Oppdatert
Neste oppdatering
2. kvartal 2020 | 3. kvartal 2020 | 4. kvartal 2020 | 1. kvartal 2021 | 2. kvartal 2021 | |
---|---|---|---|---|---|
1Sesongjustert | |||||
Fordringer | 5 328 | 5 432 | 5 522 | 5 665 | 5 841 |
Gjeld | 4 022 | 4 037 | 4 106 | 4 111 | 4 224 |
Nettofordringer | 1 306 | 1 396 | 1 416 | 1 554 | 1 616 |
Nettofinansinvesteringer | 26 | 7 | -24 | 59 | 8 |
Andre endringer | 147 | 83 | 44 | 79 | 54 |
Gjeldsrate1 | 239,3 | 238,7 | 237,9 | 237,1 | 238,1 |
Gjeldsvekst (prosent)1 | 4,7 | 4,8 | 4,9 | 4,6 | 5,0 |
Se utvalgte tabeller fra denne statistikken
Tabell 1
Fordringer, gjeld og nettofinansinvesteringer etter institusjonelle hovedsektorer. Siste periode. Millioner kroner.
2. kvartal 2021 | Ikke-finansielle foretak1 | Finansielle foretak | Offentlig forvaltning | Husholdninger og ideelle org. | Utlandet |
---|---|---|---|---|---|
1Inklusive avstemmingssektor | |||||
Nettofordringer | -5 087 692 | 370 271 | 13 618 999 | 1 829 251 | -10 730 829 |
Totale fordringer | 9 613 945 | 15 751 389 | 15 625 903 | 6 084 230 | 8 587 867 |
Sedler og mynt, o.l. | 5 538 | 22 927 | 965 | 29 446 | 19 163 |
Bankinnskudd | 1 006 422 | 1 333 005 | 512 257 | 1 627 673 | 1 628 097 |
Sertifikater og obligasjoner | 225 076 | 2 873 312 | 3 099 324 | 21 889 | 2 682 081 |
Utlån | 2 131 642 | 7 063 210 | 1 049 351 | 107 615 | 1 273 951 |
Egenkapitalinstrumenter | 4 645 426 | 2 429 229 | 10 264 874 | 1 481 672 | 2 186 836 |
Verdipapirfondsandeler | 149 274 | 1 488 269 | 23 492 | 360 828 | 192 343 |
Forsikringstekniske reserver | 98 588 | 32 815 | 117 632 | 1 929 748 | 33 232 |
Andre fordringer | 1 346 156 | 241 204 | 551 937 | 520 669 | 406 266 |
Total gjeld | 14 701 637 | 15 381 118 | 2 006 904 | 4 254 979 | 19 318 696 |
Sedler og mynt, o.l. | 0 | 58 673 | 0 | 0 | 19 366 |
Bankinnskudd | 0 | 5 071 552 | 0 | 0 | 1 035 902 |
Sertifikater og obligasjoner | 863 741 | 2 681 318 | 759 752 | 0 | 4 596 871 |
Lån | 4 463 547 | 1 130 631 | 847 245 | 4 011 972 | 1 172 374 |
Egenkapitalinstrumenter | 7 915 738 | 2 103 636 | 0 | 0 | 10 988 663 |
Verdipapirfondsandeler | 0 | 1 689 274 | 0 | 0 | 524 932 |
Forsikringstekniske reserver | 0 | 2 191 560 | 0 | 0 | 20 455 |
Annen gjeld | 1 429 734 | 224 550 | 392 288 | 242 682 | 776 978 |
Nettofinansinvesteringer, sum fire siste kvartaler | 85 951 | 62 038 | -1 721 | 60 319 | -206 587 |
Tabell 2
Husholdningenes fordringer, gjeld og nettofinansinvesteringer. Millioner kroner.
