KOSTRA-skjema 6 Hjemmetjenestevirksomhet er et spørreskjema SSB sender ut til kommuner og private foretak i Norge, som skal fylle ut opplysninger på vegne av sine hjemmetjenestevirksomheter. KOSTRA 6 er ikke et årlig skjema, i motsetning til mange andre av KOSTRA-skjemaene, men blir sendt ut omtrent hvert 3-5. år.
Private foretak har overtatt rapporteringsansvaret for private bedrifter
Fra og med årgang 2024 skal private foretak rapportere inn KOSTRA-skjema 6 for sine private bedrifter. Skjemaene for disse bedriftene ble tidligere rapportert inn av kommunen der bedriften var lokalisert. SSB har ilagt opplysningsplikt mot de private foretakene 18. november 2024 for KOSTRA-skjema 5 og 6.
Nedenfor bruker vi begrepet «virksomhet» til å omtale både virksomheter og bedrifter, uavhengig av om de er eid av private foretak eller av kommuner.
Hva er hjemmetjenesten?
Hjemmetjenesten er et utvalg helse- og omsorgstjenester som ytes til hjemmeboende brukere. I motsetning til institusjonstjenester, bor brukerne enten i sin egen private bolig - eid eller leid - eller i omsorgsbolig/ bofellesskap leid fra kommune eller private. Virksomhetene som det skal rapporteres inn skjemaer for, er de som er registrert med følgende næringskoder (SN2007) i Enhetsregisteret:
- 86.901 Hjemmesykepleie
- 87.203 Bofellesskap for psykisk utviklingshemmede
- 87.302 Bofellesskap for eldre og funksjonshemmede med fast tilknyttet personell hele døgnet
- 87.303 Bofellesskap for eldre og funksjonshemmede med fast tilknyttet personell deler av døgnet
- 88.101 Hjemmehjelp
De kommunale utgiftene knyttet til disse virksomhetene skal i hovedsak føres på KOSTRA-funksjon 257 Hjemmetjenester - personellbase knyttet til bofellesskap/samlokaliserte omsorgsboliger og 258 Hjemmetjenester - ambulerende virksomhet med mer.
Virksomhetene forventes å utføre én eller flere av disse hjemmetjenestene:
- Praktisk bistand: hjelp til daglige gjøremål
- Praktisk bistand: opplæring i daglige gjøremål
- Praktisk bistand: brukerstyrt personlig assistanse BPA
- Helsetjenester i hjemmet (tidl. «hjemmesykepleie»)
- Avlastning utenfor institusjon
- Omsorgslønn
Dersom en virksomhet utfører andre tjenester i tillegg til hjemmetjenester, er det mulighet for å rapportere dette i skjemaet.
Alle personer kan motta hjemmetjenester, uavhengig av hvilken målgruppe de kan kategoriseres i. Dette innebærer at personer med utviklingshemming, rusproblemer, psykiske lidelser, demens, og alle andre personer med behov, kan være mottakere av hjemmetjenester.
Bakgrunn og formål
KOSTRA skjema 6 Hjemmetjenestevirksomhet er basert på en tilsvarende undersøkelse i 2021. SSB publiserte rapporter om hjemmetjenestens målgrupper og organisering og bemannet botilbud i hjemmetjenesten med utgangspunkt i den undersøkelsen.
Formålet med skjemaet er å lage analyser om hjemmetjenesten. For å oppnå dette, er det avgjørende at virksomhetenes opplysninger i Enhetsregisteret er korrekte. Dette gir opplysninger om blant annet virksomhetens tilstand, næring og sektor. I tillegg kan opplysningene i Enhetsregisteret kobles med andre datakilder, og gi ytterligere informasjon om hjemmetjenesten, som for eksempel:
- antall årsverk knyttet til de ulike hjemmetjenestene
- utdanningen til de som jobber i hjemmetjenesten
I skjemaet kan kommunen eller foretaket foreslå endringer i virksomhetens næringskode og tilstand. Skjemaet gir dermed en mulighet for å gi Enhetsregisteret oppdaterte opplysninger om hjemmetjenestevirksomhetene.
Du finner KOSTRA-skjema 6 i KOSTRA-portalen
Du finner KOSTRA-skjema 6, og alle de andre KOSTRA-skjemaene, i KOSTRAs skjemaportal. Gå frem slik:
- Logg inn med kommunens eller foretakets organisasjonsnummer og 8-siffret PIN-kode som ble sendt via Altinn i begynnelsen av desember.
- Etter å ha logget inn trykker du på fanen «Mine skjema», «Nytt skjema» og velger «6 Hjemmetjenestevirksomhet».
- Her finner du skjema 6 for alle kommunens eller foretakets hjemmetjenestevirksomheter som er registrert i Enhetsregisteret.
