levering av data kan skje gjennom andre, for eksempel datasentraler, i henhold til avtale.
Rapport | Rapportører |
---|---|
1A) Antall EFTPOS brukersteder og terminaler, minibanker, BankAxept kort og avtaler | Forretnings- og sparebanker |
1B) Bruk av betalingsinstrumenter | Forretnings- og sparebanker |
2A) Antall internasjonale kort | Utstedere ("Issuers")/ internasjonale kort |
2B) Bruk av internasjonale kort i Norge og over landegrensene fordelt etter typer transaksjoner | Utstedere ("Issuers")/ innsamlere ("acquirers")/ internasjonale kort |
2C) Bruk av internasjonale kort over landegrensene fordelt geografisk og etter brukerstedskoder | Utstedere ("Issuers")/ innsamlere ("acquirers")/ internasjonale kort |
3A) Antall nasjonale kredittkort | Utstedere av nasjonale kredittkort |
3B) Bruk av nasjonale kredittkort | Utstedere av nasjonale kredittkort |
4A) Antall brukersteder, betalingsterminaler og kort tilhørende oljeselskaper | Oljeselskaper |
4B) Bruk av kort i oljeselskapenes betalingsterminaler | Oljeselskaper |
5B) Bruk av mobilbetalingstjenester | Eiere (andre enn banker) av systemer |
Opplysningsplikten gjelder så lenge foretaket er relevant for undersøkelsen.
(11.12.2024) Nye kodelister og veiledning for rapport 1A og 1B og 5B i 2024.
Det er lagt ut nye kodelister og veiledninger for rapport 1A og 1B og rapport 5B. De nye kodelistene og veiledningene erstatter kodelister og veiledninger datert henholdsvis 5.12.2023 og 28.06.2018. I rapport 1A er det ingen endringer.
Rapport 1B har disse nye kodene:
*61 080 40 602 Cash-back med BankAxept wallet betalinger i butikker - utenom VIPPS
*61 101 40 602 Cash-back med BankAxept wallet betalinger i butikker i Norge - via VIPPS
Se avsnitt i ny veiledning på s 27 om postene
*71 080 12 602 Wallet betalinger fra bankkonto i butikker
*71 080 12 609 Andre wallet betalinger fra bankkonto
Se tekst i ny veiledning om nye poster på s 34
*71 101 15 600 Overføringer til VIPPS - bankinterne øyeblikkelige overføringer
*71 090 15 600 Bankinterne øyeblikkelige overføringer Person til person
*71 090 15 602 Bankinterne øyeblikkelige overføringer Person til bedrift
Se ny veiledning på s 22 og 34 om skillet mellom bankinterne øyeblikkelige overføringer P2P og P2B og andre bankinterne overføringer omtales. Se også presisering på s 29, 30 og 32-34 av hva straksbetalinger er, der vi også minner om at verken straksbetalinger eller bankinterne kreditoverføringer med øyeblikkelig oppgjør skal være med i tall for nettbank og mobilbank
*71 080 40 602 BankAxept - wallet betalinger i butikker - utenom VIPPS
*71 080 40 609 BankAxept - andre wallet betalinger - utenom VIPPS
*71 101 40 602 Overføringer til VIPPS - BankAxept betalinger i butikker
*71 101 40 609 Overføringer til VIPPS - BankAxept andre betalinger
Se nytt avsnitt i ny veiledning på s 21 om bruk av BankAxept kort over internett og omtale av de nye postene i den nye veiledningen på s 37 og 38 . Vi har avklart med Nets at de inntil videre kan rapportere på diverse poster som gjelder BankAxept.
