Innhold
Publisert:
Du er inne i en arkivert publisering.
Elektrisitetsprisene ga høy konsumprisvekst
Konsumprisindeksen (KPI) steg med 5,0 prosent fra januar 2002 til januar 2003 - mot 2,8 prosent i desember 2002. Den kraftige oppgangen i elektrisitetsprisene bidro mest til økningen. KPI justert for avgiftsendringer og uten energivarer (KPI-JAE) økte med 1,8 prosent de siste 12 månedene.
KPI var 114,5 (1998=100) i januar i år, og fra 15. desember 2002 til 15. januar 2003 steg indeksen med 2,3 prosent. Dette er den høyeste månedsendringen som er registrert siden januar 1982. KPI uten energivarer (KPI-JE) hadde ingen endring fra desember til januar.
Prisendring fra desember til januar: Kraftig oppgang i el-prisene
Prisene på elektrisitet inkludert nettleie og avgifter steg med hele 48,6 prosent fra desember 2002 til januar 2003. Den markerte endringen i el-prisene skyldes først og fremst kraftig oppgang i den variable kraftprisen. Nettleien økte også, men langt mer moderat. Forbruksavgiften på elektrisitet ble kun inflasjonsjustert ved årsskiftet og økte fra 9,3 til 9,5 øre/kWh. I tilsvarende periode året før ble avgiften redusert med 2 øre/kWh. Så godt som alle leverandørene økte prisene markant fra desember 2002 til januar 2003.
Betalt og beregnet husleie steg med henholdsvis 1,2 og 1,3 prosent fra desember til januar.
Gruppen transport ble registrert med en prisøkning på 1,2 prosent i januar. Prisoppgang på bensin og ulike transporttjenester er hovedårsakene. Bensinprisene steg samlet med 1,2 prosent fra desember til januar. Avgiften på blyfri bensin økte med 8 øre per liter i samme periode.
Prisene på flybilletter steg med 2,4 prosent blant annet som følge av høyere terminalavgift og innføring av et nytt bestillingsgebyr. Også billettprisene på jernbane, buss og båt ble registrert med prisoppgang siden forrige måling.
Forsikringspremiene og prisene på tannlegetjenester og kulturelle tjenester økte også siden forrige måling. Egenbetalingen til skolefritidsordningen hadde en markant prisoppgang siden forrige undersøkelse i august 2002.
Tradisjonelt endres en del avgifter ved årsskiftet. Med unntak av avgiftene på brennevin, ble de fleste avgiftene kun inflasjonsjustert. Alkoholholdige drikkevarer og tobakk hadde samlet en prisoppgang på 0,7 prosent fra desember til januar. Avgiftene på brennevin ble redusert med 9,0 prosent, noe som førte til at alkoholholdige drikkevarer samlet gikk ned med 0,4 prosent. Prisene på tobakksvarer steg med 2,2 prosent. KPI justert for avgifter (KPI-JA) hadde samme månedsendring som den totale konsumprisveksten.
Sesongsalg på klær, skotøy, møbler og boligtekstiler medvirket til å dempe oppgangen i konsumprisene fra desember 2002 til januar 2003.
12-månedersveksten: El-prisene drar opp prisveksten
De siste 12 månedene har KPI steget med 5,0 prosent. Dette er den høyeste 12-månedersveksten siden januar 1989. Prisnivået på elektrisitet var i januar hele 82,5 prosent høyere enn tilsvarende måned i fjor.
Prisene på bensin ble registrert med oppgang i januar etter å ha falt siden september i fjor. Nivået på bensinprisene var i januar 5,5 prosent over nivået i tilsvarende måned i fjor.