2. kvartal 2020 | 3. kvartal 2020 | 4. kvartal 2020 | 1. kvartal 2021 | 2. kvartal 2021 | |
---|---|---|---|---|---|
Nettofordringer | 1 306 272 | 1 395 973 | 1 416 099 | 1 554 047 | 1 616 276 |
Totale fordringer | 5 328 252 | 5 432 492 | 5 522 185 | 5 665 239 | 5 840 658 |
Sedler og mynt | 30 753 | 30 294 | 29 840 | 28 765 | 28 751 |
Bankinnskudd | 1 453 984 | 1 441 113 | 1 437 060 | 1 464 530 | 1 540 971 |
Sertifikater og obligasjoner | 13 850 | 14 568 | 16 385 | 14 634 | 14 162 |
Utlån | 108 281 | 108 949 | 109 624 | 107 392 | 107 615 |
Egenkapitalinstrumenter | 1 235 108 | 1 276 650 | 1 337 032 | 1 380 977 | 1 394 302 |
Verdipapirfondsandeler | 231 520 | 251 153 | 262 889 | 282 971 | 308 674 |
Forsikringstekniske reserver | 1 764 752 | 1 815 067 | 1 809 822 | 1 862 098 | 1 929 571 |
Andre fordringer | 485 683 | 490 145 | 515 016 | 519 397 | 512 014 |
Total gjeld | 4 021 980 | 4 036 519 | 4 106 086 | 4 111 192 | 4 224 382 |
Lån | 3 786 629 | 3 837 106 | 3 880 696 | 3 912 422 | 3 982 913 |
Annen gjeld | 234 818 | 198 900 | 225 060 | 198 620 | 241 333 |
Nettofinansinvesteringer | 25 988 | 6 536 | -23 896 | 58 527 | 8 389 |
Tabell 3
Fordrings- og gjeldsforhold mellom sektorer. Lån. Millioner kroner.
2. kvartal 2021 | Debitorsektor | ||||
---|---|---|---|---|---|
Ikke-finansielle foretak1 | Finansielle foretak | Offentlig forvaltning | Husholdninger og ideelle org. | Utlandet | |
1Inklusive avstemmingssektor. | |||||
Kreditorsektor | |||||
Beholdninger | |||||
Ikke-finansielle foretak1 | 1 739 687 | 3 902 | 17 206 | 12 752 | 358 095 |
Finansielle foretak | 1 665 313 | 594 949 | 474 750 | 3 872 980 | 455 218 |
Offentlig forvaltning | 68 436 | 411 524 | 106 434 | 103 896 | 359 061 |
Husholdninger og ideelle org. | 94 886 | 11 395 | 1 334 | 0 | 0 |
Utlandet | 895 225 | 108 861 | 247 521 | 22 344 | 0 |
Transaksjoner | |||||
Ikke-finansielle foretak1 | 58 | -8 323 | 108 | 0 | 4 226 |
Finansielle foretak | 12 508 | 67 074 | 5 794 | 69 481 | -1 089 |
Offentlig forvaltning | -884 | 1 596 | 0 | 2 083 | -22 026 |
Husholdninger og ideelle org. | 0 | 218 | 1 | 0 | 0 |
Utlandet | 19 086 | -1 133 | -76 194 | 0 | 0 |
Tabell 4
Fordrings- og gjeldsforhold mellom sektorer. Sertifikater og obligasjoner. Millioner kroner.
2. kvartal 2021 | Debitorsektor | |||
---|---|---|---|---|
Ikke-finansielle foretak1 | Finansielle foretak | Offentlig forvaltning | Utlandet | |
1Inklusive avstemmingssektor. | ||||
Kreditorsektor | ||||
Beholdninger | ||||
Ikke-finansielle foretak1 | 31 944 | 65 225 | 21 678 | 106 229 |
Finansielle foretak | 231 251 | 807 546 | 264 909 | 1 569 606 |
Offentlig forvaltning | 33 355 | 50 750 | 104 552 | 2 910 667 |
Husholdninger og ideelle org. | 3 620 | 6 891 | 1 009 | 10 369 |
Utlandet | 563 571 | 1 750 906 | 367 604 | 0 |
Transaksjoner | ||||
Ikke-finansielle foretak1 | 1 664 | 1 145 | 7 877 | 18 539 |
Finansielle foretak | 6 430 | -77 460 | -32 444 | 29 971 |
Offentlig forvaltning | 4 005 | 279 | -1 311 | 130 586 |
Husholdninger og ideelle org. | 79 | 55 | -243 | -308 |
Utlandet | 6 769 | -5 151 | -13 163 | 0 |
Tabell 5
Fordrings- og gjeldsforhold mellom sektorer. Aksjer. Millioner kroner.
2. kvartal 2021 | Utstedersektor | ||
---|---|---|---|
Ikke-finansielle foretak1 | Finansielle foretak | Utlandet | |
1Inklusive avstemmingssektor. | |||
Eiersektor | |||
Beholdninger | |||
Ikke-finansielle foretak1 | 3 391 171 | 70 196 | 1 025 217 |
Finansielle foretak | 626 565 | 594 911 | 1 158 091 |
Offentlig forvaltning | 844 432 | 175 025 | 8 647 984 |
Husholdninger og ideelle org. | 1 060 667 | 261 643 | 83 996 |
Utlandet | 1 711 799 | 463 642 | 0 |
Transaksjoner | |||
Ikke-finansielle foretak1 | 10 281 | -1 211 | -2 614 |
Finansielle foretak | 5 175 | 4 366 | 33 160 |
Offentlig forvaltning | -1 175 | -277 | -194 589 |
Husholdninger og ideelle org. | 2 756 | 545 | 1 187 |
Utlandet | 44 581 | 16 009 | 0 |
Tabell 6
Innenlandske hovedsektorers fordringer og gjeld overfor utlandet. Siste periode. Millioner kroner.