Andre endringer i veiledningen til rapport 1B:
- Avsnittene for skille mellom wallet betalinger og registrering av de samme opplysningene på flere måter på s. 17 har skiftet plass, og tekst om wallet betalinger har blitt mer generell
- Avsnitt om bruk av kort i 1B er flyttet opp til s 18 i ny veiledning fra s 20 i tidligere veiledning. Tidligere tekst om 1B rapportering av registrert bruk av internasjonale betalingskort og nasjonale kredittkort er fjernet
- Det er nye avsnitt på s 19 som presiserer hvilken kortbruk som skal være med og hvilken kortbruk som ikke skal være med i rapport 1B
Noen poster er også fjernet. Rapport 1B skal ikke som tidligere bidra med opplysninger om bruk av internasjonale betalingskort og nasjonale kredittkort i minibanker og EFTPOS-terminaler. Dette er opplysninger vi henter fra andre rapporter. Vi har derfor fjernet poster for internasjonale betalingskort og nasjonale kredittkort i avsnittet kontantuttak fra minibanker og resirkuleringsautomater på s 25 og s 26, avsnittet for kontantuttak/cash-back på s 26 og 27 og i avsnitt for betalinger i EFTPOS-terminaler på s 36.
Nytt i rapport 5B:
I rapporten er det innført nye landkoder på alle gjeldende koder for å ta høyde for bruk av VIPPS over landegrensene. Det er også lagt ut en veiledning til rapporteringen.
- Det er ny tekst under avsnitt om EFTPOS på s 20 om at også EFTPOS-betalinger direkte fra bankkonto kan være aktuelt
- Ny overskrift på s 20 om fysisk vs kontaktløs bruk av kort i EFTPOS-terminaler
- Aktuelle nye poster er med oversikten for kreditoverføringer på s 23 og 24: 71 080 12 602, 71 080 12 609, 71 090 15 600, 71 090 15 602 og 71 101 15 600
- På side 41 er det ny tekst om hvordan V6-V7 brukes til rapportering av VIPPS over landegrensene
(11.01.2024) Rapport 1A og 1B og rapport 4A og 4B må fra og med 2024 sendes enten i .csv eller XML-format. .sdv-format er ikke lengre tillatt. Vi har derfor lagt ut ny teknisk spesifikasjon og ny generell veiledning datert 10.01.2024 der tekst som gjelder spesifikasjoner av filformat tar hensyn til dette. Det er ellers ingen endringer i ny generell veiledning datert 10.01.2024 sammenliknet med generell veiledning datert 24.06.2022.
(5.12.2023) Det er lagt ut ny kodeliste og veiledning til rapport 1A og 1B. De nye kodelistene og veiledningene erstatter kodeliste og veiledning til rapport 1A og 1B datert 15.7.2021. Ny kodeliste og veiledningen har med nye koder, 71 080 40 020.NONO og 71 080 40 020.NOQN, til rapportering av opplysninger om bruk av kort som er utstedt av varekjeder over internett i henholdsvis Norge og utlandet.
(24.7.2022) Det er lagt ut ny generell veiledning som henviser til nytt lovverk for Norges Bank og Statistisk sentralbyrå, begge kunngjort 21.6.2019, men med ulike ikrafttredelser, fra henholdsvis 2020 og 2021. Den nye generelle veiledningen erstatter tidligere generell veiledning datert 28.6.2018.
(15.07.2021) Det er lagt ut ny generell veiledning som henviser til nytt lovverk for Norges Bank og Statistisk sentralbyrå, begge kunngjort 21.6.2019, men med ulike ikrafttredelser, fra henholdsvis 2020 og 2021. Den nye generelle veiledningen erstatter tidligere generell veiledning datert 28.6.2018. Det er også lagt ut en ny veildning (forsinket) til rapport 1A og 1B datert 15.7.2021 der det går fram at det nå, foruten diverse rapportører ellers, er Mastercard Payment Services, og ikke Nets, som registerer giro/kreditoverføringer. Endringene medfører ingen endringer i krav til rapportering. Ny veiledning til rapport 1A og 1B datert 15.7.2021 erstatter tidligere veiledning datert 10.7.2020.
