- Resultatregnskap (0X) – filuttrekk
- Balanseregnskap (0Y) – filuttrekk
- Kontantstrømregnskap (skjema 40)
- Spesifikasjoner for resultatregnskap – skjema i Excel (gjelder ikke regionale og felleseide støtteforetak)
0X, 0Y og skjema 40 rapporteres inn i skjemaportalen.
Spesifikasjoner for resultatregnskap finnes på innrapporteringssiden under overskriften «Skjema». Skjemaet sendes via filslusen, som det er sendt ut egen informasjon om. Har du ikke mottatt informasjon om filslusen? Kontakt spesialisthelsetjenesten@ssb.no
Eksempel på utdrag fra 0X:
0X2023 120000981234567981234567 606 610 68820 0X2023 120000981234567981234567 606 679 431 0X2023 120000981234567981234567 620 300 -11633 0X2023 120000981234567981234567 620 301 -8009
Eksempel på utdrag fra 0Y:
0Y2023 120000983975240983975240 104 2213 0Y2023 120000983975240983975240 110 1811111 0Y2023 120000983975240983975240 113 123400 0Y2023 120000983975240983975240 115 88768
Filuttrekkene skal ha følgende inndeling:
Posisjon | Antall posisjoner | Innhold |
---|---|---|
01 - 02: | 2 | Type skjema: «0X» eller «0Y» |
03 - 06: | 4 | Årgang, f.eks «2023» |
07: | 1 | Blankt felt |
08 - 13: | 6 | Helseregion: «120000» = Sør-Øst «030000» = Vest «040000» = Midt-Norge «050000» = Nord «990000» = Nasjonalt/felleseid HF |
14 - 22: | 9 | |
23 - 31: | 9 | Foretakets organisasjonsnummer gjentas |
32: | 1 | Blankt felt |
33 - 35: | 3 | Skjema 0X: Funksjon, f.eks «620» Skjema 0Y: Blank |
34: | 1 | Blankt felt |
37 - 39: | 3 | Kontokode: Skjema 0X: Artskontoplan for helseforetakenes resultatregnskap Skjema 0Y: Artskontoplan for helseforetakenes balanseregnskap |
40 - 48: | 9 | Beløpsfelt: Beløpene skal høyrejusteres og oppgis i hele 1000 kroner. 0X: Inntekter skal ha negativt fortegn 0Y: Egenkapital og gjeld skal ha negativt fortegn |
Lagre filuttrekkene som tekstfiler (.txt). De kan enten lages ved å programmere, eller ved å bruke Excel-malene nedenfor.
Lenker til funksjons- og artskontoplanene:
Resultatregnskap – artskontoplan for helseforetakene
Balanseregnskap – artskontoplan for helseforetakene
Funksjonskontoplan for helseforetakene
Inntektene og kostnadene skal fordeles på funksjonene nedenfor i 0X/resultatregnskapet. Det er kun RHF og regionale/felleseide støtteforetak som kan bruke funksjon 400 – Administrasjon. HF-ene skal behandle ressurser brukt til administrasjon som felleskostnader og -inntekter, og fordele dem ut til de øvrige funksjonene. Se avsnittet "Hvordan fordele felleskostnader og -inntekter?" for nærmere beskrivelse.
400 Administrasjon
Basert på de gamle funksjonene 400, 410 og 420
Kostnader og inntekter knyttet til RHF-et, underbedrifter og felleseide helseforetak som er administrative skal føres her.
HF-kostnader og inntekter til administrasjon fordeles på alle fagfunksjoner. Dette skal fordeles ut før rapportering til SSB.
Administrasjonskostnader fordeles til alle funksjoner, men det må tas hensyn til at organiseringen av helseforetakene er ulik, og det er omfanget av disse tjenestene i hvert enkelt foretak som bestemmer om administrasjonskostnadene skal fordeles til alle funksjoner eller ikke.
460 Personalboliger, barnehager og finans- og årsresultat
Basert på de gamle funksjonene 460, 470 og 870
Kostnader og inntekter knyttet til felles personalboliger, barnehager og finans- og årsresultat føres her.
600 Prehospitale tjenester
Her føres kostnader og inntekter knyttet til bil-, båt-, og luftambulanse, AMK-sentraler og nødmeldingstjenester.
606 Pasienttransport
Basert på den gamle funksjonen 606
Her føres transportkostnader for pasienter som reiser til og fra medisinsk behandling i spesialisthelsetjenesten og kommunehelsetjenesten. Herunder oppholdskostnader og kostnader til nødvendig ledsager for pasienten. Funksjonen skal ikke omfatte pasienttransport i forbindelse med behandling av pasienter i utlandet. Reisekostnader knyttet til behandling i utlandet føres på den funksjonen behandlingen omfattes av. Kostnader til NAV knyttet til egne oppgjørs- og kjørekontor for administrering av pasienttransport skal føres her. Tilskudd over statsbudsjettets kap. 732 post 70 føres her.
620 Somatiske tjenester
Basert på de gamle funksjonene 610, 620, 625, 670 og 673
Kostnader og inntekter knyttet til somatiske tjenester føres her. Direkte kostnader vedrørende forskning og utvikling knyttet til somatikk, samt forebyggende helsearbeid omfattes også av denne funksjonen. Øremerket tilskudd til forskning skal også føres her.
630 Somatisk habilitering og rehabilitering
Basert på den gamle funksjonen 630
Rehabiliteringsfunksjonen skal fange opp de ressurser som brukes i spesialiserte institusjoner eller avgrensede avdelinger, poster eller seksjoner eller i andre institusjoner. Dette fanger opp den direkte ressursbruken knyttet til entydige enheter. Her føres kostnader og inntekter knyttet til institusjoner/avdelinger for langtidspleie og trening for handikappede barn. Rehabilitering av voksne omfatter rekonvalesenthjem, opptreningsinstitusjoner, slagenheter og fysikalske medisinske avdelinger.
