For Forbruksundersøkelsen 2022 ble det besluttet å legge undersøkelsen over til datainnsamling med selvutfylling i app med mulighet for å skanne kvitteringer på mobil. Først og fremst for å redusere belastningen på respondentene og motvirke synkende svarprosenter, men også for å møte et generelt behov for modernisering. For å ivareta hensynet til de som skal svare på undersøkelsen, gjennomførte SSB en omfattende testserie i en iterativ utviklingsprosess, som denne rapporten beskriver.
Ved oppstart av arbeidet med utvikling av nytt instrument for datainnsamling, var vi opptatt av mulighetene og begrensningene app og «smartteknologi» gir, med skanning av kvitteringer. Våre tester tyder på at selve utfyllingen i en app kan fungere godt og er brukervennlig. De fleste i yrkesaktiv alder i Norge foretrekker å bruke mobil til å svare på spørreundersøkelser. Mange, men ikke alle, er erfarne mobilbrukere og forstår det interaktive språket med touch screen, skrolling, sveiping ol. Vi ser at eldre respondenter vegrer seg for å bruke app, og ser ut til å støte på tekniske problemer oftere enn yngre. I hvilken grad en datainnsamlingsløsning med app ekskluderer grupper, overvåkes nøye og vil være gjenstand for en selvstendig vurdering i etterkant av undersøkelsen.
Med overgang fra at intervjuer styrer intervjuet til at respondentene selv fyller ut i app, så vi fra brukertestene et klart behov for å forenkle svaroppgaven. Lengden på spørreskjemaet og perioden man skal føre dagbok ble redusert, føring av faste kostnader ble flyttet fra dagbok- til spørreskjemadelen og vi tilbød engelsk som alternativt språk. Likevel erfarte vi at det var vanskelig å formidle hva SSB forventet at respondentene skulle gjøre. Vi vet at jo mer informasjon som er nødvendig for å besvare undersøkelsen, jo vanskeligere er det å formidle dette – spesielt på mobil. Testene gav inntrykk av at tolkningen av svaroppgaven er en større utfordring enn håndtering av appen. Teknologien gir oss mange nye muligheter til å veilede og lede respondenten gjennom undersøkelsen, men en app har begrensninger når det gjelder å formidle nyanserte instrukser. Det er intervjuerne som har utgjort den store forskjellen i å kommunisere oppgaven. De er avgjørende i rekrutteringen og har fått en mer sentral rolle i å motivere, veilede og gi teknisk støtte til respondentene, enn hva som har vært vanlig ved telefon- og webundersøkelser. De har også vært viktige formidlere av at det er trygt å åpne lenken på sms med undersøkelsen fra SSB.
Til tross for at flertallet har med seg mobiltelefonen stort sett hele tiden, registrerer de ikke kjøpene sine så fortløpende som vi hadde håpet. Mange glemmer kvitteringer fra butikk, og det går gjerne tid mellom handel og føring. Dette påvirker hukommelsen og gir mindre detaljert rapportering. Mindre hyppig føring, sammen med sjablongmessig rapportering for andre husholdningsmedlemmer, fører til mindre detaljert og nøyaktig rapportering. For kvitteringer som skannes, kontrolleres innlesningen sjeldnere enn vi ønsket. Generelt viser respondentene lavere motivasjon til å føre så nøyaktig som tidligere. Hvorvidt volumet og detaljene i skannerdataene kan kompensere noe for mer unøyaktig manuell føring, kan vi foreløpig ikke konkludere om. Analyser av surveydata fra den nye FBU-appen vil gi grunnlag for å belyse dette spørsmålet ytterligere.
Gjennom en omfattende brukertesting, har SSB fått verdifull innsikt og dybdekunnskap om hvordan den nye Forbruksundersøkelsen fungerer i møte med respondentene, som vi deler her.