32521_not-searchable
/priser-og-prisindekser/statistikker/kpi/arkiv
32521
Lavere 12-månedersvekst
statistikk
2001-10-10T10:00:00.000Z
Priser og prisindekser;Inntekt og forbruk
no
kpi, Konsumprisindeksen, KPI, inflasjon, prisutvikling, prisvekst, KPI-JAE, indeksregulering, deflasjon, deflator, varegrupper, tjenestegrupper, priskalkulator, indeksKonsumpriser, Forbruk, Inntekt og forbruk, Priser og prisindekser
false

Konsumprisindeksen15. september 2001

Innhold

Publisert:

Du er inne i en arkivert publisering.

Gå til nyeste publisering

Lavere 12-månedersvekst

Konsumprisindeksen siste 12 måneder falt i september til 2,4 prosent mot 2,7 prosent i august. Nedgangen skyldes i all hovedsak prisutviklingen på elektrisitet, bensin og klær. Ny indikator justert for endringer i avgifter og energivarer viser også lavere 12-månedersvekst.

Til emnesiden

Konsumprisene steg med 0,6 prosent fra 15. august til 15. september. Konsumprisindeksen (KPI) var 108,7 (1998=100) i september i år, mot 106,2 i september 2000.

Prisendring fra august til september: Prisene opp 0,6 prosent

Prisene på klær og skotøy viste i september en klar sesongmessig økning etter sommersalget. Klesprisene steg med 4,3 prosent og prisoppgangen omfattet stort sett alle produkter innenfor denne kategorien. Prisene på skotøy steg noe svakere. Møbelprisene ble også registrert med en oppgang etter salget i september.

Husleiene for andelsboliger og leieboliger (betalt husleie) steg med 0,5 prosent i september. Økningen var klart sterkere på leiemarkedet enn for boliger i borettslag. Beregnet husleie ble registrert med en økning på 0,8 prosent. Prisene på tjenester for vedlikehold og reparasjon av bolig økte også i september. Elektrisitetsprisene som har økt kraftig siden september i fjor, falt derimot svakt med 0,4 prosent.

Etter tre måneder sammenhengende prisfall i bensinprisene, steg prisene igjen i september med 1,9 prosent og trakk dermed prisene for gruppen transport opp med 0,3 prosent.

Utgifter til utdanning steg med 10,2 prosent. Oppgangen var klart sterkere sammenlignet med oppgangen i fjor. Prisene på hotellovernattinger steg samtidig med 2,6 prosent og økte ytterligere fra august måned.

Matvareprisene falt samlet i september med 0,5 prosent som hovedsakelig skyldes en sterk sesongmessig prisnedgang på friske grønnsaker. Størst nedgang ble det registrert for poteter, løk, hodekål og andre rotvekster.

12-månedersveksten: Prisene opp 2,4 prosent

De siste 12 månedene har konsumprisindeksen steget med 2,4 prosent. Prisveksten i gruppen bolig, lys og brensel gir det klart største bidraget på 2,0 prosentpoeng til den totale konsumprisveksten i september. Dette skyldes hovedsakelig den sterke veksten i elektrisitetsprisene. Til tross for et svakt fall i elektrisitetsprisene i september har prisene steget med hele 37,0 prosent fra september i fjor. De høye elektrisitetsprisene har blant annet sammenheng med lave nedbørmengder og høy etterspørsel samt at forbruksavgiften på elektrisitet økte fra 8,56 til 11,30 øre/kWh ved nyttårsskiftet. Konsumprisindeksen eksklusive elektrisitet har økt med 1,0 prosent de siste 12 månedene. Varer og tjenester knyttet til vedlikehold og reparasjon av bolig og husleier har i tillegg økt mer enn den gjennomsnittlige konsumprisveksten de siste 12 månedene.

Transporttjenester har økt med 9,7 prosent og gir dermed et bidrag på 0,3 prosentpoeng til konsumprisveksten. Prisene på flybilletter har økt mest med 19,9 prosent, mens transport med buss og drosje til sammen har økt med 7,2 prosent. Øvrige bidrag til konsumprisveksten knyttet til transport kommer fra vedlikehold og reparasjoner på verksted, som har steget med 6,1 prosent.

 Konsumprisindeksen. 1998 = 100

Bensinprisene var derimot i september 13,1 prosent lavere enn i september i fjor, noe som blant annet skyldes reduksjoner av bensinavgiften og lavere råoljepriser. Til tross for fallet i bensinprisene trekker energivarene i konsumprisindeksen samlet sett opp prisveksten. Konsumprisindeksen uten energivarer (KPIJE) økte med 1,6 prosent fra september i fjor til september i år.

