Innhold i artikkelen:
Sammensetning og ledelse
Mandat
Økonomi/dekning av utgifter
Oversikt over arbeidsgruppene og hvilke funksjoner de har ansvar for
Tidligere mandater
Sammensetning og ledelse
Arbeidsgruppene er underlagt de respektive fagdepartementer. Fagdepartementene kan avtale at ledelse og sekretariatsoppgaver for arbeidsgruppene utføres av andre.
Arbeidsgruppen skal settes sammen av representanter for:
- Berørte fagdepartementer
- Kommunal- og distriktsdepartementet (KDD) som samordningsdepartement
- Kommunene (oppnevnt gjennom KS)
- Eventuelt Oslo kommune for å ivareta bydelsproblematikk
- Statistisk sentralbyrå (SSB)
- Eventuelt andre interessenter (bestemmes konkret for den enkelte arbeidsgruppe)
Gruppene rapporterer til sitt respektive fagdepartement og parallelt til Samordningsrådet med frist 30. juni hvert år. For øvrig tilpasses andre oppgaver til tidsplanen i KOSTRA.
Dersom arbeidsgruppene i sine rapporter har spørsmål av prinsipiell betydning skal det synliggjøres hvilke spørsmål det dreier seg om. Samordningsrådet skal ta stilling til slike spørsmål.
Mandat
Arbeidsgruppen skal holde oversikt over og gjennomgå rapporteringsordninger fra kommunene og fylkeskommunene innenfor egne funksjonsområder (jf. forskrift fra KDD). Liste over arbeidsgruppene og hvilke funksjoner de har ansvar for vedlegges.
Arbeidsgruppene skal:
- Følge utviklingen på sitt område, herunder eventuelle endringer i oppgaver og ansvar på regionalt nivå, med særlig vekt på å samordne tjeneste- og økonomidata for å sikre kvaliteten på nøkkeltallene. Arbeidsgruppene må videre vurdere og ev. gi forslag til endringer i rapporteringens omfang og innretning, ut i fra statens og kommunenes behov for styringsinformasjon, og ut i fra hva slags tilleggsinformasjon som er nødvendig for den offisielle statistikken.
- Samordne rapporteringen av geografiske data, fagdata og økonomi- og tjenestedata fra kommunesektoren til staten med sikte på å oppnå mest mulig:
- Relevante data
- Forenkling av rapportering
- Gi forslag om hvilke nøkkeltall og grunnlagsdata som skal publiseres (herunder ev. bydels- og institusjonspublisering) på sitt mandatområde.
- Bidra til å sikre en hensiktsmessig og effektiv dataflyt fra kommunene til staten.
- Kritisk gjennomgå data som samles inn og publiseres i KOSTRA med sikte på å redusere rapporteringsomfanget og antallet indikatorer samt unngå dobbeltrapportering.
- Sikre at registre utnyttes i størst mulig grad, slik at datainnsamling via skjema begrenses mest mulig.
- Begrunne endringer i rapporteringen fra år til år med hensyn til oppgavebyrde, relevans og sammenliknbarhet over tid.
- Strukturere sine tabeller i Statistikkbanken slik at brukerne enklest mulig finner fram til ønskede nøkkeltall og grunnlagsdata.
- Videreføre arbeidet med indikatorer for brukerrettet informasjon, spesielt hvorvidt det er kø/ventelister for å motta tjenestene og informasjon om brukerbetaling for tjenestene. Oppgaven gjelder kun for de gruppene hvor dette er en aktuell problemstilling.
- Vurdere registerbasert personellrapportering innenfor sitt område.
- Bidra til at KOSTRA-rapportering, gjennom bruk av eksisterende og eventuelt nye datakilder, kan inngå som grunnlag for Nasjonale målepunkter (jamfør melding til Stortinget nummer 40 (2020-2021) «Mål med mening. Norges handlingsplan for å nå bærekraftsmålene innen 2030» og Innst. 218 S. (2021-2022) og Globale indikatorer til FNs bærekraftsmål. Arbeidsgruppene skal ha kjennskap til hvilke bærekraftsmål (det kan være flere mål og delmål) som kan knyttes til deres respektive tjenesteområder.
De enkelte fagdepartementer kan utdype og spesifisere mandatet på sine områder. Samordningsrådet for KOSTRA skal i slike tilfelle holdes orientert.
Mandatet (med ev. utdypinger/spesifikasjoner fra fagdepartementene) skal årlig gjennomgås i Samordningsrådet for KOSTRA.
Arbeidsgruppene rapporterer til Samordningsrådet for KOSTRA. Arbeidsgruppene under Helse- og omsorgsdepartementets og Arbeids- og inkluderingsdepartementets ansvarsområde rapporterer til Kontaktutvalget for helse- omsorgsstatistikk og sosialstatistikk. For disse gruppene samordner Kontaktutvalget evt. henvendelser/ problemstillinger som skal fremmes for Samordningsrådet.
For god arbeidsflyt og fremdrift i arbeidsgruppene er det gjerne hensiktsmessig med møter både før og etter publisering av KOSTRA-tallene.
Økonomi/dekning av utgifter
De deltakende parter i arbeidsgruppene dekker selv utgiftene ved deltakelsen.