KPI-JA har steget med 5,4 prosent de siste 12 månedene. Avgiftsendringer trakk samlet ned KPI med 0,4 prosentpoeng, noe som skyldes reduserte alkoholavgifter og bortfall av passasjeravgiften på flybilletter. I tillegg kommer det forholdet at ved beregning av KPI-JA er volumavgiftssatene justert med faktisk prisvekst. I situasjoner der konsumprisveksten er høyere enn den prisveksten som er brukt for å inflasjonsjustere avgiftene i statsbudsjettet vil utviklingen i volumavgftene isolert sett trekke prisveksten ned. Dette har normalt liten betydning, bortsett fra situasjoner hvor avviket er stort. KPI uten elektrisitet og KPI-JAE steg begge med 1,8 prosent fra januar 2002 til januar 2003. KPI-JE hadde en oppgang på 1,6 prosent i samme periode.
Andre faktorer som bidro til 12-månedersveksten i januar var høyere forsikringspremier og økte priser på tjenester knyttet til helsepleie.
Lavere priser på klær, skotøy, flybilletter og audiovisuelt utstyr dempet veksten i konsumprisene de 12 siste månedene.
Endringer i 12-månedersveksten: El-priser igjen
12-månedersveksten gikk opp fra 2,8 prosent i desember til 5,0 prosent i januar. Den markante oppgangen skyldes i all hovedsak den kraftige økningen i el-prisene fra desember 2002 til januar 2003. Prisene steg som nevnt med over hele 48,6 prosent, mens økningen i januar i fjor var 4,0 prosent. Både betalt og beregnet husleie steg noe mer i januar i år enn tilsvarende måned året før. Prisene på transporttjenester, forsikring og kulturelle tjenester steg også noe mer i år sammenlignet med januar i fjor. Grunnet større nedgang i alkoholavgiftene i januar 2002, bidro også alkoholholdige drikkevarer til økningen i 12-månedersveksten.
Konsumprisindeksen. 1998=100 |
Indeks | Endring i prosent | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Januar 2003 | Desember 2002- januar 2003 | Januar 2002- januar 2003 | årsvekst 2001-2002 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||
KPI totalindeks | 114,5 | 2,3 | 5,0 | 1,3 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||
Matvarer og alkoholfrie drikkevarer | 102,4 | 0,7 | 2,7 | -1,7 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||
Alkoholdrikker og tobakk | 114,4 | 0,7 | 1,2 | -0,8 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||
Klær og skotøy | 80,0 | -10,3 | -6,7 | -5,5 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||
Bolig, lys og brensel | 138,6 | 9,8 | 16,8 | 3,7 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||
Møbler og husholdningsartikler mv. | 101,0 | -1,9 | -0,5 | 0,3 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||
Helsepleie | 118,5 | 0,8 | 3,9 | 4,2 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||
Transport | 114,1 | 1,2 | 1,8 | 1,0 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||
Post og teletjenester | 88,2 | -0,9 | 1,0 | 2,1 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kultur og fritid | 106,2 | 0,7 | 1,0 | 1,1 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||
Utdanning | 132,0 | 0,4 | 5,1 | 8,4 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||
Hotell- og restauranttjenester | 118,1 | 0,3 | 3,1 | 4,2 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||
Andre varer og tjenester | 117,7 | 1,6 | 3,2 | 3,0 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||
KPI-JE | 109,4 | - | 1,6 | 1,6 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||
KPI-JA | 2,3 | 5,4 | 2,2 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||
KPI-JAE | -0,1 | 1,8 | 2,3 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kontakt
-
SSBs informasjonstjeneste
E-post: informasjon@ssb.no
tlf.: 21 09 46 42
-
Konsumprisindeksen
E-post: konsumprisindeksen@ssb.no
tlf.: 62 88 56 34
-
Camilla Rochlenge
E-post: camilla.rochlenge@ssb.no
tlf.: 40 90 23 72
-
Kjersti Nyborg Hov
E-post: kjersti.nyborg.hov@ssb.no
tlf.: 40 90 23 63
-
Gunnar Larsson
E-post: gunnar.larsson@ssb.no
tlf.: 40 90 26 79
-
Trym Kristian Økland
E-post: trym.okland@ssb.no
tlf.: 46 81 09 15