Gruppen andre varer og tjenester har økt med 3,7 prosent de 12 siste månedene, og bidraget til konsumprisveksten fra gruppen er i overkant av 0,2 prosentpoeng. Dette skyldes hovedsakelig prisoppgang på produkter knyttet til personlig pleie. Det er særlig høyere priser på frisørtjenester og toalettartikler som har påvirket prisutviklingen.

Hotell- og restauranttjenester har steget med 4,7 prosent og bidrar med 0,2 prosentpoeng til konsumprisveksten. Det er restauranttjenestene som har økt mest med 4,8 prosent.

Prisene på matvarer og alkoholfrie drikkevarer trekker ned 12-månedersveksten i september. Prisene har samlet falt med 6,6 prosent de siste 12 månedene og prisfallet skyldes momsreduksjonen fra 1. juli. Det er særlig meieriprodukter og kjøtt som har gitt det største bidraget til nedgangen. Gruppen gir et negativt bidrag på 0,8 prosentpoeng til konsumprisveksten.

I tillegg til lavere priser på mat- og drikkevarer er det som tidligere nevnt fallende bensinpriser samt lavere priser på teleutstyr og -tjenester og audiovisuelt utstyr som bidrar mest til å dempe 12-månedersveksten i september.

Endringer i 12-månedersveksten

12-månedersveksten falt fra 2,7 prosent i august til 2,4 prosent i september. I all hovedsak er det prisutviklingen på elektrisitet, bensin og klær som forklarer denne nedgangen, der elektrisitetsprisene står for det største bidraget. Elektrisitetsprisene steg med 2,7 prosent i september i fjor mot en nedgang på 0,4 prosent i år. Bensinprisene bidrar også til å trekke ned prisveksten i september med en sterkere prisoppgang i september i fjor sammenlignet med september i år. Noe mindre tilbudsaktivitet på klær i september i år i forhold til september i fjor bidrar også til nedgangen i 12-månedersendringen i september.

Ny indikator - justert for reelle avgiftsendringer

Ved publisering av KPI for juli og august ble det gitt anslag på hva 12-månedersveksten for KPI ville vært uten endringer i avgifter og uten energivarer. De enkelte avgiftenes bidrag til KPI-veksten ble vurdert isolert sett og deretter stilt sammen til et samlet avgiftsbidrag. Fra og med dagens publisering av KPI blir det frigitt en ny tidsserie som mer omfattende justerer konsumprisveksten for avgiftsendringer (KPIJA). Denne serien vil heretter bli publisert månedlig og samtidig med KPI. I KPIJA forutsettes det at avgiftene i løpet av et år øker med årsveksten i KPI, mens det er merverdien utover denne prisstigningen som tas ut. KPIJA suppleres med ytterligere en indikator hvor også energivarer er tatt ut av beregningene (KPIJAE). Som tidligere publiseres også indeksserien for KPI uten energivarer (KPIJE). En detaljert beskrivelse av de tre seriene finnes i Informasjon om KPI-statistikken.

I september økte KPIJA med 3,0 prosent på 12-månederbasis, mot 3,4 prosent i august. For august er dette 0,1-0,2 prosentpoeng høyere enn anslaget som ble gitt ved forrige publisering. Forklaringene på denne differansen er knyttet til to forhold. I KPIJA er det den reelle avgiftsveksten som er tatt ut, mot tidligere den nominelle. Det andre forholdet skyldes dobbelttellingen som tidligere ble gjort ved sammenstillingen av de partielle avgiftsbidragene.

12-månedersveksten i KPIJAE var 2,3 prosent i september, mot 2,4 prosent i august. Også dette er noe høyere enn anslagene på 2,0-2,1 prosent som ble gitt ved forrige publisering. Differansen er knyttet til de samme momentene som over, men forholdene virker med noe annerledes styrke i KPIJAE enn i KPIJA fordi alle produktene som tas ut i KPIJAE er belagt med store andeler mengdeavgifter samt full moms.

Konsumprisindeksen. 1998 = 100
 
 Indeks
September 2001
Endring i prosent
 Aug.-sep. 2001Sep. 2000-sep. 2001Jan.-sep. 2000 - jan.-sep. 2001
 
Totalindeks108,70,62,43,4
Matvarer og alkoholfrie drikkevarer98,4-0,4-6,6-0,4
Alkoholdrikker og tobakk114,70,53,13,6
Klær og skotøy94,74,0-0,9-0,5
Bolig, lys og brensel116,20,67,97,6
Møbler og husholdningsartikler mv.102,50,40,50,9
Helsepleie112,00,12,83,1
Transport111,90,32,03,3
Post- og teletjenester87,3-0,1-2,8-3,4
Kultur og fritid104,8-0,10,40,9
Utdanning125,410,210,45,5
Hotell- og restauranttjenester112,80,74,74,3
Andre varer og tjenester111,70,43,74,7
 

KPI uten avgifter og energivarerÅpne og lesLukk

Statistisk sentralbyrå vil fra i dag publisere to nye månedlige indikatorer, KPI justert for reelle avgiftsendringer (KPIJA) og KPI uten energivarer også justert for reelle avgiftsendringer (KPIJAE). I tillegg fortsetter publiseringen av konsumprisindeksen uten energiprodukter (KPIJE).

