Innhold
Publisert:
Du er inne i en arkivert publisering.
Elektrisitetspriser trakk prisveksten opp
Konsumprisindeksen (KPI) steg med 0,4 prosent fra 15. september til 15. oktober. Dette skyldes i all hovedsak høyere priser på elektrisitet, klær og skotøy. 12-månedersveksten i KPI steg fra 1,4 prosent i september til 1,8 prosent i oktober.
KPI var 110,6 (1998=100) i oktober i år, mot 108,6 i oktober i fjor. 12-månedersveksten i KPI justert for endringer i avgifter og uten energivarer (KPI-JAE) var 2,1 prosent i oktober, ned fra 2,2 prosent i september.
Prisendring fra september til oktober: Prisene opp 0,4 prosent
Elektrisitetsprisene, inkludert nettleie, fortsatte å stige kraftig i oktober med 6,0 prosent. Det ble registret oppgang i både nettleiene og kraftprisene. Beregnet husleie økte kun marginalt mens betalt husleie var uendret.
Prisene på klær og skotøy steg ytterligere i oktober med 3,1 prosent. Prisene på skotøy økte med 3,9 prosent, mens klesprisene hadde en oppgang på 2,9 prosent. Prisene på klær og skotøy ligger fortsatt under prisnivået før sommersalget.
For bilforsikring økte premiene siden forrige måling i juli.
Matvareprisene sank med 0,8 prosent i oktober. Det ble registrert en kraftig sesongmessig prisnedgang på friske grønnsaker, deriblant tomater og løk som falt med henholdsvis 26,8 og 17,6 prosent. Det ble også registrert prisnedgang på ferske produkter av kjøtt. I tillegg gikk prisene på kakao ned i oktober.
Etter en økning i bensinprisene de to siste månedene, falt prisene i oktober med 0,7 prosent.
12-månedersveksten: Prisene opp 1,8 prosent
I likhet med foregående måneder kommer det største enkeltbidraget til 12-månedersveksten i KPI fra økte husleier. Beregnet og betalt husleie har økt med henholdsvis 4,9 og 4,3 prosent de siste 12 måneder. Matvarer og alkoholfrie drikkevarer er med en prisøkning på 2,8 prosent også en betydelig bidragsyter.
Bensinprisene ligger i oktober 3,6 prosent over prisnivået i oktober i fjor og bidrar dermed til å trekke opp konsumprisveksten, i motsetning til tidligere måneder.
Videre er en rekke ulike tjenester blitt registrert med prisøkninger som ligger over den gjennomsnittlige prisveksten. Dette gjelder blant annet tjenester knyttet til helsepleie, vedlikehold og reparasjon av bolig og på verksted, restauranttjenester samt forsikringspremier.
Prisene på klær har derimot falt siden oktober i fjor. Til tross for prisøkninger i både september og oktober ligger prisene på klær i gjennomsnitt 7,1 prosent lavere enn på samme tid i fjor. Prisene på flyreiser har falt med 15,1 prosent, og prisene på blant annet audiovisuelt utstyr og elektrisitet bidrar også til å dempe den generelle konsumprisveksten siste 12 måneder. KPI uten energivarer (KPI-JE) har steget med 1,9 prosent siste 12 måneder.
12-månedersveksten i KPI justert for endringer i avgifter (KPI-JA) var 2,1 prosent i oktober. Reduksjoner i avgiftene samlet sett trekker dermed KPI ned med 0,3 prosentpoeng.
Endringer i 12-månedersveksten: Hopp i prisstigningstakten
12-månedersveksten i KPI steg fra 1,4 prosent i september til 1,8 prosent i oktober. Denne økningen kan i stor grad knyttes til prisforløpet på energiprodukter. Elektrisitetsprisene har i år, i motsetning til i fjor, vist et mer normalt sesongforløp. I oktober i fjor falt prisene med 0,8 prosent, mens prisene steg med 6,0 prosent i oktober i år. Prisene på bensin gikk kraftig ned i oktober i fjor med 4,8 prosent sammenlignet med marginal nedgang på samme tid i år.
Prisene på klær og skotøy gir også et betydelig bidrag til endringen i 12-månedersveksten med en kraftigere oppgang i oktober i år enn i oktober i fjor.
KPI-JA steg fra 1,8 prosent i september til 2,1 prosent i oktober mens KPI-JAE gikk fra 2,2 til 2,1 prosent.
Konsumprisindeksen. 1998=100 |
Indeks | Endring i prosent | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Oktober 2002 | Sep. 2002- okt. 2002 | Okt. 2001- okt. 2002 | Jan.-okt. 2001- jan.-okt. 2002 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||
KPI totalindeks | 110,6 | 0,4 | 1,8 | 1,0 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||
Matvarer og alkoholfrie drikkevarer | 101,1 | -0,8 | 2,8 | -2,6 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||
Alkoholdrikker og tobakk | 113,5 | - | -1,1 | -0,8 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||
Klær og skotøy | 89,8 | 3,1 | -6,2 | -5,1 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||
Bolig, lys og brensel | 120,2 | 0,8 | 3,5 | 3,2 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||
Møbler og husholdningsartikler mv. | 103,1 | 0,1 | 0,5 | 0,2 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||
Helsepleie | 117,7 | - | 5,0 | 4,0 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||
Transport | 112,9 | -0,2 | 1,5 | 0,8 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||
Post og teletjenester | 89,6 | 0,3 | 3,0 | 2,1 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kultur og fritid | 105,7 | -0,2 | 0,9 | 1,1 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||
Utdanning | 131,5 | - | 4,9 | 9,2 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||
Hotell- og restauranttjenester | 117,3 | -0,1 | 3,9 | 4,2 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||
Andre varer og tjenester | 115,8 | 0,8 | 3,0 | 3,1 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||
KPI-JE | 109,3 | 0,2 | 1,9 | 1,6 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||
KPI-JA | 0,3 | 2,1 | 2,1 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||
KPI-JAE | 0,2 | 2,1 | 2,4 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kontakt
-
SSBs informasjonstjeneste
E-post: informasjon@ssb.no
tlf.: 21 09 46 42
-
Konsumprisindeksen
E-post: konsumprisindeksen@ssb.no
tlf.: 62 88 56 34
-
Camilla Rochlenge
E-post: camilla.rochlenge@ssb.no
tlf.: 40 90 23 72
-
Kjersti Nyborg Hov
E-post: kjersti.nyborg.hov@ssb.no
tlf.: 40 90 23 63
-
Gunnar Larsson
E-post: gunnar.larsson@ssb.no
tlf.: 40 90 26 79
-
Trym Kristian Økland
E-post: trym.okland@ssb.no
tlf.: 46 81 09 15