Innhold
Publisert:
Du er inne i en arkivert publisering.
12-månedersvekst nede i 2,2 prosent
Konsumprisindeksen (KPI) siste 12 måneder steg med 2,2 prosent i oktober mot 2,4 i september. Dette er den laveste 12-månedersveksten siden september 1999. Konsumprisene falt med 0,1 prosent fra 15. september til 15. oktober. Sterkt prisfall på bensin er hovedårsaken til nedgangen.
KPI var 108,6 (1998=100) i oktober i år, mot 106,3 i oktober 2000. 12-månedersveksten i KPI justert for avgiftsendringer og uten energivarer (KPIJAE) var 2,5 prosent i oktober.
Prisendring fra september til oktober: Billigere bensin
Etter en økning i bensinprisene i september ble det registrert en betydelig prisnedgang på 4,8 prosent i oktober. Bensinprisene er dermed den viktigste bidragsyteren til nedgangen i konsumprisene fra september til oktober. Høyere priser på flyreiser bidro derimot til å dempe denne nedgangen. Samlet steg billettprisene med 5,5 prosent i oktober.
Elektrisitetsprisene falt ytterligere i oktober med 0,8 prosent og viser dermed en annen utvikling enn i tilsvarende periode i fjor da elektrisitetsprisene steg med 4,4 prosent. Husleiene viste kun svak oppgang fra september til oktober. Økningen ble registrert i leiemarkedet, mens husleiene for andelsboliger var uforandret.
Prisene på matvarer og alkoholfrie drikkevarer falt beskjedent med 0,1 prosent siste måned. Dette skyldes hovedsakelig en sesongmessig prisnedgang på en del frisk frukt og friske grønnsaker, deriblant appelsiner, paprika og hodekål. Prisoppgang på enkelte kjøttvarer trakk i motsatt retning. Kaffe og kakao falt også i pris i oktober grunnet tilbudsaktivitet.
Etter betydelig prisoppgang på klær i september steg klesprisene ytterligere i oktober med 1,1 prosent og har dermed hentet seg inn etter sommersalget.
Utgifter til bilforsikring viste også en prisoppgang siden forrige måling i juli.
12-månedersveksten: Fortsatt høye elektrisitetspriser
De siste 12 månedene har KPI steget med 2,2 prosent, og det er prisveksten på varer og tjenester i gruppen bolig, lys og brensel som står for det klart største bidraget. Av 12-månedersveksten på 2,2 prosent står prisøkninger på varer og tjenester i denne gruppen alene for 1,9 prosentpoeng. Omtrent halvparten av dette bidraget igjen skyldes den sterke veksten i elektrisitetsprisene. Til tross for en utflating i elektrisitetsprisene de siste månedene var elektrisitetsprisene i oktober hele 30,2 prosent høyere enn i oktober i fjor. De høye elektrisitetsprisene har blant annet sammenheng med økningen i forbruksavgiften på elektrisitet fra 8,56 øre/kWh til 11,30 øre/kWh ved nyttårsskiftet. KPI eksklusive elektrisitet har økt med 1,0 prosent siste 12 måneder. Foruten elektrisitetsprisene har også økte priser på varer og tjenester knyttet til vedlikehold og reparasjon av bolig og økte husleier bidratt til konsumprisenes vekstrate de siste 12 måneder.
Gruppen transport bidrar med 0,3 prosentpoeng til den totale vekstraten i oktober, og det er transporttjenestene og kjøp av biler som står for det største bidraget innenfor gruppen. Transporttjenestene har økt klart mest og hovedårsaken er prisene på flybilletter som har blitt hele 23,6 prosent dyrere de siste 12 månedene. Øvrige bidrag til konsumprisveksten knyttet til transport kommer fra vedlikehold og reparasjoner av transportmidler på verksted, som har steget med 6,4 prosent.
Bidraget fra gruppen transport til konsumprisveksten har, i likhet med de foregående måneder, blitt kraftig redusert som en følge av den sterke nedgangen i prisene på bensin. Bensinprisene har falt hele 14,7 prosent siden oktober i fjor, noe som blant annet skyldes reduksjoner av bensinavgiften. KPI uten energivarer (KPIJE) økte med 1,8 prosent fra oktober i fjor til oktober i år.
Gruppen andre varer og tjenester har økt med 4,1 prosent de 12 siste månedene og bidraget til konsumprisveksten fra gruppen er på i underkant av 0,3 prosentpoeng. Dette skyldes hovedsakelig prisoppgang på produkter knyttet til personlig pleie. Det er særlig høyere priser på frisørtjenester og toalettartikler som har påvirket prisutviklingen. Også utgifter til forsikringer har bidratt til prisveksten i denne gruppen.
Prisene på hotell- og restauranttjenestene har økt tilnærmet likt fra oktober i fjor til oktober i år med henholdsvis 4,7 og 4,5 prosent, men restauranttjenestene alene står for det klart største bidraget til konsumprisveksten.
