54133_not-searchable
/kultur-og-fritid/statistikker/medie/aar
54133
Papiravisene taper sakte terreng
statistikk
2011-03-31T10:00:00.000Z
Kultur og fritid;Teknologi og innovasjon
no
medie, Norsk mediebarometer, mediebruk, medietilgang, aviser, Internett, sosiale medier, TV, radio, bøker, PC, video, musikkmedier, ukeblader, tegneserier, tidsskrifter, mobiltelefonerTids- og mediebruk, Informasjons- og kommunikasjonsteknologi - IKT, Kultur og fritid, Teknologi og innovasjon
false

Norsk mediebarometer2010

Innhold

Publisert:

Du er inne i en arkivert publisering.

Gå til nyeste publisering

Papiravisene taper sakte terreng

64 prosent av befolkningen leste minst en papiravis en gjennomsnittsdag i 2010, mot 65 prosent i 2009. Dette er en mindre endring, men den føyer seg inn i en synkende trend fra tidligere år. Andelen boklesere har også sunket noe, mens andelen Internett-brukere og radiolyttere har økt.

I de seinere åra har det vært stadig nedgang i lesing av papiraviser blant personer i alderen 9-79 år. Nedgangen var liten fra 2009 til 2010, fra 65 til 64 prosent en gjennomsnittsdag. Til sammenligning var andelen avislesere 84 prosent i 1997.

Bruk av Internett øker imidlertid stadig. Andelen som bruker Internett en gjennomsnittsdag økte fra 73 til 77 prosent fra 2009 til 2010. Veksten gjelder alle aldersgrupper.

Andel som brukte ulike massemedier en gjennomsnittsdag, alder 9-79 år. 1997-2010. Prosent

Flere radiolyttere

Andelen radiolyttere i løpet av en dag har økt noe, fra 53 prosent i 2009 til 56 prosent i 2010. Men på samme måte som for avislesing har det på lengre sikt blitt færre radiolyttere. Andelen som ser på fjernsyn en gjennomsnittsdag har imidlertid holdt seg nokså stabil de siste åra. Tallet for 2010 var 82 prosent, mot 80 prosent i 2009.

I gjennomsnitt så vi 2 timer og 32 minutter på fjernsyn per dag i 2010, 4 minutter mer enn året før. Vi brukte 1 time og 21 minutter per dag på radiolytting i 2010, 1 minutt mindre enn i 2009. Dette er i praksis en ubetydelig endring.

21 prosent hadde DAB-radio i 2010, mot 18 prosent i 2009. Dette var nokså jevnt fordelt i befolkningen. Befolkningen har i gjennomsnitt 1,9 TV-apparater i husholdningen, og de har 2,3 PC-er.

økende lytting på lydfiler fra Internett

59 prosent av dem som hørte på lydavspillingssystemer en gjennomsnittsdag i 2010, hørte på lydfiler fra Internett. Dette er en økning fra 43 prosent i 2009. 51 prosent av disse lytterne brukte en MP3-spiller i 2010, mot 42 prosent i 2009. Andelen som bruker CD-spiller er derimot på vei nedover. Bruken av lydavspillere holder seg likevel totalt sett nokså stabil, med 42 prosent i løpet av en dag i 2010, mot 41 prosent året før.

økningstrenden blant boklesere brytes

Andelen som leste bøker en gjennomsnittsdag var 17 prosent i 1997. Seinere har andelen økt, og i 2009 var andelen 27 prosent. I 2010 sank den til 24 prosent. Andelen som leser ukeblad og tegneserieblad en gjennomsnittsdag har endret seg lite fra 2009 til 2010. Andelen som leser tidsskrift/fagblad har holdt seg på omtrent samme nivå som året før. En mindre andel så på opptak fra fjernsyn i 2010 enn året før, mens andelen som så på kjøpe- eller leievideo/-DVD var omtrent på samme nivå begge åra.

Andel som hadde tilgang til ulike elektroniske tilbud i hjemmet. 1999-2010. Prosent
 
 199920002001200220032004200520062007200820092010
 
Hjemme-PC67  71  75  76  77  79  83  85  87  90  92  94
Internett365260636466747983859193
Bredbånd..2391829516371728284
DVD-spiller......264361758084878687
Harddiskopptaker................24262938
DAB-radio..................181821
 

Halve befolkningen bruker nettsamfunn i løpet av uka

49 prosent av befolkningen var innom et nettsamfunn, slik som Facebook og MySpace, i løpet av ei uke i 2010. Andelen var betraktelig høyere blant dem i alderen 16-24 år, hvor 92 prosent av jentene og 89 prosent av guttene var inne på et nettsamfunn i løpet av ei uke.

43 prosent så på film, TV eller videoklipp, mens kun 19 prosent spilte spill på Internett. Blant gutter i alderen 9-15 år hadde 60 prosent spilt Internett-spill i løpet av ei uke, mens andelen var 41 prosent blant jentene. Totalt 61 prosent brukte Internett til banktjenester, varekjøp eller lignende.

Stadig økende tilgang til Internett med bredbånd

84 prosent hadde Internett med bredbåndtilknytning i husholdningen i 2010. Dette tallet har økt kraftig siden teknologien ble introdusert på det norske privatmarkedet for omtrent ti år siden. Nær ingen hadde bredbåndtilknytning i husholdningen i 2000, mens allerede fem år senere hadde halve befolkningen tilgang i hjemmet.

VHS-spilleren byttes ut

Mens tilgangen til VHS-spillere i husholdningene går sakte nedover, har det vært en betydelig økning i DVD-spillere. Dette har nå flatet ut. I 2010 var tilgangen på 87 prosent, omtrent det samme som året før. I tillegg hadde 38 prosent tilgang til harddiskopptaker i husholdningen i 2010, mot 29 prosent i 2009.

15 prosent spiller TV- eller PC-spill i løpet av en gjennomsnittsdag. I aldersgruppen 9-15 år er det 58 prosent av guttene og 30 prosent av jentene som bruker tid på slike spill i løpet av dagen.

Liten forandring i andelen med avisabonnement

69 prosent av befolkningen hadde ett eller flere avisabonnement i husholdningen i 2010, kun 1 prosentpoeng lavere enn i 2009. I alderen 67-79 år hadde 92 prosent avisabonnement, men andelen var 37 prosent blant 20-24-åringer. I de store byene er det 62 prosent som har avisabonnement, mens andelen er 71 prosent i spredtbygde strøk.

Du kan lese mer om avislesing i artikkelen ” Stadig flere leser avis på Internett ”.
Les også publikasjonen Norsk Mediebarometer 2010 (SA 121)