Del 1. Opplysninger om kommunen

1.1 Kommunenummer

Her registreres det firesifrede kommunenummeret for den kommunen sosialkontoret er lokalisert i.

1.2 Kommunenavn

Her registreres kommunenavnet for den kommunen sosialkontoret er lokalisert i.

1.3 Bydelsnummer

Her skal kommuner med bydeler registrere det tosifrede bydelsnummeret. Det er viktig at det her ikke registreres distriktsnummer, kun bydelsnummeret.

1.4 Bydelsnavn

Her skal kommuner med bydeler registrere det bydelsnavnet.

1.5 Ansvarlig for innholdet i skjemaet

Her registreres fult navn på personen som står ansvarlig for utfylling og innhold i skjemaet, og som er den som skal kontaktes dersom Statistisk sentralbyrå har spørsmål eller anmerkninger til registreringen av skjemaet.

1.6 E-postadresse, skjemaansvarlig

Her registreres den personlige e-postadressen til personen som står ansvarlig for utfylling og innhold i skjemaet – helst samme person som under Ansvarlig for innholdet i skjemaet.

1.7 Telefon

Her registreres telefonnummeret til den personen som står ansvarlig for utfylling og innhold i skjemaet – helst samme person som for de to overforstående feltene.

Del 2. Økonomisk rådgivning

Kommunen skal ha tilbud om økonomisk rådgivning eller gjeldsrådgivning til sine innbyggere. Rådgivningstjenesten er ofte lagt til det lokale Nav-kontoret, og tjenesten blir gitt i tråd med lov om sosiale tjenester. Tjenesten er gratis. Statsforvalterens oppgaver er rettet mot kommunene og innebærer blant annet å gi opplærings- og kurstilbud til kommunens ansatte.

For veiledning, se: https://www.nav.no/okonomi-gjeld#hvordan-forbedre-okonomien

Her skal kommunen oppgi antall årsverk og antall saker knyttet til økonomisk rådgivning. Hver kommune skal rapportere på tjenester som har blitt gitt til kommunens egne innbyggere. Dette gjelder også når den økonomiske rådgivningen er et interkommunalt samarbeid og/eller gis i et felles NAV-kontor. Formålet med dette spørsmålet er å følge utviklingen i økonomisk rådgivning lokalt, regionalt og for landet.

Hver kommune skal rapportere på tjenester som har blitt gitt til kommunens egne innbyggere. Dette gjelder også når den økonomiske rådgivningen er et interkommunalt samarbeid og/eller gis i et felles NAV-kontor. Formålet med dette spørsmålet er å følge utviklingen i økonomisk rådgivning lokalt, regionalt og for landet.

2.1 Antall årsverk knyttet til økonomisk rådgivning 

Her skal kommunen oppgi antall årsverk knyttet til økonomisk rådgivning på nivå II (midlertidig betalingsudyktighet) og III (varig betalingsudyktighet) per 31.12.

2.2 Antall saker knyttet til økonomisk rådgivning

Her skal kommunen oppgi antall saker hvor det er gitt økonomisk rådgivning på nivå II (midlertidig betalingsudyktighet) eller III (varig betalingsudyktighet) til personer som ikke mottar økonomisk sosialhjelp. For veiledning, se: https://www.nav.no/okonomi-gjeld#hvordan-forbedre-okonomien 

Del 3. Utbetalte stønad etter kommunalt reglement

Enkelte kommuner dekker i særskilte tilfeller utgifter (livsopphold, boutgifter, osv i form av stønad) etter eget kommunalt reglement som ikke hjemles i sosialtjenestelovens §§ 18 og 19. (Begge deler regnskapsførers under KOSTRA-funksjon 281, ytelse til livsopphold.)

Dette er IKKE sosialhjelp som utbetales av NAV. Sosialhjelp utbetalt av NAV, hjemlet i §§ 18 og 19, rapporteres via filuttrekk 11F.

Her skal det svares ja eller nei på om kommunen i løpet av året har utbetalt stønad etter kommunalt reglement.