2. kvartal 2021 | Ikke-finansielle foretak1 | Finansielle foretak | Offentlig forvaltning | Husholdninger og ideelle org. | Sum norske sektorer |
---|---|---|---|---|---|
1Inklusive avstemmingssektor. | |||||
Nettofordringer | -1 316 951 | 485 611 | 11 295 522 | 266 647 | 10 730 829 |
Totale fordringer | 1 975 603 | 4 918 992 | 12 042 689 | 381 412 | 19 318 696 |
Sedler og mynt, o.l. | 0 | 19 366 | 0 | 0 | 19 366 |
Bankinnskudd | 13 076 | 991 912 | 22 879 | 8 035 | 1 035 902 |
Sertifikater og obligasjoner | 106 229 | 1 569 606 | 2 910 667 | 10 369 | 4 596 871 |
Utlån | 358 095 | 455 218 | 359 061 | 0 | 1 172 374 |
Egenkapitalinstrumenter | 1 088 739 | 1 165 622 | 8 650 306 | 83 996 | 10 988 663 |
Verdipapirfondsandeler | 40 487 | 441 129 | 3 634 | 39 682 | 524 932 |
Forsikringstekniske reserver | 0 | 20 455 | 0 | 0 | 20 455 |
Andre fordringer | 365 481 | 80 789 | 91 378 | 239 330 | 776 978 |
Total gjeld | 3 292 554 | 4 433 381 | 747 167 | 114 765 | 8 587 867 |
Sedler og mynt, o.l. | 0 | 19 163 | 0 | 0 | 19 163 |
Bankinnskudd | 0 | 1 628 097 | 0 | 0 | 1 628 097 |
Sertifikater og obligasjoner | 563 571 | 1 750 906 | 367 604 | 0 | 2 682 081 |
Lån | 895 225 | 108 861 | 247 521 | 22 344 | 1 273 951 |
Egenkapitalinstrumenter | 1 711 799 | 475 037 | 0 | 0 | 2 186 836 |
Verdipapirfondsandeler | 0 | 192 343 | 0 | 0 | 192 343 |
Forsikringstekniske reserver | 0 | 33 232 | 0 | 0 | 33 232 |
Annen gjeld | 119 241 | 67 950 | 126 654 | 92 421 | 406 266 |
Se alle tall fra denne statistikken
10706: Finansielle sektorregnskaper, kvartalstall, etter sektor, finanspost og motsektor (mill. kr)
10788: Finansielle sektorregnskaper, årstall, etter sektor, finanspost og motsektor (mill. kr)
09477: Finansielle sektorregnskaper. Husholdningenes gjelds- og fordringsrater
11123: Institusjonelle sektorer i inntekts-, kapital- og finansregnskapet (mill. kr)
Om statistikken
Statistikken gir en avstemt oversikt over de institusjonelle sektorenes finansielle eiendeler og gjeld til hverandre, samt endringer i disse størrelsene dekomponert i transaksjoner og omvurderinger.
Definisjoner
-
1. Nettofinansinvestering definert i inntekts- og kapitalregnskapet =
Sparing + netto kapitaloverføringer - nettoinvesteringer i ikke-finansiell kapital
2. Nettofinansinvestering definert i finansregnskapet =
netto anskaffelse av finansielle eiendeler - netto låneopptak.
Sparing er ikke-konsumert inntekt og kan investeres i finansiell eller ikke-finansiell kapital. Hvis sparingen overstiger ikke-finansielle investeringer for en sektor, disponerer sektoren overskuddsmidler som kan brukes til å øke nettofordringene overfor andre sektorer. I finansregnskapet vil dette reflekteres som anskaffelser av finansielle eiendeler eller som nedbetaling av gjeld. Hvis sparingen derimot er lavere enn ikke-finansielle investeringer, må investeringene finansieres enten ved å selge finansielle eiendeler eller ved opptak av lån. For eksempel vil realinvesteringer i personlig næringsvirksomhet og nye boliger utgjøre størstedelen av investeringene i ikke-finansiell kapital for husholdningene. Boliginvesteringer finansieres i hovedsak gjennom låneopptak.
Nettofordringer (netto finansiell formue) = fordringer (finansielle eiendeler) - gjeld.
