Endringar for rapportering i 2024 (tal per 31.12.2023)

Det er gjord store endringar i utforminga av KOSTRA-skjema 5 Helse- og omsorgsinstitusjonar til årgang 2023, altså den KOSTRA-rapporteringa som skjer våren 2024. Endringane omfattar særleg spørsmålsgruppe 3 Rom og plassar og 4 Tilrettelagde plassar i sjukeheim. Endringane har som formål å gjera skjemaet meir oversiktleg og enklare å fylla ut, samtidig som skjemaet er litt meir detaljert enn før.

Kva er ein helse- og omsorgsinstitusjon?

Kommunen skal rapportera eigne skjema for kvar helse- og omsorgsinstitusjon som er lokalisert i kommunen og som er ein del av det offentlege tilbodet. Dette inkluderer både verksemder med kommunal eigarskap, og verksemder med privat eigarskap som sel tenester til det offentlege. Ein helse- og omsorgsinstitusjon er definert i samsvar med Helse- og omsorgstenestelova, jf. forskrift om kommunal helse- og omsorgsinstitusjon:

  • Sjukeheim
  • Aldersheim
  • Barnebustad, under dette avlastingsbustad
  • Døgnplassar akutthjelp/kommunal akutt døgneining (ØHD/KAD)
  • Institusjon for personar med rusmiddelproblem/rusomsorgsinstitusjon (med kommunal drift)

Eit kjenneteikn ved institusjonar er at brukarane betaler eit el i samsvar med ein eigendel i samsvar med Forskrift om eigendel for kommunale helse- og omsorgstenester, kapittel 1, som dekke både tenestene og opphaldet ved institusjonen. Brukarar på langtidsopphald i institusjon betaler ein viss del av inntekta si i eigenbetaling, medan brukarar på tidsavgrensa opphald betaler for opphaldet basert på kommunen sine eigne prisar. At brukarane betaler eigendel skil institusjonane frå verksemder som tilbyr butilbod i heimetenesta, der brukarane sjølv leiger eller eig bueininga dei bur når dei får tenestene.

Kvar finn eg KOSTRA-skjema 5?

Du finn KOSTRA-skjema 5, og alle dei andre KOSTRA-skjemaa, i KOSTRAs skjemaportal. Her vel du «1) Innrapportering av KOSTRA data her», og loggar inn med organisasjonsnummeret til kommunen og 8-siffret PIN-kode som kommunen får i Altinn i byrjinga av desember. Etter å ha logga inn trykkjer du på fanen «Skjemaa mine», «Nytt skjema» og vel «5 Helse- og omsorgsinstitusjon». Her finn du skjema 5 for alle helse- og omsorgsinstitusjonane i kommunen som er registrert i Einingsregisteret.

Dersom du ikkje finn ei verksemd i lista (som typisk kan skje om verksemda er nyoppretta), kan du kontakta SSB om dette med ein e-post til kommunal-helse-omsorg@ssb.no.

Korleis fyller eg ut KOSTRA-skjema 5?

Skjemaet er delt opp i 7 spørsmålsgrupper. Nokre av felta er ferdigutfylte, basert på berekningar i skjemaet, tidlegare årgangar eller verksemda opplysningar i Einingsregisteret.

Nummereringa nedanfor viser til spørsmålsgruppene i skjemaet.

2 Opplysningar om institusjonen

Øvst i spørsmålsgruppa er det førehandsutfylte opplysningar om verksemda henta frå Einingsregisteret. Dette inkluderer både verksemder med kommunal eigarskap og privat eigarskap. Grunnen til at dei private verksemdene er inkluderte, er at nokon av desse utfører tenester på vegner av det offentlege, og me undersøkjer heile det offentlege tilbodet i helse- og omsorgsinstitusjonar.

Dersom verksemda har endra namn eller andre opplysningar, kan du kontakta SSBs Verksemds- og føretaksregister på e-post vof@ssb.no for å korrigera dette.

2.1 Tilstand

Her skal du rapportera inn kva som var tilstanden for verksemda per 31. desember. Du kan velja mellom 6 ulike typar tilstandar:

  • Ordinær drift
  • Permanent ute av drift
  • Mellombels ute av drift (t.d. under ombygging)
  • I drift, men ikkje helse- og omsorgsinstitusjon i samsvar med forskrift
  • Verksemda er ukjend for kommunen
  • Verksemda har ikkje avtale med kommunen

2.2 Avslutta drift

Dersom verksemda er permanent eller mellombels ute av drift, skal du fylla ut kva dato drifta for verksemda stansa og angi årsaka. Du treng ikkje å fylla ut resten av skjemaet for denne verksemda, sidan ho då uansett ikkje vil bli inkludert i statistikken.

2.3 Kontroll mot Einingsregisteret

Disse felta er førehandsutfylt basert på opplysningar frå Einingsregisteret. Dersom nokon av opplysningane er feil, kan du senda ein e-post til vof@ssb.no for å korrigera.

3 Rom og plassar

I denne spørsmålsgruppa skal du rapportera kva institusjonstilbod verksemda har, og deretter fylla ut rom og plassar som tilhøyrer dei ulike tilboda.