(10.7.2020) Det er lagt ut nye kodelister og veiledninger til rapport 1A og 1B, rapport 3A og 3B og rapport 4A og 4B datert 10.7.2020. De nye kodelistene og veiledningene erstatter kodelistene og veiledningene med dato 4.12.2019. Forskjellene mellom nye og gamle kodelister har ingen innvirkning på krav til hva som skal rapporteres. I de nye kodelistene og veiledningene til rapport 1A, 3A og 4A er betegnelsene på V5-poster for instrumenter/tjenester som begynner på 4 …. (1A, 3A) eller har nummer = 010 (4A) endret så det går tydeligere fram at de skal brukes til å oppgi antall fysiske kort. Veiledningene har også en ny/bedre forklaring på forskjellen mellom fysiske og virtuelle kort (1A: Øverst s. 7, 3A: Øverst s. 6. 4A: Nederst s. 4.). I kodelistene og veiledningene til rapport 1B, 3B og 4B er alle poster i V2-serien 50 (kontantuttak og betalinger) med V5-poster for instrumenter/tjenester som begynner med 4 …. (1B, 3B) eller har V5-nummer 010 (4B) endret slik at det går tydeligere fram at de gjelder samlet bruk av fysiske kort etter oppgjørsmåte. I tillegg er oversikten over kodestruktur bakerst i veiledningene oppdatert. Det vil bli lagt ut en ny generell veiledning med nye lovhenvisninger over sommeren.
(04.12.2019) Det er lagt ut ny kodeliste og veiledning til rapport 1A – 1C, rapport 3A og 3B og rapport 4A og 4B datert 4.12.2019. De nye kodelistene og veiledningene vil være gyldige fra og med 1.1.2020, og erstatter gjeldende kodelister og veiledninger datert 28.6.2018. Det er ingen endringer i kodelisten og veiledningen til rapport 3A og 3B datert 4.12.2019 sammenliknet med kodelisten og veiledningen til rapport 3A og 3B datert 28.6.2018. I rapport 1A er det opprettet en ny post til antall filialer og bankkontorer der kunder kan ta ut og sette inn kontanter. Posten for antall kontantautomater for uttak og innskudd i utkast til rapport 1A datert 9.7.2019 er erstattet med en post til i innskuddsautomater og en post for resirkuleringsautomater. I rapport 1B utgår en post for å ta ut kontanter fra diverse kontantautomater, mot at det presiseres at uttak fra minibanker også skal gjelde uttak fra resirkuleringsautomater. I tillegg er det opprettet nye poster for «bank i butikk» uttak og innskudd av kontanter som vil bli rapportert av Nets.
I rapport 1B og 4B erstattes definisjonen «mobilbetaling» i utkast til rapportmateriale datert 9. juli som var på høring til 30.9.2019 med en beskrivelse av hva som kjennetegner «wallet betalinger», og det gis en mer teknisk veiledning til skillet mellom fysiske betalinger i EFTPOS-terminaler, kontaktløse betalinger med fysiske kort i EFTPOS-terminaler og andre kontaktløse betalinger i EFTPOS-terminaler.
(11.7.2019) Utkast til nye kodelister og veiledninger datert 9.7.2019 er sendt på høring med tidsfrist 30.9.2019. Rapport 1C utgår. Poster for brukersteder og terminaler i rapport 1A forenkles. Det er opprettet ny post for antall kontantautomater i rapport 1A og nye poster for kontantuttak og kontantinnskudd i rapport 1B. I alle rapporter der det er relevant legges det opp til at bruk av kort i EFTPOS-terminaler deles inn etter 1) fysisk bruk av kort, 2) kontaktløse betalinger med fysiske kort og 3) andre kontaktløse betalinger, og at mobilbetalinger rapporteres på aktuelle poster i samsvar med ny definisjon. Les mer om nytt rapportmateriale på høring.
(29.6.2018) Det er lagt ut nye kodelister og veiledninger datert 28.6.2018 som vil erstatte gjeldende kodelister og veiledninger datert 5.12.2016. Det nye rapportmaterialet inneholder ingen nye krav til rapportering, men opplysninger fra systemeiere om VIPPS og tilsvarende mobilbetalinger i egne systemer skal heretter leveres i en ny rapport 5B (vil bli lagt ut senere). De andre kodelistene og veiledningene som gjelder rapportene 1A - 1C, 3A, 3B, 4A og4B og den generelle veiledningen viser til dette. De har noen nye presiseringer, forklaringer og begreper. Les mer om nytt rapportmateriell fra 3. kvartal 2018.
(06.12.2016) Det er lagt ut nye kodelister og veiledninger datert 5.12.2016 med nye poster, definisjoner og begreper som er utarbeidet i samarbeid med rapportørene. De nye kodelistene og veiledningene vil være gyldige for rapportering fra og med 2017, og erstatter gjeldende kodelister og veiledninger datert 14.12.2012. Les mer om nytt rapportmateriell fra 2017.
