Statistikk innhold
Statistikk om
Kommuneregnskap
Kommuneregnskapet viser kommunenes samlede utgifter og inntekter i løpet av ett år. Regnskapet består av driftsregnskap, investeringsregnskap og balanseregnskap. Statistikken gir styringsinformasjon om kommunenes økonomiske aktivitet og finansielle situasjon.
Utvalgte tall fra denne statistikken
- Utvalgte nøkkeltall, nasjonale tallLast ned tabell som ...Utvalgte nøkkeltall, nasjonale tall
2022 2023 20241 Netto driftresultat i prosent av brutto driftsinntekter (prosent) 3,0 0,8 -0,2 Årets merforbruk i driftsregnskapet i prosent av brutto driftsinntekter (prosent) 0,0 -0,1 -0,2 Arbeidskapital ex. premieavvik i prosent av brutto driftsinntekter (prosent) 17,8 13,1 11,7 Netto renteeksponering i prosent av brutto driftsinntekter (prosent) 44,1 48,3 51,4 Langsiktig gjeld ex. pensjonsforpliktelser i prosent av brutto driftsinntekter (prosent) 110,3 111,5 113,0 Frie inntekter per innbygger (kr) 68 737 69 559 72 017 Fri egenkapital drift i prosent av brutto driftsinntekter (prosent) 14,7 13,2 11,0 Brutto investeringsutgifter i prosent av brutto driftsinntekter (prosent) 14,9 15,1 15,6 Egenfinansiering av investeringene i prosent av totale brutto investeringer (prosent) 38,8 36,2 31,1 1Tallene for den siste årgangen er foreløpige mellom 15. mars og 15. juni. Standardtegn i tabellerLast ned tabell som ...
Detaljerte regnskap for interkommunale selskap (IKS)
Filene består av regnskapsdata sendt inn fra interkommunale selskap, eierfordelt til (fylkes-)kommuner med andel i selskapet. Dette er grunnlaget for beregning av KOSTRAs-konserntall, sammen med konsoliderte data fra (fylkes-)kommunen. Du kan bruke filtrering i Excel-arkene til å velge kommune og aktuelt selskap, og du vil få opp hele regnskapet til selskapet.
Om statistikken
Informasjonen under «Om statistikken» ble sist oppdatert 14. mars 2025.
Arbeidskapital
Kommuneregnskapet er arbeidskapitalorientert ved at bevilgningsregnskapet skal vise all tilgang og anvendelse av midler. Arbeidskapitalen er lik differansen mellom omløpsmidler og kortsiktig gjeld. Det innebærer at kommuneregnskapet sier noe om kommunens evne til å dekke sine betalingsforpliktelser på kort og lang sikt.
Anordningsprinsipp
Et grunnleggende regnskapsprinsipp i kommuneregnskapet er at regnskapet skal føres etter anordningsprinsippet. Dette prinsippet innebærer at alle kjente utgifter og inntekter i året skal tas med i bevilgningsregnskapet for vedkommende år, enten de er utbetalt/innbetalt eller ikke når regnskapene avsluttes. At transaksjonen er kjent innebærer at varer og tjenester må være levert/utført eller mottatt i regnskapsperioden. Det er dermed ikke betalingstidspunktet som er avgjørende for regnskapsføringen, men som hovedregel anskaffelses- og anvendelsestidspunktet.
Årsregnskap
Årsregnskapet som ligger til grunn for statistikken, består av driftsregnskap, investeringsregnskap og balanseregnskap.
Bevilgningsregnskap
Bevilgningsregnskapet omfatter summen av drifts- og investeringsregnskapet. Bevilgningsregnskapet spesifiseres i henhold til kontoklasse, funksjon og art.
Driftsregnskap
Driftsregnskapet omfatter løpende inntekter og utgifter medregnet avdrag på lån mv.
Investeringsregnskap
Investeringsregnskapet omfatter investeringsutgifter og finansiering av disse gjennom bruk av lån og andre kilder.
Balanseregnskap
Balanseregnskapet omfatter eiendeler (omløpsmidler og anleggsmidler), egenkapital, gjeld (kort og langsiktig gjeld) og memoriakonti.
Kontoklasse
Kontoklassene viser om tallet er hentet fra driftsregnskapet, investeringsregnskapet eller balanseregnskapet. Kontoklasse 1 og 3 gjelder driftsregnskap, kontoklasse 0 og 4 gjelder investeringsregnskap og kontoklasse 2 og 5 gjelder balanseregnskap.