Den finansielle balansen viser en sektors finansielle stilling ved utgangen av den aktuelle perioden. Balansens fordringsside omfatter de finansielle eiendelene. For eksempel domineres husholdningens fordringer av bankinnskudd, sedler og mynt samt verdien av opptjente rettigheter i livs- og pensjonsforsikring utenom folketrygden, som er fondsmidler avsatt i livsforsikringsselskaper og pensjonskasser for å dekke fremtidige utbetalinger. Lån fra finansielle foretak (banker mv.) utgjør størstedelen av husholdningenes gjeld.
Nettofordringsendring = nettofinansinvesteringer + andre endringer, netto
Balanseendringen i løpet av referanseperioden forklares av nettofinansinvesteringene og andre endringer som i hovedsak er kursgevinster eller kurstap i verdipapir- og valutamarkedene.
Fordringsrate = finansielle eiendeler i prosent av disponibel inntekt
Gjeldsrate = gjeld i prosent av disponibel inntekt
Nettofordringsrate = finansielle nettofordringer i prosent av disponibel inntekt
Ratene beregnes som fordringer/gjeld/nettofordringer i prosent av en sentrert glidende sum av inntekten. Det vil for eksempel si at gjeldsraten i 2. kvartal 2017 beregnes som gjeld ved utgangen av dette kvartalet i prosent av summen av disponibel inntekt i kvartalene 1-4 i 2017. For siste observasjon av de publiserte ratene må disponibel inntekt som inngår i beregningen anslås for de to siste kvartalene da de ligger frem i tid.
Gjeldsvekst = netto opptak av gjeld de siste fire kvartalene i prosent av gjeldsbeholdningen ved inngangen til denne perioden. Kalles også her årlig gjeldsvekst.
-
Nasjonalregnskapets kontoplan
Kontoplanen gir ramme og innhold for oppstilling av nasjonalregnskapsstatistikk. En grunnleggende konvensjon i finansregnskapet er at fordringer for en sektor skal motsvares av gjeld for en annen sektor i samme finansobjekt. Dette reflekteres også av datastrukturen i finansregnskapet som er 3-dimmensjonal: kreditor sektor * debitor sektor * finansobjekt.
Sektorklassifikasjon
Institusjonelle sektorer er grupperinger av institusjonelle enheter. De institusjonelle enhetene klassifiseres i sektorer etter samfunnsøkonomisk funksjon, organisasjonsform og eierskap. En institusjonell enhet innehar beslutningsautonomi og kan avgi et fullstendig regnskap. I de fleste tilfeller vil den institusjonelle enheten være sammenfallende med juridisk enhet eller fysisk person.
Den institusjonelle sektorklassifikasjonen i finansregnskapet bygger på anbefalingene i SNA 2008 og ESA 2010. Hovedsektorene i finansregnskapet er beskrevet nedenfor:
1 Total økonomien
Summen av alle innenlandske institusjonelle sektorer. Dette er enheter har sitt økonomiske interessesentrum i det aktuelle landet (Norge) i minst ett år eller mer og de betraktes som innenlandske enheter uavhengig av nasjonal eierskap eller organisasjonsform. Datterselskaper og filialer mv i utlandet eid av norske foretak er ikke inkludert (se utlandet).
11 Ikke-finansielle foretak
Hovedsektoren omfatter institusjonelle enheter som er markedsprodusenter av varer og ikke-finansielle tjenester.
Sektorer i finansregnskapet:
- Statlig eide ikke-finansielle foretak
- Kommunalt eide ikke-finansielle foretak
- Privat eide ikke-finansielle foretak medregnet næringslivsorganisasjoner
Avstemmingssektoren som viser forskjellen mellom debitor og kreditor informasjon er behandlet som en egen sektor. Avstemmingssektoren tas med under ikke-finansielle foretak i rapportene til Eurostat, OECD og BIS.
12 Finansielle foretak
Hovedsektoren omfatter institusjonelle enheter som er markedsprodusenter av finansielle tjenester og som er engasjert i finansielle aktiviteter. Hovedaktivitetene er ulike former for kredittformidling og tjenesteytning i tilknytning til dette (f eks banker og kredittforetak). Sektoren omfatter i tillegg enheter som tilbyr forsikringsprodukter og tjenester, verdipapirfond og finansielle holdingselskaper, men også enheter som utfører finansielle hjelpetjenester i finans- og kredittmarkedene (eks meglertjenester, fondsforvaltning, finansielle registertjenester mv).
