Formålet med skjemaet er å hente inn oppgaver om kommunal tjenesteproduksjon innenfor området Kommunale veier og gater. Andre opplysninger som er relevante for å belyse området, hentes inn fra andre kilder og skjer utenom KOSTRAs innsamlingsrutiner. Nasjonal vegdatabank i Vegdirektoratet (NVDB) er f.eks. en viktig kilde for opplysninger om veinettet.

Det skal fylles ut ett skjema pr. kommune. Kommunenummer og kommunenavn er forhåndsregistrert i skjemaet. Navn, telefonnummer og e-postadresse til den som har fylt ut skjemaet må føres opp.

2.1. Før opp sum tilskudd i hele 1 000 kroner som kommunen har ytt til private veier som er kjørbare med personbil (jf. spm. 2.2). Ta med faste/årlige tilskudd og engangstilskudd utbetalt i rapporteringsåret. Dersom kommunen selv står for vedlikeholdet, skal ikke disse kostnadene tas med.

2.2. Før opp sum kilometer private veistrekninger (ekskl. skogsbilveier) som er kjørbare for personbil og som det ytes kommunalt tilskudd til. Ta med veier som får faste/årlige tilskudd og engangstilskudd som er utbetalt i rapporteringsåret.

2.3. Brutto driftsutgifter til gatebelysning kommunen betaler for langs kommunale veier og gater kjørbare for personbil. Dette vil blant annet omfatte legging av kabler, oppsetting av master og armaturer, inkl. materiell, rehabilitering og utskifting (utskifting av eksisterende luftstrekk til jordkabler, utskifting av master og armaturer, inkl. materiell og utbedring av skader forårsaket av trafikanter), vedlikehold (løpende vedlikehold i henhold til avtale med energiverk, for eksempel utskifting av enkeltlamper, sikringer, tidsur og fotocelle), nettleie (avtale med nettleier om å føre kraft fra produsent til gatelys) og kraft (kjøp av strøm fra leverandør). Utgiftene skal føres eks. mva.

2.4. Før opp det totale antallet km kommunale veier og gater med gatelys som er kjørbare med personbil.

2.5. Før opp antall lyspunkt langs kommunale veier og gater kjørbare for personbil.

2.6. Før opp totalt antall km tilrettelagt for syklende som kommunen har ansvaret for. Som tilrettelegging for syklende regnes sykkelveier, kombinerte gang og sykkelveier, egne sykkelfelt og tiltak i gater med fartsgrense skiltet 30 km/t eller 40 km/t som inngår i et sykkelveinett. Tosidige sykkelfelt rapporteres med 1 x veilengden. Fortau langs kommunal vei skal ikke inngå.

2.8. Nye og oppgraderte kommunale veier. Det skal kun rapporteres på km det året det er ferdig tilrettelagt, overtatt av kommunen og åpnet for trafikk. For kjøreveier skilles det på nye veier, oppgraderte veier og veier som har fått nytt dekke. For anlegg for syklende, rapporteres alle tiltak under ett.

2.8.a. Før opp antall km ny kommunal kjørevei som skjer etter gjennomføring av investeringstiltak i kommunal regi eller i regi av andre.

2.8.b. Før opp antall km eksisterende vei som er oppgradert som følge av investeringstiltak. Med oppgradering menes at den eksisterende veien får en standardheving.

2.8.c. Før opp antall km eksisterende vei som har fått nytt fast dekke siste år. (Dekkelegging av nye/oppgraderte veier jf. 2.8.a og b, skal ikke tas med.) Tallet skal kun omfatte hele strekninger og ikke punktvis dekkelegging/lapping.

2.8.d. Før opp antall km som er tilrettelagt siste år for syklende og som kommunen har ansvaret for. Som tilrettelegging for syklende regnes sykkelveier, kombinerte gang og sykkelveier, egne sykkelfelt og tiltak i gater med fartsgrense skiltet 30 km/t eller 40 km/t som inngår i et sykkelveinett. Tosidige sykkelfelt rapporteres med 1 x veilengden. Fortau langs kommunal vei skal ikke inngå.

2.9. Før opp hvor mange (konkret antall) holdeplasser for kollektivtransport på kommuneveinettet som er oppgradert/ombygd til/med universell utforming siste år. Nye holdeplasser regnes ikke med, da det forutsettes at nye anlegg utformes med universell utforming. En holdeplass defineres som et stoppested. For at en holdeplass skal defineres å være universelt utformet, må kravene til stoppunkt/holdeplass i Statens vegvesen håndbok V123 være oppfylt. Dette gjelder hovedkrav knyttet til:

  • Plattform (kantsteinhøyde 16-18 cm) og tilstrekkelig fri bredde
  • Ved busslomme: Tilstrekkelig lengde på inn-/ut- kjøring for bussen slik at den kommer inntil plattformkant
  • Taktil markering av stoppunkt
  • Leskur (der det er behov, jf. Statens vegvesen håndbok N100)
  • Belysning av holdeplassen inkludert belyst ruteinformasjon

2.10.a. Før opp alle offentlig regulerte biloppstillingsplasser, både avgiftsbelagte og ikke- avgiftsbelagte. Ta også med offentlig regulerte biloppstillingsplasser (både oppmerkede og ikke-oppmerkede) ved barnehager, skoler, kirker, idrettsanlegg, institusjoner og lignende. Ta ikke med biloppstillingsplasser anlagt for privat næring/arbeidsplasser, og som ikke er offentlig regulerte. Hvis parkeringsarealet ikke er oppmerket, beregnes antall plasser ut fra at hver plass krever 2,5*5 m.

2.10.b. Før opp de avgiftsbelagte, offentlig regulerte biloppstillingsplassene i kommunen, jf. 2.10.a.

2.11. Oppgi antall offentlig regulerte biloppstillingsplasser for forflytningshemmede (HC), som kommunen har ansvaret for.

2.12. Oppgi det totale antallet gyldige parkeringstillatelser for forflytningshemmede som er utstedt i alt i kommunen per 31.12., uavhengig av hvilket år utstedelsen er foretatt. Hvis kommunen bare har oversikt over utstedte tillatelser det siste året, må det totale antallet gyldige tillatelser i kommunen beregnes.