Funksjon
Funksjon angir hvilke formål inntektene og utgiftene knytter seg til, for eksempel administrasjon, førskole, grunnskole, barneverntjeneste og avløpsrensing. Oversikt over funksjonene finnes i Kodeliste for KOSTRA regnskapsfunksjoner . Nærmere definisjon av funksjonene finnes i Veileder til kontoplanen i KOSTRA
Arter
Artsinndelingen beskriver hva slags utgift eller inntekt det gjelder. Den omfatter følgende hovedgrupper:
UTGIFTER:
Lønn og sosiale utgifter
Kjøp av varer og tjenester som inngår i kommunal tjenesteproduksjon
Kjøp av tjenester som erstatter kommunal tjenesteproduksjon
Overføringer
Finansieringsutgifter/finansieringstransaksjoner
INNTEKTER:
Salgsinntekter
Overføringer med krav til motytelse
Overføringer uten krav til motytelse
Finansieringsutgifter/finansieringstransaksjoner
Artsinndelingen omfatter også arter som skal spesifisere transaksjoner mellom kommuner og kommunale foretak (KF), interkommunale samarbeid og interkommunale selskaper (IKS). Formålet med disse artene er å få "nullet ut" interne transaksjoner (kjøp og salg og overføringer) mellom kommunen og særbedriftene i konsernregnskapet så det ikke blåser opp regnskapet.
Oversikt over artene finnes i Kodeliste for KOSTRA regnskapsbegrep arter og kapitler samlet . Nærmere definisjon av artene finnes i Veileder til kontoplanen i KOSTRA
Regnskapsbegrep
Funksjonene grupperes innenfor hvert tjenesteområde, og artene aggregeres til forskjellige utgifts- og inntektsbegrep. Eksempel på et regnskapsbegrep er "Brutto driftsutgifter til helse- og omsorgstjenester".
Kommunekasseregnskap
Begrepet brukes om kommunenes regnskap eksklusive regnskap for særbedrifter (se definisjon nedenfor).
Kommunale foretak
Begrepet brukes om kommunale foretak (KF) etter kommuneloven kapittel 9.
Interkommunale samarbeid
Begrepet brukes som en samlebetegnelse for kommunale oppgavefellesskap (KO) etter kommuneloven kapittel 19, interkommunale politiske råd (IPR) etter kommuneloven kapittel 18 og interkommunale styrer etter gammel kommunelov § 27 som ennå ikke er omdannet i tråd med kommuneloven § 31-2, også omtalt som § 27-samarbeid.
Interkommunale selskap
Begrepet brukes om interkommunale selskap (IKS) etter Lov om interkommunale selskaper (IKS-loven)
Særbedrifter
Begrepet brukes som en samlebetegnelse for kommunale foretak (KF), interkommunale samarbeid (KO, IPR, § 27 samarbeid) og interkommunale selskap (IKS).
Lånefond
Begrepet brukes om regnskapet til lånefondet og gjelder for kommuner som har etablert et lånefond til sin låneforvaltning. Fra og med 2020 skal det for lånefond rapporteres både bevilgningsregnskap og balanseregnskap. Av kommunene, er det kun Oslo, Drammen og Bergen som rapporterer inn lånefond til kommuneregnskapsstatistikken.
Konsolidert regnskap
Begrepet brukes om kommunens regnskap som juridisk enhet, og består av kommunekasseregnskapet, regnskapet for kommunale foretak (KF), lånefond og regnskapet for interkommunale samarbeid (IPR, KO, § 27-samarbeid) som ikke er egne rettssubjekt.
Konsernregnskap
Begrepet brukes om kommunens konsoliderte regnskap komplettert med regnskap fra interkommunale selskap (IKS) og interkommunale samarbeid (IPR, KO, § 27-samarbeid) som er egne rettssubjekt.
Kodeliste for KOSTRA-kommuner med tilhørende regiongrupperinger
Kodeliste for KOSTRA-bydeler med tilhørende regiongrupperinger
KOSTRA kommunegruppering etter folkemengde og økonomiske rammebetingelser
- Kommunene er gruppert i 17 grupper, etter folkemengde og økonomiske rammebetingelser. Grupperingen baseres på data for 2018, men er tilpasset den nye kommunestrukturen som gjelder fra og med 2020. Les mer i Gruppering av kommuner etter folkemengde og økonomiske rammebetingelser 2020.
Kodeliste for KOSTRA regnskapsfunksjoner
Kodeliste for KOSTRA regnskapsbegrep arter og kapitler samlet