Sektorer i finansregnskapet:
- Norges Bank
- Monetære finansinstitusjoner utenom sentralbanken
- Banker (forretnings- og sparebanker)
- Kredittforetak
- Pengemarkedsfond
- Andre finansielle foretak utenom forsikring
- Verdipapirfond utenom pengemarkedsfond
- Finansieringsselskaper
- Investeringsselskaper og aktive eiere/PE-fond
- Holdingsselskaper og finansielle hjelpeforetak
- Statlige låneinstitutter og statlige investeringsselskaper
- Forsikringsselskaper og pensjonskasser
- Livsforsikringsselskaper
- Skadeforsikringsselskaper
- Pensjonskasser
13 Offentlig forvaltning
Hovedsektoren omfatter de forvaltningsmessige delene av stats- og kommunesektoren, medregnet Statens pensjonsfond - Innland (folketrygdfondet) og Statens pensjonsfond - Utland (petroleumsfondet). Foruten å ivareta et politisk ansvar, har offentlig forvaltning som oppgave å iverksette og håndheve reguleringer, produsere tjenester (i hovedsak ikke-markedsrettet) for individuelt og kollektivt konsum samt omfordele inntekt og formue. Sektoren finansierer seg hovedsakelig gjennom skatter og låneopptak.
Sektorer i finansregnskapet:
- Statsforvaltningen
- Kommuneforvaltningen
14 Husholdninger
Hovedsektoren omfatter lønnstakere, pensjonister, trygdede, personlig næringsdrivende og borettslag mv. Husholdningene konsumerer varer og tjenester, tilbyr arbeidskraft og utøver næringsvirksomhet. I sektoren finner vi ´´konsumentene i økonomien´´. Husholdningenes samlede konsum finansieres delvis av husholdningene selv, dels av offentlig forvaltning og av ideelle organisasjoner. Husholdningene produserer også varer og tjenester for eget konsum og boligtjenester fra egne boliger utgjør største delen av egenprodusert konsum. Ettersom boliger i borettslag og boligsameier behandles som selveide boliger regnes borettslag mv med i husholdningene i nasjonalregnskapet.
15 Ideelle organisasjoner
Ideelle organisasjoner er egne juridiske og institusjonelle enheter som tilbyr sine tjenester til husholdningene og som hovedsakelig er engasjert i ikke-markedsrettet virksomhet. Virksomheten finansieres av overføringer fra offentlig forvaltning, medlemskontingenter og frivillige bidrag fra husholdninger og foretak.
2 Utlandet
Denne hovedsektoren omfatter alle utenlandske institusjonelle enheter som foretar transaksjoner med våre innenlandske institusjonelle enheter eller har annen tilknytning til disse enhetene av økonomisk karakter. I Utlandet inngår blant annet:
- Utenlandske institusjonelle enheter i utlandet som kontrolleres av utenlandske eller norske foretak
- Fysiske personer som permanent bosatt i utlandet (medregnet norske statsborgere)
- Utenlandske amabasadepersonell, ambasader og konsulater i Norge
Objektsklassifikasjonen
Finansregnskapet inneholder et avgrenset antall finansobjekter som inngår i balanseoppstillingene til de institusjonelle sektorene. Et finansobjekt knytter sammen en sektors fordringer med en annen sektors gjeld. Finansobjektene omfatter grupper av detaljerte finansielle instrumenter som i hovedsak innehar samme samfunnsøkonomiske funksjon. For eksempel er betalingsfunksjonen karakteristisk for sedler, skillemynt og lønnskonti, mens kreditt formidles gjennom ulike typer lån. I tillegg har likviditetsgrad vært bestemmende for rekkefølgen mellom objektene.
Objektsklassifikasjonen i finansregnskapet bygger på anbefalingene i SNA 2008 og ESA 2010. Hovedobjektene i finansregnskapet er beskrevet nedenfor:
AF1 Gull og trekkrettigheter (SDR)
Hovedobjektet omfatter monetært gull og spesielle trekkrettigheter (SDR) i IMF. Norges Bank solgte gullbeholdningen i løpet av perioden 4. kvartal 2003 til 2. kvartal 2004.
Objekter:
- Gull
- SDR
AF2 Sedler, skillemynt og bankinnskudd
Hovedobjektet omfatter norske og utenlandske sedler og skillemynt, innskudd i Norges Bank, forretnings- og sparebanker og utenlandske banker samt reserveposisjoner i IMF. I objektet inngår alle typer bankinnskudd, herunder lønnskonti og høyrentekonti.
Objekter:
- Sedler og skillemynt
- Innskudd
- Transaksjonsinnskudd
- Andre innskudd
AF3 Omsettelige gjeldspapirer
I hovedobjektet inngår sertifikater og obligasjoner. Sertifikater omfatter omsettelige verdipapirer med opprinnelig løpetid mindre enn ett år, mens obligasjoner er definert som omsettelige standardiserte partialobligasjoner med løpetid over ett år. Med partialobligasjoner menes verdipapirer med likelydende tekst som utstedes i mange sammenhenger (mengdegjeldsbrev).
