Innrapporteringen starter 6. januar, frist for rapportering er 17. februar.

Generelt

IDen til skjemaet i Altinn er RA-0505.

Skjemaet skal fylles ut på kommunenivå av øverste ansvarlig for barne- og ungdomstiltak i den etat/seksjon som er tillagt dette ansvaret. Den som fyller ut skjemaet skal oppføres med navn.

Opplysningene som gis skal være i samsvar med de faktiske forhold. Skjemaet er delt inn i ti sider for bedre oversikt, side 3,4, 5 og 6 omhandler spørsmål som dekker aktiviteten innenfor funksjon 231 Aktivitetstilbud til barn og unge, mens side 7 om handler spørsmål rundt funksjon 380 Idrett, mens side 8 tar for seg funksjon 385 Andre kulturaktiviteter.

Kulturskoler skal ikke rapporteres via skjema 17.

NB! Det er viktig å merke seg at det er de reelle tallene som skal innrapporteres hvert år, også de år hvor det er mange avvik fra normalen. Dette gjelder hele skjemaet. Hvis det for eksempel er slik at fritidssentrene hadde åpent færre uker enn vanlig, så skal dette synes i innrapporteringen. Bruk gjerne kommentarfeltet til å forklare avvik.

Roller

Du som skal fylle ut og sende inn skjemaet må ha fått tildelt riktig rolle i Altinn. 

For å fylle ut og sende inn dette skjemaet må du ha enkeltrettighet til denne spesifikke skjematjenesten. Ta kontakt med din leder hvis du ikke har riktig rolle i Altinn.

Du kan lese mer om roller på Altinn sine sider.

Du kan også ta kontakt med Altinn brukerservice på telefon 75 00 60 00 hvis du har spørsmål om roller og rettigheter.

1. Innledende spørsmål (opplysninger om kommunen)

Kommunenummer og kommunenavn, samt eventuelle bydeler der det gjelder fylles ut automatisk ved pålogging. Navn og epost til skjemaansvarlig som tidligere lå under denne delen, kommer nå til slutt

2. Barne- og ungdomstiltak m.m. (f231)

Kommunalt drevet fritidssenter

Fritidssenter er en samlebetegnelse og omfatter alle typer fritidsklubber, ungdomskafé, ungdomshus, mediesenter, aktivitetshus, samt andre ungdoms- og fritidsordninger og lignende. Inkluderer også åpne møteplasser.

  • Antall kommunale fritidssenter
    Et fritidssenter kan inneholde en eller flere aktiviteter, for eksempel alle typer fritidsklubber, ungdomskafé, ungdomshus, mediesenter, aktivitetshus, samt andre ungdoms- og fritidsordninger og lignende. En kommune kan ha flere fritidssentre.

    Rapportér for hele året, for eksempel hvis et fritidssenter legges ned midt i året, teller det som 0,5 som igjen rundes opp til 1.
     
  • Samlet disponibelt areal i m2 for det kommunale fritidssenteret/-sentrene
    I dette spørsmålet ønsker vi antall m2 til disposisjon for fritidsklubben, enten ved eie, leie eller lån. Det kan være hele eller deler av et areal som har en annen funksjon, men i denne sammenheng blir brukt til formålet fritidsklubb.
     
  • Timer åpent per uke, gjennomsnitt
    Med åpningstimer regnes den tid fritidssenteret er tilgjengelig for brukerne, med eller uten voksne til stede. Dersom det er flere tiltak, regnes gjennomsnittlig tall på åpne timer. (Eksempel: Tiltak A på 10 timer per uke, tiltak B på 15 per uke, regnes ut slik: (10 + 15)/2=12,5 timer per uke).
     
  • Antall dager/kvelder åpent per uke, gjennomsnitt
    Dersom det er flere tiltak, regnes gjennomsnittlig tall på dager/kvelder per uke. (Eksempel: Tiltak A på 2 dager per uke, tiltak B på 3 dager per uke, regnes ut slik: (2 + 3)/2= 2,5 dager per uke).
     
  • Antall uker åpent i året, gjennomsnitt
    Dersom det er flere tiltak regnes gjennomsnittlig tall på uker i rapporteringsåret. Samme utregningsmetode som over.
  • Antall besøk per dag/kveld, gjennomsnitt
    Her telles hvor mange som er innom fritidssenteret per dag/kveld. Dersom det er flere tiltak regnes gjennomsnittlig tall på besøk per dag/kveld.
     
