Innhold
Publisert:
Du er inne i en arkivert publisering.
Konsumprisene opp 0,4 prosent
Konsumprisindeksen (KPI) steg med 0,4 prosent fra februar til mars. Oppgangen skyldtes prisøkninger på flere tunge komponenter i KPI - spesielt klær, bensin og transporttjenester. De siste tolv måneder har konsumprisene falt med 0,6 prosent. KPI justert for avgiftsendringer og uten energivarer (KPI-JAE) steg med 0,3 prosent i samme periode.
KPI var 113,1 (1998=100) i mars 2004 sammenlignet med 113,8 i mars 2003, en nedgang i konsumprisene på 0,6 prosent, mot en nedgang på 1,7 prosent i februar. Det er prisforløpet på elektrisitet som langt på vei har styrt utviklingen i tolvmånedersraten i KPI de siste 15 månedene. Månedsendringene i elektrisitetsprisene har lenge vært moderate, men det ekstremt høye prisnivået som oppsto ved starten av 2003 fortsetter å påvirke tolvmånedersraten i KPI. KPI uten elektrisitet har steget med 0,7 prosent de siste tolv måneder.
Prisoppgang på klær fra februar til mars
KPI steg med 0,4 prosent fra februar til mars. Oppgangen skyldtes en prisøkning på flere tunge komponenter i KPI. Særlig bidro prisoppgangen på klær til veksten i konsumprisene. Men til tross for en prisøkning på 4,0 prosent fra februar til mars, ligger klesprisene fremdeles under desembernivået. Prisene på skotøy viste en noe mer beskjeden prisoppgang med 1,3 prosent.
Bensinprisene og prisene på transporttjenester steg med henholdsvis 2,9 og 2,6 prosent fra februar til mars. Blant transporttjenestene steg prisene på flyreiser mest med 3,7 prosent, men også prisene på passasjertransport på vei og passasjertransport med jernbane, t-bane og trikk viste en prisoppgang med respektive 2,8 og 1,4 prosent. Fra 1. mars 2004 ble innenlandsk persontransport innlemmet i merverdiavgiftssystemet. Dette innebærer 6 prosent utgående merverdiavgift, og et fradrag for 24 prosent inngående merverdiavgift på innenlandske transporttjenester.
Prisene på matvarer og alkoholfrie drikkevarer medvirket også til oppgangen i konsumprisene fra februar til mars med en prisøkning på 0,7 prosent. Beregnet og betalt husleie steg med henholdsvis 0,3 og 0,2 prosent i samme periode.
Det ble i tillegg registrert en oppgang i TV-lisensen i mars. Merverdiavgiften på 12 prosent som ble innført på TV-lisens i fjor er redusert til 6 prosent.
Prisene på elektrisitet inkludert nettleie, medvirket til å dempe veksten i konsumprisene fra februar til mars med en prisnedgang på 3,9 prosent. Også prisene på teletjenester ble registrert med en nedgang i mars.
KPI justert for avgiftsendringer (KPI-JA) steg med 0,3 prosent fra februar til mars. Innføringen av utgående merverdiavgift på transporttjenester bidro til å trekke KPI-JA ned, mens avgiftslettelsen på TV-lisensen trakk i motsatt retning. I KPI-JA og KPI-JAE tas det hensyn til varetilknyttede avgifter i konsumentleddet, dermed justeres det kun for utgående merverdiavgift. For mer metodisk informasjon, se Justerte konsumprisindekser .
Prisnedgang siste tolv måneder: Elektrisitetsprisene trekker fortsatt KPI ned
KPI har falt med 0,6 prosent fra mars 2003 til mars 2004. Til tross for redusert bidrag, er elektrisitet inkludert nettleie fremdeles den viktigste forklaringsfaktoren bak den totale konsumprisnedgangen siste tolv måneder. Prisene låg i mars i år 21,3 prosent under fjorårsnivået. KPI uten elektrisitet har i tilsvarende periode steget med 0,7 prosent.
Klesprisene har i gjennomsnitt falt med 9,1 prosent de tolv siste måneder, mens prisene på skotøy i samme periode har gått ned med 7,9 prosent. Prisene på audiovisuelt utstyr og flyreiser bidrar også til å trekke konsumprisene ned.