Objekter:
- Sertifikater
- Obligasjoner
AF4 Lån
Hovedobjektet omfatter andre låneformer enn omsettelig gjeldspapirer. Objektet er delt i korte og lange lån hovedsakelig på basis av spesifikasjonene i bankstatistikken. Kortsiktige lån omfatter factoring, kredittkortlån og repolån mv. Langsiktige lån omfatter alle andre lån med og uten pant i bolig som for eksempel nedbetalingslån, rammelån og finansiell leasing.
Objekter;
- Kortsiktige lån
- Langsiktige lån
AF5 Aksjer og andeler
Hovedobjektet omfatter blant annet ordinære aksjer i aksjeselskaper, andeler i ansvarlige selskap med begrenset ansvar, og andeler i alle typer verdipapirfond. Aksjer og eierandeler i utenlandske selskaper er også inkludert. Videre inkluderer objektet omsettelige norske egenkapitalbevis og stats- og kommuneforvaltningens kapitalinnskudd i offentlig eide foretak.
Objekter;
- Aksjer
- Noterte aksjer
- Unoterte aksjer
- Egenkapitalbevis
- Kapitalinnskudd
- Verdipapirfondsandeler
AF6 Forsikringstekniske reserver
I hovedobjektet inngår opptjente reserver i individuelle livs-, rente- og pensjonsforsikringer, opptjente rettigheter i kollektive pensjonsordninger samt forskuddsbetalte premier i livsforsikringsselskaper, private og kommunale pensjonskasser. I tillegg inngår premiereserver og erstatningsreserver i skadeforsikringsselskapene. Reservene omfatter avsatte midler til dekning av forsikringsansvar som følger av polisene, men også andre akkumulerte fondsmidler som kan tilskrives forsikringstakerne.
Objekter;
- Forsikringstekniske reserver i skadeforsikring og avsetninger til garantieordninger
- Opptjente individuelle livs- og pensjonsforsikring
- Opptjente pensjonsrettigheter i kollektive ordninger
- Arbeidsgivers / sponsors reserver i pensjonsforsikring
AF7 Finansielle derivater og lønnstakeropsjoner
Finansielle derivater og lønnstakeropsjoner er foreløpig ikke tallfestet, men er tatt med i objekt 800 Andre fordringer / annen gjeld.
Objekter:
- Finansielle derivater
- Lønnstakeropsjoner
AF8 Andre fordringer / annen gjeld
Her inngår fordringer og gjeld som skyldes avvik mellom betalings- og avtaletidspunktet, for eksempel kundefordringer / leverandørgjeld og skattefordringer / -gjeld. Objektet omfatter også andre finansielle balanseposter som ikke hører naturlig inn under andre objekter foran. Finansielle derivater er inkludert i andre fordringer / annen gjeld og i den grad instrumentet er spesifisert i basisstatistikkene flyttes derivatene til objektet. I andre fordringer / annen gjeld inngår også verdien av realkapital som innlendinger eier i utlandet og verdien av realkapital i Norge som er direkte eid av utlendinger (eks verdien av fast eiendom i utlandet eid av innenlandske husholdninger og verdien av fast eiendom i Norge eid av utenlandske husholdninger).
Objekter:
- Varekreditter
- Andre fordringer / annen gjeld
- Skattefordringer / skattegjeld
- Andre fordringer / annen gjeld utenom skattefordringer / skattegjeld
Administrative opplysninger
-
Seksjon for finansregnskap
-
Nasjonalt nivå
-
Finansregnskapet publiseres kvartalsvis. Første versjon av regnskapet for kvartal k er tilgjengelig omlag k + 80 dager etter kvartalets utløp, med revisjoner i påfølgende kvartalspubliseringer. I en normal rutine er hele informasjonsgrunnlaget for år t innarbeidet om lag 2 år etter regnskapsårets utløp (år t + 2).
-
Eurostat, Organisation for Economic Co-operation and Development (OECD) og Bank for International Settlement (BIS).
-
Ikke relevant.
Bakgrunn
-
Formålet med finansregnskapet er å gi et avstemt og helhetlig bilde av institusjonelle sektorers finansielle eiendeler, gjeld og finanstransaksjoner. Finansregnskapet gir også en detaljert beskrivelse av fordrings- og gjeldsforholdene mellom innenlandske sektorer og mellom Norge og utlandet.
Finansregnskapet ble i sin tid etablert av Norges Bank. Behovet var data til makromodellen Rikmod (Findatr; FINansiell DATabase for Rikmod). Findatr ble første gang publisert i 1990 med tidsserier tilbake til 4. kvartal 1975. Et revidert databasesystem var operativt fra høsten 2003 og systemet skiftet samtidig navn til Finse. Fra og med 1. januar 2007 ble ansvaret for Finse overført fra Norges Bank til Statistisk sentralbyrå.