Dersom du mener at en virksomhet mangler i lista du får i SSBs KOSTRA-portal når du velger «Nytt skjema», kan det være flere årsaker til dette, for eksempel at:
- virksomheten er registrert med feil næringskode i Enhetsregisteret
- virksomheten ikke er registrert som en egen virksomhet (med eget organisasjonsnummer) i Enhetsregisteret
- virksomheten er nylig opprettet
Ta kontakt med kommunal-helse-omsorg@ssb.no om du mener en virksomhet mangler fra lista i KOSTRA-portalen, med organisasjonsnummeret på virksomheten i den grad det er kjent. Hvis virksomheten ikke er registrert som en egen virksomhet i Enhetsregisteret, men burde vært det, ber vi om at dere oppretter en ny virksomhet i henhold til Regler for inndeling av kommunal virksomhet i Enhetsregisteret. Dokumentet er også å finne i KOSTRA innrapporteringsportal.
Funksjonalitet i KOSTRA-portalen
Delegering av skjema
Det er mulig å delegere skjema for en virksomhet videre til en annen person, som for eksempel virksomhetsleder eller regionleder. Dette er spesielt nyttig for kommuner eller foretak med mange virksomheter de skal fylle ut skjema på vegne av. Vær obs på at personen som får delegert skjemaet ikke har mulighet til å sende inn skjemaet, kun å fylle det ut. Den som delegerer har ansvar for å sende inn skjemaet til SSB. Delegeringsfunksjonen i KOSTRA-portalen er nærmere beskrevet her: https://skjema.ssb.no/docs/Delegering_av_et_skjema_nb.pdf.
Oversikt over påbegynte/innsendte skjema
Du får en oversikt over alle foretakets eller kommunens påbegynte eller innsendte skjema 6 i skjemaportalen, ved følgende framgangsmåte:
- Gå til fanen «Mine skjema»
- Velg vis «påbegynte» eller «innsendte» skjema
- Velg skjema for å se detaljer: -> Velg ”6. Hjemmetjenestevirksomhet”
Endringer i tidligere innsendt/lagret skjema
I oversikten over de påbegynte/innsendte skjemaene, kan du gjøre endringer i skjemaene for virksomheter du allerede har sendt inn eller lagret.
- Klikk på navn for virksomhet som du ønsker å endre
- Utfør eventuelle endringer og trykk på «send inn»
Merk at dette vil overskrive tidligere innsendte skjemaer for virksomheten.
Hvordan fyller jeg ut KOSTRA-skjema 6?
Skjemaet er delt opp i to spørsmålsgrupper. Noen av feltene er ferdigutfylte, basert virksomhetens opplysninger i Enhetsregisteret eller beregninger i skjemaet.
Nedenfor følger veiledning og presiseringer for de ulike delene i skjemaet, nummerert etter spørsmålsgruppe.
A.3 Informasjon om virksomheten
Noe av informasjonen i denne delen av skjemaet er forhåndsutfylt basert på Enhetsregisteret ved slutten av 2024. Kontakt Bedrifts- og foretaksregisteret ved bof@ssb.no dersom noe av informasjonen ikke stemmer. Kommenter også gjerne i merknadsfeltet A.5.
Utfører virksomheten hjemmetjenester?
Hjemmetjenester er definert under overskriften «Hva er hjemmetjenesten?» foran i denne veilederen. Dersom virksomheten ikke utfører hjemmetjenester svarer du «Nei» på spørsmålet, og korrigerer virksomhetens næringskode i spørsmålsgruppen A.4 «Kontroll mot Enhetsregisteret», slik at virksomhetens opplysninger i Enhetsregisteret blir korrekt.
Tilstand
Her skal du rapportere inn virksomhetens tilstand per 31. desember 2024. Du kan velge mellom 4 ulike typer tilstander:
- Ordinær drift
- Permanent ute av drift
- Midlertidig ute av drift (f.eks. under ombygging)
- I drift, men ikke helse- og omsorgsinstitusjon i henhold til forskrift
Dersom virksomheten var ny som institusjon i 2024, eller av andre grunner har endret tilstand i løpet av fjoråret, vennligst angi dato for når endringen skjedde.
Dersom en virksomhets tilstand skal bli endret til «opphørt», er dere nødt til å avklare dette med kommunens eller foretakets HR-avdeling, og virksomhetens ansatte må bli flyttet til en annen virksomhet. Dersom virksomheten blir rapportert inn som «opphørt» i skjema 6, men det fortsatt er ansatte tilknyttet virksomheten, vil Bedrift- og foretaksregisteret fortsatt anse virksomheten som i drift.
A.4 Kontroll mot Enhetsregisteret
Virksomhetens næringskode og sektor er hentet fra Enhetsregisteret på slutten av 2024.
Feltene for virksomhetens næringskode er delt i SN2007 og SN2025, som er henholdsvis nåværende og kommende kodeverk i Standard for næringsgruppering (SN). SSB har foreslått hvilken SN2025-kode som er korrekt for virksomheten, basert på virksomhetens SN2007-kode og andre datakilder. Dersom du mener næringskoden er feil, kan du foreslå en annen kode i rullegardinmenyen. Hvis noen av de andre opplysningene er feil, kan du korrigere dette ved å sende en epost til bof@ssb.no. Det er fint om du også kommenterer i merknadsfeltet.