  • Årsverk og ansatte
    Antall årsverk, totalt for fritidssenteret/-sentrene i kommunen skal registreres med én desimal.

    Antall ansatte, totalt for fritidssenteret/-sentrene i kommunen. Obs. Antall årsverk kan ikke være større enn antall ansatte.

Antall årsverk og antall ansatte

I disse to spørsmålene føres totalt antall ansatte og årsverk i fritidssentrene i kommunen. Det skal ikke skilles på ulike typer kommunale tiltak og heller ikke mellom heltids- og deltidsansatte. Målet med dette spørsmålet er å få en fullstendig oversikt over alle ansatte innen sektoren. Merk at kun ansatte i kommunen skal telle med. Ett normalårsverk innen barne- og ungdomstiltak tilsvarer 37,5 timeverk per uke i ett år eksklusiv ferie. For personer som arbeider deltid eller en mindre del av året, skal man regne om arbeidstiden til årsverk. En person som f.eks. arbeider 75 prosent av full stilling, registreres med 0,75 årsverk. En som arbeider full uke 8 måneder i året, registreres med 8/12 årsverk=0,67 årsverk. Merk at det er avtalt arbeidstid som skal registreres. Det vil si at for en person som har hatt midlertidig fravær pga. sykdom eller lignende, så skal man oppgi vedkommendes avtalte arbeidstid. Vikar ansatt på grunn av sykdomsfravær tas ikke med.

Med ansatte menes alle ansatte inklusive ansatte i engasjementer, vikariater og timelønnede ekstrahjelper. Vikarer ansatt på grunn av sykdomsfravær, sivilarbeidere eller personer på AMO-tiltak skal ikke tas med. Med antall ansatte menes det faktiske antall personer som var ansatt i sektoren per 31. desember i rapporteringsåret, både heltids- og deltidsansatte.

Frivillige barne- og ungdomsforeninger

I hovedsak gjelder dette foreninger tilsluttet Landsrådet for Norges barne- og ungdomsorganisasjoner (LNU) og for øvrig barne- og ungdomsorganisasjoner som dokumenterer virksomheten gjennom budsjett/regnskap.

Her oppgis tallet på frivillige barne- og ungdomsforeninger som mottar kommunalt driftstilskudd. Det skal ikke skilles på type forening (musikk, teater osv.).

Driftstilskudd til frivillige barne- og ungdomsforeninger blir fra og med rapporteringsåret 2007 hentet fra kommuneregnskapet funksjon 231/art 470.

3. Idrettslag/skytterlag (f380)

Dette omfatter idrettslag som er tilsluttet idrettsorganisasjon under Norges idrettsforbund (NIF), skytterlag som er tilsluttet Det frivillige Skyttervesen eller sportsskytterlag tilsluttet NIF, og for øvrig andre idrettslag- og organisasjoner som dokumenterer virksomheten gjennom budsjett/regnskap. Lag og foreninger som har søkt og mottar kommunalt tilskudd (ordinært tilskudd og prosjekttilskudd) og hvor mye de mottar (spillemidler føres ikke her).

Samlet kommunalt tilskudd: Inkluderer alle kommunens overføringer, ordinært driftstilskudd (som regel basert på medlemstall), prosjekttilskudd, anleggsbidrag og ulike typer refusjoner. Beløpet oppgis i hele 1 000 kroner. For eksempel rapporteres tilskudd på 150 000 kroner som 150.

4. Andre kulturaktiviteter (f385)

Her føres antall frivillige lag og foreninger som har søkt og mottar kommunalt tilskudd, og hvor mye de mottar. Det skal ikke skilles på type forening (musikk, teater osv.). Denne posten gjelder ikke kulturaktiviteter for barn og unge og den gjelder ikke frivilligsentraler. 

Samlet kommunalt tilskudd: Inkluderer alle kommunens overføringer, ordinært driftstilskudd (som regel basert på medlemstall), prosjekttilskudd, anleggsbidrag og ulike typer refusjoner. Beløpet oppgis i hele 1 000 kroner. For eksempel rapporteres tilskudd på 150 000 kroner som 150.

5. Kommentarfelt og kontaktopplysninger

Her er det mulig å skrive kommentarer til de utfylte tallene eller skjemaet, for eksempel kan man legge inn forklaringer av større avvik fra tidligere års rapportering. Her legges også inn kontaktopplysninger for skjemaansvarlig.