Finse er dagens system for finansregnskapet og inneholder tidsserier fra og med 4. kvartal 1995. Finansregnskapet er nå revidert for annen gang og resultatene fra hovedrevisjonen ble publisert i 3. desember 2014 med tidsserier til og med 2. kvartal 2014.
-
Finansregnskapet er en del av nasjonalregnskapssystemet som i mange år har vært et viktig informasjonsgrunnlag for analyse av den økonomiske utviklingen. Blant annet bygger SSBs makroøkonomiske modeller i stor grad på nasjonalregnskapsstatistikk. Andre brukere er Norges Bank, Finansdepartementet, forsknings- og utredningsinstitutter, finansanalytikere, internasjonale organisasjoner, massemedia mv.
-
Ingen eksterne brukere har tilgang til statistikk før den er publisert samtidig for alle kl. 08.00 på ssb.no etter forhåndsvarsling senest tre måneder før i statistikkalenderen. Dette er et av de viktigste prinsippene i SSB for å sikre likebehandling av brukerne.
-
Sammenhengen mellom finansregnskapet og det institusjonelle sektorregnskapet i nasjonalregnskapssystemet er gitt ved sektorenes nettofinansinvesteringer. I teorien (SNA 2008 og ESA 2010) skal nettofinansinvesteringene for en sektor i den finansielle delen av systemet (financial accounts) være identisk med sektorens nettofinansinvesteringer i inntektsdelen av systemet (non-financial accounts). Erfaringene viser at det er vanskelig å etablere denne identiteten mellom de ulike delen av systemet og for flere av sektorene forekommer det betydelig avvik.
-
Ikke relevant.
-
Rådsforordning 549/2013 av 21 mai 2013 om det europeiske nasjonalregnskapssystemet (The European system of national and regional accounts in the European Union (Text with EEA relevance)).
Produksjon
-
Omfanget av nasjonalregnskapet er definert i internasjonale retningslinjer gitt i System of National Accounts SNA 2008 (publisert av FN, OECD, IMF, Verdensbanken og EU-kommisjonen) og The European system of national and regional accounts ESA 2010.
Den institusjonelle delen av nasjonalregnskapet beskriver alle økonomiske transaksjoner som berører institusjonelle sektorer og gir en oppstilling av sektorenes beholdninger av real- og finanskapital. Avgrensningen av innenlandsk økonomi mot utlandet bygger på begrepet hjemmehørende enheter. En enhet er hjemmehørende i et land når den over tid utøver aktivitet innenfor landets økonomiske territorium -, dvs at enheten har sitt økonomiske interessesentrum i landet i minst ett år eller mer.
Finansregnskapet inneholder to hovedtyper av informasjon: strømmer og beholdninger. Strømmene framkommer som endringer i beholdningene innenfor et gitt tidsrom, mens beholdningene viser til situasjonen på et gitt tidspunkt, f eks ved inngangen eller ved utgangen av en periode. I finansregnskapet skilles det mellom tre hovedtyper av hendelser som kan finne sted i løpet av en regnskapsperiode.
- Transaksjoner
Endringer i beholdningene som oppstår når en sektor kjøper eller selger finansielle eiendeler (for eksempel verdipapirer) eller inngår kontrakter mv (for eksempel ved låneopptak). Slike hendelser klassifiseres som transaksjoner og tallfestes på egne konti i finansregnskapet (transaksjonskonti). Transaksjonene beskriver sektorenes investerings- og låneadferd i finans- og kredittmarkedene.
- Gevinster og tap
Finansielle eiendeler og gjeld vil også være påvirket av verdiendringer, som skyldes pris- / kursendringer i verdipapir- og valutamarkedene. I finansregnskapet klassifiserer disse endringene i en egen kategori som tallfestes på egne konti i finansregnskapet (konti for gevinster og tap).
- Andre volumendringer
Endringer som skyldes ekstraordinære begivenheter (for eksempel konkurser, naturkatastrofer mv) eller hendelser av ikke-økonomisk karakter (for eksempel tekniske endringer som reklassifisering av enheter og instrumenter, nye definisjoner mv) skilles ut som en egen kategori og tallfestes på egne konti i finansregnskapet (volumendringskonti).
-
Finansregnskapet baseres på en rekke kvartalsvise datakilder; regnskapsstatistikk for finansielle foretak; utenriksregnskap; statistikk for verdipapirer registrert i VPS. Beregningene bygger også på årlig regnskapsstatistikk for stats- og kommuneforvaltningen, samt ulike typer av registerstatistikk. Deler av databasesystemet er basert på et ufullstendig statistikkgrunnlag. Her er det nødvendig å bygge på vurderinger, anslag og supplerende datakilder, blant annet statistikk for innbetalt og utlignet skatt og selvangivelsesstatistikk for personlige skatteytere.