KPI eksklusive energivarer

10. april i år publiserte Statistisk sentralbyrå en konsumprisindeks eksklusive energivarer. I tabell 1 finnes oversikt over energivarene i konsumprisindeksen med tilhørende vektandeler. Til sammen utgjør energivarene 7,75 prosent av konsumprisindeksens vektgrunnlag fra august 2001. KPIJE beregnes dermed på grunnlag av 92,25 prosent av KPI. Øvrig beregning av KPIJE er identisk med beregningsopplegget for konsumprisindeksen. Alle konvensjoner hva gjelder avrunding er også fullt ut harmonisert med KPI.

Energivarer i konsumprisindeksen. Vekter 1999-2002
 
 August 1999-juli 2000August 2000-juli 2001August 2001-juli 2002
 
Elektrisitet, fyringsoljer og annet brensel44,441,940,2
-Elektrisitet og nettleie   
-Parafin til fyring og fyringsolje   
-Koks og bjørkeved   
-Fjernvarme   
Drivstoff og smøremidler36,234,335,1
-Motorolje til oljeskift   
-Bensin, 98 oktan, blyfri   
-Bensin, 98 oktan   
-Bensin, 95 oktan, blyfri   
Autodiesel l0,70,60,6
Motorolje0,30,30,3
Bensin1,41,31,3
Sum vekter energiprodukter83,078,477,5
 

Med unntak av motorolje med vektandel på 0,3 promille og en særskilt representantvare for bensin med en vektandel på 1,3 promille publiseres alle indeksseriene i konsumprisindeksens ordinære tabellverk. De to representantvarene som tidligere ikke er publisert blir nå gjort tilgjengelig for brukerne.

KPI justert for avgiftsendringer

Ved publiseringen av KPI for juli og august ble det gitt anslag på hva konsumprisveksten ville vært dersom avgiftene ikke hadde endret seg slik de faktisk gjorde fra 2000 til 2001. Disse anslagene var basert på hva hver enkelt avgiftsendring isolert sett betydde for konsumprisveksten. Fra og med publiseringen av KPI for september offentliggjør Statistisk sentralbyrå en ny indikator for konsumprisveksten justert for reelle avgiftsendringer (KPIJA). Denne månedlige indikatoren publiseres med månedsendring, 12-månedersendring og årsvekst. Det er beregnet tall for denne indikatoren tilbake til august 1999.

KPIJA og KPI har identisk vektgrunnlag og beregnes på samme måte. KPIJA baserer seg også på faktisk observerte priser, men disse blir justert for reelle endringer i avgiftene.

Det er mange alternativer til hvordan man skal justere for endringer i avgifter, og valgene man foretar vil påvirke indikatorens egenskaper. En forholdsvis enkel måte ville vært å trekke ut alle nominelle avgiftsendringer, det vil si å korrigere for hele kroneøkningen i avgiftene. I perioder hvor man har en generell prisvekst ville denne metoden føre til at avgiftene med nullvekst blir liggende som et "anker". Et åpenbart alternativ til denne metoden er å justere avgiftene med prisveksten. Dette gjøres med bakgrunn i et ønske om å identifisere den effekten reelle avgiftsendringer, det vil si endringer som avviker fra den generelle prisveksten, har på KPI-veksten. Ved beregning av KPIJA er det benyttet en metode hvor avgiftene justeres slik at veksten i avgiften blir lik årsveksten i KPI. Videre er det avgiftsnivået gjeldende ved utgangen av et år som justeres med prisveksten gjennom det påfølgende året. Hvordan dette foregår i praksis kan illustreres i et eksempel.

Eksempel:

Bensinavgiften i desember 1999 var kr 4,25. Avgiften ble inflasjonsjustert (2,1 prosent) i Statsbudsjettet til kr 4,34 i 2000. Faktisk årsvekst i KPI fra 1999 til 2000 var 3,1 prosent. KPIs årsindeks i 1999 var 102,3. KPI i januar 2000 var 104,1. Økningen fra 1999 til januar 2000 var altså 1,76 prosent.

