32513_not-searchable
/priser-og-prisindekser/statistikker/kpi/arkiv
32513
12-månedersveksten nede i 1,3 prosent
statistikk
2002-02-11T10:00:00.000Z
Priser og prisindekser;Inntekt og forbruk
no
kpi, Konsumprisindeksen, KPI, inflasjon, prisutvikling, prisvekst, KPI-JAE, indeksregulering, deflasjon, deflator, varegrupper, tjenestegrupper, priskalkulator, indeksKonsumpriser, Forbruk, Inntekt og forbruk, Priser og prisindekser
false

Konsumprisindeksen15. januar 2002

Innhold

Publisert:

Du er inne i en arkivert publisering.

Gå til nyeste publisering

12-månedersveksten nede i 1,3 prosent

Konsumprisindeksen (KPI) falt fra 2,1 prosent i desember 2001 til 1,3 prosent i januar 2002. Det kraftige fallet i 12-månedersveksten skyldes hovedsakelig forhold på avgiftssiden. KPI justert for avgiftsendringer (KPI-JA) viste en økning på 2,7 prosent de 12 siste måneder og var uendret fra desember.

KPI var 109,0 (1998=100) i januar 2002, mot 107,6 i januar 2001. Konsumprisene steg svakt med 0,1 prosent fra 15. desember til 15. januar.

 Konsumprisindeksen. 1998 = 100

KPI-JA og KPI-JAE

12-månedersveksten i KPI-JA var 2,7 prosent i januar, det samme som desember. Avgiftsendringene trakk samlet sett 12-månedersveksten i KPI ned med 1,4 prosentpoeng. Dette skyldes blant annet halvert momssats på matvarer, lavere alkohol-, elektrisitets- og bensinavgifter. KPI justert for avgiftsendringer og uten energivarer (KPI-JAE) steg med 2,5 prosent, som er ned 0,2 prosentpoeng fra desember.

Prisendring fra desember til januar: Økte boutgifter

Elektrisitetsprisene inkludert nettleie, steg med 4,0 prosent fra desember til januar. Det ble registrert en kraftig økning i nettleien mens kraftprisen kun steg marginalt. Ved nyttår ble forbruksavgiften redusert med 2 øre/kWh. Betalt husleie (husleiene for boliger i borettslag og i leiemarkedet) økte med 1,0 prosent og beregnet husleie steg med 0,9 prosent. Husleiene i andelsboliger hadde en noe kraftigere oppgang enn i leiemarkedet. Prisene på tjenester for vedlikehold og reparasjoner av bolig steg med 1,9 prosent.

Etter betydelig fall i bensinprisene siste halvår 2001, økte prisene i januar med 3,4 prosent. Dette skyldes blant annet inflasjonsjusterte avgifter fra 1. januar. Frakttilskuddet på bensin ble også fjernet fra nyttår. Prisene på transporttjenester steg med 1,8 prosent i januar. Dette skyldes økte billettpriser på jernbane, båt og buss. Priser på biler økte med 0,8 prosent.

Matprisene økte med 1,0 prosent som hovedsakelig skyldes en kraftig oppgang i prisene på friske grønnsaker. Dette må ses i sammenheng med dårlige værforhold i Sør-Europa. Også priser på oljer og fett har gått opp i januar.

Det ble registrert prisoppgang på tannlegetjenester, forsikring, kulturelle tjenester og skolefritidsordningen fra forrige måling. Prisene på bøker, aviser og tidsskrifter økte også i januar.

Det årlige januarsalget gjorde at prisene på klær og skotøy falt kraftig. Klesprisene falt hele 11,5 prosent, mens prisene på skotøy gikk ned noe mindre med 6,0 prosent. Også prisene på møbler falt i januar på grunn av tilbudsaktivitet.

Alkoholholdige drikkevarer og tobakk gikk totalt sett ned 1,6 prosent. Alkoholholdige drikkevarer hadde en nedgang på 3,8 prosent. Dette skyldes avgiftsreduksjoner ved nyttår. Alkoholavgiften på brennevin gikk ned med 15 prosent mens avgiften på vin og øl ble redusert med 5 prosent. Tobakksprisene gikk opp 1,5 prosent og dempet dermed nedgangen i gruppen.

12-månedersveksten: Prisvekst nede i 1,3 prosent

De siste 12 månedene har KPI steget med 1,3 prosent. Prisveksten på varer og tjenester innenfor gruppen bolig, lys og brensel gir alene et bidrag på 1,4 prosentpoeng til den totale prisveksten. Økte elektrisitetspriser og husleier er de viktigste forklaringsfaktorene. Elektrisitetsprisene var i januar i år 13,2 prosent høyere enn på tilsvarende tid i fjor. Forbruksavgiften falt fra 11,30 øre/kWh til 9,30 øre/kWh ved årsskiftet, men elektrisitetsprisene steg likevel i januar på grunn av økt nettleie. KPI eksklusive elektrisitet har økt med 0,8 prosent de siste 12 måneder. Beregnet og betalt husleie har steget med henholdsvis 4,9 og 4,1 prosent siden januar i fjor. Pris på tjenester knyttet til vedlikehold og reparasjon av bolig har også hatt en klar oppgang med 4,5 prosent.

