Innhold
Publisert:
Du er inne i en arkivert publisering.
Kraftig nedgang i matvareprisene
Konsumprisindeksen falt med 1,4 prosent fra 15. juni til 15. juli. Nedgangen skyldes i all hovedsak store endringer i avgiftssystemet og prisfall på bensin. Prisene på matvarer falt med 9,1 prosent. 12-månedersveksten var 2,7 prosent i juli, en nedgang på 1,1 prosentpoeng fra forrige måned.
Konsumprisindeksen var 108,2 (1998=100) i juli i år, mot 105,4 i juli 2000.
Prisendring fra juni til juli: Sterkt fall i matvareprisene
Fra juni til juli falt matvareprisene samlet med 9,1 prosent og bidro alene med en nedgang på 1,0 prosentpoeng til månedsendringen i konsumprisindeksen. Denne kraftige prisnedgangen skyldes innføringen av halv merverdiavgift - moms - på næringsmidler. Det ble registrert betydelig prisfall på alle ordinære matvarer og alkoholfrie drikkevarer. Kjøttprisene falt i gjennomsnitt med 8,6 prosent, mens meierivarer som melk, ost og egg fikk samlet en prisnedgang på 9,7 prosent i juli. Grønnsaker fikk et prisfall på hele 14,3 prosent, og det var særlig blomkål, paprika og poteter som falt i pris. Prisene på brød og kornprodukter gikk også kraftig ned, nedgangen var på 9,5 prosent. Prisene på frukt var derimot kun 3,7 prosent lavere i juli enn i juni. Enkelte helsekostprodukter ble også registrert med en betydelig prisnedgang i juli.
Alkoholfrie drikkevarer hadde en prisnedgang på 8,4 prosent. Prisene på kaffe, te og kakao gikk samlet ned med 9,5 prosent. Prisene på mineralvann, leskedrikker og juice falt noe mindre.
Bensinprisene falt med 8,0 prosent siste måned som et resultat av reduksjon i særavgiften på bensin på 32 øre per liter fra 1. juli og lavere oljepriser. I løpet av de to siste månedene har prisene på bensin falt med hele 11,7 prosent.
Det ble registrert stor sesongmessig salgsaktivitet på klær og skotøy i juli, og samlet falt prisene med 3,3 prosent. Det var klesprisene som falt mest i pris med 3,5 prosent, og nedgangen omfattet de fleste klesprodukter.
Elektrisitetsprisene steg med 0,9 prosent fra juni til juli, og husleiene for andelsboliger og leieboliger (betalt husleie) steg med 0,2 prosent. Det var kun husleiene for andelsboliger som viste oppgang. Det ble ikke registrert endringer for beregnet husleie i juli.
Innføring av generell moms på omsetning av en rekke tjenester førte også til at prisene på blant annet posttjenester, parkometer og kjøreskoleopplæring økte kraftig siste måned. Utgifter til bilforsikring steg også noe fra forrige måling og medvirket til at gruppen andre varer og tjenester steg med 0,2 prosent.
12-månedersveksten: Fortsatt høye elektrisitetspriser
De siste 12 månedene har konsumprisindeksen steget med 2,7 prosent. Prisøkninger på varer og tjenester i gruppen bolig, lys og brensel ga et bidrag på 2,4 prosentpoeng til den totale konsumprisveksten i juli. Dette skyldes hovedsakelig den sterke veksten i elektrisitetsprisene. Etter en økning på 0,9 prosent i juli var elektrisitetsprisene 41,3 prosent høyere i juli i år enn i tilsvarende måned i fjor. De høye elektrisitetsprisene har blant annet sammenheng med lave nedbørsmengder og høy etterspørsel, samt at forbruksavgiften på elektrisitet økte fra 8,56 øre/kWh til 11,30 øre/kWh ved årsskiftet. Også flytende brensel, tjenester knyttet til vedlikehold av boliger og husleier økte mer enn den gjennomsnittlige konsumprisveksten i juli i år.
