32535_not-searchable
/priser-og-prisindekser/statistikker/kpi/arkiv
32535
Prisvekst på 3,6 prosent siste 12 måneder
statistikk
2001-03-09T10:00:00.000Z
Priser og prisindekser;Inntekt og forbruk
no
kpi, Konsumprisindeksen, KPI, inflasjon, prisutvikling, prisvekst, KPI-JAE, indeksregulering, deflasjon, deflator, varegrupper, tjenestegrupper, priskalkulator, indeksKonsumpriser, Forbruk, Inntekt og forbruk, Priser og prisindekser
false

Konsumprisindeksen15. februar 2001

Innhold

Publisert:

Du er inne i en arkivert publisering.

Gå til nyeste publisering

Prisvekst på 3,6 prosent siste 12 måneder

Konsumprisindeksen økte med 0,7 prosent fra 15. januar til 15. februar. Det var hovedsakelig høyere elektrisitetspriser og prisoppgang på en rekke varer etter salg, som trakk opp prisveksten. De siste 12 måneder har konsumprisindeksen steget med 3,6 prosent, mot 3,4 prosent i januar.

Konsumprisindeksen var 108,4 (1998=100) i februar i år, mot 104,6 i februar 2000.

Prisendring fra januar til februar: Prisoppgang etter salg

Prisene på elektrisitet steg med 2,4 prosent i februar. Med siste måneds prisøkning har elektrisitetsprisene vist en sammenhengende prisoppgang siden september 2000. Andre energiprodukter til oppvarming av bolig som parafin og fyringsolje steg også i pris siste måned. Bensinprisene steg med 2,9 prosent i februar etter kraftig prisfall i både desember og januar.

Etter tilbudsaktivitet i januar, ble det registrert prisoppgang på en rekke varer i februar. Møbler og husholdningsartikler steg med 2,4 prosent, og det var spesielt ulike boligtekstiler som økte i pris. Prisene på klær steg med 2,3 prosent i februar, etter et prisfall på 6,3 prosent i januar. Prisoppgangen omfattet hele sortimentet av klær. Prisene på skotøy fikk kun en svak oppgang i februar. Dessuten steg prisene på audiovisuelt utstyr i februar etter lengre tids prisnedgang.

Beregnet husleie hadde kun en moderat økning med 0,2 prosent i februar. Husleier for andelsboliger og leieboliger (betalt husleie) var uforandret.

Barnehagetakstene viste en gjennomsnittlig økning på 3,0 prosent fra forrige måling i august 2000. Takstene i de kommunale barnehagene økte noe mer enn de private. For mer informasjon om barnehagetakstene, les egen artikkel Egenbetaling i barnehager. Endringstall, januar 2001 .

Det ble registrert en kraftig prisoppgang på egenbetalingen for hjemmehjelp. Den sterke økningen skyldes spesielt at mange kommuner har benyttet seg av muligheten til å øke egenbetalingen for husholdninger med lavere inntekt enn to ganger folketrygdens grunnbeløp, etter at staten har hevet maksimalsatsen fra 50 til 150 kroner per måned. Prisene på legemidler steg med 1,5 prosent og egenandel for legekonsultasjon gikk også svakt opp i februar.

12-månedersveksten: Økte husleier

Konsumprisindeksen har steget med 3,6 prosent de siste 12 månedene. Prisøkningen i gruppen bolig, lys og brensel er den viktigste årsaken til dette med et bidrag på 1,4 prosentpoeng. Betalt og beregnet husleie har de 12 siste månedene hatt en økning på respektive 4,1 og 4,7 prosent. Etter prisoppgang også siste måned, er prisnivået på elektrisitet 11,6 prosent høyere enn på tilsvarende tidspunkt i fjor. Andre energivarer har også hatt en sterk prisvekst. Parafin og fyringsolje har samlet sett økt med hele 23,4 prosent. Prisøkning på tjenester og produkter til vedlikehold og reparasjon av bolig har også bidratt til oppgangen. Statistisk sentralbyrås årlige undersøkelse av kommunale gebyrer knyttet til bolig, viste en økning på 5,9 prosent fra januar i fjor til januar i år.

 Konsumprisindeksen. 1998=100

Transport er en annen viktig bidragsyter til 12-månedersveksten, og gruppen har bidratt med 0,9 prosentpoeng til den totale vekstraten. Det er hovedsakelig høyere bilpriser og økte priser på offentlig transport som er årsaken. Transporttjenester har hatt en prisvekst på 8,4 prosent, og det er særlig fly-, drosje- og busstakstene som har vist tydelig oppgang.

Prisoppgang på produkter knyttet til personlig pleie, er hovedårsaken til at gruppen andre varer og tjenester har steget med 5,6 prosent. Denne prisoppgangen omfatter særlig frisørtjenester og en rekke toalettartikler. Også sosiale omsorgstjenester har bidratt til økningen gjennom økte barnehagetakster og høyere egenandel for hjemmehjelp.

Matvareprisene har samlet vist en oppgang på 1,7 prosent og gir et bidrag på 0,2 prosent til den totale konsumprisveksten, mens prisene på klær har steget med 4,2 prosent de siste 12 månedene.

Teleutstyr og -tjenester, audiovisuelt utstyr og spesielt IT-utstyr har bidratt til å trekke ned 12-månedersveksten.

Endring i 12-månedersveksten: fra 3,4 til 3,6 prosent

12-månedersveksten steg fra 3,4 prosent i januar til 3,6 prosent i februar. Klessalget i januar 2000 var både kraftigere og av lengre varighet enn salget i år. Klesprisene holdt seg om lag uforandret fra januar til februar i fjor, mens de i år økte med 2,3 prosent i samme periode.

Prisene på elektrisitet og flytende brensel økte samlet sett med 2,2 prosent fra januar til februar i år, mens prisene gikk ned med i underkant av 1 prosent i fjor på samme tid. Dette, sammen med mindre bidrag fra møbler, bensin og audiovisuelt utstyr, forklarer økningen i 12-månedersveksten.

I motsatt retning trakk en prisnedgang på 0,2 prosent på matvarer i februar i år, mot en oppgang på 1,1 prosent i samme periode i fjor. Samt at prisene på flyreiser økte med 9,9 prosent fra januar til februar 2000, mens billettprisene forholdt seg uforandret i dette tidsrommet i år.

Konsumprisindeksen. 1998=100
  Indeks Endring i prosent
  Februar 2001 Januar-februar 2001 Februar 2000-
februar 2001
Januar-februar 2000 -
januar-februar 2001
Totalindeks 108,4 0,7 3,6 3,5
Matvarer og alkoholfrie drikkevarer 106,0 -0,1 1,9 2,5
Alkoholdrikker og tobakk 113,9 0,3 4,2 4,3
Klær og skotøy 93,8 2,1 3,4 2,1
Bolig, lys og brensel 113,1 0,6 5,5 5,2
Møbler og husholdningsartikler mv. 103,7 2,4 1,6 1,1
Helsepleie 111,7 0,5 3,5 3,5
Transport 111,2 0,8 4,5 4,5
Post- og teletjenester 86,6 - -4,1 -4,2
Kultur og fritid 104,7 0,9 1,5 1,1
Utdanning 113,8 - 4,9 4,9
Hotell- og restauranttjenester 109,8 0,3 3,9 3,8
Andre varer og tjenester 111,1 1,4 5,6 5,2