Prisene på transporttjenester er en annen viktig bidragsyter til konsumprisveksten med en økning på 8,9 prosent. Denne oppgangen skyldes først og fremst den kraftige økningen i flybilletter som har steget med hele 20,3 prosent. I tillegg har prisene på passasjertransport med jernbane, t-bane og trikk hatt en markant oppgang. Øvrige bidrag til prisveksten fra denne gruppen kommer fra kjøp av bil og vedlikehold og reparasjon på verksted.

Til tross for en klar prisoppgang på bensin fra desember til januar har bensinprisene bidratt til å redusere konsumprisveksten gjennom flere måneder. Bensinprisene har falt 8,3 prosent siden januar i fjor, noe som blant annet skyldes utviklingen i råoljeprisen og reduksjoner av bensinavgiften i 2001. KPI uten energivarer (KPI-JE) økte med 1,2 prosent fra januar i fjor til januar i år. Energivarene samlet trekker dermed svakt opp prisveksten.

Gruppen andre varer og tjenester har steget med 4,0 prosent siste 12 måneder. Det størst bidraget kommer fra utgifter til forsikring. Bolig- og innboforsikring og forsikring av bil har vist en betydelig prisoppgang fra januar i fjor til januar i år. Økte priser på varer og tjenester knyttet til personlig pleie er en annen årsak til veksten innenfor denne gruppen.

Prisene på hotell- og restauranttjenester har også påvirket konsumprisveksten de siste 12 månedene. Hotelltjenestene har hatt den kraftigste prisveksten med 7,8 prosent.

På grunn av momsreduksjonen fra 1. juli 2001 trekker prisene på matvarer og alkoholfrie drikkevarer ned 12-månedersveksten. Prisene har samlet falt med 6,0 prosent siden januar i fjor. Det er særlig meieriprodukter, brød- og kornprodukter som har bidratt mest til nedgangen. Gruppen gir et negativt bidrag på i overkant av 0,7 prosentpoeng til konsumprisveksten.

Klær og skotøy er en annen gruppe som demper 12-månedersveksten vesentlig i januar. Prisene har samlet falt med 6,7 prosent. Klesprisene har falt noe kraftigere enn prisene på skotøy. På grunn av avgiftsreduksjoner på alkohol ved nyttår, trekker også prisene på alkoholholdige drikkevarer ned 12-månedersveksten i januar med et fall på 3,3 prosent. Sammen med bensinprisene, gir prisene på klær, skotøy og alkoholholdige drikkevarer et negativt bidrag på i underkant av 0,8 prosentpoeng. I tillegg har lavere priser på audiovisuelt utstyr og teleutstyr bidratt til å dempe konsumprisenes vekst siste 12 måneder.

Endringer i 12-månedersveksten

12-månedersveksten i KPI falt fra 2,1 prosent i desember til 1,3 prosent i januar. Denne markante nedgangen skyldes først og fremst avgiftsendringer og prisutviklingen på elektrisitet og klær.

Fra 1. januar 2001 steg den generelle momssatsen fra 23 til 24 prosent og bortfallet av denne effekten har redusert 12-månedersveksten i januar. Elektrisitetsprisene viste en økning på 4,0 prosent i januar i år, mens prisene steg med hele 10,2 prosent på samme tid i fjor. Klessalget var langt kraftigere i januar i år med en prisnedgang på 11,5 prosent mot 6,3 prosent i januar i fjor.

Prisene på kjøp av bil og transporttjenester steg kraftigere i fjor sammenlignet med i år, og har bidratt til å redusere prisstigningstakten. Prisene på alkoholholdige drikkevarer steg svakt i fjor, mens i januar i år ga avgiftsreduksjoner klart lavere priser på alkohol. Bensinprisene gikk derimot i motsatt retning med en klar oppgang i januar i år mot en kraftig nedgang på samme tid i fjor.

Konsumprisindeksen. 1998 = 100
  Indeks Endring i prosent
  Januar 2002 Des. 2001- jan. 2002 Jan. 2001- jan. 2002 årsvekst 2000- 2001
KPI totalindeks 109,0 0,1 1,3 3,0
Matvarer og alkoholfrie drikkevarer 99,7 1,0 -6,0 -1,9
Alkoholdrikker og tobakk 113,0 -1,6 -0,5 3,4
Klær og skotøy 85,7 -10,6 -6,7 -0,8
Bolig, lys og brensel 118,7 1,3 5,6 7,4
Møbler og husholdningsartikler mv. 101,5 -1,2 0,2 0,8
Helsepleie 114,1 1,7 2,7 3,0
Transport 112,1 1,3 1,6 2,9
Post- og teletjenester 87,3 0,3 0,8 -3,3
Kultur og fritid 105,2 0,6 1,3 0,9
Utdanning 125,6 0,2 10,4 6,8
Hotell- og restauranttjenester 114,6 1,1 4,7 4,3
Andre varer og tjenester 114,0 1,1 4,0 4,5
         
KPI-JE 107,7 -0,1 1,2 2,4
KPI-JA   0,1 2,7 3,2
KPI-JAE   -0,1 2,5 2,6