Transporttjenester har økt med 9,8 prosent og gir dermed et bidrag på i overkant av 0,3 prosentpoeng til konsumprisveksten. Prisene på flybilletter har økt mest med 18,9 prosent, mens transport med buss og drosje til sammen har økt med 7,4 prosent. Øvrige bidrag til konsumprisveksten knyttet til transport kommer fra vedlikehold og reparasjoner på verksted, som har steget med 6,5 prosent.
Bensinprisene har bidratt til å dempe konsumprisveksten gjennom hele første halvdel av 2001. I juli i år var bensinprisene 13,5 prosent lavere enn i juli i fjor, noe som skyldes blant annet reduksjoner av bensinavgiften og lavere råoljepriser.
Prisoppgang på produkter knyttet til personlig pleie og høyere priser på sosiale omsorgstjenester er hovedårsakene til at prisene i gruppen andre varer og tjenester har økt med 4,6 prosent de 12 siste månedene. Bidraget til konsumprisveksten fra gruppen er på i underkant av 0,3 prosentpoeng. Det er særlig høyere priser på frisørtjenester, toalettartikler samt økte barnehagetakster og høyere betalingssatser for hjemmehjelp som har påvirket prisutviklingen.
Prisene på matvarer og alkoholfrie drikkevarer trekker ned 12-månedersveksten på grunn av momsreduksjonen i juli. Prisene var samlet 6,1 prosent lavere i juli i år i forhold til juli i fjor. Gruppen gir et negativt bidrag på 0,7 prosentpoeng til konsumprisveksten, og det er prisene på melk, ost og egg som gir det kraftigste bidraget til nedgangen. Samlet har disse meieriproduktene gått ned med 9,3 prosent. Prisene på brød og kornprodukter har falt med 9,0 prosent og kjøttprisene var 6,4 prosent lavere i juli i år enn i tilsvarende måned i fjor.
I tillegg til lavere priser på mat- og drikkevarer er det, som nevnt tidligere, fallende bensinpriser samt lavere priser på teleutstyr og -tjenester og på audiovisuelt utstyr som bidrar mest til å dempe 12-månedersveksten i juli.
Endringer i 12-månedersveksten
12-månedersveksten gikk ned fra 3,8 prosent i juni til 2,7 prosent i juli. Prisutviklingen på matvarer og alkoholfrie drikkevarer står for det største bidraget til denne kraftige nedgangen. Prisene falt samlet med 8,9 prosent i juli år mens prisene var tilnærmet uendret i juli i fjor. Bensinprisene trekker også ned prisveksten i juli med en nedgang på 8,0 prosent i juli år mot en nedgang på 0,9 prosent i tilsvarende måned i fjor.
Nedgangen i 12-månedersveksten i juli ble dempet av en noe mindre tilbudsaktivitet på klær og sko i juli i år i forhold til juli i fjor. Elektrisitetsprisene bidro også til å begrense nedgangen i juli.
Betydningen av avgiftsendringer i konsumprisindeksen
Fra og med 1. juli 2001 ble momsen på næringsmidler redusert fra 24 til 12 prosent. I tillegg ble det innført generell moms på 24 prosent på omsetning av en rekke tjenester. Foreløpige beregninger viser at halvert matmoms bidrar til å trekke ned konsumprisindeksen med 1,2 prosentpoeng, mens innføring av moms på tjenester øker konsumprisindeksen med knappe 0,2 prosentpoeng. Det er bare tatt hensyn til de direkte virkningene, og anslagene er basert på forutsetningen om at momsendringene slår helt og fullt ut i forbruksprisene fra 1. juli. Innføring av moms på tjenester medfører at bedriftene får fradragsrett for inngående moms og dermed lavere kostnader. Dette gjør at forutsetningen om full overvelting i forbruksprisene på tjenester kan overestimere den anslåtte effekten på konsumprisveksten. Se også artikkelen Momsreformen og konsumprisene.