- plikten til å gi og retten til å hente inn opplysninger: Forskrift av 16.01.2020 om gjennomføring av opplysningsplikt etter § 5-3 sentralbankloven og statistikkloven § 10
- retten til å ilegge tvangsmulkt: Opplysningsforskriften § 8 og sentralbankloven § 5-4 (1)
- retten til å tvangsinndrive mulkt og kreve betaling for kostnader: tvangsfullbyrdelsesloven
- retten til å klage på et vedtak: forvaltningsloven kapittel VI
Trenger dere hjelp?
Nedenfor ser dere de mest stilte spørsmålene om undersøkelsen. Finner dere ikke svar på det dere lurer på, kan dere kontakte oss på chat, e-post eller telefon.
Innhold
På en del sentrale statistikkområder kan Norges Bank ilegge tvangsmulkt dersom rapportørene ikke sender inn skjemaet innen fristen. Denne undersøkelsen er et slikt sentralt statistikkområde. Det gis ikke økonomisk kompensasjon for utfylling og innsending av skjemaet.
Rapporteringen foregår elektronisk og via Altinn. Foretakene/virksomhetene (rapportørene) får tilgang til skjemaet via sin innboks i Altinn sammen med sine øvrige rapporteringsplikter.
Personen som har fått tildelt skjemaet, finner dette i foretakets innboks. For å se virksomheter (underenheter), velg <Se alle underenheter>. Merk at du må ha fått tildelt en riktig rolle i Altinn som gir deg rettigheter til å besvare skjemaet. Ta kontakt med daglig leder i ditt foretak/din virksomhet hvis du ikke har riktig rolle i Altinn.
For mer informasjon se veiledningen "Veiledning - hvordan sende inn opplysninger"
Statistikken skal gi et dekkende bilde av bruk av betalingssystemer og -instrumenter. For at statistikken skal bli dekkende og så god og nøyaktig som mulig, er det viktig at dere oppgir fullstendige og korrekte opplysninger. Alle som er ilagt oppgaveplikt må svare, da alle typer frafall reduserer dekningen og nøyaktigheten, og dermed kvaliteten på statistikken.
Ja. SSB sender vedtak om tvangsmulkt med en ny svarfrist til dem som ikke har svart innen første svarfrist. Vedtaket faller bort hvis data blir sendt inn innen vedtakssvarfristen. De som fortsatt ikke har svart innen den andre svarfristen, vil få saken sin oversendt til Statens innkrevingssentral(SI) for innkreving og ev. tvangsinndrivelse.
Av hensyn til frister for rapportering i etterkant av innsamlingsperioden gis det ikke utsettelser. Hvis dere ikke leverer innen svarfristen, vil dere automatisk få varsel om tvangsmulkt, med ny og endelig frist. For særskilte årsaker, ta kontakt med statistikkansvarlig.
Når dataene er levert, vil dere få et kvitteringsnummer (AR-nummer). Denne kvitteringen kan skrives ut eller sendes til en gitt e-postadresse. Det innsendte skjemaet kan også bli funnet under Arkiv på Altinn.
I Altinn under Arkivert ligger alle skjemaene som er sendt inn. Husk å stå i riktig innboks. Hvis du ønsker å sende inn på nytt med andre tall, kan du lage en kopi av det aktuelle skjemaet. Deretter korrigerer du tallene, og sender inn på ny.
Alle foretak (hovedenheter) som driver næringsvirksomhet og har ansatte, er registrert med minst én virksomhet (underenhet). Hvis foretaket har aktivitet på flere lokalt adskilte steder (adresser), skal disse være registrert som egne virksomheter. Hver virksomhet har et eget organisasjonsnummer.
Et foretak (hovedenhet) er den minste kombinasjonen av juridiske enheter som produserer varer eller tjenester, og som til en viss grad har selvstendig beslutningsmyndighet. En virksomhet (underenhet) er definert som en lokalt avgrenset funksjonell enhet som hovedsakelig driver med aktiviteter innenfor en bestemt næringsgruppe.