Innhold
Publisert:
Du er inne i en arkivert publisering.
Konsumprisene opp 0,5 prosent
Konsumprisindeksen (KPI) steg med 0,5 prosent fra 15. august til 15. september. Oppgangen skyldes blant annet prisutviklingen på elektrisitet, klær og skotøy. KPI har steget med 2,1 prosent siste 12 måneder, det samme som i august. 12-månedersveksten i KPI justert for avgiftsendringer og uten energivarer (KPI-JAE) var 0,9 prosent i september.
KPI var 112,5 (1998=100) i september i år, mot 110,2 i september i fjor.
Prisendring fra august til september: Prisene opp 0,5 prosent
Konsumprisene steg med 0,5 prosent fra august til september. Blant de største bidragsyterne til veksten i konsumprisene er elektrisitetsprisene. Prisene på elektrisitet, inkludert nettleie, økte med 5,2 prosent i september, som er en mindre prisoppgang sammenlignet med august. Det var kun kraftprisene som viste en oppgang. KPI eksklusive elektrisitet steg med 0,3 prosent i perioden.
I tillegg til elektrisitetsprisene medvirker også prisutviklingen på klær og skotøy i stor grad til oppgangen i KPI fra august til september. Etter en periode med fallende priser på klær og skotøy grunnet sommersalget, steg prisene samlet med 3,3 prosent i september. Prisene på skotøy økte med 4,2 prosent, mens klesprisene steg med 3,2 prosent.
Prisene på matvarer steg med 0,7 prosent i september. Tjenester knyttet til utdanning og hotell viste også en prisoppgang. Egenbetaling til utdanning steg med 6,9 prosent fra forrige måling i januar, mens prisene på hotellovernattinger gikk opp med 3,4 prosent fra forrige måned.
Prisnedgang på bensin, boligtekstiler og enkelte produkter innenfor teleutstyr bidrar derimot til å dempe veksten i konsumprisene fra august til september.
12-månedersveksten: Elektrisitetspriser drar fortsatt opp prisveksten
KPI har steget med 2,1 prosent fra september 2002 til september 2003. Elektrisitet, inkludert nettleie, er den klart største bidragsyteren til veksten i konsumprisene. Etter prisøkninger de to siste månedene ligger elektrisitetprisene i september 33,8 prosent høyere enn på samme tid i fjor. KPI eksklusive elektrisitet har økt med 0,9 prosent de 12 siste månedene. Elektrisitet trekker dermed konsumprisene opp med 1,2 prosentpoeng.
Beregnet og betalt husleie har steget med respektive 4,0 og 3,9 prosent fra september i fjor til september i år og medvirker dermed også til 12-månedersveksten i KPI. Det samme gjør prisene på matvarer som har steget med 3,7 prosent i perioden. Særlig har friske grønnsaker økt i pris.
Prisene på klær motvirker derimot oppgangen i konsumprisene de siste 12 månedene. For til tross for en prisoppgang på klær fra august til september ligger klesprisene 12,3 prosent lavere enn i september i fjor. Veksten i konsumprisene ble også dempet av prisnedgang på audiovisuelt utstyr.
KPI uten energivarer (KPI-JE) har steget med 1,0 prosent fra september 2002 til september 2003. Energivarer trekker dermed samlet sett opp KPI med 1,1 prosentpoeng.
12-månedersveksten i KPI justert for avgiftsendringer (KPI-JA) falt fra 2,1 prosent i august til 1,9 prosent i september, mens KPI-JAE var 0,9 prosent i september, det samme som i august.
I indeksene for alkoholholdige drikkevarer som omsettes gjennom vinmonopolet er det fra og med september tatt i bruk ny metode. For mer informasjon se: Om statistikken .
Konsumprisindeksen. 1998=100 |
Indeks | Endring i prosent | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
September 2003 | August 2003- september 2003 | September 2002-september 2003 | Januar-september 2002- januar-september 2003 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||
KPI totalindeks | 112,5 | 0,5 | 2,1 | 2,9 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||
Matvarer og alkoholfrie drikkevarer | 105,6 | 0,6 | 3,6 | 3,3 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||
Alkoholdrikker og tobakk | 115,1 | - | 1,4 | 1,5 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||
Klær og skotøy | 77,9 | 3,3 | -10,6 | -10,2 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||
Bolig, lys og brensel | 128,2 | 0,9 | 7,5 | 9,8 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||
Møbler og husholdningsartikler mv. | 101,9 | - | -1,1 | -0,8 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||
Helsepleie | 121,3 | -0,3 | 3,1 | 3,7 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||
Transport | 114,2 | -0,2 | 1,0 | 1,3 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||
Post og teletjenester | 85,2 | -0,8 | -4,6 | -2,1 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kultur og fritid | 105,0 | 0,2 | -0,8 | 0,1 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||
Utdanning | 141,1 | 6,9 | 7,3 | 5,3 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||
Hotell- og restauranttjenester | 120,2 | 0,4 | 2,4 | 3,0 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||
Andre varer og tjenester | 118,9 | 0,2 | 3,5 | 3,7 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||
KPI-JE | 110,2 | 0,5 | 1,0 | 1,2 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||
KPI-JA | 0,5 | 1,9 | 3,0 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||
KPI-JAE | 0,4 | 0,9 | 1,3 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kontakt
-
SSBs informasjonstjeneste
E-post: informasjon@ssb.no
tlf.: 21 09 46 42
-
Konsumprisindeksen
E-post: konsumprisindeksen@ssb.no
tlf.: 62 88 56 34
-
Camilla Rochlenge
E-post: camilla.rochlenge@ssb.no
tlf.: 40 90 23 72
-
Kjersti Nyborg Hov
E-post: kjersti.nyborg.hov@ssb.no
tlf.: 40 90 23 63
-
Gunnar Larsson
E-post: gunnar.larsson@ssb.no
tlf.: 40 90 26 79
-
Trym Kristian Økland
E-post: trym.okland@ssb.no
tlf.: 46 81 09 15