Prisene på matvarer og alkoholfrie drikkevarer trekker derimot ned 12-månedersveksten i oktober. Prisene har samlet falt med 6,2 prosent siste 12 måneder og nedgangen skyldes momsreduksjonen fra 1. juli. Det er særlig meieriprodukter, brød og kornprodukter som har falt kraftigst i pris. Gruppen gir et negativt bidrag på i overkant av 0,7 prosentpoeng til konsumprisveksten.
I tillegg til lavere priser på mat- og drikkevarer er det som nevnt tidligere, fallende bensinpriser, samt lavere priser på audiovisuelt utstyr, teleutstyr og -tjenester, og klær og skotøy som bidrar mest til å dempe konsumprisenes vekstrate siste 12 måneder.
KPIJA og KPIJAE
Fra og med publisering av KPI 10. oktober ble det frigitt en ny tidsserie som mer omfattende justerer konsumprisveksten for avgiftsendringer (KPIJA). I KPIJA forutsettes det at avgiftene i løpet av et år øker med årsveksten i KPI, mens det er merverdien utover denne prisstigningen som tas ut. KPIJA suppleres med ytterligere en indikator hvor også energivarer er tatt ut av beregningene (KPIJAE). Som tidligere, publiseres også indeksserien for KPI uten energivarer (KPIJE). En detaljert beskrivelse av de tre seriene finnes i egen artikkel Informasjon om KPI-statistikken .
KPIJA steg i oktober med 2,9 prosent på 12-månedersbasis. Dette betyr at avgiftsendringer samlet sett trekker veksten i konsumprisene ned med 0,7 prosentpoeng. Det største bidraget kommer fra halveringen av matmomsen. 12-månedersveksten i KPIJAE var 2,5 prosent i oktober. Dette er en økning på 0,2 prosentpoeng i forhold til i september.
Endringer i 12-månedersveksten
12-månedersveksten i KPI falt fra 2,4 prosent i september til 2,2 prosent i oktober. Denne nedgangen er et resultat av prisutviklingen på elektrisitet, bensin og klær. Elektrisitetsprisene falt, som nevnt ovenfor, svakt i oktober i år mens prisene steg med 4,4 prosent i oktober i fjor. Bensinprisene viste en sterkere nedgang i oktober i år sammenlignet med samme periode i fjor og klesprisene ble registrert med en svakere oppgang i oktober i år i forhold til i tilsvarende periode i fjor. Prisutviklingen for matvarer, husleier og flyreiser bidro derimot til å redusere fallet i 12-månedersendringen. De sist nevnte faktorene bidro også til at KPIJAE steg med 0,2 prosentpoeng fra oktober til september.
Konsumprisindeksen. 1998 = 100 |
Indeks | Endring i prosent | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Oktober 2001 | Sept. 2001-okt. 2001 | Okt. 2000-okt. 2001 | Jan.-okt. 2000-jan.-okt. 2001 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Totalindeks | 108,6 | -0,1 | 2,2 | 3,2 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||
Matvarer og alkoholfrie drikkevarer | 98,3 | -0,1 | -6,2 | -1,0 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||
Alkoholdrikker og tobakk | 114,8 | 0,1 | 3,2 | 3,5 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||
Klær og skotøy | 95,7 | 1,1 | -1,9 | -0,6 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||
Bolig, lys og brensel | 116,1 | -0,1 | 7,6 | 7,6 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||
Møbler og husholdningsartikler mv. | 102,6 | 0,1 | 0,7 | 0,9 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||
Helsepleie | 112,1 | 0,1 | 2,9 | 3,0 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||
Transport | 111,2 | -0,6 | 1,6 | 3,2 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||
Post- og teletjenester | 87,0 | -0,3 | -3,2 | -3,4 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kultur og fritid | 104,8 | - | 0,6 | 0,9 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||
Utdanning | 125,4 | - | 10,4 | 6,0 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||
Hotell- og restauranttjenester | 112,9 | 0,1 | 4,5 | 4,3 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||
Andre varer og tjenester | 112,4 | 0,6 | 4,1 | 4,6 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kontakt
-
SSBs informasjonstjeneste
E-post: informasjon@ssb.no
tlf.: 21 09 46 42
-
Konsumprisindeksen
E-post: konsumprisindeksen@ssb.no
tlf.: 62 88 56 34
-
Camilla Rochlenge
E-post: camilla.rochlenge@ssb.no
tlf.: 40 90 23 72
-
Kjersti Nyborg Hov
E-post: kjersti.nyborg.hov@ssb.no
tlf.: 40 90 23 63
-
Gunnar Larsson
E-post: gunnar.larsson@ssb.no
tlf.: 40 90 26 79
-
Trym Kristian Økland
E-post: trym.okland@ssb.no
tlf.: 46 81 09 15