Forbruk

Statistikk

Varehandelsindeksen
Varehandelsindeksen beskriver verdi- og volumutvikling i varehandelen.
Forbruksundersøkelsen
Statistikken gir et bilde av norske husholdningers årlige forbruk av ulike varer og tjenester
Konsumprisindeksen
Konsumprisindeksen (KPI) beskriver utviklingen i konsumpriser for varer og tjenester
Varekonsumindeksen
Varekonsumindeksen viser utviklingen i husholdningenes konsum av varer.
Konsumprisindeks for Svalbard
Konsumprisindeksen (KPI) beskriver utviklingen i konsumpriser for varer og tjenester etterspurt av private husholdninger på Svalbard.
Statistikken oppdateres ikke lenger

Analyser, artikler og publikasjoner

Viser 5 av 5
  1. Barnefamilier med lavest inntekt hadde høyest forbruksandel på mat og bolig

    I 2022 brukte barnefamilier med lavest inntekt 85 000 kroner på mat og alkoholfri drikke. Dette er 20 000 kroner mindre enn gjennomsnittet for barnefamilier. Forbruket på bolig var 199 000 kroner, nesten 38 000 kroner mindre enn gjennomsnittet. Likevel gikk en større andel av forbruket deres til mat og bolig.

  2. Aleneboende må prioritere boligutgifter foran andre forbruksgoder

    Aleneboende brukte i 2022 i gjennomsnitt 55 000 kr mer på boligutgifter enn personer i parforhold uten barn. Den høyere boligutgiften medvirker til at aleneboende bruker mindre på andre forbruksgoder, spesielt dyre fritidsvarer, biler og innredning.

  3. Brukertesting av ny forbruksundersøkelse

    Statistisk sentralbyrå (SSB) har kartlagt nordmenns forbruk siden 1958. Forbruksundersøkelsen er en av SSBs mest komplekse personundersøkelser, og har tradisjonelt blitt samlet inn ved hjelp av papirdagbøker og en kombinasjon av besøks- og telefonintervju.

  4. Bolig står for nesten halvparten av forbruket til lavinntektshusholdninger

    43 prosent av forbruket går til bolig for husholdninger med lavinntekt. De med høyest inntekt bruker vesentlig mer på reiser og fritid enn husholdningene som har minst å rutte med.

  5. Compensated discrete choice and the Slutsky equation

    Tradisjonell mikroøkonomisk teori for konsumenters adferd forutsetter at varene som etterspørres er uendelig delbare. Med dette menes at konsumentene kan etterspørre et hvilket som helst kvantum av en vare.

Eldre analyser, artikler og publikasjoner
for delområdet forbruk.