(Re)- habiliteringstjenester som er knyttet til psykisk helsevern eller rusbehandling skal føres på funksjon for det respektive tjenesteområdet hhv. funksjon 641 og 681.
636 Radiologiske tjenester
Basert på den gamle funksjonen 635
Funksjonen omfatter kostnader og inntekter knyttet til drift av egen røntgenvirksomhet og til kjøp av røntgentjenester eksternt.
637 Laboratorietjenester
Basert på den gamle funksjonen 635
Funksjonen omfatter kostnader og inntekter knyttet til drift av eget laboratorium og til kjøp av laboratorietjenester eksternt.
641 VoP – Psykisk helsevern for voksne - sykehus
Inkluderer inntekter og kostnader knyttet til direkte pasientrettet virksomhet ved psykiatriske avdelinger i somatiske sykehus, klinikkavdelinger og voksenpsykiatriske sykehus. Ambulante team som organisatorisk ligger under sykehus føres her. Serviceenheter, tekniske avdelinger og andre driftsavdelinger knyttet direkte til tjenestestedet føres her.
642 VoP – Psykisk helsevern for voksne; Distriktspsykiatriske sentra (DPS) og kjøp fra avtalespesialister
Funksjonen omfatter kostnader og inntekter knyttet til direkte pasientrettet virksomhet ved distriktspsykiatriske sentra, herunder poliklinikker og dag- og døgninstitusjoner. Ambulante team som organisatorisk ligger under distriktspsykiatriske sentra føres også her. Eventuelle frittstående poliklinikker føres her.
Funksjonen omfatter også kostnader og inntekter knyttet til andre direkte pasientrettede virksomheter som ikke er organisert som klinikker, sykehus og DPS. Dette kan være for eksempel avtalespesialister eller privat pleie.
651 BUP – Psykisk helsevern for barn og unge
Basert på de gamle funksjonene 650, 651, 652, 653 og 656
Funksjonen omfatter inntekter og kostnader knyttet til direkte pasientrettet virksomhet ved sykehusavdelinger, frittstående poliklinikker, behandlingshjem, ambulante team og annen direkte pasientrettet virksomhet. Serviceenheter, tekniske avdelinger og andre driftsavdelinger knyttet direkte til tjenestestedet, direkte kostnader vedrørende forskning og utvikling knyttet til psykisk helsevern for barn og unge, samt forebyggende helsearbeid føres her. Øremerket tilskudd til forskning skal føres her.
681 Rus – Tverrfaglig spesialisert behandling av rusmiddelmisbrukere
Basert på de gamle funksjonene 680 og 681
Kostnader og inntekter knyttet til tverrfaglig spesialisert behandling av rusmiddelmisbrukere føres her. Serviceenheter, tekniske avdelinger og andre driftsavdelinger knyttet direkte til tjenestestedet, direkte kostnader vedrørende forskning og utvikling knyttet til tverrfaglig spesialisert behandling av rusmiddelmisbrukere, samt forebyggende helsearbeid føres her. Øremerket tilskudd til forskning skal føres her.
Felleskostnader og -inntekter skal i utgangspunktet bli fordelt til alle relevante funksjoner før rapporteringen til SSB. Dette for at statistikken og analyser skal gi et riktig bilde av ressursbruken innenfor funksjonene.
Felleskostnadene/-inntektene må fordeles slik at summen av kostnadene/inntektene per funksjon stemmer med det offisielle regnskapet.
Felleskostnader og -inntekter kan fordeles på en av følgende måter:
Alternativ 1: Dersom helseforetaket direktefører felleskostnader/-inntekter på funksjonene internt i helseforetaket, skal denne fordelingen benyttes.
Alternativ 2: Egne fordelingsnøkler dersom helseforetaket har dette.
Alternativ 3: Felleskostnader/-inntekter fordeles etter følgende nøkkel:
Kostnadssted/avdeling | Tjenester | Fordelingsnøkkel |
Administrative tjenester | Direktør, sjefslege, sjefssykepleier, personal- og økonomifunksjon, IT-tjenester | Antall ansatte innen virksomheten/totalt antall ansatte |
Renhold | Renhold, husøkonom | Andel av areal som virksomheten benytter (antall kvm/totalt antall kvm) |
Teknisk avdeling | Bygningsdrift, vedlikehold mv. | Andel av areal som virksomheten benytter (antall kvm/totalt antall kvm) |
Kjøkken, vaskeri |
| Antall liggedøgn for virksomheten /totalt antall liggedøgn |
Personalkantine |
| Antall ansatte innen virksomheten/totalt antall ansatte |
Praktiske spørsmål om rapporteringen: kostra-support@ssb.no eller 62 88 51 70
Faglige spørsmål om innholdet i rapporteringen: spesialisthelsetjenesten@ssb.no
SSB deler dataene med Helsedirektoratet. Regnskapstallene inngår i SSBs statistikk over spesialisthelsetjenesten, og brukes i analyser av ressurser og aktivitet i spesialisthelsetjenesten.
Statlige myndigheter har kontinuerlig behov for kunnskap om situasjonen i spesialisthelsetjenesten. Hensikten med datainnsamlingen er å fremskaffe god styringsinformasjon for sentrale helsemyndigheter, helseforetakene og de regionale helseforetakene. Dataene gir også grunnlag for informasjon til allmennheten om status og utvikling i spesialisthelsetjenesten.