Endringer for rapportering i 2024 (tall per 31.12.2023)
Det er gjort betydelige endringer i utformingen av KOSTRA-skjema 5 Helse- og omsorgsinstitusjoner til årgang 2023, altså den KOSTRA-rapporteringen som skjer våren 2024. Endringene omfatter særlig spørsmålsgruppe 3 Rom og plasser og 4 Tilrettelagte plasser i sykehjem. Endringene har som formål å gjøre skjemaet mer oversiktlig og enklere å fylle ut, samtidig som skjemaet er litt mer detaljert enn tidligere.
Hva er en helse- og omsorgsinstitusjon?
Kommunen skal rapportere egne skjema for hver helse- og omsorgsinstitusjon som er lokalisert i kommunen og som er en del av det offentlige tilbudet. Dette inkluderer både virksomheter med kommunalt eierskap, og virksomheter med privat eierskap som selger tjenester til det offentlige. En helse- og omsorgsinstitusjon er definert i henhold til Helse- og omsorgstjenesteloven, jf. forskrift om kommunal helse- og omsorgsinstitusjon:
- Sykehjem
- Aldershjem
- Barnebolig, herunder avlastningsbolig
- Døgnplasser øyeblikkelig hjelp/kommunal akutt døgnenhet (ØHD/KAD)
- Institusjon for personer med rusmiddelproblemer/rusomsorgsinstitusjon (med kommunal drift)
Et kjennetegn ved institusjoner er at brukerne betaler en el i henhold til en egenandel i henhold til Forskrift om egenandel for kommunale helse- og omsorgstjenester, kapittel 1, som dekker både tjenestene og oppholdet ved institusjonen. Brukere på langtidsopphold i institusjon betaler en viss andel av sin inntekt i egenbetaling, mens brukere på tidsbegrenset opphold betaler for oppholdet basert på kommunens egne priser. At brukerne betaler egenandel skiller institusjonene fra virksomheter som tilbyr botilbud i hjemmetjenesten, der brukerne selv leier eller eier boenheten de bor når de mottar tjenestene.
Hvor finner jeg KOSTRA-skjema 5?
Du finner KOSTRA-skjema 5, og alle de andre KOSTRA-skjemaene, i KOSTRAs skjemaportal. Her velger du «1) Innrapportering av KOSTRA data her», og logger inn med kommunens organisasjonsnummer og 8-siffret PIN-kode som kommunen mottar i Altinn i begynnelsen av desember. Etter å ha logget inn trykker du på fanen «Mine skjema», «Nytt skjema» og velger «5 Helse- og omsorgsinstitusjon». Her finner du skjema 5 for alle helse- og omsorgsinstitusjonene i kommunen som er registrert i Enhetsregisteret.
Dersom du ikke finner en virksomhet i lista (som typisk kan skje om virksomheten er nyopprettet), kan du kontakte SSB om dette med en e-post til kommunal-helse-omsorg@ssb.no.
Hvordan fyller jeg ut KOSTRA-skjema 5?
Skjemaet er delt opp i 7 spørsmålsgrupper. Noen av feltene er ferdigutfylte, basert på beregninger i skjemaet, tidligere årganger eller virksomheten opplysninger i Enhetsregisteret.
Nummereringen nedenfor henviser til spørsmålsgruppene i skjemaet.
2 Opplysninger om institusjonen
Øverst i spørsmålsgruppen er det forhåndsutfylte opplysninger om virksomheten hentet fra Enhetsregisteret. Dette inkluderer både virksomheter med kommunalt eierskap og privat eierskap. Grunnen til at de private virksomhetene er inkludert, er at noen av disse utfører tjenester på vegne av det offentlige, og vi undersøker hele det offentlige tilbudet i helse- og omsorgsinstitusjoner.
Dersom virksomheten har endret navn eller andre opplysninger, kan du kontakte SSBs Virksomhets- og foretaksregister på epost vof@ssb.no for å korrigere dette.
2.1 Tilstand
Her skal du rapportere inn hva som var virksomhetens tilstand per 31. desember. Du kan velge mellom 6 ulike typer tilstander:
- Ordinær drift
- Permanent ute av drift
- Midlertidig ute av drift (f.eks. under ombygging)
- I drift, men ikke helse- og omsorgsinstitusjon i henhold til forskrift
- Virksomheten er ukjent for kommunen
- Virksomheten har ikke avtale med kommunen
2.2 Opphørt drift
Dersom virksomheten er permanent eller midlertidig ute av drift, skal du fylle ut hvilken dato virksomhetens drift opphørte og angi årsaken. Du trenger ikke å fylle ut resten av skjemaet for denne virksomheten, siden den da uansett ikke vil bli inkludert i statistikken.
2.3 Kontroll mot Enhetsregisteret
Disse feltene er forhåndsutfylt basert på opplysninger fra Enhetsregisteret. Dersom noen av opplysningene er feil, kan du sende en epost til vof@ssb.no for å korrigere.
3 Rom og plasser
I denne spørsmålsgruppen skal du rapportere hvilke institusjonstilbud virksomheten har, og deretter fylle ut rom og plasser som tilhører de ulike tilbudene.