I beregningen av KPIJA i januar trekkes det ut kr 4,34 fra den observerte prisen (eks. moms) og det legges til kr 4,32 (kr 4,25 x 104,1/102,3) som er den justerte avgiften. Basisprisene innehar en avgiftssats på kr 4,25 gjennom hele 2000.

Prisjustert bensinavgift i 20001
 
 Bensinavgift i basismånedene i 2000Justert bensinavgift i 2000Prosentvis endring
 
Januar4,254,321,7
Februar4,254,352,4
Mars4,254,352,4
April4,254,372,8
Mai4,254,372,8
Juni4,254,393,3
Juli4,254,383,1
August4,254,372,8
September4,254,413,8
Oktober4,254,424,0
November4,254,444,5
Desember4,254,434,2
Gjennomsnitt4,254,383,1
 
1 Eventuelle avvik skyldes avrunding.

Det følger av eksempelet at avgiftsendringer slår fullt ut i utsalgsprisene og at dette skjer umiddelbart etter avgiftsendringen. En mulig svakhet ved å prisjustere avgiftene på denne måten, i forhold til å benytte en konstant deflator, er at avgiftenes bidrag til prisveksten vil variere i perioder hvor det ikke har skjedd faktiske avgiftsendringer. Fordelen er at avgiftene er justert med den faktiske årsveksten i KPI når året er omme og at avgiftssatsene har fanget opp variasjonene i KPI-veksten gjennom året. Det bør understrekes at dette er et metodemessig valg som er gjort og at det finnes argumenter for å bruke andre prisindekser og andre "regler" for korrigering av avgiftene.

I KPIJA er det tatt hensyn til følgende avgifter:

  1. Merverdiavgift
  2. Alkoholavgift
  3. Tobakksavgift
  4. Bensinavgift
  5. Dieselavgift
  6. Avgift på båtmotorer
  7. Forbruksavgift på elektrisitet
  8. Avgifter på mineralske produkter
  9. Sjokoladeavgift
  10. Avgift på alkoholfrie drikkevarer
  11. Sukkeravgift
  12. Passasjeravgift på fly
  13. Avgift på kassettbånd
  14. Avgift på radio- og fjernsynsmateriell

I tillegg til disse avgiftene ville det vært ønskelig å ha justert for avgiftsendringer på motorvogner, i KPI-sammenheng betyr det bil og motorsykler. Avgiftene på biler og motorsykler bestemmes ut fra egenskaper ved konkrete modeller. Disse egenskapene har ikke Statistisk sentralbyrå opplysninger om gjennom den ordinære datafangsten til KPI, derfor lar det seg ikke gjøre å ta hensyn til endringer i disse avgiftene i perioden august 1999-september 2001. Datafangsten vil bli endret på dette punktet slik at KPIJA vil ta hensyn til endringer i avgifter på motorvogner i fremtiden.

KPI uten energivarer og justert for avgiftsendringer (KPIJAE)

I tillegg til KPIJA publiseres en serie for konsumprisveksten justert for reelle avgiftsendringer hvor energivarene er tatt ut. Vektgrunnlaget til denne serien er identisk med KPIJE, og avgiftene behandles på samme måte som i KPIJA. Ettersom energiproduktene tas ut vil avgiftene som er lagt på disse produkter selvfølgelig også falle utenfor beregningene. Likevel vil endringer i energiavgifter få en indirekte påvirkning på denne indikatoren, ettersom det er KPI som benyttes som justeringsgrunnlag, og avgiftsendringer på energiprodukter vil påvirke KPI.

KPI, KPIJA og KPIJAE per 15. september 2001
 
  Endring fra forrige måned12-månedersendring
        KPI      KPIJA      KPIJAE      KPI      KPIJA      KPIJAE
 
September      20010,60,60,62,43,02,3
August2001-0,10,00,02,73,42,4
Juli2001-1,4-0,2-0,12,73,52,6
Juni20010,10,10,23,83,32,4
Mai20010,50,40,24,33,92,7
April20010,50,50,33,83,52,6
Mars20010,20,20,13,73,32,8
Februar20010,70,80,63,63,32,9
Januar20010,80,00,13,42,92,8
Desember2000-0,10,00,13,02,92,7
November20000,50,50,23,23,02,6
Oktober20000,10,10,03,12,92,6
September20000,91,00,73,53,32,7
August2000-0,10,10,13,53,32,8
Juli2000-0,3-0,3-0,3   
Juni20000,60,60,5   
Mai2000-0,00,1   
April20000,40,30,5   
Mars20000,10,20,3   
Februar20000,50,40,5   
Januar20000,50,00,0   
Desember19990,10,10,0   
November19990,40,40,2   
Oktober19990,50,50,2   
September19990,91,00,8