Dersom det svares ja, skal det også oppgis hvilket beløp som er utbetalt.

Del 4. Tilbud til personer med rusproblemer

Kommunen skal ha tilbud om døgnopphold for helse- og omsorgstjenester til pasienter og brukere med behov for øyeblikkelig hjelp. Dette tilbudet har ofte betegnelsen kommunale akutte døgnplasser (KAD), og er også tilgjengelig for personer med rusmiddelproblemer. For mer informasjon, se: Lov om kommunale helse- og omsorgstjenester m.m.(helse- og omsorgstjenesteloven) § 3-2

Vedtak

4.1 Antall vedtak knyttet til tiltak

Her skal kommunen oppgi antall vedtak de har fattet om midlertidige tiltak til

rusavhengige i påvente av spesialisert behandling.

4.2 Antall vedtak knyttet til kjøp av tiltak

Her skal kommunen oppgi antall vedtak de har fattet om heldøgnsbo-/omsorgstiltak som kjøpes av leverandører utenfor kommunen til rusavhengige.

Årsverk

Her skal kommunen registrere stillinger med ansvar for oppfølging av rusavhengige.

  • Dette skal ikke registreres i denne posten:
  1. Forebyggende rusmiddelarbeid hører under funksjon 242.
  1. Årsverk knyttet til hjemmetjenesten hører under funksjon 254 Helse- og omsorgstjenester til hjemmeboende.
  1. For rusavhengige som bor i egen eller kommunalt tildelt bolig ("hjemmeboende") hører tiltak som faller inn under hjemmesykepleie, praktisk bistand eller avlastning registreres under funksjon 254.
  1. For rusavhengige som bor i egen eller kommunalt tildelt bolig hører tiltak som faller inn under støttekontakt registreres under funksjon 234.
  • Ansatte i klientrettet virksomhet i utekontakten skal (i tråd med KOSTRAs generelle prinsipper) også føres på funksjon 243 uavhengig av hvilke etater i kommunen som organisatorisk er tillagt ansvar for tjenestene.
  • Samtlige årsverk kommunen bruker på dette fagområdet skal altså registreres, ikke bare årsverk utført av NAV-kontoret.
  • Både heltids­ansatte og deltidsansatte, fagpersonell, kontorpersonell og administrativt personell skal registreres. Deltidsansatte skal regnes om til heltidsansatte. I forbindelse med vikariater er det vikarens utdanning som registreres, ikke utdanning til den som er i permisjon. Prosjektstillinger og midlertidige stillinger skal også rapporteres
  • Når det gjelder tjenesterapportering for interkommunale ordninger, skal hver kommune føre opp sin andel av personellet som omfattes av ordningen.
  • For utskilling av overordnet administrativt personell (som hører hjemme under funksjon 120) gjelder de generelle KOSTRA reglene.

4.3 Årsverk etter utdanning

Her skal ansatte registreres etter stillingsomfang hvor en hel stilling registreres med tallene 1,0, en halv stilling med tallene 0,5 osv.

Dette betyr at ansatte som deler sin arbeidsinnsats mellom to eller flere funksjoner, i dette skjema skal få registrert den stillingsandel som går med til funksjon 243.

Eksempel; hvis 80 prosent (0,8) av en stilling er knyttet til funksjonen 242 og 20 prosent (0,2) av stillingen er knyttet til funksjon 243, registreres i skjema 0,2 årsverk på funksjon 273.

Kravene til fordeling av årsverk er tilsvarende det som er forutsatt for regnskapet når det gjelder lønnsfordeling, jamfør brev fra Kommunal- og Regional­departementet 6. oktober 2000.

Fordelingen etter utdanning:

  • Sosionomer 
  • Barnevernspedagoger 
  • Personer med utdanning på universitets- og høgskolenivå med varighet på 4 år eller mindre
  • Personer med utdanning på universitets- og høgskolenivå over 4 år
  • Personer med kontor-/merkantil utdanning 
  • Annen utdanning, ufaglært 
  • Sum årsverk

 

Del.5 Kommentarer og merknader