I utgangspunktet skal virksomheter være registrert i Enhetsregisteret basert på sin beliggenhetsadresse, næringsaktivitet og antall ansatte. Hvis det på samme adresse er næringsaktivitet innen både «86.941 Sykepleietjenester og andre helsetjenester i hjemmet» og «88.101 Praktisk bistand i hjemmet», og det er minst fem sysselsatte knyttet til hver enkelt aktivitet, skal disse to aktivitetene være registrert som to virksomheter i Enhetsregisteret.
Hvis det ikke er mulig å skille virksomhetens næringsaktivitet i to virksomheter, for eksempel fordi de ansatte jobber fleksibelt innen to eller flere næringskoder, skal virksomheten få næringskoden som har flest årsverk knyttet til seg. For eksempel vil virksomheter som gir ambulerende hjemmetjenester både i form av helsetjenester i hjemmet og praktisk bistand i hjemmet, måtte velge mellom næringskode «86.941 Sykepleietjenester og andre helsetjenester i hjemmet» og «88.101 Praktisk bistand i hjemmet».
SSB kontakter kommunen ved behov før de eventuelt endrer virksomhetens opplysninger i Enhetsregisteret basert på rapporteringen i KOSTRA-skjema 6.
B.1 Virksomhetens tjenester
I samlokaliserte omsorgsboliger eller bofellesskap med bemanning er det ofte en personellbase. Dersom personell fra basen i tillegg yter tjenester til personer utenfor de samlokaliserte (nærliggende) boligene eller bofellesskapet, skal du krysse av for både Hjemmetjenestetilbud - samlokaliserte omsorgsboliger/bofellesskap med tilknyttet personell OG Hjemmetjenestetilbud – base for ambulerende tjenester til beboere i omsorgsbolig eller privat hjem (begge eller én av helsetjenester i hjemmet og praktisk bistand).
Kontroll mellom virksomhetens næringskode (A.4) og tjenester (B.1)
I skjemaet ligger det noen kontroller som sikrer at det er sammenheng mellom virksomhetens næringskode (A.4) og tjenestene virksomheten utfører (B.1). Du får en advarsel i skjemaet dersom virksomhetens næringskode og tjenester ikke er i henhold til denne oversikten:
Næringskoder (SN2007) | Tjenester |
87.203, 87.302 og 87.303 | Hjemmetjenestetilbud – samlokaliserte omsorgsboliger/bofellesskap med tilknyttet personell |
86.901 | Hjemmetjenestetilbud - base for ambulerende tjenester til beboere i omsorgsbolig eller privat hjem - helsetjenester i hjemmet |
87.304 og 87.305 | Barnebolig/avlastningsbolig |
86.107, 87.101, 87.102 og 87.201 | Sykehjem |
88.102 | Dagsenter/dagaktivitetstilbud |
88.101 | Hjemmetjenestetilbud - base for ambulerende tjenester til beboere i omsorgsbolig eller privat hjem – praktisk bistand eller Brukerstyrt personlig assistanse (BPA) |
B.2 Samarbeid om personell med andre virksomheter (felles turnus o.l.)
Dersom virksomheten enten får rutinemessig bistand fra andre virksomheter eller rutinemessig betjener andre virksomheter, skal du svare «ja» på dette i B.2. Et typisk eksempel er en virksomhet med samlokaliserte omsorgsboliger som mottar tjenester fra personell ved et sykehjem på nattestid eller i helgene.
B.3 Målgrupper
Dersom virksomhetens tilbud er spesielt rettet mot én eller noen få målgrupper, krysser du av for de ulike målgruppene. Kryss av for «ingen målgruppe» dersom virksomheten ikke har noen spesifikk målgruppe eller at de fleste målgrupper er aktuelle mottakere av virksomhetens tjenester.
B.4 Boenheter
Virksomheter som er rapportert inn som samlokaliserte omsorgsboliger/bofellesskap i B.1, skal angi antall boenheter (plasser) i virksomheten. Angi det maksimale antallet boenheter som kan brukes samtidig, uavhengig av hvor mange som faktisk er bebodd på telletidspunktet 31.12.
B.5 Tjenester fordelt på kommuner
Fordel antall boenheter fra B.4 på kommuner som disponerer disse boenhetene.
Private virksomheter skal også rapportere inn boenheter de eventuelt selger på privatmarkedet i B.7.
B.6 Samtykke - private foretak
Vi ber om at private virksomheter godkjenner bruk av opplysningene til å kunne kvalitetssikre kommunenes rapportering til kommunalt pasient- og brukerregister (KPR).
B.7 Salg av tjenester på privatmarkedet
Private virksomheter som selger tjenester på privatmarkedet, skal rapportere inn dette i B.7.