Tidligere modellbaserte anslag viser at økningen i den generelle momsen fra 23 til 24 prosent som trådte i kraft ved nyttår, vil bidra til å trekke opp prisveksten med 0,6 prosentpoeng. De samme beregningene viser at halv moms på matvarer fra 1. juli er anslått til å trekke prisveksten ned med 1,3 prosentpoeng, mens moms på tjenester drar prisveksten opp med 0,2 prosentpoeng. Disse modellbaserte beregningene inkluderer også indirekte virkninger (Se Økonomiske analyser nr. 9 i 2000) . I sum trekker altså momsendringene ved nyttår og i juli ned 12-månedersveksten med 0,4-0,5 prosentpoeng i juli. Beregningene viser også at avgiftsøkningen på elektrisitet og nedgangen i bensinavgiften fra nyttår utlikner hverandre, slik at de i sum ikke påvirker konsumprisveksten i første halvdel av 2001. Reduksjonen i bensinavgiften fra 1. juli anslås å redusere prisveksten med 0,1 prosentpoeng.
Uten omleggingen av momssystemet og de nevnte avgiftsendringene ville dermed 12-månedersveksten anslagsvis vært 3,2-3,3 prosent i juli. Statistisk sentralbyrå tar sikte på å presentere en konsumprisindeks som mer uttømmende er renset for avgiftsendringer senere i år.
Konsumprisindeksen eksklusive elektrisitet har økt med 1,3 prosent siste 12 måneder. Til tross for fallet i bensinprisene trekker energivarene i konsumprisindeksen samlet sett opp prisveksten. Konsumprisindeksen eksklusive energiprodukter økte med 1,8 prosent fra juli i fjor til juli i år.
Holdes både energiprodukter og avgiftsendringer utenfor, ville 12-månedersveksten vært om lag 2,2-2,3 prosent.
Konsumprisindeksen. 1998=100 |
Indeks | Endring i prosent | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Juli 2001 | Juni 2001-juli 2001 | Juli 2000-juli 2001 | Jan.-juli 2000 - jan.-juli 2001 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Totalindeks | 108,2 | -1,4 | 2,7 | 3,6 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||
Matvarer og alkoholfrie drikkevarer | 99,2 | -8,9 | -6,1 | 1,3 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||
Alkoholdrikker og tobakk | 114,1 | 0,1 | 3,1 | 3,7 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||
Klær og skotøy | 92,0 | -3,3 | -1,0 | -0,5 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||
Bolig, lys og brensel | 115,3 | 0,2 | 9,1 | 7,4 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||
Møbler og husholdningsartikler mv. | 102,7 | 0,1 | 0,7 | 1,0 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||
Helsepleie | 110,8 | -0,3 | 2,8 | 3,1 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||
Transport | 111,6 | -1,0 | 1,8 | 3,7 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||
Post- og teletjenester | 87,3 | 0,8 | -2,8 | -3,6 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kultur og fritid | 105,2 | 0,3 | 1,0 | 1,0 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||
Utdanning | 113,8 | - | 4,9 | 4,9 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||
Hotell- og restauranttjenester | 111,3 | - | 4,4 | 4,2 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||
Andre varer og tjenester | 111,8 | 0,2 | 4,6 | 5,0 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kontakt
-
SSBs informasjonstjeneste
E-post: informasjon@ssb.no
tlf.: 21 09 46 42
-
Konsumprisindeksen
E-post: konsumprisindeksen@ssb.no
tlf.: 62 88 56 34
-
Camilla Rochlenge
E-post: camilla.rochlenge@ssb.no
tlf.: 40 90 23 72
-
Kjersti Nyborg Hov
E-post: kjersti.nyborg.hov@ssb.no
tlf.: 40 90 23 63
-
Gunnar Larsson
E-post: gunnar.larsson@ssb.no
tlf.: 40 90 26 79
-
Trym Kristian Økland
E-post: trym.okland@ssb.no
tlf.: 46 81 09 15