Matvareprisene har steget med 2,9 prosent og er en av de viktigste bidragsyterne til å redusere den samlede konsumprisnedgangen. Det samme gjør tobakksprisene som har økt med 19,4 prosent på tolvmånedersbasis. Beregnet og betalt husleie har i samme periode steget med 2,6 prosent.
Det er videre registrert sterk prisvekst for helsetjenester og forsikring med henholdsvis 8,8 og 5,1 prosent siste tolv måneder.
Kraftig hopp i tolvmånedersendringen
Konsumprisene de tolv siste månedene gikk fra en nedgang på 1,7 prosent i februar til en nedgang på 0,6 prosent i mars. Prisutviklingen på elektrisitet inkludert nettleie forklarer mye av den kraftige oppgangen. I mars i fjor falt prisene på elektrisitet med 14,2 prosent, mens den sesongmessige prisnedgangen var langt mer moderat i mars i år med 3,9 prosent. Selv om elektrisitetsprisene inkludert nettleie alene står for det største bidraget, er det flere andre komponenter som bidrar til oppgangen i tolvmånedersendringen. Tolvmånedersveksten i KPI uten elektrisitet gikk fra 0,3 prosent i februar til 0,7 prosent i mars.
Klesprisene viste i mars i år en mye sterkere oppgang med 4,0 prosent mot en økning på 0,9 prosent i tilsvarende periode i fjor. Prisene på både transporttjenester og bensin steg langt mer i mars i år sammenlignet med prisøkningene i mars i fjor. Også prisutviklingen på matvarer og alkoholfrie drikkevarer og kjøp av nye biler bidro til oppgangen i tolvmånedersendringen.
Tolvmånedersendringen i KPI-JA steg fra en nedgang på 2,3 prosent i februar til en nedgang på 1,1 prosent i mars. KPI-JAE gikk fra en nedgang på 0,1 prosent i februar til en oppgang på 0,3 prosent i mars.
Konsumprisindeksen. 1998=100 |
Indeks | Endring i prosent | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Mars 2004 |
Februar 2004-
mars 2004 |
Mars 2003-
mars 2004 |
Januar-mars 2003 -
januar-mars 2004 |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||
KPI totalindeks | 113,1 | 0,4 | -0,6 | -1,4 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||
Matvarer og alkoholfrie drikkevarer | 106,6 | 0,7 | 3,0 | 2,8 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||
Alkoholdrikker og tobakk | 123,4 | 0,2 | 7,6 | 7,3 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||
Klær og skotøy | 74,4 | 3,6 | -8,9 | -10,6 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||
Bolig, lys og brensel | 129,1 | -0,4 | -2,4 | -4,5 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||
Møbler og husholdningsartikler mv. | 101,2 | 0,1 | -1,3 | -1,3 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||
Helsepleie | 125,3 | 0,1 | 4,7 | 4,9 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||
Transport | 115,3 | 1,2 | 0,1 | -0,6 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||
Post og teletjenester | 83,5 | -0,5 | -4,8 | -4,7 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kultur og fritid | 105,5 | 0,2 | -0,9 | -0,8 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||
Utdanning | 141,1 | - | 6,9 | 6,9 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||
Hotell- og restauranttjenester | 122,2 | 0,2 | 2,9 | 3,0 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||
Andre varer og tjenester | 119,8 | - | 1,3 | 1,5 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||
KPI-JE | 110,8 | 0,5 | 0,7 | 0,5 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||
KPI-JA | 0,3 | -1,1 | -1,9 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||
KPI-JAE | 0,4 | 0,3 | 0,1 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kontakt
-
SSBs informasjonstjeneste
E-post: informasjon@ssb.no
tlf.: 21 09 46 42
-
Konsumprisindeksen
E-post: konsumprisindeksen@ssb.no
tlf.: 62 88 56 34
-
Camilla Rochlenge
E-post: camilla.rochlenge@ssb.no
tlf.: 40 90 23 72
-
Kjersti Nyborg Hov
E-post: kjersti.nyborg.hov@ssb.no
tlf.: 40 90 23 63
-
Gunnar Larsson
E-post: gunnar.larsson@ssb.no
tlf.: 40 90 26 79
-
Trym Kristian Økland
E-post: trym.okland@ssb.no
tlf.: 46 81 09 15