-
Finse bygger på basisstatistikk innsamlet i SSB.
Arbeidsprosessen fram mot et avstemt kvartalsregnskap omfatter en rekke prosedyrer og konsistenssjekker som også bidrar til å kvalitetssikre dataene i basisstatistikkene.
Basisstatistikkene må på enkelte områder bearbeides for å tilfredsstille finansregnskapets definisjoner og prinsipper; først tilpasses informasjonen finansregnskapet datastruktur; deretter avstemmes grunnlagsinformasjonen. Der hvor vi har flere datakilder for samme fordringsforhold velges en dataserie etter forhåndsbestemte regler. Det viktigste valget skjer mellom kreditor og debitor informasjon. Forskjeller i informasjon gitt fra henholdsvis kreditor og debitor vil skape avvik for de enkelte cellene i databasesystemet.
Avvik vil ofte være forklart av ulike definisjoner og verdsettingsprinsipper, men også feil og mangler i statistikkene kan forårsake avvik. I den grad det avdekkes feil i basisstatistikkene, meldes dette tilbake til ansvarlig seksjon.
-
Beholdninger og transaksjoner sesongjusteres ikke i finansregnskapet. Ratene og gjeldsveksten publiseres som både justerte og ujusterte størrelser.
-
Ikke relevant
-
I Finse foreligger det sammenliknbare tall på kvartalsbasis tilbake til 4. kvartal 1995. I det gamle databasesystemet Findatr foreligger kvartalsserier for beholdningsstørrelser fra og med 4. kvartal 1975 til og med 1. kvartal 2003. Nettofinansinvesteringene per sektor foreligger som årlige tidsserier i Findatr, med unntak for husholdningssektorens finansregnskap som har vært publisert kvartalsvis siden begynnelsen av 1990-tallet.
Nøyaktighet og pålitelighet
-
Finansregnskapet bygger på flere ulike statistiske kilder. Regnskapet vil avspeile den usikkerheten som ligger i det statistiske kildegrunnlaget og i beregningsmetodene som benyttes. Finse omfatter flere rutiner for avstemming og konsistenskontroll av data. Det er rimelig å anta at dette reduserer noe av usikkerheten som ligger i datakildene. På den annen side krever finansregnskapets kontosystem at det skal beregnes tall på områder hvor basisstatistikken er mangelfull. På slike områder kan usikkerheten være betydelig.
I finansregnskapet knytter det seg spesiell usikkerhet til tre fordrings- og gjeldsforhold. Det gjelder fordrings- og gjeldsforhold mellom husholdningene og private ikke-finansielle foretak samt husholdningenes og foretakenes fordringer overfor utlandet. I særlig grad bidrar fraværet av detaljert regnskapsstatistikk for private ikke-finansielle foretak til usikkerhet i tallfestingen av foretakenes fordrings- og gjeldsforhold overfor andre institusjonelle sektorer.
-
Revisjoner forekommer mellom de først publiserte tallene og senere publiserte tall for samme kvartal i Finse. De kvartalsvise datakildene foreligger på en form som medfører få og små revisjoner når kvartalstallene publiseres på nytt. De årlige regnskapsstatistikkene for offentlig sektor (off. forvaltning og off. eide ikke-finansielle foretak) trenger lengre bearbeidingstid. Dette medfører at de første publiserte finansregnskapstallene er beheftet med større usikkerhet enn tall fra senere publiserte versjoner av regnskapet som bygger på et fullstendig oppdatert datagrunnlag.
Analyser, artikler og publikasjoner
Institusjonelle sektorer i inntekts-, kapital- og finansregnskapet
Publisert 20. juni 2016Det institusjonelle sektorregnskapet (ISR) gir en helhetlig statistisk beskrivelse av hovedsektorene i den norske økonomien.
Les artikkelenRenteutgiftene redusert tross økt boliggjeld
Publisert 5. mars 2019Fra 1. kvartal 2012 til midten av 2018 har en gjennomsnittlig husholdning økt boliglånet med 42 prosent. I samme periode er renten husholdningene må betale, redusert fra 4,12 til 2,45 prosent. Resultatet er reduserte renteutgifter til tross for den økte boliggjelden.
Les artikkelenOpparbeidede pensjonsrettigheter er tre ganger større enn BNP
Publisert 4. mai 2018Husholdningene i Norge hadde ved utgangen av 2015 opparbeidet seg pensjonsrettigheter til en beregnet verdi på drøyt 9 300 milliarder kroner.
Les artikkelenFaktasider
Kontakt
-
Torbjørn Cock Rønning
-
Jon Ivar Røstadsand
-
Marit Eline Sand