Statistikkområde

Natur og miljø: Miljøregnskap

Alt innhold for delområdet miljøregnskap

Vis innholdstyper

Søkeresultat

  • Eksportører av olje, kull og gass kan gjøre mer for klimaet

    I artikkelen The case for a supply-side climate treaty, som nettopp er publisert i det prestisjetunge tidsskriftet Science, tas det til orde for å få på plass en klimaavtale mellom produsenter av olje, kull og gass. En slik avtale vil, ifølge fors...

    Artikkel
  • Nedgang i utslippsintensiteten

    I 2017 var utslippsintensiteten for norsk økonomi 2,2 prosent lavere enn året før. Dette følger en trend som har vært siden 1990.

    Artikkel
  • Det offentlige bruker mer på miljøvern

    I 2017 brukte offentlig forvaltning over 34 milliarder kroner til miljøvern. Dette er 3 prosent mer enn året før, men en betydelig mindre økning sammenliknet med tidligere år. 

    Artikkel
  • Økte miljøvern-investeringer for industrien

    Investeringer i miljøvern i industri, bergverk og utvinning økte med 169 millioner kroner i 2017. Dette er en økning på 16,2 prosent fra 2016. 

    Artikkel
  • Økte avgifter på klimagassutslipp og drivstoff

    I 2017 ble det innbetalt 38 milliarder kroner i miljøavgifter, 12 prosent mer enn året før. For første gang utgjorde avgifter på klimagassutslipp mer enn halvparten av miljøavgiftene.

    Artikkel
  • Stabil utvinning av naturresurser

    Det ble utvunnet om lag 347 millioner tonn naturressurser i Norge i 2016. Det har vært en gradvis økning i uttak av både metalliske og ikke-metalliske mineraler i de siste fem årene, men fossilt brensel dominerer.

    Artikkel
  • Nedgang i utgifter knyttet til miljøvern

    Miljøvernutgiftene i industri, bergverk og utvinning var på nesten 6,7 milliarder kroner i 2016. Dette er hele 17 prosent, eller 1,4 milliarder mindre enn i 2015. 

    Artikkel
  • Avgifter på klimagassutslipp dominerer miljøavgiftene

    I 2016 utgjorde avgifter på klimagassutslipp 48,1 prosent av miljøavgiftene. Dette er første gang at inntektene fra avgifter på klimagassutslipp er større enn inntektene fra veibruksavgiftene.

    Artikkel
  • Vi betaler mindre i bensin- og dieselavgifter

    Inntektene fra veibruksavgiftene på bensin og autodiesel falt med 5,8 prosent i 2016 og utgjør nå 15 milliarder kroner. Vi må helt tilbake til 2007 for å finne et lavere nivå.

    Artikkel
  • Avgifter knyttet til transport

    De innbetalte avgiftene på drivstoff og motorvogner ble redusert med 3,5 prosent fra 2014-2015.

    Artikkel
  • The Economy of the North 2015

    Statistiske analyser 151

    The objective of The Economy of the North 2015 is to present a comprehensive overview of the economy of the circumpolar Arctic, including the traditional production activities of the indigenous peoples.

    Publikasjon
  • Ingen nedgang i utslipp per produsert krone

    I 2015 var utslipp av klimagasser per produserte krone, såkalt utslippsintensitet, på omtrent samme nivå som året før. Det er første gang siden 2010 at utslippsintensiteten ikke viser en nedgang.

    Artikkel
  • Tar ut mer naturresurser

    Det ble tatt ut om lag 364 millioner tonn naturressurser i Norge i 2015. Uttak av fossilt brensel dominerer, men det er uttak av ikke-metalliske mineraler som har økt mest de siste fem årene.

    Artikkel
  • Nær 1 milliard mindre til miljøverntiltak

    Nedgangen i totale utgifter til miljøvern innen industri, bergverk og utvinning fortsetter i 2015. Utgiftene var på drøye 8 milliarder kroner i fjor. Det er driftsutgiftene som er hovedårsaken til nedgangen, investeringene til miljøvern derimot ha...

    Artikkel
  • Drivstoffeffektivisering – fører det til mindre bruk av olje?

    Økonomiske analyser 4/2015

    Flere land innfører drivstoffeffektivisering i transportsektoren som en del av energi- og klimapolitikken. Bruken av drivstoff synker likevel ikke nevneverdig fordi effektiviseringen gir billigere drivstoff og dermed økt bruk av bil, båt og fly.

    Artikkel