Oversikt over arbeidsgruppene og hvilke funksjoner de har ansvar for:
Arbeidsgruppe | Ansvar for funksjonene, rapporteringsåret 2023 |
---|---|
Barnehage | 201 Barnehage 211 Styrket tilbud til førskolebarn 221 Barnehagelokaler og skyss |
Barnevern | 244 Barneverntjeneste 251 Barneverntiltak når barnet ikke er plassert av barnevernet 252 Barneverntiltak når barnet er plassert av barnevernet |
Bolig | 265 Kommunalt disponerte boliger 283 Bistand til etablering og opprettholdelse av egen bolig 315 Boligbygging og fysiske bomiljøtiltak |
Brann og ulykkesvern | 338 Forebygging av branner og andre ulykker 339 Beredskap mot branner og andre ulykker |
Grunnskole | 202 Grunnskole 213 Voksenopplæring 215 Skolefritidstilbud 222 Skolelokaler 223 Skoleskyss |
Kirke | 390 Den norske kirke 392 Tilskudd til tros- og livssynssamfunn 393 Gravplasser og krematorier |
Eiendomsforvaltning | 121 Forvaltningsutgifter i eiendomsforvaltningen 421 Forvaltningsutgifter i eiendomsforvaltningen Dekker også flere funksjoner hvor andre arbeidsgrupper har ansvar f.eks.222 Skolelokaler Artene: 180 Strøm 181 Fjernvarme/fjernkjøling 182 Fyringsolje og fyringsparafin 183 Naturgass og andre fossile gasser 184 Bioenergi |
Eiendomsskatt | Artene: 871 Eiendomsskatt, vannkraftanlegg 872 Eiendomsskatt, vindkraftverk 873 Eiendomsskatt, petroleumsanlegg 875 Eiendomsskatt, boliger og fritidsboliger 876 Eiendomsskatt, næringseiendom m.m. |
Landbruk | 329 Landbruksforvaltning og landbruksbasert næringsutvikling |
Kommunehelse- og omsorgstjenester | 232 Helsestasjons- og skolehelsetjeneste 233 Annet forebyggende helsearbeid 234 Aktiviserings- og servicetjenester til eldre og personer med funksjonsnedsettelser mv. 241 Diagnose, behandling, habilitering og rehabilitering 253 Helse- omsorgstjenester i institusjon 254 Helse- og omsorgstjenester til hjemmeboende 256 Øyeblikkelig hjelp døgntilbud 261 Institusjonslokaler |
Psykisk helsearbeid og rusarbeid | |
Kultur, barne- og ungdomstiltak | 231 Aktivitetstilbud barn og unge 370 Bibliotek 373 Kino 375 Muséer 377 Kunstformidling 380 Idrett og tilskudd til andres idrettsanlegg 381 Kommunale idrettsbygg og idrettsanlegg 383 Kulturskoler 385 Andre kulturaktiviteter og tilskudd til andres kulturbygg 386 Kommunale kulturbygg 740 Bibliotek 760 Muséer 771 Kunstformidling 772 Kunstproduksjon 775 Idrett 790 Andre kulturaktiviteter |
Plan, byggesak og miljø | 301 Plansaksbehandling 302 Byggesaksbehandling, opprettelse og endring av eiendom og eierseksjonering 303 Kart og oppmåling 335 Rekreasjon i tettsted 360 Naturforvaltning og friluftsliv 365 Kulturminneforvaltning 713 Regional planlegging og planveiledning 714 Regionale forsknings- og utviklingsprosjekter 716 Naturforvaltning, friluftsliv, vannregionmyndighet og forvaltning av vilt og innlandsfisk 750 Kulturminneforvaltning |
Samferdsel | 330 Samferdsel og transporttiltak 332 Kommunale veier 722 Fylkesveier, miljø- og trafikksikkerhetstiltak 730 Buss 731 Fylkesveiferger 732 Båtruter 733 Transportordninger for funksjonshemmede 734 Trikk, bybane og T-bane 735 Luftfart |
Sosialtjeneste | 242 Råd, veiledning og sosialt forebyggende arbeid 243 Tilbud til personer med rusproblemer 273 Arbeidsrettede tiltak i kommunal regi 275 Introduksjonsordningen 276 Kvalifiseringsordningen 281 Ytelse til livsopphold |
Vann, avløp og renovasjon | 338 Forebygging av branner og andre ulykker (kun feiegebyr) 340 Produksjon av vann 345 Distribusjon av vann 350 Avløpsrensing 353 Avløpsnett og innsamling av avløpsvann 354 Tømming av slamavskillere, septiktanker o.l. 355 Innsamling, gjenvinning og sluttbehandling av husholdningsavfall |
Tannhelse | 660 Tannhelsetjeneste - Fellesfunksjoner 665 Tannhelsetjeneste - Pasientbehandling |
Videregående opplæring | 510 Skolelokaler og internatbygninger 515 Fellesutgifter og støttefunksjoner for videregående opplæring 520 Pedagogisk ledelse, pedagogiske fellesutgifter og gjesteelevoppgjør 521 Studiespesialisering 522 Bygg- og anleggsteknikk 523 Elektro og datateknologi 524 Design og håndverk 525 Restaurant- og matfag 526 Helse- og oppvekstfag 527 Idrettsfag 528 Teknologi- og industrifag 529 Musikk, dans og drama 530 Medier og kommunikasjon 531 Naturbruk 532 Service og samferdsel 533 Kunst, design og arkitektur 534 Håndverk, design og produktutvikling 535 Informasjonsteknologi og medieproduksjon 536 Salg, service og reiseliv 537 Frisør, blomster, interiør og eksponeringsdesign 554 Fagskole 559 Landslinjer 561 Oppfølgingstjenesten og pedagogisk psykologisk tjeneste |
Tidligere mandater
Trenger du tilgang til tidligere mandater, ta kontakt med: Christopher O. Hansen eller Kari Paulsen