Innhold
Publisert:
Du er inne i en arkivert publisering.
Konsumprisene opp 0,5 prosent
Konsumprisindeksen (KPI) steg med 0,5 prosent fra 15. august til 15. september. Oppgangen skyldes i første rekke høyere priser på elektrisitet og klær. 12-månedersveksten i KPI var 1,4 prosent i september, det samme som i august.
KPI var 110,2 (1998=100) i september i år, mot 108,7 i september i fjor. 12-månedersveksten i KPI justert for endringer i avgifter og uten energivarer (KPI-JAE) var 2,2 prosent i september, ned fra 2,3 prosent i august.
Prisendring fra august til september: Prisene opp 0,5 prosent
Elektrisitetsprisene steg kraftig i september med 5,6 prosent. Det ble kun registrert en oppgang i kraftprisene, ikke i nettleien. Priser på tjenester knyttet til vedlikehold og reparasjon av bolig økte med 0,9 prosent.
Prisene på klær og skotøy steg med 3,2 prosent i september etter sommersalg i juli og august. Klesprisene økte med 3,9 prosent, mens prisene på sko viste kun en svak oppgang. Prisene på møbler økte også i september, etter noe tilbudsaktivitet i august.
Bensinprisene økte med 1,8 prosent i september, en ytterligere oppgang fra august da bensinprisene steg med 1,4 prosent.
Egenbetalinger til utdanning steg med 4,7 prosent fra forrige prismåling i januar. Kino- og teaterbilletter viste kun en svak oppgang fra forrige prismåling som også fant sted i januar.
Matvareprisene steg med 0,3 prosent, som i hovedsak skyldes økte priser på frukt. Diverse rotgrønnsaker som blant annet hodekål, løk og poteter viste derimot en prisnedgang. Prisene på alkoholfrie drikkevarer gikk ned med 0,5 prosent, hvor kakao- og kaffeprisene stod for det meste av nedgangen. Grunnet noe lavere priser på rødvin gikk prisene på alkoholholdige drikkevarer svakt ned i september.
12-månedersveksten: KPI opp 1,4 prosent
Det største enkeltbidraget til 12-månedersveksten i konsumprisindeksen kommer fra økte husleier. Beregnet og betalt husleie har steget med henholdsvis 4,9 og 4,5 prosent de siste 12 måneder. I tillegg bidrar prisøkninger på matvarer og alkoholfrie drikkevarer i stor grad til oppgangen i konsumprisene, med en samlet økning på 3,6 prosent.
Det er videre registrert prisøkninger de siste 12 måneder som ligger over den gjennomsnittlige prisveksten for blant annet hotell- og restauranttjenester, tjenester knyttet til helsepleie, vedlikehold og reparasjon av bolig samt forsikringspremier.
Prisene på klær og skotøy bidrar til å dempe veksten i konsumprisene fra september i fjor til september i år. Selv etter en prisoppgang fra august til september ligger prisene på klær og skotøy lavere enn på samme tid i fjor, og har falt med henholdsvis 8,7 og 3,9 prosent. Prisindeksen for butikkhandel med klær har vist en nedgang på 3,7 prosent de siste 12 måneder. For mer informasjon se: delindekser i konsumprisindeksen .
Til tross for en oppgang i elektrisitetsprisene fra august til september, har prisene på 12-månedersbasis gått ned med 8,8 prosent. Bensinprisene derimot, har kun sunket marginalt siste 12 måneder. KPI uten energivarer (KPI-JE) har steget med 1,9 prosent, sammenlignet med 2,1 prosent i august.
Andre enkeltfaktorer som har medvirket til å dempe 12-månedersveksten er prisfallet på audiovisuelt utstyr, flyreiser og alkoholholdige drikkevarer.
12-månedersveksten i KPI justert for endringer i avgifter (KPI-JA) var 1,8 prosent i september. Reduksjoner i avgiftene samlet sett trekker dermed KPI ned med 0,4 prosentpoeng. KPI-JAE har i samme periode steget med 2,2 prosent.
Justerte vekter i konsumprisindeksen
På bakgrunn av ny informasjon har det vært nødvendig å justere forbruksutgiftene (vektene) som ble publisert i forrige måned. Ingen publiserte indekser er påvirket av denne justeringen. Se vekter .
Konsumprisindeksen. 1998=100 |
Indeks | Endring i prosent | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
September 2002 | Aug. 2002- sept. 2002 | Sep. 2001- sep. 2002 | Jan.-sep. 2001- jan.-sep. 2002 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||
KPI totalindeks | 110,2 | 0,5 | 1,4 | 0,9 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||
Matvarer og alkoholfrie drikkevarer | 101,9 | 0,2 | 3,6 | -3,3 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||
Alkoholdrikker og tobakk | 113,5 | -0,1 | -1,0 | -0,7 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||
Klær og skotøy | 87,1 | 3,2 | -8,0 | -5,0 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||
Bolig, lys og brensel | 119,3 | 1,0 | 2,7 | 3,2 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||
Møbler og husholdningsartikler mv. | 103,0 | 0,5 | 0,5 | 0,2 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||
Helsepleie | 117,7 | 0,1 | 5,1 | 3,9 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||
Transport | 113,1 | 0,4 | 1,1 | 0,8 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||
Post og teletjenester | 89,3 | -0,1 | 2,3 | 2,0 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kultur og fritid | 105,9 | - | 1,0 | 1,1 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||
Utdanning | 131,5 | 4,7 | 4,9 | 9,7 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||
Hotell- og restauranttjenester | 117,4 | 0,8 | 4,1 | 4,3 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||
Andre varer og tjenester | 114,9 | 0,2 | 2,9 | 3,0 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||
KPI-JE | 109,1 | 0,4 | 1,9 | 1,5 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||
KPI-JA | 0,7 | 1,8 | 2,1 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||
KPI-JAE | 0,4 | 2,2 | 2,4 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kontakt
-
SSBs informasjonstjeneste
E-post: informasjon@ssb.no
tlf.: 21 09 46 42
-
Konsumprisindeksen
E-post: konsumprisindeksen@ssb.no
tlf.: 62 88 56 34
-
Camilla Rochlenge
E-post: camilla.rochlenge@ssb.no
tlf.: 40 90 23 72
-
Kjersti Nyborg Hov
E-post: kjersti.nyborg.hov@ssb.no
tlf.: 40 90 23 63
-
Gunnar Larsson
E-post: gunnar.larsson@ssb.no
tlf.: 40 90 26 79
-
Trym Kristian Økland
E-post: trym.okland@ssb.no
tlf.: 46 81 09 15