Et Discussion Paper er en foreløpig versjon av et forskningsarbeid som forfatterne ønsker diskusjon rundt og innspill på, før de eventuelt reviderer og prøver å få publisert en endelig versjon i et vitenskapelig tidsskrift. Discussion papers blir kommentert av andre forskere i SSB før publisering, men både konklusjoner og metodevalg står for forfatterens egen regning.

Gratispassasjerproblemet er imidlertid et hinder for en global klimaavtale som implementerer en slik politikk. Det er derfor ønskelig å avdekke rike lands insentiver til å skattlegge utslipp i fravær av globale avtaler.

Denne studien bidrar ved å beregne optimaliserte karbonskatter på varer i rike land med altruistiske preferanser når skade som påføres fattige land kombineres med u-hjelp. Skatter som implementerer den sosiale planleggerløsningen sammenlignes med Pigou-løsningen, der miljøskatten tilsvarer den marginale miljøskaden, samt med nest-beste optimale skatter som er utformet for å øke skatteinntektene. Altruistiske preferanser implementeres ved å inkorporere miljøskade og konsum i fattige land i velferdsfunksjonen til rike land.

Studien bidrar til litteraturen om karbonskatt og u-hjelp ved å vise at den sosiale planlegger­løsningen med nøytral altruisme, dvs. med like velferdsvekter på miljøskade og konsum i fattige mottakerland, implementeres når skattesatsene på ikke-forurensende goder er identiske, og ekstra skatten på det forurensende godet tilsvarer den marginale skaden påført husholdningene i det fattige landet. Ekstraskatten på forurensende goder overstiger den marginale skaden i tilfellet med paternalistisk altruisme, dvs. der velferdsvekten knyttet til miljøskade overstiger velferdsvekten knyttet til konsum i fattige land.

Studien bidrar også til litteraturen om optimal beskatning av konsumgoder ved å vise at den nest-beste optimale skatteforskjellen mellom forurensende og ikke-forurensende goder i rike land som donerer u-hjelp tilsvarer den marginale skaden påført fattige land når altruismen er nøytral, og goder ikke er skattlagt i det fattige mottakerlandet. Studien viser også at den nest-beste optimale skatteforskjellen mellom forurensende og ikke-forurensende goder er høyere enn den marginale skaden som påføres fattige land når altruismen er paternalistisk i favør av miljøet, samt når varer er skattlagt i mottakerlandet.

Studien viser altså at gratispassasjerproblemet forbundet med innføring av klimapolitikk reduseres når rike land har altruistiske preferanser for husholdninger i fattige land som mottar u-hjelp. Disse resultatene er basert på en stilisert teoretisk modell og bør derfor ikke brukes uten grundige refleksjoner.