3.1 Institusjonstilbod

I lista over institusjonstilbod er det mogleg å kryssa av for fleire alternativ, men det er nokre kombinasjonar me reknar som ugyldige. Det er til dømes ikkje mogleg å kryssa av for berre statleg verksemd, sidan dette dermed ikkje er ein kommunal helse- og omsorgsinstitusjon, og det er heller ikkje mogleg å kryssa av for både barnebustad og avlasting og eit tredje alternativ.

Nedanfor lista angir skjemaet kva institusjonstype verksemda er, basert på kva du har kryssa av ovanfor i institusjonstilbod. Dei ulike institusjonstypane er:

  • Sjukeheim
  • Aldersheim
  • Kombinert sjukeheim og aldersheim
  • Kombinert sjukeheim og statleg verksemd
  • Barnebustad
  • Avlastningsinstitusjon/-bustad
  • Privat forpleiing
  • Rusomsorgsinstitusjon
  • Augeblikkeleg hjelp – døgnopphald

Viss du har kryssa av for «sjukeheim» blir verksemda definert som ein av sjukeheims-institusjonstypane, uavhengig av kva som er kryssa av i resten av lista.

Ved ugyldig kombinasjon av institusjonstilbod blir institusjonstypen sett til «ugyldig kombinasjon».

Du får ei åtvaring dersom du endar opp med ein institusjonstype som ikkje samsvarer med næringskoden for verksemda i Einingsregisteret. Du kan då anten endra avkryssing i institusjonstilboda, eller endra næringskode i Einingsregisteret ved å senda e-post til vof@ssb.no.

3.2-3.9 Rom og plassar for institusjonstilboda

Tabellane i del 3.2-3.9 i skjemaet vil opna seg basert på kva du har kryssa av i del 3.1. av skjemaet.

Her skal du rapportera inn kor mange rom og plassar verksemda har. Du skal rapportera inn alle brukarretta rom i bygningsmassen for verksemda, og skjemaet vil automatisk berekna kor mange plassar dette utgjer (med unntak av rom for tre eller fleire bebuarar).

Romstorleik

Romane som er dimensjonert for éin bebuar eller for ektepar/sambuarar blir rekna som éin plass. Romma for ektepar/sambuarar er ikkje tilrettelagde for at to personar utan relasjon skal bu der, men er tilrettelagt for at to personar i tett relasjon kan bu der saman.

I drift og ikkje i drift

Del 3.2 Sjukeheim og 3.3 Aldersheim har også eit skilje mellom dei romma og plassane som er i drift, og dei som ikkje er i drift. Definisjonen av dette er som følgjande:

I drift: Rom og plassar som kommunen/institusjonen har budsjettert for. Dette inkluderer rom og plassar som er i bruk, i tillegg til rom og plassar som står ledig.

Ikkje i drift: Rom og plassar som kommunen/institusjonen ikkje har budsjettert for, men som har ein slik standard at dei kan vera tilgjengeleg i framtida ved behov.

Basert på kva du fyller ut i desse tabellane vil skjemaet berekna kor mange rom og plassar det totalt er i verksemda.

Årsaka til at de også skal rapportera inn rom og plassar som ikkje er i drift, er at statistikken skal spegla den teoretiske kapasiteten til kommunen i helse- og omsorgsinstitusjonar. Skjema 5 samlar ikkje inn data om kor mange brukarar det faktisk er i institusjonen, sidan brukartal er noko SSB får inn gjennom Kommunalt pasient- og brukarregister (KPR).

3.10-3.11 Rom og plassar, oppsummering av årets/rapporteringa i fjor

Desse tabellane summerer opp kva du har rapportert i tabellane framfor i spørsmålsgruppe 3, og kva som vart rapportert inn i førre KOSTRA 5-årsgang for verksemda.

4 Tilrettelagde plassar i sjukeheim

I denne spørsmålsgruppa skal du berre rapportera inn sjukeheimsplassane for verksemda som er tilrettelagde for ulike målgrupper og formål.

Plassane som er tilrettelagde for personar med demens, skal vera i skjerma einingar som definert i Forskrift for sjukeheim og buform for heildøgns omsorgs og pleie § 4-7. «Demens (behov for forsterka tilrettelegging)» er plassar som i tillegg er forsterka for brukarar med ekstra krevjande åtferd. Desse plassane har vanlegvis større personellressursar enn plassane i «demens (anna tilrettelegging)».

5 Plassar disponerte av andre kommunar/bydelar

I denne spørsmålsgruppa skal du rapportera inn plassane for verksemda som blir betalte av ein annan kommune/bydel enn den verksemda er lokalisert i. Plassane som er disponerte av andre kommunar/bydelar vil i statistikken tilhøyra kommunen/bydelen som disponerer plassen, og ikkje i kommunen der institusjonen er lokalisert.

6 Andre helse- og omsorgstenester i verksemda

I denne spørsmålsgruppa skal du kryssa av for om personellet i verksemda også yter helse- og omsorgstenester til verksemder som ikkje er institusjon.

7 Merknader

Her kan du gi kommentarar og presiseringar til heile skjemaet/ verksemda.