3.1 Institusjonstilbud
I lista over institusjonstilbud er det mulig å krysse av for flere alternativer, men det er noen kombinasjoner vi regner som ugyldige. Det er for eksempel ikke mulig å krysse av for kun statlig virksomhet, siden dette dermed ikke er en kommunal helse- og omsorgsinstitusjon, og det er heller ikke mulig å krysse av for både barnebolig og avlastning og et tredje alternativ.
Nedenfor lista angir skjemaet hvilken institusjonstype virksomheten er, basert på hva du har krysset av ovenfor i institusjonstilbud. De ulike institusjonstypene er:
- Sykehjem
- Aldershjem
- Kombinert sykehjem og aldershjem
- Kombinert sykehjem og statlig virksomhet
- Barnebolig
- Avlastningsinstitusjon/-bolig
- Privat forpleining
- Rusomsorgsinstitusjon
- Øyeblikkelig hjelp – døgnopphold
Hvis du har krysset av for «sykehjem» blir virksomheten definert som en av sykehjem-institusjonstypene, uavhengig av hva som er krysset av i resten av lista.
Ved ugyldig kombinasjon av institusjonstilbud blir institusjonstypen satt til «ugyldig kombinasjon».
Du får en advarsel dersom du ender opp med en institusjonstype som ikke samsvarer med virksomhetens næringskode i Enhetsregisteret. Du kan da enten endre avkrysning i institusjonstilbudene, eller endre næringskode i Enhetsregisteret ved å sende e-post til vof@ssb.no.
3.2-3.9 Rom og plasser for institusjonstilbudene
Tabellene i del 3.2-3.9 i skjemaet vil åpne seg basert på hva du har krysset av i del 3.1. av skjemaet.
Her skal du rapportere inn hvor mange rom og plasser virksomheten har. Du skal rapportere inn alle brukerrettede rom i virksomhetens bygningsmasse, og skjemaet vil automatisk beregne hvor mange plasser dette utgjør (med unntak av rom for tre eller flere beboere).
Romstørrelse
Rommene som er dimensjonert for én beboer eller for ektepar/samboere blir regnet som én plass. Rommene for ektepar/samboere er ikke tilrettelagt for at to personer uten relasjon skal bo der, men er tilrettelagt for at to personer i tett relasjon kan bo der sammen.
I drift og ikke i drift
Del 3.2 Sykehjem og 3.3 Aldershjem har også et skille mellom de rommene og plassene som er i drift, og de som ikke er i drift. Definisjonen av dette er som følgende:
- I drift: Rom og plasser som kommunen/institusjonen har budsjettert for. Dette inkluderer rom og plasser som er i bruk, i tillegg til rom og plasser som står ledig.
- Ikke i drift: Rom og plasser som kommunen/institusjonen ikke har budsjettert for, men som har en slik standard at de kan være tilgjengelig i fremtiden ved behov.
Basert på hva du fyller ut i disse tabellene vil skjemaet beregne hvor mange rom og plasser det totalt er i virksomheten.
Årsaken til at dere også skal rapportere inn rom og plasser som ikke er i drift, er at statistikken skal gjenspeile kommunens teoretiske kapasitet i helse- og omsorgsinstitusjoner. Skjema 5 samler ikke inn data om hvor mange brukere det faktisk er i institusjonen, siden brukertall er noe SSB får inn gjennom Kommunalt pasient- og brukerregister (KPR).
3.10-3.11 Rom og plasser, oppsummering av årets/fjorårets rapportering
Disse tabellene summerer opp hva du har rapportert i tabellene foran i spørsmålsgruppe 3, og hva som ble rapportert inn i forrige KOSTRA 5-årgang for virksomheten.
4 Tilrettelagte plasser i sykehjem
I denne spørsmålsgruppen skal du kun rapportere inn virksomhetens sykehjemsplasser som er tilrettelagt for ulike målgrupper og formål.
Plassene som er tilrettelagt for personer med demens, skal være i skjermede enheter som definert i Forskrift for sykehjem og boform for heldøgns omsorgs og pleie § 4-7. «Demens (behov for forsterket tilrettelegging)» er plasser som i tillegg er forsterket for brukere med ekstra krevende atferd. Disse plassene har vanligvis større personellressurser enn plassene i «demens (annen tilrettelegging)».
5 Plasser disponert av andre kommuner/bydeler
I denne spørsmålsgruppen skal du rapportere inn virksomhetens plasser som betales av en annen kommune/bydel enn den virksomheten er lokalisert i. Plassene som er disponert av andre kommuner/bydeler vil i statistikken tilhøre kommunen/bydelen som disponerer plassen, og ikke i kommunen der institusjonen er lokalisert.
6 Andre helse- og omsorgstjenester i virksomheten
I denne spørsmålsgruppen skal du krysse av for om personellet i virksomheten også yter helse- og omsorgstjenester til virksomheter som ikke er institusjon.
7 Merknader
Her kan du gi kommentarer og presiseringer til hele skjemaet/ virksomheten